AUGUSTI-OKTOBER (Fetnummer) 2002



Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör [mats@maclabbet.com]

Tidigare nyhetsmånad: Nyheter från Juli här!
Länkar till ännu äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!

Dessa nyheter är subjektiva rapporteringar utfrån ett användarperspektiv. Alltså är vi stygga mot dem som förtjänar det. Dvs de som vill censurera internet, eller motarbeta friheten med internet, eller är emot Macintosh-datorer.

QT-sändningen avslutad! - 2002-11-03, 18:21

Jepp, det fungerade. Under 47, 5 timmar, non-stop, så sändes stillheten ut från MacLabbet (nåja, radion var ju på) via strömmande mpeg4 i Quicktime. Inte några avbrott, allt fungerade helt perfekt. Endast när sladden drogs ur så upphörde sändningen.
Detta lovar ju gott för ännu längre sändningar.

QT-streaming Live från labbet i helgen! - 2002-11-01, 18:54

Bara för att hålla denna supercoola funktion vid liv så kör vi streaming Quicktime från labbet i helgen. Då inte så mycket rör sig så kan man lyssna på en transistorraadio som står brevid våra Maccar.

Så ladda hem QT 6 (http://www.apple.com/quicktime/download), finns för både Mac och PC, och se till att ha ADSL-fart i alla fall. Så kan ni se och höra, i färg, MacLabbet-TV.

Skriv sedan in denna adress i QT-player, under Öppna URL under Arkiv:
rtsp://www.maclabbet.com/Hollywood/live.sdp

Efter några sekunder är ni inne och kan njuta. Kameran kan också skådas på den vanliga webkameran, nere i högra hörnet (om ingen väktare släcker lyset).

Mac OS operativsystem attackeras minst! - 2002-11-01, 15:56

I en artikel på amerikanska IDG skriver man att Mac OS är det operativsystem som har minst attacker från maskar, virus och andra elakheter.

Varför det är så? Jo, brist på sårbarhet och brist på intresse för attacker.

Läs originalartikeln, på engelska, här!

Läs nyheten på MacNytt här (svenska)!

Gymnasiechefen Ekevärn slutar på Rudbecksskolan! - 2002-10-30, 00:35

På tisdagseftermiddagen informerades Rudbecksskolans lärare överraskande av gymnasiechefen Lars Ekevärn personligen om att han ska gå vidare till ett annat jobb.
Ekevärn har jobbat i sju år som gymnasiechef här på Rudbecksskolan (innan dess rektor, innan dess lärare) och har nu blivit kallad till en högre chefstjänst inom Örebro kommun. Efter moget övervägande har han beslutat att tacka ja till den nya tjänsten.
När detta ska ske är inte avgjort ännu. Vi vet inte heller vem som blir ny gymnasiechef eller om det blir några andra ledningsförändringar på Rudbecksskolan.
MacLabbets nyheter gratulerar Lars Ekevärn till det nya jobbet och tackar för de här åren.

Vässarkurs i Labbet under dagen! - 2002-10-28, 23:14

Nu har Mats lärt sig "allt" om Photoshop. En mängd hemligheter har nu avslöjats som han kommer att föra vidare till eleverna om de är snälla. Allt detta hände under den vässarkurs som hölls i MacLabbet av utbildningsföretaget Gothia på måndagen. Förutom webmäster så var det deltagare från Eskilstuna och Örebros största tidning som lärde sig att använda Photoshop bättre.
Kursen var lyckad i alla avseenden.

"-Nu får det vara slut på lovet snart så jag kan lära ut!", som webmäster hördes säga.

Ny sport -Kast med liten PC! - 2002-10-27, 14:40

En användarförening för Mac i Holland träffades för ett tag sedan och hade massa trevliga aktiviteter, bland annat en utomhussport: Kast med liten PC!
Här kan man se fina sportbilder från tävlingen!

Lyssna på Mac-Radio på nätet! - 2002-10-24, 14:55

På websiten MacNytt läser vi om en kille som kör radioprogram med Streaming Quicktime (amerikan). Där tar har upp mac-frågor och annat intressant kring detta underbara operativsystem som så många är avundsjuka på.

Ge grabben en chans, lyssna genom att gå till hans sida: http://www.yourmaclife.com

[Tack Woodgrove för tipset]

Rensning på lagringsservern! - 2002-10-22, 18:18

Tisdagskvällen använde webmäster till att rensa bort en mängd filer från elevernas konton. Filer som inte hade där att göra, vad han kunde förstå. Mp3-filer på uppåt 100 Mb, Filmer som var lika stora (och mindre) och en massa annat som inte ska ligga där.
Eleverna vet om detta. Och det är ett oskick att de inte bättre håller ordning i sina mappar.

I MacLabbet vill vi inte ha några precisa gränser för hur mycket man får lagra, utan där, som i allt annat, hoppas vi på det personliga förnuftet.
Nu höll servern, som ligger på 160 Gb att stupa. Allt som allt slängde webmäster 20 Gb i första rundan.

Alla som är rädda om sina saker bör snarast gå och köpa CD-skivor och bränna ner sina saker på (det som inte är skolarbeten). Skolan tillhandahåller inte utrymme för stora privata lager.

Detta är första gången servern rensats utan förvarning. Nästa gång den rensas och otillåtna eller bara dum-stora filer (typ inscannade bilder på 100-tals MB...suck) påträffas lägger webmäster in en lagringsbegränsning på syndarna. Sedan har de bara det utrymmet att handskas med resten av skoltiden, exempelvis högst 300 Mb, som ska vara något slags riktmärke för hur mycket man får spara.

Vi är över 200 användare. Om alla var lika egoistiska skulle detta inte fungera alls.
Använd Äppelknappen och tryck bokstaven i, när ni markerat något i er lagringsmapp, och ta reda på hur stor den är (ni kan markera hela er lagringsmapp och göra samma sak).

Ingen nåd väntas stora filer i fortsättningen som inte har något berättigande. Tyvärr kan det här medföra att viktiga filer också försvinner eftersom det är helt omöjligt att kontrollera varje megastor fils innehåll och nyttighet.

Korrigering av Nyhet om Quicktime! - 2002-10-17, 17:32

Efter "kioskvältaren" om att PC-datorerna på skolan inte har Quicktime installerat har nyhetsredaktionen nåtts av följande uttalande från PC-tekniker Åkesson, som här publiceras i sin helhet:

"Hej.
Som regelbunden läsare av Maclabbets nyheter vill jag bara korrigera en sak. Quicktime finns installerad på alla PC-datorer.
/göran Å"

Så var det klart. Vi beklagar felaktigheten och ställer oss i skamvrån, men inte så länge för..
De har inte Quicktime 6 och kan därmed inte se våra mpeg-4-komprimerade produktioner. Och hur är det med "Örebro-PC-apparaterna", som finns på skolan, som används av lärarna, och på biblioteket? Där finns väl ingen Quicktime alls..

Färgskrivaren sönder! - 2002-10-16, 21:19

Igår, när vi hade en tekniker som kom och lagade vår svartvita HP-skrivare, så tyckte Färglaserskrivaren att det var dags att lägga av också. Någon vals som blivit utsliten. Dock är en specialreparatör för den skrivaren beställd och kommer vilken dag som helst (HP-laserreparatören tordes inte röra den).

Så, inga utskrifter fungerar på färglasern tills vidare. Håll ut!

Saknade program installerade i Bihanget! - 2002-10-16, 21:14

På onsdagskvällen installerade Webmäster de hjälp- och kommunikationsprogram som saknats i Bihanget.
Så nu finns ICQ, Instant Messager, Windows Mediaplayer, BBEdit, iCab och Netscape 7 klara för användning även där (samt fler).

Som synes är vi inte rädda för andra program än dem Apple tillverkat. Undrar när Rudbecksskolans PC-datorer får Quicktime så att eleverna kan se på film och lyssna på ljud i det formatet? Det vore väl roligt? Så de får se vad Medieeleverna producerar.

Netscape 7 för Mac OS X nu installerat! - 2002-10-16, 14:44

De som vill testa på en annan webläsare än gamla Explorer kan nu göra det i labbet. Den nya browsern från Netscape är nu installerad. Provkör och se om det är något att använda.
Första gången eleverna startar så frågar den om AOL-konto, där är det bara att svara nej om man inte vill ha ett sådant.
Alltså, i Program-mappen på hårddisken: Netscape!

PC-tekniker Åkesson i Maclabbet på helgerna? - 2002-10-14, 15:21

Då vi under måndagen gick igenom våra loggar för användare såg vi klara bevis för att skolans PC-tekniker Åkesson varit inne och fröjdats i MacLabbet i helgen.

Titta själva på detta bildbevis från spelet MozPong

Med lite träning blir han säkert bra på det också...

Bugbear-viruset ej för Mac (som vanligt) - 2002-10-09, 17:41

Det virus som alla tidningar talar om dessa vecko, Bugbear-viruset, kan inte infektera Mac OS datorer (OS 9 eller OS X).
Skönt, som vanligt.

Bihanget äntligen fixat! - 2002-10-07, 00:03

Hela helgen har webmäster slitit i Bihanget med att få ordning på apparaterna (som inte mått bra efter det där virusangreppet som kom efter att vi haft Word på de apparaterna..).
Nu har alla datorer formaterats och så har OS X och System 9 lagts in, samt programmen som ska användas. Så det ska fungera kanonfint nu från måndagen.
(Och det utan Word)

Två nyckelknippor upphittade i MacLabbet - 2002-10-06, 20:03

Det ena för några veckor sedan, och det andra nu i helgen. Återfås mot beskrivning. Kontakta Mats.

Ny livesändning under lördagskvällen! Ratta in! - 2002-10-05, 18:53

Lördagsnöje:

rtsp://www.maclabbet.com/Hollywood/tvcast/live.sdp

Quicktime Player 6 och ADSL-fart.

Live från Bihanget... Se och hör geniet i arbete med att ominstallera på datorerna (mellan 19.00 och 21.45).

Succé, 383729 tittade! - 2002-10-03, 23:07

Det blev en enorm respons på kvällens websändning. Vi hade hoppats på en halv miljon tittare, men vi får vara nöjda ändå.
Nästa sändning kan komma när som helst, se till att ladda hem QT6 så länge (www.apple.com/quicktime/download)

Webmäster live från Bihanget nu! - 2002-10-03, 19:57

Hämta hem Quicktime 6 och se till att ha minst ADSL-uppkoppling. Då kan ni nu live njuta av webmäster när han installerar i bihanget, rörliga bilder med ljud i färg.

Styr in på:

rtsp://www.maclabbet.com/Hollywood/tvcast/live.sdp

Håller nog på till framåt tio-tiden i kväll.

Bihanget under behandling! - 2002-09-25, 22:00

MacLabbets systerdatorsal, Bihanget, fungerar inte så bra för tillfället om man ska köra i Classicläge. Det beror på flera orsaker och webmäster jobbar på det.

www.maclabbet.com nere under måndagskvällen! - 2002-09-23, 21:47

Av okänd anledning så strejkade www.maclabbet.com (som dessa nyheter ligger på) under måndagskvällen. Som tur är uppmärksammades webmäster på detta och sprang till MacLabbet för att väcka upp servern, samt starta mysql-basen, så att gästbok och sådant fungerar.

Vad det berodde på, vet vi inte, men nu verkar det fungera fint igen.

Kul med Google! - 2002-09-22, 22:05

Gå till www.google.com och skriv in "go to hell" (med citationstecknen) och klicka sedan på Jag har tur-knappen (I feel lucky-knappen, om ni har en engelsk Google-sida).
Gissa vart man kommer då?

Först katastrof -sedan lugnt igen...pust.. - 2002-09-20, 15:34

Webmäster klantade naturligtvis till sig under fredagen. Varför? Tja, allt var ju klart med uppdateringen av servern och nätverket fungerade bra. Så när webmäster skulle resa sig vid servern efter arbete där, så drog han med sig hela apparaten upp i luften så den ramlade tillbaka med en smäll (farliga jeansjackor med fickor).
Naturligtvis stannade all verksamhet i servern. Här kan man också avslöja att det blev svettigt för han som klåpade sig...

Men, med hjälp av expertis, reset-knappar i Xserverns hemliga innandöme och lite UNIX så kom den igång senare under eftermiddagen igen...pust.

En skräckfärd i labbet.

Virusattack i Bihanget -krånglande datorer! - 2002-09-20, 00:00

Efter en ingående undersökning av dr webmäster kunde det under torsdagskvällen konstateras att det fina viruset 666 och ett annat med ännu värre namn, fanns kvar på iMaccarna.
Under kvällen botades hälften av datorerna från smittan, men hälften är kvar, och ännu värre, virusen har förstört Mac OS 9, som nu behöver ominstalleras på flera datorer.
Viruset attackerade Mac OS 9 (inte OS X) och Photoshop och Explorer i 9:ans miljö.

Mac OS 9 behöver vi ju i Bihanget för att kunna köra de äldre programvarorna (vi fick inte pengar till att köpa nytt också i Bihanget).

Men problem är till för att lösas. Vilket vi med all önskvärd tydlighet känner till i MacLabbet.

För att göra en liknelse; nu när vägen inte är guppig längre (nätverket är okej) utan slät fin motorväg, så märker man av att det är lite fel på bilarna också.

Jaguaren ligger nu på servern också!!! - 2002-09-19, 23:54

Sådär, då var Mac OS 10.2, dvs Jaguar, installerat på vår lagringsserver. Den är nu ännu snabbare och bättre, med massa mumsiga funktioner. Ja, och så uppdaterade vi den till 10.2.1 också, i samma veva (vilket vi gjorde med eMaccarna i labbet också).

En go´ funktion är att det nu går att bestämma hur mycket varje elev får lagra, allt från kb till Mb och Gb, gissa hur mycket de elever som har över 1 Gb kommer att få lagra.... (egoisterna)? Där blir det väl ungefär diskettutrymme, i bästa fall.

Nåväl, MacLabbet blir bara bättre och bättre.

Elever i åk 2 och 3 -SE HIT! - 2002-09-18, 23:38

Alla arbeten och allt som sparades förra året på lagringsservern finns också på nya servern. Men för att ni ska få tillgång till det måste ni kontakta webmäster. Han måste lattja med lite UNIX-kommandon så ni kan komma åt det.
Hitills i höst har ett 10-tal elever gjort detta. Men det finns ju något 100-tal andra elever som inte gjort det.

Därför: Om ni inte tar kontakt med webmäster om att ni vill ha era gamla filer så kommer han att slänga dem. Det känns onödigt att det ska ligga och skräpa på servern och ta en massa plats.

Så: Vill ni ha kvar det ni hade förra året, så vet ni vad ni ska göra.

Skrivarna fungerar igen! - 2002-09-18, 23:35

MacLabbets geniale webmäster lyckades få igång skrivarna under det senaste dygnet. Dessutom har det inköpts nytt "krut" dvs kolpulver till dem, vilket ger skarpa utskrifter.

Jaguar har anlänt! - 2002-09-18, 23:33

Efter allt bök med nätverket, som nu verkar vara fixat, kommer så ÄNTLIGEN uppdateringen till Xservern (vår lagrings- och inloggningsserver), nämligen Jaguar, alias Mac OS 10.2, serverversionen. Först i stan som vanligt, världens modernaste operativsystem för server.

Massa nya goa finesser naturligtvis. Bland annat en finess som webmäster bugar sig i 180 grader för, nu går det att ställa in hur mycket varje användare kan spara på servern. Så nu får de 15-20 elever som inte fattat att det finns gränser det lite hett. Till dem kan man säga: Bränn ner det ni vill spara.

Nåväl, vi får hålla tummarna att uppdateringen går smärtfritt under torsdagen. Det ska det göra...

BRA NYHETER -ÄNTLIGEN! - 2002-09-18, 03:31

Japp, med gemensamma krafter lyckades MacLabbets inhyrda nätverkslirare Tomas och Roine få igång nätverket så det går så snabbt som det ska göra, under tisdagen. Nu fungerar det fin-fint i både MacLabbet och Bihanget.
Måtte detta hålla i sig.

Dessutom lyckades webmäster själv få fart på skrivarna, som också fungerar i 180 nu.

Kan man äntligen koppla av och koncentrera sig det man ska göra med datorerna nu? Det får man verkligen hoppas.

Ännu en kul nyhet -skrivarna fungerar inte! - 2002-09-16, 22:23

Som äpple på moset så har det hänt andra grejer med nätverket (se nyhet nedan) som gjort att inga skrivare fungerar heller. Tjolahopp. Kanske detta också kan ordnas under tisdagen, pust...

Nätverksproblem igen -varning för tisdagen! - 2002-09-16, 22:19

Vi har gjort en massa grejer rent fysiskt med kablar och kopplingar. Under måndagen och måndagskvällen så bytte vi ut våra scwitchar också, men resultatet blev inte omedelbart bra. Under tisdagen ska servrars nätverkskort undersökas närmare.

Kort sagt: Under tisdagen kommer det, åtminstone till en början, att bli extremt segt i MacLabbet och Bihanget. Men, om alla håller tummarna så blir det superfart under förmiddagen.

Håll ut !

Mp1:or fastnade i hiss -unika bilder! - 2002-09-09, 14:49



Under måndagseftermiddagen försökte några Mp1:or tjuvåka med hissen, det gick illa. De fastnade. Och vad man kunde se var det ingen som hjälpte dem heller, förrän webmäster tillkallade expertis.

SE DET UNIKA BILDREPORTAGET HÄR!

Fortsatta skumma nätverksproblem! - 2002-09-04, 19:47

Nu har vi skickat en riktig nätverkstekniker på att nosa upp problemen. Han löser prylar varje dag nu, konstiga kopplingar och allt vad det är som olika företag och ansvariga kopplat på. Men ännu har vi inte lyckats identifera varför vi tappar kontakten med servern titt som tätt, vilket stör och ibland omöjliggör ordentliga lektioner.
Dock, det är på gång, och har vi flyt så löses detta inom en snar framtid (annars vette tusan..)

Det som är mycket konstigt, det är att alla dess problem upphör när övriga skolan tar ledigt. Efter klockan 17.00 så infinner sig inga problem med vårt nätverk. Detta borde betyda att det är något i den dagliga verksamheten, i skolan, eller inom Örebro kommun, som bråkar. Nåväl, vi får väl se så småningom.

Internet nere nästan hela dagen -funkar nu! - 2002-09-02, 14:50

Japp, så råkade vi på Medieprogrammet ut för ett tekniskt fel igen.
Att få någon att ta sig an det hela och felsöka var lättare sagt än gjort. Men webmäster tog sig i kragen och sprang som vanligt runt som en ping-pong-boll och försökte få rektorer och IT-enhet och tekniker att agera.
Till slut etablerades kontakt med IT-enhetens Tomas, som lyckades spåra felet till en apparat i ett serverrum som hade lagt av helt, troligen av all värme. Denna är nu utbytt så allt ska fungera igen. Efter sex timmars avbrott.
Det märkvärdiga var att det bara, tydligen, var MacLabbet, Bihanget och S-huset som drabbades, inte resten av skolan denna gång.
Man kan också säga, att utan personliga initiativ hade felet kvarstått nu...

Nytt bud -13.00 ska det fungera igen.. - 2002-08-30, 12:20

Vi håller tummarna för Utfors kompetens. Må de lyckas.

Internetavbrott ska vara avhjälpt kring 11.00 idag! - 2002-08-30, 11:08

(Kan ni läsa denna nyhet är vi igång igen)

Så blev det ett längre internetavbrott igen. Och den här gången är det fel hos Örebro kommuns internetleverantör Utfors.
Det går nu när denna nyhet skrivs, inte att komma ut från Örebro kommun (om man sitter innanför) men det går bra att surfa till domäner som ligger här innanför, alla servrar och allt funkar finemangt.
Är man utanför Örebro kommuns nätverk kommer man inte heller in.

Kring 23.00 igår kväll som kom avbrottet. Klarar man av att få igång det hela ungefär nu (vid 11.00) så har avbrottet varat i 12 timmar, vilket måste sägas vara alldeles för mycket för att vara acceptabelt.

Nåväl, vi kan ju hoppas att det onda också för något gott med sig, att de problem vi haft nu löser sig.

IT-enhetens personalfest igår kväll har sålunda inget samband med detta avbrott..

Dreamviewer MX äntligen i MacLabbet - 2002-08-29, 16:06

Efter lunchtid på torsdagen så cyklade webmäster till BraData för att hämta Dreamviewer MX för Mac OS X, detta efterlängtade webpularprogram.
Nu är det full fart igen, alla program är installerade.
Och så länge nätverket fungerar är vi mycket glada.

Omöjligt att undervisa i labbet på onsdagseftermiddagen - 2002-08-28, 16:06

Tack vare det struliga nätverket, som vi ABSOLUT inte har någon makt över, strular, så går det inte att arbeta i MacLabbet för tillfället.
Bara att hoppas att dettta ordar sig till torsdagen.
Det hela känns väldigt tråkigt. Tidigare hade vi ett eget nätverk men det försvann i och med nya bestämmelser i sommar. Orsaken till att vi hade ett eget nätverk de senaste åren berodde JUST PÅ DENNA TYP AV PROBLEM som vi ser nu. Dvs, massiva nätproblem som ingen vet något om, som ingen förstår. Och så har det varit i en vecka nu.
Botten!

Hur gör man för att använda iChat på Maccarna? - 2002-08-28, 15:44

Tja, det är ganska enkelt. Först ska man skaffa sig ett gratis AIM-konto, eller anmäla sig till .mac (som kostar pengar numera, AiIM-kontot är gratis).
Hur gör man det?
Jo, enklast går man till den här sidan och fyller i uppgifter först och gör som de säger där.

Sedan, när allt är klart, startar du iChat och är igång. Välj Roundevouz vid förfrågan, då kan du snacka lokalt också.
Våga prova! iChat ligger nere i dockan till vänster och har ser ut som en gul gubbe som springer framför en blå pratbubbla.

Fortsatta nätverksstörningar - 2002-08-28, 15:39

Sedan i förra veckan drabbas vi av "pulser" som förstör kontakten mellan kliendatorerna och Xservern. Detta medför mycket trassel.
IT-enheten är informerad, kommer på besök under måndagen. Under tiden, spara ofta era dokument, så är det i alla fall räddat om ni måste logga ur - logga in igen, eller helt enkelt tvingas starta om er dator.
Man får aldrig vara rikigt glad.

Internet och nätversstörningar -info! - 2002-08-26, 12:28

Liksom under slutet av förra veckan har det varit problem med Örebro Kommuns uppkoppling mot internet idag (som vi är en del av). Nu verkar det som om problemen är någorlunda ordnade enligt uppgift från de ansvariga.

Tidigare år har vi ju sluppit problem pga fel i nätet genom att vi byggde ett eget internt och säkert nätverk.
I och med denna sommar har vi blivit uppkopplade på Örebros stadsnät och är därmed inte lika självförsörjande längre.
Detta betyder två saker. En bra och en dålig.
Det bra är att det nu går mycket fortare att surfa genom att vi är uppkopplade på ett Gb-nät med toksnabb fart ut i världen.
Det dåliga är att våra inloggningar nu inte går 10 meter till servern genom väggen, utan tar den lilla nätta omvägen via IT-enheten vid Örnsro och tillbaka (massa kilometer lina). Alltså: Är det något fel på kommunens nätverk så drabbas vi direkt. Våra datorer förlorar kontakten med lagringsservern och programvaror slutar fungera då systemet är uppbyggt så att flera nödvändiga filer ligger på X-servern.

Det är alltså inte datorerna som är kassa och inte vill fungera. Det är det kommunala nätverket som inte är i trim som är problemet.

Lösning
Då sådana här störningar uppträder sekundsnabbt, som en puls (vilket sabbar kommunikationen) är det snabbaste sättet att sedan få ordning på maskinerna igen att dra ur sladden och starta om dem (knapp på sidan av eMaccarna och längst fram på iMaccarna. Detta är inte speciellt bra för datorerna, men nödvändigt så länge detta problem kvarstår.

Det är det enda vi kan göra i dagsläget. Mer information, fråga Webmäster Mats.

Livesändning idag från lektionerna i MacLabbet - 2002-08-23, 09:23

Under dagen ska vi försöka ha Quicktimesändingar från MacLabbet och de lektioner som pågår där. Inget märkvärdigt, bara en kamera med liveljud och livebild. Så de som är nyfikna på att testa ny teknik är välkomna att koppla upp sig.
För att detta ska fungera bör man ladda ner (gratis) Quicktime 6 på www.apple.com/quicktime. Sedan ställer man in transportinställningarna på UDP 554 om det behövs.
Sändningarna görs i ADLS-fart och komprimeras i Mpeg 4. Alltså 10-15 kb i sekunden, så det duger nog inte med vanligt modem för att njuta.

Öppna Quicktime Player och Välj Url och skriv in:
rtsp://www.maclabbet.com/Hollywood/multi.sdp

Hur det ser ut och hur det fungerar kan ni sedan, om ni vill, kommentera på Klottergästboken.

Mp3-eleven Martin Steinberg på MTV med Spitts! - 2002-08-21, 17:01

Som kanske inte alla känner till så har Martin Steinberg, elev på Medieprogrammet, producerat en video med gruppen The Spitts.
Sedan ett par veckor har den körts hårt på ZTV, men nu är den också med på MTV och ligger trea på Nordic Top.

Vill man se den läckra videon och samtidigt ha möjlighet att rösta på den, så den åker upp som etta, kan man enklast göra detta genom att gå till Martins sida här på MacLabbet:

Martins sida med The Spitts!

MacLabbets nyheter gratulerar ännu en av Medieprogrammets elever som är kreativ så det syns.

Mitten av första veckan -Rapport - 2002-08-21, 14:39

Då befinner vi oss mitt i den första veckan av höstterminen. Än så länge verkar allt fungera fint i MacLabbet och Bihanget. Lite smågrejer som behöver fixas kommer vi underfull med hela tiden, men det är normalt, labben måste ju testas "skarpt" innan vi ser allt som måste åtgärdas.
Tyvärr verkar det som om skolan, eller IT-enheten, har problem med nätverket och eftersom vi nu är uppkopplade på det stora Örebro-nätverket ger det oss problem. Ibland så försvinner helt enkelt kontakten med vår Xserver, och då fungerar det ju inte så bra. Bara att hoppas att stabiliteten blir bättre längre fram.

Påfallande många fd elever har också varit här och hälsat på och känt på de nya maskinerna och det nya operativsystemet.

Ännu har vi inte sett röken av Dreamviewer MX, men den är förhoppningsvis på ingående.

QT-sändningen avslutas nu! - 2002-08-17, 21:19

Sådär, en tretimmarssändning är nu slut. Mer kommer att komma senare, vid olika typer av händelser.

Quicktime Live under lördagskvällen från MacLabbet - 2002-08-17, 18:48

Japp, alla som vill se hur kul det är att jobba på lördagskvällen i +45 grader i MacLabbet kan se detta streaming live just nu på lördagskvällen.
Bara att skaffa Quicktime 6 (http://www.apple.com/quicktime) och ratta in följande url i playern:

rtsp://www.maclabbet.com/Hollywood/adminkul.sdp

ADSL-fart är rekommenderat (streaming 15 kb sec denna broadcast).

Det är webmäster själv som i färg och ljud sitter och knappar in användare som ska fungera nästa vecka.

Ni andra, njut av de sista dagarna på sommarlovet...

Nu är kursen slut, pust - 2002-08-13, 19:10

Nu kan alla lärare ALLT om OS X, vi är hjältar!

Se och hör lärarna lära sig i Live Quicktime 6 - 2002-08-13, 11:33

Tanka hem Quicktime 6 (www.apple.com/quicktime) och kör sedan igång: öppna url:
rtsp://192.121.228.44/kurs.sdp

Det hela sänds i ADSL-fart, vilket väl tar upp en 16-20 kb. Obs, kräver QT 6 då det hela är Mpeg 4-komprimerat.

Obs, detta gäller under tisdagen, till fram på eftermiddagen.

Ställ in QT-inställningarna också (Transportinställningar-knappen, välj UDP och port 554 om det inte funkar automatiskt)

Tisdagen ägnas åt OS X-kurs för lärarna - 2002-08-13, 10:33

Kikar man in på vår webkamera under tisdagen ser man nästan alla Medielärarna som sitter på skolbänken för att lära sig Mac OS X-operativsystemet. Läraren heter Marcus och kommer från Gothia.

MacLabbet -hur långt har vi kommit? - 2002-08-09, 22:22

Sanningen är att vi var i princip klara i måndags. Men så blev vi tvungna att byta ip-adresser på våra servrar, och då började en massa strul. Detta hade samband med ny strategi från IT-avdelningen på Örebro kommun vilket krävde byte av ip-nummer. Men inget dåligt som inte har något gott med sig, nu är vi med på Gb-linan, och det går drängfort att surfa.
Men, i motsats till hur vi har haft det tidigare så kommer nu våra filers väg att vara toklånga. Förr har vi ju skyfflat dem mellan servern och klientdatorerna (10 meter), nu tar de en omväg via IT-enheten borta vid Örnsro (någon mil). Bara att hoppas att hastigheten i nätet håller...

Nu på fredagen så verkar de problem vi haft (fel ip:n cashar oss hos kommunens servrar) ha löst sig.
Så nu ska vi jobba hela helgen också, så det funkar till nästa vecka, för då ska alla Medielärare gå en OS X-kurs uppe i MacLabbet. Och den 24:e får vi Jaguar (OS X 1.2)

Vi saknar fortfarande Dreamviewer MX, men den ska komma när som helst. I övrigt blir det, som sagts förr, ett kanonlabb som eleverna möter nu i höst.

Byte av ip-adress på www.maclabbet.com - 2002-08-09, 22:13

Idag har vi pekat om www.maclabbet.com till vår nya ip-adress som vi fått av IT-avdelningen på Örebro kommun.
Detta kan medföra vissa svårigheter i framkomligheten något dygn, men under lördagseftermiddagen bör allt fungera igen för alla (då har alla "kungs"-DNS:er på nätet lärt sig den nya sökvägen).
Kommer ni som besökare igenom nu så kan ni lägga ip-adressen på minnet: 192.121.228.45
Med hjälp av den i adressfältet i er brower så kommer ni till www.maclabbet.com ändå.

Smärre avbrott väntas - 2002-08-07, 01:49

Genom att vi byter ip-adresser och allt ska fungera med domäner och sånt, kan det under veckan bli avbrott upp till ett dygn i våra webtjänster på de olika servrarna.

Detta beror på att vi blir inkopplade till Örebro Kommuns nya Gigabyte-nätverk. Det ska nu gå mycket, mycket snabbare. Men för att det ska göra det måste vi använda nya ip-adresser. När dessa byten sker tar det omkring ett dygn innan "världs"-DNS:erna fattat det och allt fungerar som tidigare. Så, ingen panik, vi kommer tillbaka. Men nu vet ni vad det beror på (om ni hunnit läsa detta innan det händer).

Rapport om MacLabbet -Dagsläget - 2002-08-06, 20:41

Det jobbas fortfarande hårt i labbet. Det enkla var att bära upp datorerna och installera alla programvaror. Men nu, tack vare det nya nätverket som vi kopplats in på, så ska det till nya ip-adresser vilket medför problem för våra tidigare inställningar.

När detta nätverkstrassel är klart kommer webmäster att ordna så att eleverna som vill ha åtkomst till sina webmappar får det. Hitills är det två stycken som anmält sig.

Sedan ska alla elever skrivas in i systemet, med namn, kod och mappar. Eleverna får var sin mapp på tre olika servrar (samma kod för alla mappar). En lagringsmapp på nya Xservern för filer, en webmapp för internet på www.maclabbet.com och en mapp på Hollywood, som är vår Quicktime-server. Den kommer att kunna spotta ut live-strömmar (ljud och video i QT), vanliga progressivt streamade .mov-filmer och inte minst Mp3-ljud.
Antagligen blir detta finemang för de som studerar ljud och rörlig bild på Medieprogrammet, förutom det vi gör här i MacLabbet själva förstås. Den kommer att gå varm.

Vi hoppas hur som helst få igång allting inom ett par dagar. Visst strul i åtkomsten av våra websidor kan det bli, men det är bara att hålla ut, snart blir det bra.

Webmäster

Nu kör vi med PHP-nyheter - 2002-08-06, 20:33

Från och med idag och augustis nyheter så använder vi ett PHP-script tillsammans med vår Mysql-databas för att få ut nyheterna på webben.
Det här gör inte så stor skillnad för er läsare, däremot blir det enklare att föra in nyheter för nyhetsredaktionen, vilket i sin tur nog gör att vi får se fler nyheter här, oftare.

Som vanligt kan man botanisera lite längst ner på denna sida för att se vad som hände förr, ända bak till 1996 faktiskt, då denna nyhetstjänst först såg dagens ljus.


ÄLDRE NYHETER -ARKIV FRÅN 1996

Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...

0207 0206 0205 0204 0203 0202 0201 0112 0111 0110 0109 0108 0107 0106 0105 0104 0103 0102 0101 0012 0011 0010 0009 0008 0007 0006 0005 0004 0003 0002 0001 9912 9911 9910 9909 9908 9907 9906 9905 9904 9903 9902 9901 9812 9811 9810 9809 9808 9807 9806 9805 9804 9803 9802 9801 9712 9711 9710 9709 9708 9707 9706 9705 9704 9703 9702 9701 9612 9611 9610 9609 9608 9607 9606 9605 9604