December -1999
Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats@maclabbet.orebro.se]

Länkar till äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Novembers nyheter här!


99-12-31 (18:02)

Gott Nytt År 2000!

MacLabbets nyhetsredaktion vill härmed önska alla läsare ett riktigt Gott Nytt År!
Vi har hållit på här med att förmedla nyheter i fyra år och tänker fortsätta med detta.
Tyvärr är ju rapporteringen ibland lite ojämn, då allt händer samtidigt, och sedan inget alls.
Nu tycks det mesta ha stabilserat sig och utvecklingen går lite mer på sparlåga.

Men visst minns vi de första webkamerorna (extas), quicktimefilmer och real-filmer (extas), shockwave och flash (extas). Och varje häftig uppdatering av browsrarna. Plötsligt kunde man lattja med dynamisk html (extas).

Men hela tiden, från början, har vi gnällt på den enormt sega farten på nätet, kommunens egen lilla mikrokoppling ut mot det stora internet.
Det är så synd, så synd. Som att sätta sig och dricka kaffe en meter före målsnöret i Wasaloppet, fast man ligger först.
IT-kompetens kan inte bara finnas långt ner i en organisation (elever, lärare, tekniker, visionärer). Nix, det är ingenting värt om inte de som verkligen bestämmer, förstår vad vi står inför. Alltså politikerna, de som bestämmer över oss alla, de som har skattepengarna.
Och nu lär vi väl få vänta extra länge, då det går åt åtskilliga miljoner till raketer och annat onyttigt denna afton :-J

Men, det gäller att inte ge upp.

Och ett e-brev till kommunstyrelsen ibland om saken, kan ju inte vara helt fel heller. Vi har ju demokrati.

Det här är en bra sida med e-postadresser: http://www.orebro.se/organisation/komrad.htm

Rock on, vänner!


 Mats B



99-12-30 (18:23)

HAL 9001 År-2000-testad!
Allt verkar finemang!

Servern som dessa nyheter, elevernas sidor och i princip alla Maclabbets webgrejor ligger på (förutom webkameran), HAL 9001, en Apple Workgroup Server 8550-132 (från 1996), med 120 Mb arbetsminne och 18 Gb hårddisk har nu testats hårt.
Genom att gå in under äpplet och ställa fram datumet till år 25 och några månader, så gav vi den lille gynnaren en ordentlig match:



Inga explosioner hördes så vi kunde krypa fram bakom de av säkerhetsskäl välta borden och experimentera vidare.

Serverprogrammet heter WebStar och den firman lämnar inga garantier annat än på sin senaste modell, som är 4.-någonting. MacLabbet kör med 1.3.
Detta serverprogram samkör med ett litet program som heter NetCloak, det är det programmet som håller räkning på sidor och sköter nedräkningen till År 2000 från MacLabbets förstasida.
Därför vågde vi oss till steg två i denna simulerade nyårsafton.

Vi gick till en annan Mac än servern och körde igång Netscape och tog oss till MacLabbets förstasida, maclabbet.orebro.se. Då såg det ut så här på den lille räknaren:



Programmet fortsatte alltså att räkna, fast baklänges. Det blev några tusen veckor, men vad tusan, då borde allt vara frid och fröjd.

Så är det då bara att hoppas att Örebro kommuns DNS-servrar och grejer på IT-enheten är under kontroll, att Telias alla linor och kablar och hubbar och switchar och allt rullar på, att alla internetoperatörers grejer går som de ska.
Gör de det, så rullar allt på så fint, så fint....


 Mats B



99-12-29 (13:18)

Vassa program hittade i cybern!
(Men bara för Mac förstås)

Efter ett tips från Digitala Bönders chefsdräng Jörgen, gav sig webmäster ut i cybern till http://www.panic.com/.
Och det ångras inte. För det här är ett ställe för åtminstone tre underbara program att tanka hem.
Det första är LinkPad, som är helt gratis. Det är ett program dit man kan dra alla sina länkar, sådana som man inte vill spara i sin browser (som ju lätt blir full av länkar som man aldrig går till). Här är det bara att dra adressen till fönstret på LinkPad, så ligger den kvar, och när man vill kolla, drar man bara adressen till sitt browserfönster. Enkelt och finemang.

Det andra programmet heter Audion. Det är ett program som spelar live-streamade mp3-radioprogram över nätet. Fantastisk kvalitet. Och ett gäng adresser med bra och fungerande radiostationer (amerikanska). Mycket njutbart, för alla smaker.

Det tredje testade programmet är Transmit. Ett ftp-program till Maccen, som till och med finns i en svensk version. Bara det att det står på svenska i fyra rutor som man ska fylla i: Adress, Användare, Lösenord, Katalog. Så är det bara att trycka iväg sig. Två olika fönster, ett för "deras prylar" (den server man kopplar upp sig till) och en för "dina prylar". Bara det, språket, wow. Och den är snabb och tillförlitlig.

Ja, detta blev en mycket positiv rapport, en nyårspresent åt alla som har lyckan att ha tillgång till en Mac (och de som inte har det får ge sig till tåls tills skolan börjar igen).

http://www.panic.com/


 Mats B



99-12-27 (20:10)

Håller labbet År 2000?

Det blir spännande att se vilka konsekvenser nyårsaftonen för med sig för MacLabbet. Webmäster tror inte att det händer någonting speciellt, trygg som han är med Macintoshdatorer vars systemprogram klarar sig till år 29 000-någongång.
Men det finns smolk i bägaren. T ex programmet Webstar, som driver denna server där nyheterna och alla elevsidor ligger på. Det är en version 1.3 och inköptes 1996. Den har fungerat finemang hitills, men företaget (Starnine) ger ingen garanti. Fast det kan ju ha sina orsaker, man vill naturligtvis att kunderna ska köpa upp sig på de senaste versionerna (som har garanti).

Annars så är det väl bara det gamla Office-paketet som ligger i farozonen. Där ligger ju Word, ett program som bara används av en lärare på Medieprogrammet (de flesta, inklusive webmäster kör med Claris Works eller PageMaker).
Word kan få problem eftersom det inte är säkrat. I så fall åker det ut (och då försvinner det tillsammans med alla virus som det dragit på sig, hurra!).

Men visst blir det spännande på nyårsnatten.
Dock kan det tänkas att webmäster genomför lite avancerade tester i labbet nu i mellandagarna (ställer fram klockan över nyår för att kolla om det fungerar ändå och sådant avancerat). Då kan det bli lite avbrott, och om allt går åt pipan kanske det inte ens går att ställa tillbaka klockan, brrrrrrr, horror, skräck!


 Mats B



99-12-25 (01.:23)

Snacka med Maccen,
rätt in i ordbehandlaren!

Som en fin julklapp annonserar nu Apple att man genom ett samarbete med IBM (den forne konkurrenten, innan lilla MicroSoft blev stort) nu säljer ett röstigenkänningsprogram, som fungerar.
Tydligen är det här så bra att det lär sig saker av den som pratar.

Så alla som varit blyga för tagenterna, eller inte haft förmåga kan nu "skriva" lika fort som dom pratar, på en Mac förstås.

Programmet kostar 79 dollars, och förhoppningsvis kan vi köpa in några versioner till MacLabbet, om vår äskningsönskan slår in.

Läs mer hos Apple här!


 Mats B



99-12-17 (17.:01)

Sjung med:
Nu är det jul!
Nu är det kul!

Tomtarna kommer och klappar de små,
på huvudet så att de hjärnskakning får,
tralla-lalla-lalla-lalla-la


(Nu är det sommar och äpplena blommar,
Tomten är borta men barnen är kvar,
på sjukhuset för att de hjärnskakning har
tralla-lalla-lalla-lalla-la)



 Mats B



99-12-16 (23.:58)

Rapport om IT-mötet!
Namnlistan inlämnad!

Under onsdagseftermiddagen var det möte på Rudbecksskolan. Det var skolans högst beslutande organ, Lokala styrelsen, som hade möte. En punkt på dagordningen var frågan om snabbare internetlina.
Förutom gymnasiechefen Ekevärn, elev- och lärarrepresentanter, var också kommunens nye IT-chef och en av hennes närmsta män.
MacLabbets webmästare var också speciellt inbjuden.

Mötet var rörande eniga om att det vore bra med en snabbare lina. Men allt handlar om pengar. IT-enheten presenterade de kostnader det handlar om. Skulle t ex Rudbecksskolan få extra drag i ledningen med 1 Mbit (nu har hela Örebro kommun, alla skolor, alla förvaltningar 4 Mbit att dela på, inklusive det interna Öman-nätet, där administration och dylikt hanteras), så kostade det 114 000 per år, extra.

Vad mötet enades om var att detta var en fråga för politikerna i kommunstyrelsen, eller fullmäktige att ta ställning till, för det är de som delar ut skattepengarna efter behov.

MacLabbets webmäster menade, lite upproriskt, att det i så fall bara var att strunta i att bygga en rondell eller så (kostar väl en 5 mille), och satsa stålarna på internet. För Örebro försöker ju profilera sig som en modern IT-stad, men det är ju än så länge bara på pappret.

Problemet är väl att de som sitter i maktställning i Örebro, inte har förstått det här med IT ordentligt, och inte heller använder det i den utsträckning som t ex framsynta gymnasier, som tror att man ska ligga takt med samhällets övriga utveckling.

Webmäster meddelade då att han hur som helst hade en namninsamlingslista han tänkte lämna över till IT-enheten. Detta gjordes också, även om man därifrån menade att listan skulle passa bättre hos kommunledningen, eftersom de beslutade om pengarna. (Vilket noterades, dessa kommer också att få en lista).

Webmäster påtalade då att IT-enheten var kommunstyrelsens remissorgan och att de därför mycket väl kunde ha en lista. (Kommunstyrelsen frågar IT-enheten när det gäller IT, och det de svarar, så blir det).

Summan av det hela blev att mötet, och IT-enheten, ställer sig bakom behovet av en snabbare lina för att kunna möta IT-samhället med alla dess funktioner.

Dessutom så tänker sig Webmäster att skriva lite brev, besöka några politiker och skriva debattartiklar. För nu får det vara nog med segdragning i det här (en långbänk som dragits i flera år).

Efter mötet bjöds IT-chefen och hennes medarbetare upp i MacLabbet för att njuta av alla fina juldekorationer. De lät sig väl inhämta den gåtfulla stämmingen bland alla Maccar, som i nuläget ser ut som små krubbor med alla ljusdekorationer.

En kommentar från mötet förtjänar också att fritt citeras. Det kommer från fru IT-chefen själv:

"Vi tycker inte att Maccar är dåliga längre!"

Hej hopp!


 Mats B



99-12-13 (17.:03)

Våra fusk-webkameror lever ännu!
Labbet fick brev från Australien!

För kanske tre år sedan fick några elever i uppdrag att göra fusk-webkameror. Dvs gif-animationer och en sidlayout som menade att detta var verklighet.
Åren går, och sidorna glöms bort av webmäster (men inte av utsocknes besökare, nära på 6000 besök på sidan).
Men av och till kommer det ett brev från någon på jordklotet som varit inne och kollat. Speciellt webkameran som Tobias gjorde, med ett Ufo som blir synligt tycks vara populärt att ge respons åt.
Så här skriver signaturen Gadget Soft idag:

"well done thats original,,gadget in australia,,will tell the mates at RAAF adelaide thats funny...cheers".

Vill man själv se vad han såg går klickar man enklast här, eller för att se dem allihop, här!


 Mats B



99-12-13 (16.:56)

Pyntat i MacLabbet!
En bedövande fägring!

De lyckliga som har möjlighet att besöka MacLabbet kan nu få en ordentlig dos av julkänsla, för nu är det pyntat, med olikfärgade lampor, gran i äkta plast med elljus i, och några röda kulor. En upplevelse utöver det vanliga.
Kikar man på webkameran kan man se lite, men den orkar inte med alla färgerna i det i övrigt mörka labbet. Alltså, det måste upplevas live.

Pengar till denna konstnärliga installation kommer från företaget som har automaten där vi köper vår dryck med Kolasmak. Efter visst antal försålda enheter kommer en check och den används för att höja trivseln i labbet. Bara så ni vet.
God jul!


 Mats B



99-12-13 (09.:02)

Luciafirande på Rudbeck!
45 tärnor och ett gäng snubbar!

Idag firas Lucia på Rudbecksskolan, varje timma från 08.00, 09.00 och 10.00, årskursvis.
Vanliga julvisor och ovanliga sådana blandas under den drygt halvtimmeslånga föreställningen, som denne nyhetsredaktör nyss bevittnade.
Tyvärr kan vi inte visa några bilder från föreställningen av copyright-skäl.

Snart är det jul.


 Mats B



99-12-13 (00.:59)

Julbocken i Gävle live:
Ska den brinna igen?!


Så länge vi har kört nyheter här på MacLabbet har vi länkat till Julbocken i Gävle. Det är en webkamera på en julbock som man byggt upp, men som jämt och ständigt (förutom något år) har brunnit ner.
Elaka pyromaner har gjort detta till en slags sport. I år så hann den vara uppe i någon dag innan den brann ner igen den 3:e december. Men nu har man byggt upp den igen. Frågan är bara hur länge den får glädja dessa Gävlebor?
Ta en titt ibland. (För något år sedan kunde webmäster se när den brann ner en natt, det var mäktigt, rapporteras det).

TA MIG DIT! (Det går också att klicka på bilden)


 Mats B



99-12-10 (10.:04)

Nya skrämmande rön:
Lillebror är fulast!

Den fantastiska webtidningen Expressen avslöjar idag forskning som visar på att storebror har lättare att skaffa tjejer än lillebror. Enligt denna forskning skulle lillebror vara fulare än storebror för att mammans immunförsvar, när man ligger i mammas mage, inte gillar pojk-kromosomer efter att ha fått storebror (det fick liksom räcka med irriterande y-kromosomer).

Forskningen går verkligen framåt. Taskigt för alla lillebrorsor (fast bryt inte ihop, forskningen, och Expressen, har haft fel förr). Läs själv här!


 Mats B



99-12-09 (01.:02)

Microsoft och Ericsson i samarbete!
Världsherraväldet kommer närmare!

Enligt webtidningen Expressen så har Microsoft ingått ett samarbetsavtal med det svenska teleföretaget Ericsson. De ska jobba med trådlös internet.
Det svenska företaget Ericsson, där anställda inte får surfa hur som helst, blir nu så Microsoftiga de kan bli, alldeles säkert.
Samarbetet ses som "starkt strategiskt", vilket av MacLabbets nobelpristagartänkare tolkas som om man vill in på andra marknader, med andra samarbetspartners, för att förhindra den uppstyckning av Microsoft som de amerikanska federala myndigheterna beslutat ska ske på grund av för stor dominans, vilket anses vara ett hot mot det mesta.

I MacLabbet tycker vi annars att det är konstigt att ett mjukvaruföretag kan vara så stort, och så dominerande i en annars mångkulturell IT-värld. Sedan kan man ju undra varför ingen kräver Microsoft på alla de miljarder dollar det kostar att "År-2000-säkra" alla datorer. Det är ju de som ställt till det, genom att inte tro på sin egen produkt tillräckligt mycket för att tillverka den så att den räcker över nyårsafton...

Detta problem gäller naturligtvis inte Maccar, som har sitt eget operativsystem (klarar sig till år 27 000).

Hallå, Nokia! Var är du?!!


 Mats B



99-12-07 (22:25)

E-post-inställningarna väck på datorerna!

För att överhuvud taget kunna installera Netscape på Maccarna i labbet var chefstekniker Blomgren tvungen att ange en e-postadress. Denna hittades på, och blev en fuskadress som inte finns.
Tyvärr har det sedan dess varit lite si och så med att få alla elever att förstå att de inte bara kan skicka iväg ett brev genom att klicka på en länk i Netscape. De har gjort det ändå. Vilket resulterat i att brevet skickats iväg till en brevlåda som inte fanns, vilket gjorde att det studsade som på en basketplan hos IT-enhetens e-postenhet.
Det var inte bra. (Eleverna ska naturligvis använda egen web-baserad e-post, typ Spray eller, brrr, Hotmail, annars får de själva först ställa in sina egan inställningar för att skicka brev).

Några timmars fifflande och fixande i labbet och bihanget har nu gjort att de fejkade avsändaradresserna är borta, och förhoppningsvis också problemet.

Bara IT-enheten förlåter oss....


 Mats B



99-12-07 (22:23)

Massor av typsnitt i MacLabbet!

Äntligen har webmäster lyckats få igång sig för att stoppa i nya typsnitt på maskinerna i MacLabbet. Arbetet, som företogs under tisdagskvällen, resulterade i miljarder fler typsnitt på burkarna.
Dock kan det inte garanteras att alla fungerar fullt ut (både på skärm och vid utskrift). Men de flesta kan nog användas, både de fula och de snygga.

"-Hoppas bara att eleverna inte använder bläiga typsnitt till brödtext, det är ju det som är faran!, säger webmäster bekymrat.

Men de gör de säkert inte.

Inom kort, om lusten faller på, kommer också datorerna i Bihanget att begåvas med dessa typsnitt.


 Mats B



99-12-07 (14:49)

APU-veckor för tvåorna!

Medieprogrammets tvåor har APU, arbetsplatsförlagd utbildning. Men detta märks inte så mycket i labbet, då många av dem använder sina luncher och raster till att uppsöka "templet" för att sköta sina IT-grejer.

APU är till för att eleverna ska få smak på arbetslivet, kanske skapa kontakter för framtida arbeten.


 Mats B



99-12-07 (14:40)

Äntligen får vi vara som "de andra"!
Nu kommer de hemska Mac-virusen!

Nu har Maccen blivit så populär, också hos de elaka virusprogrammerarna, att nya virus kommit. Tidigare har vi ju varit ganska förskonade från detta. I MacLabbet har vi bara haft (och har) ett någorlunda harmlöst Word-virus som de, som av någon anledning använder Word, tydligen inte lyckas bli av med, trots installerat virusprogram...

Men nu kommer andra, otäckare grejer. Sådana som raderar filer och hårddiskar. Priset som vi får betala för vår popularitet (Maccen säljer bra nu, mycket bra).

Ett skarpt och färskt anti-virusprogram är nu beställt. Hoppas det räcker.


 Mats B



99-12-07 (02:15)

MacLabbets nya färglaser används för mycket?!

Med stigande oro så konstaterar webmäster att färg på färg tar slut i MacLabbets nya super-duper-färgskrivare.
Webmäster vill ju att grejerna används, men misstänker att de kanske används lite för mycket.
Det är bara att hoppas att det finns skattepengar kvar på tilldelningen för att köpa nytt.

Fast, egentligen, vore det ju tragiskt om grejerna inte användes. Men en liten uppmaning om att vara försiktig kan ändå vara på sin plats, av kostnadsskäl.


 Mats B



99-12-07 (02:14)

Nyheten nedan ingen nyhet!

Det har gått några dagar och MacLabbets rymdteam har förgäves försökt få in bilder från mars, vilket man skulle kunna få.
Nu verkar det som om NASA har gett upp. De får ingen kontakt alls med rymdskeppet.
Men den som väntar på något gott....


 Mats B



99-12-03 (15:01)

Kolla in landning på Mars!
Livesändning på webben i kväll!

Ungefär klockan 21.00 i kväll så kan ni koppla upp er och kolla in när rymdskeppet som NASA sänt till Mars landar. Det hela sänds live med bild och ljud. Vem som fotograferar är okänt.

Gå hit: MARSLANDNING LIVE!


 Mats B



99-12-02 (14:53)

Eilert är Englands populäraste artist!
Sjunger live på nyårsafton!

MacLabbets specielle idol, elvistolkare Eilert Pilarm, har börjat blivit poppis i England. Så här skriver tidningen Expressen igår:

Ur Expressen 1/12-99:

"EILERT PILARM POPPIS I ENGLAND

Eilert Pilarm, Sveriges svar på Elvis Presley, har nominerats till den prestigefyllda titeln "Årets populäraste artist i Storbritannien". Eilert har nominerats av den legendariska discjockeyn John Peel. På nyårsaftonen deltar han i BBC:s tv-program Breakfest i London då vinnaren koras.

- Det är nyårsafton och jag tänker därför sjunga lugna låtar som "Love Me Tender" och "Blue Christmas", säger Eilert till Örnsköldsviks Allehanda."

Vi tackar LG för denna första nyhet under december och önskar Eilert lycka till.
Läs om Eilert här och här!
Ja, just det, här också!


 Mats B





Tillbaka


Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9911 |9910 |9909 |9908 |9907 |9906 |9905 |9904 |9903 |9902 |9901 |9812 |9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604