November -1999
Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats@maclabbet.orebro.se]

Länkar till äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Oktobers nyheter här!


99-11-25 (18:19)

MacLabbet kämpar för snabbare Internet!
Protestlista utlagd på webben!

För att höja trycket på de politiker och tjänstemän inom Örebro kommun som bestämmer över den uppkoppling vi har ut till Internet har webmäster i MacLabbet idag tagit initiativet till en protestsida.

Varför denna sida, är den nödvändig?

"-Ja, både elever och lärare har nu nått den punkt där tålamodet tryter!"

Vad hoppas ni kunna uppnå med denna lista?

"-Vi hoppas att seriösa användare, elever som lärare och annan personal inom Örebro kommun, skriver på, så skriver vi ut listan och skickar den till ansvariga beslutsfattare. Då kanske det blir lättare att "vrida på kranen" ut mot cybern!"

Bakgrunden till detta är att endast 4 Mbit finns för hela Örebro kommuns internetkoppling. I det ligger också det administrativa nätet, Öman (betyg och löner och sådant) som tar sin del. Då blir det inte mycket kvar åt var och en av de 1000-tals datorer som försöker komma ut på nätet varje dag.
I MacLabbet används Internet seriöst, för informationssamling, webproduktion, multimedia (streaming video, streaming TV, streamade konferenser, ljud mm mm), men det är oftast hopplöst att få det att fungera bra, pga den dåliga farten.

Ett vanligt telefonabonnemang i hemmet ger högre farter än den kommunala fasta linan.
Det ska inte behöva ta 10 minuter för en halvklass att ta sig in på Aftonbladets förstasida, tycker webmäster, och det måste man ju hålla med om.

Det blir intressant att följa utvecklingen. Ett möte med IT-enheten och Rudbecksskolans Lokala Styrelse är utsatt till 15 december. Ett bra tillfälle att lämna över namnunderskrifterna kanske?

Listan nås från MacLabbets förstasida.


 Mats B



99-11-20 (15:17)

Succé för MacLabbet på Öppet Hus!

På lördagen var det Öppet Hus på skolan. Det betyder att Rudbecksskolan var fylld av elever, elevers föräldrar, elevers syskon och andra intresserade.
För på Öppet Hus visas skolan upp från sin bästa sida.
Det var så trångt i korridoren att det knappt gick att ta sig fram.

I MacLabbet var det också, bitvis, trångt. Men eftersom vi ligger högt upp (många trappor) så slapp vi det värsta trycket.

Här uppe fick intresserade kika på Medieelevernas produktioner, alltså, eleverna satt och jobbade med sina websidor och layouter som de brukar göra under Gröna Tider. En och annan förälder tog också chansen att få surfa på de inbjudande Maccarna.

Intresset var stort av att veta hur det fungerade i labbet och på programmet. Det kommer nog flera nya elever nästa år, som fått en positiv bild av labbet, Medieprogrammet och Rudbecksskolan.

En lyckad dag.

(Prominenta gäster i labbet: Gymnasiechefen själv, Lars Ekevärn, Syo-Börje, PC-tekniker Göran Åkesson och många många fler).


 Mats B



99-11-20 (00:14)

MP-elever vann Aftonbladets filmtävling!


Klas Persson i en scen ur hans och David Svenssons "dramadokumentär"
om hur ett par grabbar lever livet i Nora åkandes bil till korvkiosken...

De lämnade oss i våras, då de gick ur årskurs 3 på Medieprogrammet här på Rudbecksskolan, men ännu lever deras stora mästerverk, Folköl, fruntimmer & 5-56. De far runt med denna film på flera tävlingar och vinner oftast.
Kan tänka mig att herr Mats "Kalix" Lindbäck är stolt över sina elever i Rörlig Bild-ämnet (det var där den producerades inom ramen för en kurs under ledning av honom).
Nu har filmen vunnit bland mängder av andra i Aftonbladets prestigefyllda filmtävling. Och det bästa av allt (förutom att fler får veta vilka genier till elever vi släpper ut) är att de fick en sida om saken på Aftonbladet, med hela filmen i RealPlayer-format.
Så det är bara att gå HIT och läsa om grabbarna från Nora och se deras mästerverk.

(Tidigare har ju bland annat Josef Fares, också före detta Kalix-elev gjort sig bemärkt genom att vinna en massa filmtävlingar, nu går han på Dramatiska Institutets filmregilinje som den yngste någonsin, de tar dessutom bara in ett par varje år....).

Medieprogrammet skördar nya segrar, Hurra!, för boysen, och Hurra!, för vår tappra utbildning som så ofta seglar i motvind, med våra "obehöriga" men mycket kunniga lärare (som skulle ha mycket mer betalt, bara någon fattade vad de jobbade med...)

Här är en länk direkt till filmsidan, om man inte vill gå via artikeln i Aftonbladet förstås...


 Mats B



99-11-18 (12:08)

MacLabbets SÄPO lyckades!
Klottermarodörerna spårade!

De hemliga Mac-poliserna vid MacLabbets internkontroll lyckades under torsdagsförmiddagen knäcka de nötter som behövdes för att få fram sanningen om de rasistiska meddelanden som skickats till TekNews klotter.
Via TekNewsredaktionen fick de tillgång till tid och IP-nummer som de förskräckliga meddelanden skickats ifrån.
Sedan var det bara att gå in i de datorer som tråkigt nog hade samma IP-adresser som förövarnas meddelanden. Långt därinne i cybern kunde man via loggar läsa vilka som varit inloggade den bestämda tiden.

"-Mycket, mycket tråkig historia det här!", säger en bedrövad webmaster till Nyheterna.

"-Men det här visar ju på värdet av att använda IP-adresser. Nu är detta löst. Hade vi haft dynamisk tilldelning hade vi aldrig kunnat spåra förövarna. Men det är ändå tråkigt, det som hänt!"

Vad som nu kommer att hända erfar inte Nyheterna i nuläget.


 Mats B



99-11-18 (00:36)

TekNews klotter avstängt
pga rasistiska meddelanden!

Under onsdagseftermiddagen så skickade någon eller några, meddelanden till TekNews klottersida som strider mot förnuft och moral, bildning, svensk grundlag och FN-stadgan.
TekNews redaktion har nu tagit det tråkiga men nödvändiga steget att stänga av sitt välbesökta och populära klotterplank.

Eftersom det finns loggar på varifrån dessa meddelanden skickats kommer det att vidtas undersökningar under torsdagen. Visar det sig t ex att någon av MacLabbets datorer använts till detta syns det när IP-adresser jämförs. Varje dator i labbet har nämligen en unik IP-adress. Om det sedan visar sig att en dator i MacLabbet använts för att sprida rasistiska meddelanden så går man vidare och tittar i andra loggar, vem som varit inloggad vid den datorn vid det tillfället.

Nyheterna tvingas ringa upp webmäster och fråga om hur han ser på det här:

"-Öh, va?"

"-Ursäkta att vi väckte dig men vi vill att du ger dina synpunkter på detta, om det visar sig att detta skräp kom från någon av labbets datorer?"

"-I så fall ser jag det som ett stort personligt misslyckande. Jag har alltid värnat om det fria användandet av datorerna i MacLabbet och sedan 1996, då vi blev uppkopplade mot nätet, så har alla tagit detta på allvar. Frihet under ansvar!"

"-Vad blir det för åtgärder om det visar sig att någon använt MacLabbets datorer?"

"-Ja, först och främst så stängs de skyldiga av från att få använda datorerna. Om jag inte skulle lyckas få fram vem som betett sig så här, så måste jag vidta andra åtgärder, då handlar det om att inskränka de Gröna och fria tiderna, något jag tycker skulle vara hemskt!"

Idag kommer alltså svaret på hur det kommer att gå. Alla vanliga användare av MacLabbet bör hålla tummarna.


 Mats B



99-11-17 (18:43)

Acrobat Reader 4.0 i MacLabbet!

Hela maskinparken i MacLabbet har nu bestyckats med Acrobat Reader 4.0. Acrobat-formatet är ju på stark framväxt och ofta behöver man ladda ner sk pdf-filer och dessa öppnas med detta program.
Det som är finemang i kråksången är att det ser likadant ut både på Mac och på PC, med bilder och text och layouter och allt.
Det går sedan att skriva ut dessa dokument i perfekt skick.

(Dubbelklicka på pdf-filen eller öppna Acrobat Reader från Programmappen).


 Mats B



99-11-17 (18:25)

Bredbandsmöte på skolan!

På onsdagseftermiddagen var det möte med Lokala Styrelsen på skolan (Rudbecksskolans högsta beslutande organ, med elevmajoritet). MacLabbets webmästare var inbjuden för att föredra sina visioner om mer fart i kommunens internetlina.
Inbjudna gäster var också Örebro kommuns nytillträdde IT-chef och hennes kollega herr Centerfjäll, som skulle lyssna på skolans behov.

Någonting man gjorde klart för åhörarna var att en egen lina ut mot internet var omöjligt, då man skulle förbjuda detta.
Alltså återstod att kommunen som helhet vrider på kranen, vilket webmäster uttryckte inför församlingen.
Eller som han sa:

"-Det känns löjligt att köra BMW på kostigar!"

Detta forstods av alla närvarande.

IT-chefsskapet skulle ta upp frågan i kommunstyrelsen och ett nytt möte är fastställt till den 15:e december. Kanske, kanske, kan vi gå in i det nya årtusendet med modern fart och framtidstänkande.

Men olika frågor kvarstår, förutom kunskapsbrist på olika nivåer om värdet med detta. En fråga är den så kallade säkerheten. Vad som menas med det är undertecknad inte säker på, men förhoppningsvis får inte det tänkandet medföra inskränkningar i användandet av internet.
En annan fråga var kostnaden. Vem ska betala för detta.

Naturligtvis ska Örebro kommun betala för detta, en summa som är en investering i framtiden. Man kan inte ha en bilskola där man bara har en asfalterad sträcka på 10 meter att övningsköra på.

(Vem har sagt att nyheter ska vara objektiva? Här kör vi en subjektiv nyhetsjournalistik, alltid på användarnas sida).


 Mats B



99-11-17 (18:23)

Nyhetstorka igen!

Vår nyhetsredaktion har förgäves försökt få fram nyheter den senaste veckan men misslyckats. Därför har det inte blivit något nytt här. Vi beklagar.

 Mats B



99-11-09 (00:30)

Bojkott mot Telia!

Nu har några som fått nog av Telias trafikavgifter börjat uppmana till bojkott via internet. För att visa att man menar allvar vill man att alla ska avstå från att surfa hela den första helgen i december. Detta som en markering.

Vi här på nyheterna för gärna vidare en sådan frisk uppmaning. Surfandet kan bli mycket billigare. Detta kanske är ett sätt att få det så.


 Mats B



99-11-08 (01:25)

Goda grannar:
Microsoft ska styckas upp!

Nu har en domstol därborta i amerikat beslutat att Microsoft är för dominerande för att få finnas kvar i sin nuvarande form. Det är ju Microsoft som står för operativsystemet Windows, vilket är det förhärskande systemet bland datorer ute i världen.
MacLabbet har inget emot Windowsbaserade datorer, som de demokrater vi är så tror vi på att alla ska få använda de datorer de själva tycker bäst om. Tyvärr är väl det en egenskap som inte delas av många makthavare inom företag, kommuner och sådant.
Nej, oftast gäller Microsoft, eller inget alls (t ex vid köp av personaldatorer).

IT, internet och datorer är ju något bra och fantastiskt, men med Microsoft är det som om man bodde i gamla Sovjet och bara fick köra Drabant-bilar.
Det är aldrig bra när ett företag blir för dominerande, så dominerande att det stoppar nästan all annan utveckling.
Och att ett företag som Microsoft hade så dåligt självförtroende att deras programvaror och operativsystem upphör att fungera vid årsskiftet, om man inte vidtar oftast dyra åtgärder, bara det är ju helt otroligt. Varför får inte de betala för detta? Varför får privatanvändare och skattebetalare stå för de miljarder det kostar att reparara den skadan?

Man ska inte tala för illa om grannar, och i det här fallet är Microsoft inte bara granne, utan också ingift i Apple Computer med sitt stödsköp för några år sedan (man köpte för 100 miljoner dollar, aktier i Apple, bland annat för att klara sig undan den dom man nu fick i alla fall).

Såpoperan kommer att fortsätta...


 Mats B



99-11-05 (18:39)

Torka på nyhetsfronten!

Nyhetsredaktören ber om ursäkt för torkan på nyhetsfronten. Förhoppningsvis kommer det hela igång bättre under nästa vecka.


 Mats B



99-11-05 (18:37)

Nu kan alla datorer i labbet
skriva ut i tabloidformat, i färg!

Det tog lite tid att lura ut, men med hjärn-hjälp från Studentdatas Roine så lärde sig Webmäster hur man bar sig åt för att kunna skriva ut också från PageMaker, till Tabloidformat på färgskrivaren. Denna upptatering har sysselsatt honom på den i övrigt tomma skolan under torsdagen och fredagen (jo, i S-huset jobbas det också).
Med hjälp av Apples filarkiv på webben kunde de filer som skulle installeras fås att fungera.


 Mats B





Tillbaka


Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9910 |9909 |9908 |9907 |9906 |9905 |9904 |9903 |9902 |9901 |9812 |9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604