Oktober -1999
Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats@maclabbet.orebro.se]

Länkar till äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Septembers nyheter här!


99-10-28 (11:32)

Sökfunktion direkt i Netscapes Locationfält!

I www.macpressen.se kan man idag läsa om Netscapes sökfunktion. Det går att söka direkt uppe Location-fältet, där man skriver adresser, så får man fram förslag precis som hos vilken sökmaskin som helst. Finemang funktion.

Men så berättar de att om man t ex skriver in: more evil than satan himself där i fönstret så kommer ett visst företag upp högst i listan.... (prova)


 Mats B



99-10-28 (00:02)

MacLabbet stängt nästa vecka!

Glada elever har hört av som om öppentider i MacLabbet under lovveckan nästa vecka. Tyvärr, för dem, så kommer MacLabbet att vara stängt. Webmäster har annat för sig (liksom de andra lärarna).
Förhoppningsvis hinner han med att fixa till Bihanget så det funkar lite bättre (går det som planerat så blir det ny systemprogramvara mm där).


 Mats B



99-10-28 (00.01)

Använd INTE e-posten i Netscape i Labbet!

Så här: När webmäster installerade nya Netscape på datorerna i labben så angav han som en nödadress, e-postadressen mac@mac.se, i inställningarna för att över huvud taget kunna installera programmet.
Nu har det visat sig att vissa studieblyga elever skickar iväg e-post i alla fall från Netscape, med de förinställningar som finns där (trots att de blivit tillsagda att låta bli).
Det här har blivit ett problem för Örebro kommuns IT-enhet som får en mängd studsande e-post som inte hör hemma någonstans (eftersom installations-e-postadressen inte finns).

Alltså, sluta skicka e-post med Netscape (om ni inte kör web-baserad e-post typ Hotmail, Spray osv). Inom en snar framtid hoppas webmäster att kunna lösa problemet och ändra alla dessa adresser på alla datorer.

Under tiden kröker han rygg och ber ödmjukast IT-enheten om ursäkt för sitt fatala misstag.


 Mats B



99-10-25 (15:55)

Tomb Raider III demo släppt!

Ett av de mer hotta spelen, Tomb Raider (det är så hott att denne webredaktör blir bilsjuk av allt snurrande) har nu släpps i en gratis demoversion. Den ligger på ungefär 13 Mb och kan laddas ner från den HÄR sidan.
Detta är Mac-versionen. Om det finns för PC-Windows har vi ingen aning om.


 Mats B



99-10-21 (18:44)

Räknarstrul på sidorna!

Tyvärr har några av MacLabbets websidor förlorat räkningen. Dvs, på grund av ilskna attacker mot servern (eller ett vanligt systemfel, men det låter inte lika häftigt) så har den startat om några gånger efter frysning. Då sparas inte logg-filen för räknarna, och många stolta elever har istället för 1000-tals besökare bara 2 stycken (brorsan och faster i Fagersta).
MacLabbets webansvariga meddelar att sådant kan hända och beklagar denna katastrof djupt.


 Mats B



99-10-21 (18:29)

Ny elev-webside-sida!

En ny sida med länkar till elevernas sidor har skeppats ut på MacLabbet idag.
Många, men inte alla är representerade. Tyvärr har några varit dåliga på att uppdatera sina länkar efter serverflytten, så där kammar man noll. Men en liten beskrivning av sidan finns intill varje namn, som står i bokstavsordning till och med.
Fler sidor kommer upp när de tillverkas, och när webmästaren hittar dem på servern...


 Mats B



99-10-21 (18:23)

Nu kan färglasern användas av alla!

Rubriken ovan är lite ljugig, men det får man ta. Grejen är att det nu går att skriva ut från vår nya proffs-färg-tabloid-super-duper-laserskrivare från alla datorer i MacLabbet.
För att kunna göra det måste man kunna logga in på en dator, men det kan ju alla Medieelever.
Så nu kommer det att bli ännu vackrare i omgivningarna, med perfekta utskrifter i pang-kvalitet av elevernas fantastiska arbeten.


 Mats B



99-10-20 (18:09)

Omarbetad förstasida - igen!

Förstasidan har gjorts om ännu en gång. Förhoppningsvis så fungerar den också okej på så kallade PC-dataapparater, som ju har sina egna regler för hur standard-html ska se ut på webben.
För att sidan ska fungera så måste man i alla fall ha en brower som klarar javascripts. Det har man om man har Netscape eller Explorer över 4.0. Fungerar det i alla fall inte så får man gå in i inställningar och klicka igång funktionen.

Layoutredaktören meddelar också att detta inte är att betrakta som någon helt färdig sida, nej, mycket ska till innan den mannen blir nöjd.
Däremot kan synpunkter skickas till nedanstående e-postadress, så lovar vi att framföra ris och ros till den ansvarige.


 Mats B



99-10-20 (18:08)

Dåligt med nyheter -skandal!


Det har varit dåligt med nyheter på sista tiden på den här sidan. Det beror på att vår nyhetsredaktör fick åka på vilohem och "dricka brunn". Men nu är han tillbaka. Nu gäller det bara att det finns några nyheter också...

 Mats B



99-10-11 (22:52)

FreeHand funkar på alla maskiner i labbet!


Efter en tung ominstalleringrunda så ska nu alla FreeHand fungera samtidigt i MacLabbet. En liten miss av webmäster gjorde att han tryckte in serienummer som bara räckte till 10 maskiner i alla. Och det gick ju inte. Men nu ska det fungera.

 Mats B



99-10-11 (22:49)

MacLabbets hemsida ändrad!


En liten, men ändå, ansiktslyftning fick MacLabbets hemsida under måndagskvällen. Tyvärr visade det sig vara lite lurigt (enormt mycket jobb) att få allt att fungera i den nya sidan, så därför är Ingång avstängt så länge. Där fanns QTVR och Quicktime och lite annat äldre godis. Det hela kommer i drift inom kort (om vi har tur).
Eventuella problem kan man rapportera till webmäster: mats@maclabbet.orebro.se

Sidan ändras lite då och då. Förhoppningsvis till det bättre. Men nu är det rätt mycket som måste fixas. Håll ut!


 Mats B



99-10-11 (22:348)

Otroliga siffror för maclabbet2!


Det har inte ens gått en vecka sedan maclabbet2.orebro.se stängdes av och sidorna där flyttades till maclabbet.orebro.se, men redan har över 8000 besökare försökt nå sidor som nu inte finns där längre.
Vad ska man säga om det?
Tja, man kan ju säga att det var tråkigt, och att de hittar vidare till nya servern. Sedan kunde det vara bra om de som har sidor på servern, meddelade sina polare om vad som gäller.


 Mats B



99-10-08 (02:38)

Nya siffror för Hal 9002 och Webkameran!


Japp, då har vi kommit över 10 000 (tiotusen) besök på webkameran, och det sedan i mars i år. Den är verkligen välbesökt. Men det är ju också den bästa webkameran i länet. Inga futtiga uppdateringar per minut som Nerikes Allehandas landskapskamera över slottet, utan här ser man ju vad som händer i labbet, sekund för sekund. Det är multimedia för 90-talet det.
(Webmäster blev besökare 10 002).
Kanske skulle man börja sälja reklam. Borde bli lite stålar till nya datorer.

Vidare har över 4 800 personer försökt hitta sidor på maclabbet2.orebro.se på tre dagar, men inte kommit fram, eftersom de är flyttade.
Det är rätt mycket, och får vem som helst att undra över hur de som har haft sidor där burit sig åt. Det kanske är dags att de skickar lite e-post till sina polare och talar om att det är nya adressen som gäller (maclabbet.orebro.se).


 Mats B



99-10-06 (01:19)

Lilla Julafton på Apple!
-Nya Maccar presenterade!


Steve Jobs presenterade de nya Maccarna under onsdagsnatten. De var billigare och bättre än någonsin. Starka och snabba.
Dessutom demonstrerades System 9 (som låter användarna logga in med hjälp av rösten, och så ställs alla e-postinställningar och allt in).

Men det som MacLabbet är mest i extas av är (vi är så vana vid denna underbara produkt) är att den nya Maccen INTE HAR EN FLÄKT! MAN HAR LYCKATS LÖSA KYLPROBLEMET ÄNDÅ. DET BEHÖVS INGEN FLÄKT SOM LÅTER BRRRR. VÄRLDSBÄST, VÄRLDSFÖRST!

Läs mer hos Macpressen (för detaljer) eller hos Apple själva.


 Mats B



99-10-06 (01:12)

Över 2000 gick fel på bara ett dygn!


När nu websidorna blivit flyttade från HAL 9002 till HAL 9001 så ser man vilken trafik det varit på HAL 9002 (maclabbet2.orebro.se). På bara ett dygn har över 2000 försök gjorts att komma in på en sida där. Rätt fantastiskt, och ingen av dem har kommit fram.
Hoppas bara att alla besökare kan läsa svenska och gå till rätt sida.
Kolla själv hur många som "gått fel" genom att skriva http://maclabbet2.orebro.se och vadsomhelst och trycka på enter.


 Mats B



99-10-06 (01:09)

Webmästers rygg har gått av!


Slutligen hände det. Webmäster tog slut. Det som gick åt fanders först var ryggen. Trots behandling hos legitimerad akupunktör-naprapat, under tisdagen (ett nytt besök är inplanerat till onsdagen), kan han betrakta sig som totalt justerad några dagar framåt. Att beskriva honom som en gnällande fällkniv i 90-årsåldern är det närmaste nyheterna törs beskriva honom som (det är ju han som är basen).
Detta kommer troligen att resultera i mindre närvaro i labbet några dagar framöver. Lektionen på onsdag morgon är i farozonen. Då det tar ungefär tre timmar att kliva upp ur sängen och släpa sig till telefonen, säger han, så man får hoppas att eleverna läser detta uttalande:

"-Kommer jag inte inom den första kvarten, så kommer jag inte!"


 Mats B



99-10-05 (14:03)

Word-virus i farten igen!


Nu har Word-viruset VM/Cap kommit tillbaka till MacLabbet. Var försiktiga med disketter. Så här skriver Webmäster på ett internmeddelande till lärarna:

Vi har ånyo drabbats av Virus i MacLabbet. Det är det gamla vanliga VM/Cap-viruset, ett macro i Word. Det finns virusprogram på alla datorer, i Applicationsmappen: Anti-Virus Toolkit 7.88. Där ligger Find Virus. Kör det programmet.

Exempel:
Eleverna kopierar över sina infekterade filer (som har en pil tvärs över sin symbol i Finder, eller, om man är inne i programmet, välj Macro och kolla om det finns något som heter VM/Cap), kopierar dem till jobbmappen. Sedan drar de originalen från lagringsservern till papperskorgen och tömmer den. Kör sedan igång virusprogrammet. Välj den hårddisk eleven sitter vid och kör Desinfect. Det tar en stund. Men sedan är det klart. Om alla gör detta, försvinner snart viruset.
Sedan gäller det bara att eleverna ALLTID kollar sina disketter med detta program innan de kopierar över filer eller börjar arbeta. OBS, lär dem detta.


Så nu vet ni.


 Mats B



99-10-04 (19:04)

Nu är sidorna borta från maclabbet2!
Ligger på maclabbet istället!


De som har websidor på maclabbet2.orebro.se och ännu inte fixat koder till sina sidor (som webmäster har flyttat över) på maclabbet.orebro.se, kommer att bli förvånade från och med nu.
För nu kan man inte nå sina sidor längre på maclabbet2.orebro.se. Endast webkamera och lite annat ligger nu kvar på den servern. Allt för att ge mer kraft åt administrationssystemet som ju också ligger på den servern.

De som ännu inte fixat koder så de kan uppdatera sina sidor när de nu ligger på maclabbet.orebro.se, bör ta och kontakta webmäster med ett e-post som innehåller namn på den som skriver, namn på mapp som det ska has behörighet till, samt kod.
Personligt besök går också bra.

(Varning för att detta skulle ske har legat ute här på nyhterna i flera veckor).


 Mats B



99-10-04 (17:45)

Schysst konst på nätet!
Alla de stora mästarna!


En länk som är ett måste för den som gillar tavlor sådant. Här kan man titta på målningar och bilder av alla de stora mästarna; Picasso, Matisse, da Vinci mm, mm.
Vill man gå direkt till utställningen (enormt bra upplösning på bilderna) går man HIT!

Vill man gå till förstasidan med andra alternativ (som att besöka museér och så) går man HIT!

Kör hårt!


 Mats B



99-10-04 (17:14)

Installerat och klart i MacLabbet!


Nu ligger alla programvaror som är inköpta på datorerna i MacLabbet. Det betyder att de förstärks med många godsaker. På G3:orna ligger nu Flash, Dreamwiever och FreeHand (förutom alla andra program naturligtvis). På 4400:orna ligger FreeHand (förutom de vanliga programmen).

Eftersom det inte fanns ekonomi att köpa in de där programmen, Flash och Dreamweiver till alla, så finns de nu till hälften. Fast det gör nog inte så mycket. Det är specialprogram som kanske bara de mest intresserade kommer att använda (fast de kommer att ingå i kursen till vissa delar).

(Som en bonus har webmäster också putsat tangentborden och skurit bort klägg från de små hjulen i mössen, så att de rullar bättre, någonting som verkligen behövdes).


 Mats B



99-10-04 (15:59)

Smart kille tjänar stålar på webben med Kalle Anka!


I tidningen Expressen kan man idag läsa om en kille som aldrig någonsin haft ett riktigt jobb och ändå har tjänat ihop 3 miljoner spänn, på att spekulera på nätet.
Sitt studielån använde han till att köpa åtta kompletta årgångar av gamla Kalle Anka-tidningar. Sedan sålde han det hela med vinst efter några år och började spekulera i aktier. Hans dröm är att vara oberoende och han verkar ha lyckats, (dessutom äger han numera de enda två första numren av Kalle Anka på svenska som finns).

Kolla in snubben här!


 Mats B



99-10-01 (09:14)

Blecktrummans skapare knep Nobelpriset!


Grass (links), Schauspieler David Bennent und Regisseur Volker Schlöndorff während einer Drehpause zu dem Film "Die Blechtrommel" 1979 in Danzig


Nyheternas tysk-kulturella avdelning glädjer sig idag åt att Svenska Akademien utsett Günter Grass till Nobelpristagare i litteratur.
Ett bra val, och ändå bättre, karln är känd sedan tidigare.
Det är ju också så att Blecktrumman, hans första roman från 1959, också blev en mycket mycket bra film, en av 1900-talets bästa faktiskt.

Herr författarens åsikter är också av det braiga slaget, då han slåss mot dumhet och egoism. Det sägs att han tänker donera större delen av prissumman till tyska zigenare då han tycker att de behandlas dåligt i hans hemland.

En bra karl med andra ord. Spring genast till biblioteket.

[I ett TV-program för 10 år sedan utfrågades folk på gatan om Svenska Akademien, skulle Akademien få vara kvar undrade man och stack upp en mikrofon under näsan på intervjuoffren.
Jodå, absolut, det skulle den. Ingen skulle få avskaffa den inte, det var alla eniga om.
Då frågade reportern vad det var för bra med Akademien. Men då var det ingen, inte någon av det 10-tal som intervjuades, som visste ens vad de gjorde.....]


 Mats B





Tillbaka


Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9909 |9908 |9907 |9906 |9905 |9904 |9903 |9902 |9901 |9812 |9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604