SKRIV I VÅR GÄSTBOK



September -1999
Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats@maclabbet.orebro.se]

Länkar till äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Augustis nyheter här!


99-09-30 (03:02)

Ruggiga grejer på webkameran på nätterna!

Bilden ovan ser ju inte så ruggig ut. Av datumet att döma så är den tagen på tisdagseftermiddagen, under Webmästers lektion med årskurs 2 i MacLabbet. Just på den här bilden ser man också att LG Skantz kommer in från Bihanget. Men det ruskiga är att den här bilden är tagen som en skärmbild under NATTEN MOT TORSDAGEN, STRAX FÖRE 03.00 PÅ MORGONEN, NÄR WEBKAMERAN BESÖKTES, ALLTSÅ TVÅ DYGN SENARE!
Och detta är inte nog.
Nej, bild efter bild kommer upp, som beskriver vad som hände två dygn tidigare, som på film, varannan sekund.
Eder nyhetsredaktör hoppade högt när han såg detta utspela sig efter att ha försökt nå kontakt med webkameran under natten (för att kolla läget).

Och här kommer poängen:

Detta är ett resultat av de omtalade cache-servrarna. Denne nyhetsredaktör har ett abonnemang hos www.utfors.se och deras server har tydligen lagrat dessa bilder och struntat i att uppdatera det nya som händer.
Därför kan man nu, efter drygt två dygn, se vad som hände i labbet då.

Ännu ett bevis för att cache-servrar (som lagrar sidor så att de som surfar ska få, som det heter, "snabbare" åtkomst till internet, bara är bluff. Man kan lika gärna surfa mot en CD-skiva).

Kolla med era leverantörer av internet, hur det står till, och protestera mot cache-servrarna som gör att man ser det som hände förr på nätet, nu.

Internet är nu!


 Mats B



99-09-29 (15:14)

Gå till djurparken, kolla apor och tigrar streaming!

Nu har en engelsk djurpark satt upp ett gäng webkameror så att man kan kika på gorillor, tigrar och allt vad de nu har där. Det går att välja fart och tydligen kan man styra vissa kameror, t ex zooma och så.
Vad man får se? Tja, apor t ex kör väl sina favoritsysselsättningar, de är tre, att äta och sova och ....(censur).

Här är adressen: http://www.howletts.co.uk/


 Mats B



99-09-28 (15:14)

E-postadresser med @bf.orebro.se är avstängda!

Något pucko har spammat bildningsförvaltningens e-postserver så nu är den avstängd. Tydligen är det ett stort angrepp och Telia och andra organisationer är inblandade. Den som åker dit för det här kan hälsa hem, det är ett som är klart.
Tråkigt med dessa pappskallar som bara ska förstöra. Men de kan väl inte hitta på något vettigare. Taskig fantasi.

Hur som helst så går det alltså inte att skriva e-post till de flesta lärare längre, om de har bf.orebro.se i sin e-postadress.


 Mats B



99-09-27 (19:05)

Skrivartävling på webben för gymnasieelever!
Chans vinna klassresa! (alltså inte komma upp sig utan att åka iväg)

Ni som känner att det riktigt kliar i fingrarna av att skriva, ni som vill publicera det ni skrivit, eller tänker skriva något riktigt bra. Klicka in er till http://www.epos.nu och kör igång.

 Mats B



99-09-27 (14:50)

Väntade förändringar av Gröna Tider i MacLabbet!

I fredags tog skolledningen och omprövade sitt tidigare beslut (från i mars, ett beslut som aldrig kom till verklighet) om att webmäster skulle få styra larmtiderna och på det viset kunna bedriva nödvändig akut service de gånger detta behövdes.
Det webmäster hade önskat var att få kod eller larmkort som möjliggjode att larmet på skolan, eller kring MacLabbet kunde stängas av vid behov. Detta för att undvika det som hänt så många gånger tidigare, att han blivit tvungen att avbryta och springa ut precis innan arbetet varit klart, för att sedan börja om en annan kväll, från början. Ovärdigt och olustigt. Alltså, timmars arbete har varit förgäves, och det har hänt många gånger.

De låsansvariga på skolan slutar som regel sina arbeten på eftermiddagarna. Problem med datorerna kommer inte till webmästers kännedom förrän vid den tiden. Och då går det inte att ställa om larmet för ingen sådan behörig finns att nå. För här talar vi om en oplanerad service.

30 år efter att människan första gången landsattes på månen och hoppade omkring där är det omöjligt för webmäster att styra över sin övertid, sin fritid, på skolan, vilket nu leder till konsekvenser.

Tid måste tas i anspråk till uppdateringar och service. Den tiden kommer att tas från de Gröna Tiderna.

"-Det här känns inte bra. Jag tappar gnistan för hela grejen. Nu får det vara slut med att jobba kvällar och helger!", säger webmäster, och fortsätter, "-Tyvärr kommer det att gå ut över användningen av labben, men vad kan jag annars göra? Jag har försökt driva det här som en modern IT-verkstad men kan inte fortsätta på samma sätt utan stöd. I fortsättningen kommer jag att försöka arbeta samma arbetstider som de flesta här på skolan."

Enligt vad Nyheterna erfar blir det ingen omedelbar stängning av Gröna Tiderna, utan det hela kommer antagligen att ske bit för bit, då behovet uppstår av service.

(Förtydligande: Service kan inte utföras under lektionstid, dels av det skälet att webmäster själv har lektioner då, dels av det skälet att andra medielärare har lektioner och då går det inte att avbryta vissa nätverksprocesser).


 Mats B



99-09-26 (02:27)

Medieelever belönades på filmfestival!

Elever som gick gick ur Medieprogrammet i våras tar nya kliv ut i världen. Fd. medieeleven Klas Persson är en av vinnarna från helgens Videofestival här i Örebro.

Detta innebär att han och David Svensson som gjort filmen Folköl, fruntimmer och 5-56, (den gamle medieeleven Magnus Anderson syns också som skådis) får åka ned och försvara Örebros färger i Novemberfestivalen i Trollhättan. Detta är en riksfestival efter regionala uttagningar såsom den här i Örebro i helgen.

Förra året var Rudbecksskolan representerade där i form av Josef Fares (som vann), samt Daniel Strömgren och Sebastian Westin, deras film hette "Sonja och Sofia". Bägge filmerna var med i nomineringen av en av de bästa fem filmerna.
(Inte illa av Medieelever på Rudbecksskolan att fixa följande: -Vinnare i Örebrofinalen "varje" år samt att, som förra året, av alla hundratals ungdomsfilmer -lägga sig som två av de fem bästa!)

Det här visar att "outputten" från Medieprogrammet är hög. Det visar också att våra metoder för undervisning och självständigt arbete är lyckade.

(Av vår utsände, Mats Lindbäck)


 Mats B



99-09-22 (02:27)

Switchen tillbaka, inmonterad i Bihanget!

Äntligen kom vår ersättningsswitch. Studentdata levererade och installerade under tisdagskvällen. Så nu går det undan, även i Bihanget. 100 Mbit, tut-tut!
Tyvärr så är det samma sega fart till Internet, men det är det ju Örebro kommuns IT-enhet och politikerna som ansvarar för....(suck!)


 Mats B



99-09-22 (02:26)

Vem skrev i gästboken, egentligen?

Det verkar, detta är inte helt klarlagt ännu, (Nyheterna har gjort vissa förfrågningar) som om det var Apples Europachef som vistade vår gästbok härom dagen och skrev sina hälsningar.
Sådant är ju inte illa, och måste därför ut på nyheterna här.


 Mats B



99-09-22 (02:25)

Gröna tider fungerade bra, (nästan)

Det verkade som om eleverna blev glada åt att ta sitt MacLabb i besittning igen. Det rådde full aktivitet där under tisdagen. Och det mesta fungerade väl (tekniken).
Tyvärr hade inte låsfrågan ordnat sig. Kanske kan eleverna ta sig in med låskortet under onsdagen.
Far out!


 Mats B



99-09-21 (02:58)

"Gröna Tider" från och med idag!

Äntligen har webmäster lyckats fixa det mesta. Från och med idag tisdag, kan eleverna på Medieprogrammet, med hjälp av sina matkort, komma in i MacLabbet och bruka det för det labbet är till för: Skapa, kommunicera, utforska.

En glädjens dag sålunda. Den enda oron är att det inte ska gå att lösa dörrlåsproblemet. Ansökan om att Medieeleverna ska kunna komma in är avsänt till låsansvarig och förhoppningsvis så fungerar det redan på förmiddagen.

MacLabbet kommer att vara öppet 07.30 till 16.30 alla vardagar. Dock är det stängt för lektion enligt de tider som är uppsatta på dörren.

Hoppas nu att alla sköter om vårt labb och ställer in stolar efter sig samt städar sin plats innan de går iväg. Så blir webmäster glad och Gröna tider kan fortsätta.

Obs, sjölagarna gäller i labbet. Dvs arbete går före nöje.


 Mats B



99-09-21 (02:55)

Hälsning från Apple Sverige!



Trevlig med besök från höjdarna på Apple i Stockholm. Äntligen har de hittat oss. Ovanstående fanns på vår gästbok idag. Glädjande.
David behöver mycket uppmuntran när Goliat är i farten.


 Mats B



99-09-18 (17:10)

Websidor byter server!
Ni med websidor, läs här!

Nu har arbetet påbörjats med att skyffla över webmappar från Hal 9002 (maclabbet2.orebro.se) till Hal 9001 (maclabbet.orebro.se).

Detta görs för att dela arbetet på MacLabbets servrar. Den ena servern, Hal 9002, är fortfarande lagrings och administrationsserver, samt behåller webkameran. Den andra, Hal 9001, blir enbart webserver.
Allt detta för att öka på fart och tillförlitlighet.

Webmäster lägger över de mappar han anser innehåller något av värde (nuvarande elevers mappar, och elever vars mappar finns kvar (som slutat) men som kan vara intressanta ändå. Sedan görs en ny länksida på maclabbets server.
Adresserna till sidorna kommer att vara nästan likadana som förut. Det är bara 2:an som försvinner i adressen.

Men för att kunna få åtkomst till sina sidor på nya servern krävs att man kontaktar webmäster. Skriv då namn, mappnamn (gärna hela gamla adressen) och förslag på kod för att kunna arbeta med sidan (uppdateringar med mera). Skickas till mats@maclabbet.orebro.se

Något annat som är viktigt är att varje hemsida börjar på en index.html-fil och att den är försedd med utgivararens namn (den som har gjort hemsidan och är ansvarig för den) samt dennes e-postadress. Fixar man inte till detta så tas sidorna ur drift på servern.

De gamla sidorna kommer att ligga kvar på HAL 9002 några dagar innan de stängs av. Sedan öppnas de på nya servern. En speciell sida kommer att läggas in på HAL 9002 där det står var man kan nå sidorna efter omflyttningen.

Om någonting strular, eller om webmäster glömt att lägga över någon mapp får ni kontakta honom i detta ärende.

Och, tänk på att det bara ska ligga webgrejer i era webmappar, inga andra filer än de som ska ut på nätet.


 Mats B



99-09-17 (18:29)

Apples nya US Army server-bild!

MacLabbet har lyckats få tag i en hemlig bild på nya servern.
Så här ser den ut, som Apple nu börjar ta fram åt amerikanska försvaret...


 Mats B



99-09-16 (18:29)

CNN skriver nu om US Armys byte till Mac OS!

Det var ju några dagar sedan som MacLabbets Nyhetsservice kunde rapportera om att amerikanska armen nu slängt ut sin Windows NT-server och istället stoppat in en Mac OS server med Webstar (samma som MacLabbets websidor ligger på).
Först nu har nyhetsjätten CNN vaknat och rapporterat om detta. Det kan aldrig skrivas för många gånger så här ett citat från dem, på engelska:

"Army officials went with Mac OS because it has no command shell and doesn't support remote log-ins.
A report from the World Wide Web Consortium, which gave the Mac OS-WebStar setup a clean bill of health on the security front, also was a factor in the decision.
"


Visst är det härligt med positiva nyheter (ja, krig och arméer är väl inte så positivt, men att "tunga" instanser har sett fördelarna med Mac och inte nöjer sig med att "köra på det alla andra kör, för det måste ju vara bäst"-tänkandet).

Läs själv mer på CNN. (Scrolla ner till avdelningen Computing)


 Mats B



99-09-15 (18:29)

Labbet, Gröna Tider mm!

Här kommer en liknelse, direkt ur webmästers mun:

-MacLabbet är idag att likna vid en bilverkstad. Man plockar inte upp verktygen och låser in dem i skåp, man städar inte, förrän man är klar med reparationen!

Varför säger han så? Jo, för att förtydliga det faktum att det jobb som utförs i labbet görs INUTI datorerna med viss oordning i labbet som följd av detta. Skulle städning prioriteras under sådana förhållanden där det gäller att "det ska se snyggt ut", kan man lika gärna köpa in datorer, ihåliga sådana, gärna från IKEA, så kallade skyltexemplar.

Alltså: Det är några datorer och lite annat kvar innan städningen påbörjas. När det väl är städat (och alla programvaror och sladdar och annat viktigt är sorterat) då öppnas labbet för Gröna Tider igen.
Hur snabbt detta sker beror dels på hur många lektioner och möten webmäster har som tar tid från detta arbete, dels på om webmäster jobbar kvällar och helger.

(Men det blir snart)


 Mats B



99-09-14 (02:59)

Woz synlig, live!

Som Nyheterna tidigare har kunnat berätta har Woz (som han själv vill bli kallad) en styrbar webkamera på sitt kontor. Och nu i natt lyckades Nyheterna fånga honom på bild.
Ganska otroligt. Han är en av Apples grundare och han "rör på sig".
Så nu vet vi att den där webkameran inte är någon bluff. Han sitter där och garvar och snackar.

Länk dit, kolla neråt i nyheterna eller klicka här till vänster i länkraden. Tänk på att de är många timmar efter oss där i staterna, i Californien.


 Mats B



99-09-13 (15:55)

MacLabbet och Bihanget öppnar
-för lektioner, under tisdagen!

I morgon tisdag så slår MacLabbet upp portarna för den här säsongen. Det blir väl lite inkörningsstrul, då allt ännu inte testats i en "skarp" version, med elever vid alla datorer, men då får problemen lösas efter hand.

Någon dag eller så kommer inte Gröna tider att fungera. Det blir för rörigt. Men mot mitten av veckan kan eleverna själva ta sig in med hjälp av sitt matkort. Lappar om när det blir kommer upp då.

Lektioner i Bihanget blir det om berörd lärare har planerat så.
I MacLabbet blir det lektioner, då Mats säger sig vara beredd.

Hur känns det nu då, Webmäster?

-Det känns snurrigt!

Varför då?

-Tja, det är ju en risk jag tar genom att släppa in användarna redan nu. T ex nu när du frågar mig så har jag ju inte alla datorer klara ännu. Mycket kan hända.

Vi får hålla tummarna för att du hinner, men du, ser det inte väldigt skräpigt ut i labbet?

-Jaja, tjat-tjat. Det blir så när man har jobbat en hel sommar. Ordningen i rummet blir ju inte något som man prioriterar. Däremot har jag prioriterat ordningen i Maccarna. Vi får se om jag hinner städa upp. Det är ju massa damm på datorerna från nätverks-nissarnas borrningar också!

Då ska du få jobba i fred nu!

-Det tackar jag för, stick nu!



 Mats B



99-09-12 (15:23)

Läget för veckan i labbet!
-Stora chanser att det öppnar!

Det kan bli start för MacLabbet på tisdag, meddelas från en slutkörd webmäster. Installationsprocessen börjar gå mot sitt slut. 2 av 3 maskiner är klara. Fortsätter det så här så öppnar MacLabbet på tisdag.

Bihanget kommer att skruvas ihop under måndagen, temporärt. Switchen som skickades till Stockholm, har nu åkt vidare till USA. När den kommer dit så skickar de en ersättningsswitch. Sådant kan ta tid, så därför anordnas några, inte fullt så kraftfulla, hubbar på plats. Detta gör att Bihanget också (om hubbar hittas mm) troligen drar igång på tisdag.

Bra nyheter va!?

(Men, som sagt, det är inte klart förrän det är klart, håll tummarna)


 Mats B



99-09-11 (15:31)

US Army:
-Slänger ut NT!
-In med Mac OS och Webstar!

Amerikanska armen har blivit utsatt för ett gäng hackers som har varit inne på deras hemsida och hackat. Nu har man tröttnat och vad gör man åt saken?
Jo, man slänger ut sitt Windows NT och köper en Mac OS-server istället och på den kör man WebStar.
Alltså precis som MacLabbet.

Vi kan alltså säga att MacLabbets server är lika säker som amerikanska armens server.

"Since the case is still ongoing, Christopher Unger, web site administrator for the Army Home Page, didn't want to talk about specifics of what the hacker did to the web page or what the Army is doing to protect its sites from future hackers.
However, he said the Army has moved its web sites to a more secure platform. The Army had been using Windows NT and is currently using Mac OS servers running WebSTAR web server software for its home page web site.
Unger said the reason for choosing this particular server and software is that according to the World Wide Web Consortium, it is more secure than its counterparts."

Läs själva här: http://www.army.mil


 Mats B



99-09-09 (19:49)

Woz live!

En av Apples grundare, Steve "The Woz" Wozniak har en egen hemsida på nätet.
Den här killen är lite mer lågmäld av sig än Steve Jobs, men ändå, det är rätt intressant läsning.
Här kan man också kolla in honom i hans webkamera som man själv kan styra med knappar via webben. Det går alltså att panorera och zooma lite hur som helst.

Naturligtvis har MacLabbet en länk dit från förstasidan, men också en HÄR!

Efter att ha klickat på den länken så klickar man på Wozcam-länken på den nya sidan.

Det verkar som om Woz numera ägnar sig åt att lära mellanstadieelver datorkunskap. Cool kille.
Förutom att kolla in honom när han sitter och jobbar (fantastiskt bra bildkvalite) så kan man ta en titt i något klassrum, ja till och med på omgivningarna. Finemang för webcam-freaks.


 Mats B



99-09-09 (18:10)

4 Mbit är en skandal i Örebro!

När nu till och med bostadsföretagen i Örebro installerar 10 Mbits-linor rätt in till vanliga lägenheter runt om i Örebro, så fortsätter de ansvariga inom Örebro kommun att framhärda med sitt 1970-talstänkande.
Alltså, hur kan man, nu när vi är inne i IT-samhället, framhärda med att låta 6-7000 datorer inom kommunen (bland annat skolan) få DELA på endast 4 Mbit???
Det hela är en skandal. Datorer för miljoner, IT-utbildningar överallt, och så en internetkoppling (som man bestämt ska skötas centralt och gå ut på ett ställe, ordning är viktigt) som inte håller måttet.

Det är inte roligt att behöva vara med om denna bristande förmåga till insikt hos beslutsfattarna.

Den påverkar klart utbildningskvaliteten, och gör IT utbildningen till ett skämt. När ska man förstå att vi går in i 2000-talet nu?

Dra ur proppen nu!


 Mats B



99-09-09 (18:07)

Same old story!

Tut-tut! Jobba jobba. Ingen switch, borrarbeten i labbet, fortsatta installationer.... (Men vänta bara).

 Mats B



99-09-08 (15:58)

Onsdag: ingen switch från Stockholm ännu!

MacLabbet kommer att vara stängt resten av veckan också, det är ett som är säkert. När Bihanget kommer igång är helt beroende av när vi får tillbaka switchen från Stockholm. Den kan komma vilken dag som helst, och då trycker vi in den.

Under tiden fortgår arbetet i MacLabbet med att konfigurera nya system mm.


99-09-07 (20:20)

Jobb, tisdag dag och tisdag kväll!


Repeat....


 Mats B



99-09-06 (12:14)

Ännu ingen switch!

Från Stockholm inget nytt. Switchen lyser med sin frånvaro.
Fortsatta installationer i labbet, som för övrigt besöks av nätverkstekniker från kommunen, som nu börjat dra nya trådar (hade varit fint om detta blivit gjort i somras, men man kan ju inte få allt).
Så, det är full rulle i labbet.

Webmäster säger sig knappt kunna vänta tills efter 16.00 då han får arbeta för sig själv igen, då det är lugnt i huset.


 Mats B



99-09-05 (21:19)

Helgjobb, söndag kväll!



 Mats B



99-09-04 (20:39)

Helgjobb, lördag!

Även under lördagen har det städats i Maccarna. En och en går webmäster igenom dem och skrurar med rotborste inuti. Nytt system, nya Quicktime 4, nya Shockwave-Flash, nya Netscape 4.6.
Filer dras från det gamla systemet till det nya (bara bra filer). Allt testas om och om igen så att det fungerar.
Men det tar tid. Mycket tid. Grundköret på varje dator går på flera timmar.
Resultatet kommer att visa sig; snabba, smarta datorer som löser alla uppgifter utan krångel.
Pust....


 Mats B



99-09-03 (15:45)

Helgjobb!

Fredagen, lördagen och söndagen kommer att ägnas åt uppdateringar, så lång det går, utan switch, i MacLabbet. Kanske kan i alla fall labbet bli klart i helgen, men bara kanske.
För att Bihanget ska fungera måste vi få switchen från Stockholm, och installera den (den är på reparation nu).
Det är varmt och fint både ute och i labbet så webmäster missar ingenting häruppe under helgen.
 Mats B



99-09-03 (01:44)

Bingolottomannen kör Mac!

Tidningen Aftonbladet hade chat under gårdagen då Bongo.. (förlåt) Bingolottospelare fick snacka med den nye programledaren. Så här löd en fråga och ett svar:



Fråga säger: Vilken dator använder du? Jag har själv en mac.

Lasse Kronér säger: YIPPEY!!! jag är också Macman...jag har en Powerbook 3400, en imac, en 9600 och en Toshiba bärbar PC...för sysn skull :-)

Kanske dags att börja lira Bingolotto.......

 Mats B



99-09-03 (01:09)

Kampanj mot nya Nyhetsloggan!

En organiserad kampanj för att få webmäster att ta tillbaka den gamla loggan för Nyheterna har nu dragit igång. Dels kampanjas det på Teknews klottersida (webmäster biter tillbaka), dels på en speciell hemsida för ändamålet som ligger här.

Nyheterna har lyckats nå webmäster.

Hur känns det?

"-Tja, det är ju hemskt att det tagit sådana här proportioner, det hade jag aldrig trott!"

Kommer ni att ändra tillbaka till den gamla loggan?

"-Jäae, den där gamla rackarn. Den hade ju hängt med sedan 1996. Det var ju Claes Mobäck som gjorde den där och den har varit bra, men den blev för stor och funkade inte riktigt med mitt senaste ryck till hemsida!"

Men förstår du att elever och andra är upprörda. Här hade de något att hålla fast vid, känna trygghet av och känna igen, i en allt mer föränderlig värld?

"-Va? Är det en intervju det här, eller något filosofiskt samtalsprogram i P1?"

Vill du inte svara på frågan?

"-Jag förstår den inte..."

Okej, tack så mycket då, men en sista fråga:

Finns det någon chans över huvud taget att du sätter tillbaka den gamla loggan?

"-Det får tiden utvisa!"

Och med det, något kryptiska svaret, avslutades intervjun med webmäster (som har varit trevligare, men han har ju rätt mycket på gång i labbet nu för tiden).


 Mats B



99-09-02 (21:12)

Bihangets datorer är inte inkopplade ännu!

Switchen har inte kommit tillbaka från Stockholm ännu, så Bihangets datorer kommer inte att vara "spelklara" förrän nästa vecka. Tyvärr.
I labbet så går det framåt....ett steg i taget...
Som webmäster säger, "-Nu skulle man vara flera här!"


 Mats B



99-09-01 (23:02)

Protest mot byte av logga på Nyheterna!

Ett brev kom till Nyheterna. Avsändaren ska få vara anonym. Här är det, i sin helhet:

"Jag är uppörd!!!!

Under mina tre år på medieprogrammet har Maclabbets hemsida ändrat utseende många, många gånger. Men en liten detalj har funnits med under alla dessa ombyggnationer - Nyhetsloggan. Och nu upptäcker jag att den har bytts ut mot en tråkig, ful grå logga som saknar den underbara lyster som den gamla nyhetsloggan hade.

Jag hoppas verkligen att du sansar dig och byter tillbaka till den gamla, annars kommer jag personligen driva en kampanj för att få tillbaka den gamla loggan."


Det här är tunga grejer för stackars nyhetsredaktören. Någon som tycker lika, eller annorlunda, skriv ett e-post och säg din mening.


 Mats B



99-09-01 (12:42)

Svårt att ta sig in på Rudbecksskolans nät utifrån!

Det har varit (är?) problem med att ta sig in på någon av Rudbecksskolans servrar utifrån, via modem sedan i natt.
Förhoppningsvis upptäcker ansvariga problemet och åtgärdar det under dagen (annars får väl MacLabbet påminna dem).


 Mats B



99-09-01 (12:41)

Denna server nu i labbet igen!

Under onsdagsförmiddagen plockades HAL 9001, eller http://www.maclabbet.com/96-01, som den också populärt kallas, servern, upp till MacLabbet igen. Vi får hoppas att vår koppling ut till det publika nätet, Puman fungerar tillfredställande i fortsättningen.

 Mats B



99-09-01 (12:40)

NY MAC G4!



Vid Seyboldmässan i San Francisco alldeles nyss (det hela kunde skådas utan avbrott via Live-TV, Quicktime 4) så presenterade Steve Jobs några goda nyheter.
Först var det det gamla vanliga, som vi nu vant oss vid, att företaget mår väl och bara ger mer och mer stålar.
Sedan kom produkterna.

Först gällde det System 9 som släpps i oktober i staterna, tar väl någon månad extra för att komma hit.
Man hade ökat på sökmaskinen Sherlock en massa funktioner som gjorde den ännu bättre på internetsök.

Nu kan man också låta sin röst logga in på datorn. Man läser in något och sedan är det bara den rösten, som säger just detta som kommer in på den inloggningen. Inte nog med detta. När man loggar in så loggas man automatiskt in på alla andra inloggningskoder man har t ex e-post, fildelningar, ftp, eller vad det nu kan vara för konton. De lösenorden behöver man inte bekymmra sig om längre.
Samtidigt så konfigureras datorn just för den användare som loggat in genom att "snacka in sig".
E-postinställningar, konfigurationer, skärmupplösningar, ja allt sådant ställs in som man vill ha det. Mappar och dokument som man inte vill visa andra, i familjen eller i skolan, blir osynliga när andra loggar in på samma dator. Mycket finemang.

Så har Maccen börjat lyssna på annat än inloggningen. Nu går det att sitta och snacka med sin Mac och då skriver Maccen automatiskt in texten i ett ordbehandlingsprogram. Slut på att sitta och trycka på tangenterna alltså. När man sedan talat in allt som man ska ha inskrivet så säger man bara till Maccen: -Lägg in det här i PageMaker (Claris, Word eller var det nu ska hamna). Finemang.

Så till hårdvaran. En ny G4-processor, med medföljande dator och skärm presenterades. Den visade sig ha en fart på upp till 500 Mhz och vid tester så var den 3-5 gånger snabbare än värsta Pentium III-datorn (man testade på Intels egen websida, med exakt deras konfigurationer, för att jämföra).
Den nya datorn är så snabb att den räknas till att vara en superdator, vilket gör att den inte får säljas till alla länder enligt amerikanska regeringen! Hoppas den kommer hit i alla fall.
Ja, och så var portar och allt upptrimmat till max förstås. Världens snabbaste dator, alla kategorier. Häpp! Apple är på G igen!

Den nya superplatta skärmen var inte heller några dåliga grejer. Med en bildyta på 48 centimeter tvärs över (från höger till vänster, orkar inte räkna ut höjden, tum ni vet) såg den ut som en bioduk. Här får man plats med det mesta.



Denna höst blir helt klart en ny vår för Apple!