Juli -1999
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta: värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats@maclabbet.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: Macpressen och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!
Junis nyheter här!


99-07-28 (16:27)
Slottsfestival och läget i labbet!


Idag inleds den så kallade Slottsfestivalen i Örebro. Tyvärr har de väl inte lyckats locka några större artister (sådana som kan locka webmäster) men man kan ju hoppas att folk får det trevligt ändå, i trängseln (betalandes dyr entré och dyra drycker).

I labbet går det lugnt till. Mycket återstår att göra innan det fungerar som det ska.
Från och med den 9:e augusti kommer ju resten av skolpersonalen tillbaka till arbetsplatsen (chefer, vaktmästare, nätverksexpertis mfl). Då kommer mycket att göras om det blir tid över (det är ju en vecka av möten, föreläsningar osv, troligen också för webmäster, av någon anledning).
I värsta fall får labbet hålla stängt några veckor in på terminen så att allt hinner åtgärdas.
Det är nämligen som så, att saker och ting inte sköter sig själva, så att allt är nytt och fixat när terminen börjar igen, vilket antagligen en och annan blir varse....

 Mats B



99-07-22 (17.20:)
Applenyheter från MacWorld-mässan!


Här kommer en liten briefing om vad som presenterades igår, i staterna på MacWorld.
Steve Jobs höll stor show som vanligt. Lite extra humor kryddade anrättningen, som denne referent naturligtvis kunde kika på genom Quicktime-live (det kan alla andra också göra, en timma och en kvart streaming Quicktime 4 genom att gå HIT!)

Det hela öppnade genom att den där killen som är med i Cityakuten kom in och spelade Steve Jobs, vilket han också har gjort i en kortserie som visats i staterna. Han var lite stygg och alla garvade. När han skulle gå från scenen sa han till Steve:

"-Are you still a virgin?", syftandes på TV-filmen.

QTV. Det är strömmande quicktimefilmer, live över nätet. Nu kan alla som köper Mac OS X-server få den programvara som krävs. Och det kostar inget extra (för Realmedia mfl. så får man betala per sändning). Naturligtvis är spelare gratis att ladda ner.
Dessutom har Apple börjat samarbeta med ett företag som (brr) caschar filmer som sänds via QTV. Det är alltså 1000-tals servrar som fyller upp det gap som trassliga internettrådar kan ge. Detta ökar stabiliteten.
Och kvaliteten på QTV är inte att missta sig på. Den är finemang, vilket man kunde konstatera när man såg filmen.

System 9. Skall komma i höst. Det man visade var nya smarta funktioner i sökvertyget Sherlock. Men det blir 49 nyheter till med det systemet. "En helt ny Mac för 99 dollar", som Steve Jobs sa.

Bungie. Spelföretaget som gör verkligt häftiga grejer avslöjade att deras nästa storspel, som också ska gå att lira över internet, kommer på Mac nästa år. Dessutom är det utvecklat på Mac. Man fick se lite fräna klipp från spelet.

IBM - APPLE = Sant?. Ännu en arvfiende har grävt ner stridsyxan. Nu arbetar IBM (det stora blå) tillsammans med Apple på Röstigenkänning. En snubbe demonstrerade hur han, med speciellt designade IMac-hörlurar med mikrofon, snackade in i datorn och på skärmen skrevs det han sa ut som bokstäver och ord i ett ordbehandlingsprogram. Men, som de sa, det här är bara en liten del av vad det kommer att bli.

IBooken. Apple kör ju nu med fyra produktlinjer. Två för konsumenten, och två för proffset. Redan finns ju stationära G3:or och PowerBooks för proffsen, men för den mer vanlige konsumenten finns endast den stationära IMaccen.
Nu presenterades IBooken. En slags PowerBook för 12 000 svenska spänn. Med inbyggt 56 kb-modem, Ethernet och 12 tums färgskärm. 300 Mhz processorfart (som kan jämföras med kanske 900 Mhz hos en PC, vilket undertecknad tror).

Airport.



Mac goes space. Snacka om Ufo. Den här lille rackaren är en trådlös hubb som kommer upp i 10 Mbits fart. Inne i IBooken finns antenn och så kan man gå runt i huset eller klassrummet, utan sladd, och ändå vara uppkopplad, trådlöst på nätet. Naturligtvis klarar den av ett helt gäng IBookar samtidigt.
(Ingenting för MacLabbet, som numera har 100 Mbits nätverk, tyvärr har Örebro kommun bara 4 Mbit i sin lina ut mot Internet, men internt så blir det bra fart, som en parentes bara).

Steve Jobs berättade också att över 4000 nya programvaror har utvecklats för Macintosh det senaste året och över 13 000 Mac-produkter.
Ja, sedan berättade han om att man mer än fördubblat sin vinst det senaste kvartalet, jämfört med motsvarande kvartal förra året.

Summa:
Apple går vidare med full kraft. Tack vare nya samarbetsformer med andra företag ligger Apple först igen. Nya Quicktime slår Real och Vivo med hästlängder. Flera stora TV-bolag i staterna kör redan live-TV med Quicktimeteknologin. Och snart kommer MacLabbet att börja sända också, i samarbete med Rörlig Bild och Ljud-ämnena här på Medieprogrammet.

 Mats B



99-07-21 (18:55)
Så här ser IBooken ut!



Steve Jobs presenterade denna nya skönhet som kommer att börja säljas i september någon gång.
Wow!
För den som vill veta mer går det bra att klicka här, som kommer man till Apples IBook-sida.

 Mats B



99-07-21 (18:34)
Svårigheter med HAL 9000!

De som försöker uppdatera sina sidor på HAL 9000 (maclabbet.orebro.se) får det svårt den närmaste tiden. Det har visat sig att det inte var så lätt som webmäster trodde att stoppa i AppleShare IP och en ny server.
Men hav förtröstan. Endera dagen är det fixat, och då kan man läsa om det i dessa nyheter. Håll ut!

 Mats B



99-07-19 (23.:15)
FTP-problem på HAL 9000!
-Det är som det ska vara!

I och med att webmäster håller på att trimma in den nya hårddisken (18 Gb) på HAL 9000 (maclabbet.orebro.se) så kan lite fenomen förekomma.

Det sitter nu två olika hårddiskar i maskinen. Tanken är att allt från den lilla hårdisken ska över till den stora. Dessutom ligger den stora på System 8.5 HFS+ med AppleShare 6.1.
Det här betyder att den gamla fildelningen upphör att fungera, vilket ställer till problem med ftp.
Nu har det kommit rapporter om att den redan nu har slutat fungera, så att det inte går att komma åt sina websidor där. Så ska det inte vara, inte ännu.

Problemet kommer antagligen att åtgärdas snart.

MEN:
De som inte kommer in till sina sidor och kan uppdatera dem, gör klokt i att via e-post kontakta webmäster och berätta om fullständigt namn, fullständig adress till sin websida, samt, anledning till att den ska få ligga kvar där (vilket ju inte alltid är en självklarhet, utan ett tecken på godhet från webmäster till ex vis för detta elever).
Dessutom kommer nytt lösenord att krävas, något som måste anges i e-brevet.

Webmäster kommer sedan att göra sitt bästa för att åtgärda allt. Och de som inte intresserar sig för sina sidor, kommer att finna att de så småningom försvinner...

Snart kommer ALLA elevers websidor att ligga på HAL 9000. Adminstration och lagringsserver blir HAL 9002. Så elevsidor kommer att flyttas över. Detta för att ytterliga öka prestanda.

Eventuella frågor om detta kan sändas till e-postadressen nedan (MatsB).

 Mats B



99-07-14 (16.:12)
Skakande bildbevis!
-PC-sidan macifieras!!!

Under en smygtitt här om dagen, på PC-lirarnas webkamera, kunde man inte undgå det oerhörda i bilden. Titta noga:



Till höger om nätverkstekniker Åkesson står den, en IMAC!!!

Apples slagskepp har slagit sig igenom de metertjocka ekdörrarna till herrarna Ramberg och Åkesson. Mycket glädjande.
Hur kommer det här att bli i fortsättningen? Kan man hoppas på ett Mac-nirvana på hela skolan snart?

 Mats B



99-07-14 (16.:09)
Falskt brandlarm i skolköket!

När webmäster gick till labbet idag så hördes ett evigt plingande från bottenvången. Det kom från kökets inre regioner. Larmet hade tydligen slagits på genom åskvädret. (Det blixtrar och dundrar, även i skrivande stund, huga).
Brandkåren kunde vid kontroll stänga av ringandet och konstatera att det inte var någon brand.

 Mats B



99-07-12 (01.:09)
Lösning för caschbovarna!
-Här är taggarna som lurar servern!

Tidigare i veckan kunde MacLabbets nyheter presentera två taggar som är bra att ha på sina html-sidor. Nu ska vi presentera en tredje. Har man de här tre taggarna uppe i head-avdelningen på sitt html-dokument så caschar inte internetleverantörens servrar de sidorna (sparar inte) utan de som söker dessa sidor får den nya, fräscha och uppdaterade sidan direkt från ursprungsservern. Här kommer de, bara att kopiera och klistra in:

<META HTTP-EQUIV="cache-control" CONTENT="no-cache"> <META HTTP-EQUIV="pragma" CONTENT="no-cache"> <META HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="0">
 Mats B



99-07-09 (17.18)
HAL 9002 (maclabbet2) fungerar igen!
-Planerade avbrott till helgen!

Det är något lurt på gång, datorerna låser sig. Nu hade HAL 9002 stannat, men webmästern fick igång den på eftermiddagen. Hoppas det håller sig. Det är bara att hålla tummarna.

Det kan dock bli lite andra avbrott i servertrafiken i helgen då en ny disk ska trimmas in på HAL 9000 (en 18 GB-disk), samt AppleShare 6.2. Avbrotten blir förhoppningsvis korta.


 Mats B



99-07-08 (19.43)
HAL 9002 (maclabbet2) ligger nere!

För tillfället verkar det som om det inte går att nå livekameran eller elevsidorna i MacLabbet. Servern HAL 9002 svarar inte på anrop.

Webmäster skulle gladeligen åtgärda problemet på plats, men kommer inte in till sin arbetsplats eftersom larmet sätts på ännu tidigare än normalt nu under sommaren.

Nu är det däremot beslutat, sedan i mars, från högsta ort (gymnasiechefen), att webmäster ska få behörighet att komma in på MacLabbet när det behövs. Tyvärr har det inte gjorts några synliga ansträngningar under snart 5 månader för att detta ska bli möjligt, från ansvarig låsman.
Bedrövligt, men fullt förståeligt om man vet hur "det hela" fungerar.

Kanske kan låsproblemet lösas till nästa sommar... om viljan finns, då.


 Mats B



99-07-07 (15.50)
Internetavbrott idag nu åtgärdat!

Sedan 09.30 har kontakten med Internet varit bruten. Nu fungerar det igen, sedan 15.30 ungefär. Äldre kablar som inte höll måttet var problemet.
Expertis från Studentdata har fixat det hela, tack och lov för deras jourtjänst.


 Mats B



99-07-05 (14.54)
Idag blev det 125 000!

Idag kom vår 125 000:e besökare och hälsade på oss i MacLabbet via webben. Inte dåligt. Grattis.


 Mats B



99-07-05 (14.40)
Ett trix för att knäcka cache-dårarna!
-som kan hjälpa!

Som man kan läsa på dagens första nyhet nedan, uppstår det besvär när man ska uppdatera sidor på sin server om ens internetleverantör envisas med att cacha (spara) de sidor man tittat på för att snabba på nätet.

Efter en diskussion om detta med Rudbecksskolans ena nätverkstekniker, Åkesson, fick MacLabbets webdirektör ett tips. Det ska nämligen gå att lura dessa fusk-servrar genom att skriva en liten meta-tagg uppe i head-avdelningen av ens html-dokument. Då sparas inte sidan på cache-servern.
Lite efterforskningar på sidor härute i cybern ledde till ett praktfynd som visas här nedan..

Man kan prova med att klistra in följande mellan head-taggarna i huvudet på dokumentet:

<META HTTP-EQUIV="cache-control" CONTENT="no-cache"> <META HTTP-EQUIV="pragma" CONTENT="no-cache">

Om detta funkar eller ej vet denna nyhetsredaktion ännu inte. Det kommer att utvärderas under kvällen via modem till servern.
Men det är ett tips värt att prova, så man får ett aktuellt internet och kan arbeta seriöst med det.


 Mats B



99-07-05 (14.32)
MacLabbet har nu två sidor!
-En Mac-sida och en PC-sida!

På grund av att de sköningar som gör datorer ser till att vi får olika upplösning på våra bildskärmar har MacLabbet nu tvillingsidor.
Det betyder att om man sitter och surfar på en Mac så får man den nya snyggare sidan (!), men om man har en PC med Windows så får man den gamla, inte riktigt lika snygga hemsidan.
Det här beror på att den nya inte fungerar särskilt bra på PC. Det blir för ihoptryckt. Därför har ett litet javascript lagts in på den sida man söker på (http://www.maclabbet.com/96-01) som känner av ifall man surfar från en PC eller en Mac. Beroende på vilken maskin man har blir man då ivägkastad till endera versionen.

För de som är nyfikna på "hur det ser ut för de andra" kommer här adresserna:

Vill man se Mac-sidan: http://www.maclabbet.com/96-01/macindex.html

Vill man se PC-sidan: http://www.maclabbet.com/96-01/pcindex.html

Men, som sagt, man behöver bara skriva in adressen http://www.maclabbet.com/96-01 som vanligt, så blir man skickad till den sida man förtjänar att vara på.

I övrigt så ska allt fungera i stort sett som vanligt. Detta gäller bara förstasidan, som sagt.


 Mats B



99-07-05 (00.04)
Internetleverantörer fuskar!
-Gör det omöjligt att uppdatera sidor!

För den som har egna sidor är det inte ovanligt att man vill uppdatera dem hemifrån. Nu har det visat sig att två stora leverantörer av internettrafik, TELENORDIA och UTFORS har ställt till det så att detta i princip är omöjligt. (Det rör sig sannolikt om fler sådana företag).
Varför?
Det beror på att någon "smartgök" på dessa företag kommit på att det tar kortare tid och spar utrymme om sidor som efterfrågas av deras kunder också kan mellanlagras på dessa företags servrar.
Det här betyder att om man tittar på t ex sin egen websida och sedan bestämmer sig för att uppdatera den, ändra något på den, så kan man inte se förändringen efteråt eftersom den sida man just har tittat på och bestämt sig för att ändra, nu är lagrad hos internetleverantören och skickas ut igen, samma sida, efter att man uppdaterat sin sida. Man får alltså den gamla sidan i sin browser.
Denna Casch-funktion är ett otyg. De (t ex genierna på Telenordia eller Utfors) som inte förstår att grejen med Internet är att ha tillgång till det senaste och aktuella kan väl sälja CD-skivor med Internet på, inte det ljug de håller på med nu.
Ingen vet heller hur lång tid dessa servrar tar på sig innan de rensar sidorna som ligger mellanlagrade där. En timma? Ett dygn? En vecka??

Detta är en stor skandal och ett otyg. MacLabbets webmäster tänker klaga på detta genom att skriva e-brev till de ansvariga. Om fler gjorde det så....

Observera att det här också gäller när man går till nyhetssidor som Aftonbladet eller www 24timmar. Det kan ha kommit nya nyheter, men dem kommer man inte åt, liksom man inte kan se sina uppdaterade sidor, förrän internetleverantörens genier bestämt att man kan det.... USCH!
Detta är ett bedrägeri mot kunderna.

 Mats B



99-07-02 (18.45)
Nu är nätverket "klart"!

Den interna trafiken i MacLabbet och Bihanget går nu blixtsnabbt. Kvar att göra är att koppla ihop S-huset med detta och att dölja alla kablar som ligger här och där. Företrädesvis bör de väl stoppas i väggen och så. Ett uppdrag som väl låter sig göras under sommaren.

Nästa vecka ska det in mer minne i maskinerna i MacLabbet. Dessutom ska servrarna HAL 9000 och HAL 9002 få lite mer näring. Både i form av mer RAM-minne, men också genom att vi transplanterar in 18 Gb hårddisk i var och en.
Tanken är sedan att alla hemsidor (MacLabbets och elevernas) ska ligga på HAL 9000 (http://www.maclabbet.com/96-01) och att elevernas arbetsmaterial ligger på HAL 9002. En schysst fördelning, som ytterligare snabbar på allt.

(Det verkar till och med som om själva Internet blivit snabbare av detta nya nätverk. Underbart. Beror antagligen på att vi kopplat bort ett par "nystan" med sladdar...)

 Mats B



99-07-02 (18.42)
Länkar är fixade!

Det har ju varit lite si och så med hur länkar har fungerat på senaste tiden. Det gäller framför allt till äldre sidor. Det här har berott på att vi fått nya IP-adresser. Nu har i alla fall flera av dessa "dead-end"-sidor gjorts nåbara igen.
Det gäller gamla hemsidor (elever som gick ut 97 och 98) samt delar under Arkiv och Tips, med flera sidor.

 Mats B



99-07-01 (15.34)
Fortsatta nätverksarbeten!

Under torsdagen fortsätter Roine sitt värv med nätverket på den i övrigt tomma skolan. Kanske kan det hela blir klart innan helgen, åtminstone kopplingsmässigt.
Sedan får någon expert kapsla in alla kablar, men sådant får nog någon på skolan hållas med, en van sådan. (Ligger vid sidan om Roines och Webmästers kompetens).

 Mats B


99-07-01 (15.20)
Nytt stuk på nyhetssidorna!

Japp, nytt är det, men inte så nytt att man blir förvirrad. Nu ska det passa in bättre för att ligga i mittframen på MacLabbets websida.
De tidigare månaderna (sedan 1996) är oförändrade i layouten.
Om någon vågar ha synpunker på detta. Skicka ett e-brev till nyhetsredaktören.


 Mats B



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9906 |9905 |9904 |9903 |9902 |9901 |9812 |9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604