Juni -1999
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats@maclabbet.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: Macpressen och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Majs nyheter här!

TILLBAKA TILL MACLABBET




99-06-28 (14.05)
Nätverksarbetet fortsätter idag!

Vissa avbrott i internettrafiken kan förekomma. Men hav förtröstan. Sakta men säkert bygger vi ut bandbredden inom MacLabbet-Bihanget-S-huset. Sedan kan vi bedriva en säker verksamhet, oberoende av att all annan nätverkstrafik står stilla i kommunen.
Det kommer bara att säga "SWISCH!" så transporteras filerna mellan datorer och servrar. Säkert spar vi in i snitt 3 lektioner bara i väntetider. Detta blir kanon.

Det där är ju sådant som tidigare gjort att vi tvingats ställa in lektioner och arbetspass (alldeles för många faktiskt), för att det stått stilla i ledningarna. Så i år görs den stora datorinvesteringen för MacLabbet på ett nytt, snabbt och eget nätverk. Allt för att kunna garantera driften (nätverket, liksom Maccarna, är År 2000 säkra, naturligtvis).

 Mats B

99-06-29 (14.04)
Ännu nyare förstasida!

Japp, natten till idag sjösattes ännu ett försök till ny förstasida. Denna gång bör den fungera bättre än det förra försöket. Denna sida har testats i alla skärmupplösningar, och det ska fungera hur man än drar i browsern.
(Den förra ny fick kritik av att se bedrövlig ut, speciellt på PC-datorer).
Men nu ska väl alla vara glada.

 Mats B

99-06-28 (14.31)
Gamla förstasidan ny förstasida igen!

Det såg inte så bra ut, på alla typer av datorer och skärmar, webmästers nya geniförstasida av MacLabbets webplats. Så därför återinförs den gamla i väntan på att den nya ska fungara.
Så kan det gå. Men man måste våga för att vinna, som webmäster hörts säga.

 Mats B

99-06-27 (17.38)
Ny förstasida hos MacLabbet!

Vissa dansar "små grodorna", andra, som webmäster, gör om förstasidan på MacLabbet under midsommar.
En massa frames är det. Men det är i alla fall nytt. Lite storstädning och omväxling. Har någon synpunkter så skicka gärna ett mail till webmäster.
Nu får man ju glädjen att se dessa nyheter mitt i förstasidan. Det är väl fränt?

 Mats B

99-06-23 (19.11)
Fortsatta nätverksarbeten!

Sakta men säkert så blir MacLabbet, Bihanget och S-huset en självförsörjande nätverksenhet. Egen power, egen fart. Det tar tid, men den som väntar på något gott...

 Mats B

99-06-16 (23.45)
Ftp-problem för elever under natten!

De elever som försöker uppdatera sina hemsidor hos HAL 9002 via ftp (maclabbet2.orebro.se) kan få svårt att göra detta under kvällen och natten. Förhoppningsvis kommer detta att kunna åtgärdas under morgonen.
Det blir lite strul så här, när man fixar. Men sedan blir det mycket bättre.

 Mats B

99-06-16 (23.35)
Mer nätverksrapporter!

På grund av att det varit svårt att samordna de krafter som ska verka för att få igång nätverket, det nya nätverket, så drar det hela ut på tiden (Extern expertis, intern expertis och den lokale samordnaren MacLabbets Webmäster).

Under onsdagskvällen så improviserade Studentdatas hjälte, med lite bistånd av Webmäster (innan han var tvungen att ge sig ut på ett musikaliskt uppdrag) och tryckte in en egen switch i "det heliga switch-rummet".
(Bara att ta sig in där var ett äventyr av stora mått. Nyckeln som dessa hjältar fått låna för uppdraget fungerade inte så bra. Webmäster tog en tung bräda och slog på ståldörren med all kraft, och då gick det bättre, sedan tog det bara 10 minuter att fippla upp låset).

I övrigt är det falsifiering som gäller. Man provar sig fram och gör alla fel tills man hittar rätt. Sådant här tar tid, men har orsaker som är helt utanför MacLabbets kontroll. Kanske, kanske, kan det hela vara igång i slutet av veckan. Åtminstone till viss del (Arrrghhh).

 Mats B

99-06-15 (21.18)
Intressanta effekter av nätverksjobbet!

Ännu återstår mycket att göra. Men en effekt av det vi gjort nu är att HAL 9000-servern har blivit segare lokalt att nå än HAL 9002-servern, som nu går blixtsnabbt här i MacLabbet. Läget har ju varit det omvända under ett par år. Detta bara för att vi bytte några nätverkskopplingar.
Hur det ser ut när man kollar utifrån återstår att se.
Men sådant här gör oss i staben glada. Vi har ju alltid påstått att det är något vajsing med nätverket, inte med Maccarna som vissa vill mena.
Nu är ju det nya Medienätverket långt ifrån klart, men när vi kommer bort från det gamla, så blir det med raketfart, överallt. YES!

 Mats B

99-06-15 (15.55)
Snygg sida att kolla in av flera orsaker!

Den amerikanska sångerskan Jennifer Lopez är inte bara snygg, har inte bara en snygg video till sin nya platta, utan också en hemsida som är snygg och ser ut som den som man ser i videon (för att inte tala om alla IMaccar som finns i den, bland annat slänger de ner en i en bassäng).

Kikar man på den här damens hemsida blir man som webpulare rätt glad. En finemang kombination av Flash, Quicktime och RealAudio. Väl värt ett besök.

(Man kan också anmäla sig till en tävling så man får vara med i nästa video, något som MacLabbets webmäster helt oväntat gjorde...)

Här är länken: www.jenniferlopez.com

 Mats B

99-06-14 (16.24)
Smärre avbrott kan väntas!

Nu installeras det nya nätverket. Detta innebär smärre avbrott. Ha överseende. Snart går det blixtsnabbt här.
Ett par dagar bara, sedan blir allt så bra, så bra...

 Mats B

99-06-12 (03.45)
Bredband till alla i ny statlig utredning!

Enligt tidningen Aftonbladet så har en utredning föreslagit till näringsminister Björn Rosengren att stålarna man tar in på att sälja statliga Telia (12 miljarder) ska gå till att bygga ut bredbandstekniken, så att alla hushåll kan få, till överkomligt pris, en 2 Mbitslina till Internet.
Detta ställer sig näringslivsministern inte helt avvisande till.

Som jämförelse kan vi på MacLabbets nyheter påpeka att 2 Mbit är lika mycket som Örebro kommuns nuvarande IT-enhet anser att 5000 kommunala datorer (hos tjänstemän och hos elever i skolorna) ska dela på.

Kul att sekelskiftet nått riksdag och regering. Undrar när det når Örebro...

(Nu får väl denne nyhetsredaktör sparken för sin frispråklighet, men vad gör man inte för yttrandefriheten...).

Läs själv hos Aftonbladet här!

[Tack för tipset, LG]

 Mats B

99-06-11 (00.34)
Grejerna till nätverket har anlänt till labbet!

Nu då, ska det väl bli någorlunda bra, nätverket. Idag kom nämligen ett gäng kartonger med Switchar och hubbar och grejer så att Medieprogrammet inom någon dag kommer att kunna ståta med ett internt 100 Mb-nätverk.
Det blir MacLabbet, Bihanget och S-huset som kommer att kopplas på denna supernabba lina. Det blir bara vi och våra Macdatorer som hålls inom denna nya bana för elektronisk kommunikation.
Alla borde bli glada. Vi blir glada för att vi äntligen kan jobba hur det än står till med kommunens nätverk, och vi kan också jobba MYCKET fortare. Skillnaden beräknas bli enorm vad det gäller överföring av filer mellan datorerna.

PC-avdelningen blir också glada för nu får de själva all kraft i Rudbecksskolans nätverk. Vi "äter" ingenting av bandbredden.

Fast det är ju inte bara rosor. Tyvärr får vi dras med den sega internetuppkopplingen ett tag till. Ända till Örebro kommun och IT-enheten förstår att farten på uppkopplingen är i svagaste laget för 5000 datorer inom kommunen (2-4 Mbit).

Men antagligen kommer det att gå snabbare i alla fall. Nu behöver ju inte en fil gå runt hela stan och vända när den ska från en dator till en som står brevid i labbet.
Det är stora skäl att fira.

Tyvärr innebär detta att MacLabbet står över sådana saker som att köpa nya datamaskiner i år eftersom pengarna inte räcker (fast de gamla funkar ju bra länge till...).

Men det är inte bara nätverket som blir bättre, det kommer mera....(kommer här på nyhetsplats när det anländer).

 Mats B

99-06-08 (17.32)
Nu finns en svensk Internetombudsman!

Sverige är ju känt för sina ombudsmän. Ordet finns till och med på engelska efter svensk förebild. Nu har vi fått en ny. Men det är inte telebolagen eller staten som fixat fram denne, nej det är en fristående nybildad grupp som kört igång det här.

Det är meningen att Internetombudsmannen ska ta tag i problem som internetanvändare råkar ut för. Exempelvis att modempooler inte svarar, om ens chef försöker läsa ens e-post, om man blivit snuvad på köp över Internet osv.

Man kan bli medlem i föreningen genom att skriva in sig på den egna websidan.
Naturligtvis kan man anmäla egna problem.

Webmaster kommer att bli medlem, han vill klaga på alla banners som man som surfare får betala dyrbara nedladdningstid för till internetoperatören fast den redan är betald till site-ägaren. Sådant gillar inte han.
Här är länken: Internetombudsmannen

 Mats B

99-06-04 (14.24)
Sommarlov och studentexamen!


Japp, då var det här läsåret avslutat för eleverna. Ett gäng treor tog studenten och kommer inte hit igen i höst. Nästan sorgligt. Men som tur är så är återväxten stor. Nya IT-snubbar och snubbor tar vid bland MacLabbets datorer.
Webmäster kommer väl att vara i labbet i stort sett hela sommaren som vanligt (det är som ett växthus för honom, i dubbel bemärkelse, hetta och inspiration).

Alla elever önskas hur som helst en trevlig sommar och en trevlig Student!

 Mats B

99-06-01 (15.55)
Medielärare med i nya Robinson!


"-Lätt match det här!"

Enligt hitills obekräftade rykten blir det fotoläraren LG Skantz som kommer att ersätta deltagaren från Skövde, som var tvungen att hoppa av i sista stund, i Robinsontävlingen som anordnas av TV.
Han kommer att flyga ner till paradisön på fredag, direkt efter avslutningen.

Vilken kille. Han lyckas i allt han företar sig. Nu kommer han väl att vinna hela tävlingen också?

MacLabbet gratulerar honom till att få vara med.

Alla kan gratta, skicka e-post: lg.skantz@bf.orebro.se

 Mats B

99-06-01 (15.09)
Skumma avbrott på HAL 9002!

Webreparatören har nu gått igenom programvaran på maclabbet2.orebro.se. Lagt på lite mer minne här och där, slängt log-filer och sedan startat om hela härligheten. Det verkar nu som om det fungerar som det ska.
Under dagen har man inte kunnat nå den via webben. Tidigare under förmiddagen så kunde den inte nås via ftp.
Förhoppningsvis är den i bättre form nu.

 Mats B

99-06-01 (15.03)
Franska posten satsar på IMac för kunder!

Fransmännen har alltid legat långt framme när det gäller datautvecklingen. Nu har det franska postverket sett till att postkontoren runt om i landet blivit utrustade med IMaccar som kunderna kan använda att surfa från, skicka och ta emot e-post med mera.
Det hela betalas via ett speciellt plastkort, som håller reda på både betalningen och kundens speciella inställningar.

Hallå svenska Posten!! Kolla in Frankrike!!!

 Mats B



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9905 |9904 |9903 |9902 |9901 |9812 |9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604