Maj -1999
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: Macpressen och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Aprils nyheter här!

TILLBAKA TILL MACLABBET




99-05-31 22.43)
Har du inte råd med en IMac?
Nu kan du bygga en själv, gratis, på 5 minuter!!!

Det låter nästan för bra för att vara sant. Men alla med Internetuppkoppling kan få en alldeles egen IMac hemma. Det låter fantastiskt, och är det också.
Denne skribent ska börja göra IMaccar på löpande band. Kanske sälja...

Nyfiken?

Okej, klicka hit er för att få en egen gobit!

 Mats B

99-05-31 20.45)
Servern HAL 9002 bråkar igen!
-Nu fungerar inte ftp.

Det är något lurt med gamle HAL 9002. Filöverföringen är ur funktion för tillfället. Webmaster startade om maskinen under kvällen men lyckades inte få det att fungera (ett känt Mac-trix, starta om så fixar det sig, enkelt och det kräver ingen högre utbildning för att få det att fungera).

En rejäl översyn ska göras under tisdagen. I övrigt så fungerar den fint. Webkamera och html-sidorna och allt löper på bra.

Håll ut!

 Mats B

99-05-29 15.11)
Servern HAL 9002 nere!

Ett sällsynt fall av serverstopp drabbade HAL 9002 idag på morgonen. Detta upptäcktes först klockan 15.10 av MacLabbets chefstekniker som, i skrivande stund, arbetar på att lösa problemet.
Sedan 06.30 under morgonen har den stått stilla.

Vanligtvis beror sådana här krascher på ett undermåligt nätverk. Blir signalerna för dåliga så lägger servern helt enkelt av, den får ingen luft och svimmar.

Dock, det kommer att bli ändring på detta inom en mycket snar framtid...

 Mats B

99-05-26 15.14)
Dyra banners för surfare!

MacLabbets KO (konsumentsombudsman) och tillika webmäster gör idag ett skarpt uttalande mot alla reklambanners ute på webben.

"-Det är skandal att vanliga surfare ska få betala för dessa sega nerladdningar med sin telefonräkning, se bara på Aftonbladet!"

Vad Webmäster menar är att han visst förstår att gratissiter måste få in pengar någonstans ifrån, och att man då säljer banners. Men problemet är att vanliga surfare också får betala genom långa nerladdningstider, pengar som går till Internetoperatören.
En orättvisa som ingen reagerat över ännu.

Synpunkter på detta kan skickas till mats@maclabbet.orebro.se

 Mats B

99-05-20 18.21)
Skandalvärme i MacLabbet!
-För tredje året i rad!!!

Så var det plusgrader ute igen. Det betyder rekordvärme och miljöproblem i MacLabbet och på hela våningen.
I tre år har vi påtalat problemet, men ingenting görs.
Jo, förra året medgav man att "det var felkopplat" så att man blåste in varmluft istället för friskluft (något som förhoppningsvis är åtgärdat nu?)

Idag har temperaturen stadigt stigit (med vidöppna fönster som försök att kyla ner) till 29 grader (i skrivande stund).

Det är hälsovådligt, dumt och inkompetent att vi ska behöva ha detta år från år. I slutet av varje termin, under sommaren då webmäster jobbar här (brukar krypa upp över 40 grader,) och första månaden på höstterminen.

Men så länge flatheten styr...

 Mats B

99-05-20 17.58)
Ny snabb chatt på 24timmar!

Örebros största och bästa nyhetsmedia på webben, 24timmar, har startat en ny chat idag. Den är, vid första besöket, enormt snabb.
Så vill man gagga med kända och okända så bör man bege sig dit. Vet man inte hur man gör? Lugn, det finns instruktioner.

Så ta och chatta lite grann och håller er undan för den farliga solen. Ta fram Colaburken och Chipspåsen och dra för persiennen. Här ska chattas!

Visst ja, adressen dit är http://www.24timmar.se/chat

 Mats B

99-05-19 17.35)
Jack!



Har ni lirat Jack? Ett enormt spejast och webbaserat spel. Det är som en amerikansk frågesport med ljud och en massa effekter. För att ytterligare öka på äkthetsgraden så kör man med reklamavbrott också.
Det hela är intressant för att här kan man se hur man kan gå tillväga i framtiden, för det tar nog inte lång tid innan man gör detta spel (och andra) med riktiga pengar.

För att det ska fungera så laddar man hem en en liten "för"-fil. När man kör igång den så meddelar den att det kommer att laddas hem ytterligare filer från nätet. Det här kan ta en bra stund, men det behöver man ju bara göra en gång.

Sedan är det bara att klicka igång det hela. Man måste ha kontakt med Internet eftersom filer far fram och tillbaka mellan staterna och den dator man sitter vid.

Nytt spel varje måndag, och det är ganska spejsat, kanske är vissa amerikanska uttryck lite väl lokala (man fattar inte alltid vad det är för personer de syftar på i frågorna).

Men sluta nu läsa denna nyhet och ladda hem grejerna istället:

Jag vill till Jacks websida och ladda hem Bezerk!

Jo, just det, det är gratis och det finns både för Mac och PC.

 Mats B

99-05-19 02.05)
Jaga E.T. från egna datorn!

Äntligen börjar det hända lita balla grejer. Nu är det några astronomer och ufo-forskare som kommit på det här med att man kan utnyttja våra hemdatorer för att göra lite nytta (kolla om ET finns).

Ett radioteleskop i Costa Rica får in en massa signaler varje dag. För att bearbeta dem krävs massor av datorkraft, så då har något geni kommit på att göra en skärmsläckare som gör arbetet.
VA?

Jo, det fungerar som så att man laddar hem ett program som också är en slags skärmsläckare. Sedan jobbar det här programmet med uppgifter från radioteleskopet när man lämnar datorn. Men utnyttjar alltså den tid datorerna är uppkopplade och ändå inte används. Om tusentals persondatorer delar på jobbet så får man alltså den datakraft som behövs för att gå igenom materialet från rymden.

Det verkar som om man har en chans på miljonen att hitta intelligent liv i universum.

Ja, det här låter lurigt. Men gå HIT och titta. Det står på svenska, och vilken dag som helst kan man ladda ner programvaran för både Mac och PC. Unix-nissar kan ladda hem det redan idag.

(Kom ihåg att kontakta MacLabbets Nyheter om ni hittar ET! Vi vill vara först med den nyheten.)

[Nyheten ovan också "plankad" från MacWorld]

 Mats B

99-05-17 19.10)
Appleursäkt på japanska:

Vem sa att man inte hade humor och drag i Japan?
En kille som gjort en toalett som ser ut som en IMac i Japan lade ut den på webben. Men då blev Apple sura (vilka tråkmånsar) så japanen tog ner sin IMac-toalettsida.
Fast han är ju japan och där finns en tradition av artighet och vad vi väl skulle betrakta som underkastelse för att be om förlåtelse. (Snubben är dessutom ett riktigt Mac-Freak, trots allt).
Så då lägger han ut följande bild på sig själv (med text på engelska):

JA, JAG VILL SE HUR DET SER UT NU!

[Nyheten ovan "plankad" från MacWorld]

 Mats B

99-05-15 15.58)
Avslöjande:
MacLabbets Officelärare Patrik gör musiksite!

Patrik Hamberg, en kille med många järn i elden, förutom sitt engagemang i undervisningen uppe i MacLabbet, har nu startat en musiksite på nätet.
Där recenseras en ny skiva om dagen.
Varför inte ta en titt på sidan: http://www.dagensskiva.com


 Mats B

99-05-10 17.15)
Avslöjande:
-Ny IT-chef för Örebro kommun!


Enligt våra källor blir det Cathrine Hedman, bosatt i Kumla, och konsultchef på Ericsson Data i Norrköping för närvarande, som blir Örebro kommuns IT-chef från augusti.

Vår anonyme uppgiftslämnare kan också berätta att fru Hedman har ett förflutet som både barnsköterska och förskolärare.

"-Må då vår navelsträng mot Internet vidgas från dagens trånga och syrefattiga, så att vi får tillräcklig näring för vår verksamhet, till cirka 1 Gigabit om dagen", ordinerar doktor von Mac-Blomgren från sin praktik (alldeles intill MacLabbets nyheters redaktion, vi hör genom väggarna).
(Fast sådana där navelsträngar brukar man ju knyta ihop också... Hjälp!)



 Mats B

99-05-07 18.20)
Mac OS X-server!
-Med STREAMING Quicktime!


Vill man se en skräckfilm för PC-nissar så ska man gå till Apples sida i staterna och kolla in när Steve Jobs demonstrerar nya serversystemet till Maccen.
Det är Netboot (alltså, alla program ligger på servern och "sugs" in i Maccarna när de startar, det är specialanpassade "användare" (alla har "sin" Mac, oavsett vilken Mac de sätter sig vid) med mera, med mera...



I filmen (ca 3600kb 4 minuter) demonstrerar Jobs hur denna nya server samtidigt, via 100Mbit-Ethernet (som alla nya Maccar har), kan KÖRA 50 OLIKA QUICKTIMEFILMER ÖVER HELA SKÄRMARNA.

Gå dit och titta, mums-mums, säger vi i MacLabbet...

JAG VILL SE HÄRLIGHETEN DIREKT!

 Mats B

99-05-06 18.44)
Uppdatera gratis till Quicktime 4!
-Kolla Star Wars-trailerna!

Vill man vara bland de (nu) 10 miljoner lyckliga som fått se de olika trailerna till nya Star Wars-filmerna, ska man ladda hem Quicktime 4 (det enda sättet).
Det är Apples senaste uppdatering av sitt multimediaprogram.
Quicktime 4 spelar de flesta format (även Mp3) och kör upp streaming radio och TV.

Att ladda ner det hela (PC kan också ladda ner, det fungerar naturligtvis finemang på Windowsdatorer också, Maccen är ju öppen, bygger inte in sig som t ex...) och installera är mycket smärtfritt. Man fyller i e-postadress och namn och trycker på Okej-knappen så sköter det hela sig självt, över nätet (åtminstone på Mac, det enda vi har provat).
När det kommer uppdateringar, som det gör varje vecka nu, så uppdateras dessa automatiskt när man kopplar upp sig till en Quicktime-site.

Från nerladdningssidan så finns det då en länk till Star Wars och lite annat smått och gott. (Ett par live-TV-stationer).

Här är länken:

Star Wars och Quicktime

 Mats B

99-05-06 18.38)
Mixa och rappa själv, över nätet!
-Gör morsan galen!

Det finns några fräna sidor därute i cybern som låter en själv koka ihop lite schysst musik. Mouse Jam är ett sådant ställe.
Med hjälp av Quicktimeljud (det går bra med både 3:an version 4:a), så laddas en massa olika ljud ner till sidan.
Sedan kör beatet igång och då är det bara att börja mixa och digga, genom att klicka och pausa handklapp, trumpeter, trummor, basar, röster (oh yeah), ja ni fattar.
Testa och få det att svänga (för det svänger verkligen, flera låtar att välja mellan):

Mouse Jam

 Mats B

99-05-06 18.31)
Spray kör musikradio via nätet!

Nu har den svenska webbyrån Spray börjat köra radio över Internet. Och här går det att önska låtar också.
Inte illa. Och man bör vara utrustad med RealPlayer eller Sprays egen avlyssningsmaskin (som kan laddas ner från sidan).
Så koppla upp er och lyssna medan ni jobbar, det står till och med vilka låtar som körs och vilken tid, i en särskild ruta, förutom att man kan välja själv, som sagt.

(Och tänk på grannen, använd hörlurar).

Spraydio

 Mats B



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9904 |9903 |9902 |9901 |9812 |9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604