April -1999
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: Macpressen och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Mars nyheter här!

TILLBAKA TILL MACLABBET




99-04-30 (23.22)
Windows 2000 -som Aftonbladet ser det!

Aftonbladet slår huvudet på spiken när de berättar om nyheten om nya Windows. Se själv hur det ser ut, observera överskriften i browsern...


(Beskärningen är ful för att vi skulle få ner filstorleken, men det hänger ihop)


 Mats B

99-04-30 (22.59)
Internet via Kabel-TV funkar finemang på Mac!

Ja, Internet via Kabel-TV funkar enormt bra på Mac. Varför? Jo, det enda som krävs, förutom alla kopplingar som edert bostadsföretag gör är Ethernet-uttag i datorn. Och det har alla nya Maccar.
Har man en äldre Mac är det bara att trycka in ett Ethernet-kort, så, smash, är man ute på nätet i 512 kb i sekunden utan tidsavgift (för drygt 400 spänn i månaden, från 1/7).

Läs vidare om detta några nyheter längre ner. (Och kom ihåg Sydkrafts 1 Mbits-erbjudande på elnätet...)

 Mats B

99-04-30 (22.55)
InStatu-tåget live, på byn, 16.00!

Ni som surfar hit och undrar när tåget sätter igång får genom att läsa den här texten reda på att ni ska vara uppställda på stan vid 16.00 (eller var det 15.00).
Om 1900-talets sista tåg ska gå till historien, det återstår väl att se. Men enligt uppgift så ska man i tåget visa bitar av de olika årtiondena under detta sekel.

De som vill tjuvtitta kan ju gå till baksidan av Rudbecksskolan och kolla in bygget innan tåget startar.

Och, det råder parkeringsförbud på Hedvigsgatan (bakom skolan) pga detta.

Ha det så kul.

 Mats B

99-04-30 (16.03)
InStatu-tåget utan direktrapport i år!

Tidigare år har vi ju kunnat lägga ut reportage med bilder från Instatu-tåget som tågar genom Örebro med Rudbeckelever den första maj.
Tyvärr verkar det som om det inte går i år, då skolan ska hållas helstängd och larmad under hela lördagen, enligt besked från "den som har hand om det".

Det finns ingenting i hela världen som kan ändra på detta (webmäster har försökt, tro mig...).

Tråkigt är det.

Så gå ut och kolla på tåget själva, dessutom kommer ett reportage i Teknews i efterskott.
MacLabbet struntar i detta i år då vi inte kommer åt vår utrustning pga "att det är som det är" (milt uttryckt) när det gäller låsning (vi kan inte begripa varför inte ens lärare kan få komma in på sin arbetplats vissa tider).

 Mats B

99-04-30 (15.57)
Fixa gymnasiekurserna via Internet!

I Stockholm, som ju ligger något tiotal år före oss i landsorten när det gäller att förstå hur man utnyttjar internet på bästa sätt, har man nu börjat lägga ut gymnasiekurser på nätet.
En kurs består av 64 timmar Quicktime-filmer med lärare som går igenom de olika momenten i kursboken.
(En delkursfilm var på över 50 Mb, så det kostar, om man kör via modem, men om man surfar via elnätet eller kabel-TV så blir det ju en annan historia, både kostnadsmässigt och tidsmässigt).

Naturligtvis är det trevligt att man använder Apples universalformat (funkar på PC också) Quicktime.

Ta en titt: Här!

 Mats B

99-04-28 (02.29)
Bojkott mot Telia på lördag, 1:a maj!

Några internetanvändare anmodar till bojkott av Telia på lördag. Detta för att protestera mot de höga avgifterna och den låga farten för surfare. Sådana här protester har tidigare genomförts nere på Tyskland och i övriga Europa.

Om inte Telia ger med sig tänker man fortsätta att bojkotta Telia varje lördag därefter.

Vill man veta mer, eller skriva på en lista mot Telias pris- och surfpolitik så kan man gå HIT!

 Mats B

99-04-28 (02.19)
Surfa i kabel-TV-nätet från 1:a juli!

Telia går ut med en ny tjänst från 1:a juli i år. Nu ska över 700 000 kabel-TV-innehavare kunna surfa med hjälp av ett särskilt modem via TV-kabeln.

Örebro kommer att vara med från start med "Telia Internet Cable".
512 kb per sekund erbjuds till en fast kostnad på 395 kronor i månaden (moms kanske tillkommer på 25 procent?). Ingen avgift för tiden man surfar. Man kan alltså surfa som en galning dygnet runt och det blir i alla fall inte dyrare än 395 spänn.

För att det hela ska fungera måste fastighetsägarna byta ut lite antennutag och sådant.

Skrämmande nog finns det inga uppgifter om man kan ansluta Maccar till detta (vi vet ju hur PC-maffian agerar, se bara på våra internetbanker), man anger att "PC kan anslutas". Hoppas de menar persondator och inte specifikt Windowsbaserade maskiner.

Men, som sagt, visst är det bra, och visst är det för dyrt och långsamt att surfa på telelinan (samt det faktum att det stör telefonerandet), men Sydkraft ska ju också komma med en lösning i höst, att surfa via el-ledningen, i dubbel fart mot Telia, och till lägre pris.
Här gäller det att ha is i magen och vänta så man inte skriver på något 3-årsavtal och gör bort sig.
Ta bara ISDN som Telia sänkte priset på något otroligt för någon månad sedan...

Läs mer hos Telia här!

 Mats B

99-04-27 (21.10)
Nästa PowerBook med 3D-glasögon!

Rykten, som vi så gärna vill förmedla, i det här fallet från MacWorld, vill meddela att nästa PowerBook från Apple kommer att ha 400Mhz-fart i processorn, bara väga 1,6 kilo, vara 2,3 cm tjock och ha en löstagbar skärm så att man kommer att kunna köra på den nya glasögonbaserade tekniken (sådan som stridspiloter har i de allra senaste jaktplanen)!

Hip-hip, hurra! Vilka visar framtiden? Jovisst, favvo-datafabriken själv.

Undrar när Örebro kommun fattar detta och jublande tar Maccen i sin famn, efter att dess utredningar (som IT-enheten ska göra) visat att den inte är så dum i alla fall, och dessutom snackar väldigt bra med det "andra", vanligare operativssystemet, (flugor är också vanligare än fjärilar).

 Mats B

99-04-27 (14.22)
Internetkontakten bryts i kväll 16.30!

Det är PC-tekniker Åkesson här på Rudbecksskolan och Virginska skolans dito som försöker laga lite nätverksprylar, och då måste de "dra ur kontakten" till Internet. Förhoppningsvis är allt igång senare i kväll igen.

 Mats B

99-04-27 (13.48)
Bäst just nu (Aftonbladets IT-topp)

Och vem sitter stenhårt på förstaplatsen (fniss-fniss).
Kolla här: KLICKA!

[Tack LG, för tipset]

 Mats B

99-04-27 (12.34)
Partiledarskämt (på Gudruns bekostnad)!

-Gudrun blir nog kvar som partiledare!

-Varför då?

-Annars tappar partiet för många procent!

(Ha-ha-ha-ha-ha-ha. Påhittat i MacLabbet, kom ihåg var ni hörde det först.)

 Mats B

99-04-26 (21.18)
Virusrapport, kända skador!

Tre medieelever med Windows och PC i hemmet har, vad vi vet nu, blivit av med allt innehåll på sina hårddiskar då de idag drabbades av viruset Tjernobyl.
Mörkertalet är nog större. Mer rapporter senare, när vi får mer besked.

Två killar i ettan och en i trean har det inte för roligt nu. De måste omformatera sina hårddiskar och lägga in alla program igen (+ Dos och Windows). Tråkigt, mycket tråkigt.

 Mats B

99-04-24 (15.45)
Nytt datorvirus slår till på måndag!
-Så skyddar du dig!

Släng ut PCn och köp en Mac...

 Mats B

99-04-20 (10.38)
Störningar på nätet på lördag!

På lördag, 24:e meddelas det från högre ort att vissa avbrott kommer att ske i internettrafiken pga servicearbeten.
Vi får hoppas det går att fixa fort.

 Mats B

99-04-19 (12.37)
Apple stämde Apple!
Apple förlorade

Innan dataföretaget Apple kom till fanns ett annat Apple, nämligen Beatles skivbolag.
De har haft en namnstrid under drygt 20 år som nu Apple "förlorat" till Apple. Så dataföretaget får punga ut med 35 miljoner dollars till Beatles.

Så kan det gå.
Men det stannar ju nästan inom familjen, så att säga. Två kvalitetsbolag med vackra namn.

 Mats B

99-04-19 (08.25)
Politikerbesök i morgon på Medieprogrammet!

Från Bildningsnämnden (de som bestämmer över skolorna) kommer i morgon tisdag Johnny Andersson och Susanne Andersson (ordf) till oss på Medieprogrammet.
De ska gå runt och kika på våra verksamheter.

Vi hälsar dem välkomna och kommer att berätta för dem om vår verksamhet och våra behov.

 Mats B

99-04-15 (20.30)
Webmäster på möte med IT-höjdare i Örebro kommun!

Under torsdagsförmiddagen var en troijka bestående av gymnasiechef Ekevärn, PC-tekniker Åkesson och universalgeniet (Mac) Blomgren på besök hos Örebro kommuns IT-enhet (som heter något nytt nu, men det är en annan historia).
Herrarna var inte helt själva utan företrädare för alla gymnasieskolor inom kommunen var kallade. Cirka 25 personer.

Det bjöds på macka med pålägg och kaffe i pausen.

Mötet då?
Jo, det var dels information om hur IT-enheten fungerade, dels var det krav från oss användare på ökad fart.
MacLabbets webmäster krävde att man skulle trycka i åtminstone 2-300 Mbit i den kommunala linan (istället för fegköret med 4 Mbit som man har nu) och att det ju faktiskt är 1999 inte 1979 i år. Där fnittrade några av de mindre modiga. Sådant krav hade man aldrig hört tidigare (ingen har väl tordas...).
Men som en skänk från ovan stämde Virginska skolans rektor in och syftandes på MacLabbets förslag tyckte han att man gott kunde ha 500 Mbit eller ännu mer.

Men också Rudbecksskolans rektor Ekevärn var inne på samma spår. Och ändå mer intresserad blev han när det gick upp för oss alla att det bara är en bråkdel av skolornas samlade datorkostnader till IT-enheten som går till Internetuppkopplingen. Motsvarande 22 000 kronor i månaden FÖR HELA KOMMUNENS INTERNETANVÄNDING!

Det borde betyda att t ex Rudbecksskolan inte ens betalar 1000 kronor i månaden för sin (sega) uppkoppling.
Nu ska det utredas under våren, fram till juni, hur vi vill ha det, vad man ska betala för och så vidare.

Inte bara webmäster i MacLabbet klagade på den dåliga tillförlitligheten och inställda lektioner på grund av bristande bandbredd, nej många var det som vittnade om skandalösa scener.
En hade tagit med sitt eget modem till en förevisning för politiker som var på besök i hans skola. Det gick 10 gånger snabbare att ringa sin privata modempool via telefon än att använda kommunens internetuppkoppling (flera sådana historier berättades).

Förslag på att få slå sig ur IT-enhetens grepp när det gällde linan ut mot Internet fördes också fram. Skolorna skulle få skriva sina egna avtal vilket skulle sänka priser och framförallt göra att det hela fungerade.
Men detta förslag uppskattades inte av cheferna på IT-enheten.

Man ska i sammanhanget komma ihåg att många av dem som var med på mötet har inställda lektioner och trassel och problem med Internet sedan 3 år tillbaka. Många var mycket, mycket trötta.

Summan av denna del av mötet blev i alla fall att man kommer att gå till botten med det här och att skolorna ska försöka formulera hur mycket bandbredd de behöver, och varför.

MacLabbets representant kommer att ligga på hårt där, var så säker.

 Mats B

99-04-15 (20.25)
Apple med vinst för 6:e kvartalet i rad!

Japp, så var det positiva resultat för Apple igen. Närmare en miljard spänn (svenska spänn) i vinst det senaste kvartalet. Det är tre gånger mer än under samma period förra året (då det inte fanns IMaccar).

Apple ökade 27 procent (i försäljning) vilket ska jämföras med datorindustrins totala ökning på 14 procent under året.

Det är verkligen kul att fler upptäcker att det finns andra operativsystem än Windows.

 Mats B

99-04-13 (19.59)
Webmästarn till IT-enheten på torsdag!

På torsdag åker gymnasiechef Ekevärn, PC-tekniker Åkesson och MacLabbetgurun Blomgren till IT-enheten på Örebro kommun för konsultationer.
Förhoppningsvis resulterar det hela i något positivt.

MacLabbet vill ju ha fart i ledningarna, något som kommer att påtalas.

 Mats B

99-04-13 (19.59)
Dåligt med nyheter, tyvärr!

Det har inte varit så mycket att skriva om och därför har det blivit lite si och så med rapporteringen här. Men håll ut. Så fort det händer något av värde för MacLabbets nyheters läsare, så kommer vi att ta upp det här.

 Mats B

99-04-08 (12.02)
Surfa på elnätet - 1 Mb i sekunden utan tidsavgift!

MacLabbets nyheter har skrivit om det tidigare. Men här presenteras också en länk så att ni själva kan gå in på Sydkrafts pressida och läsa vad de skriver om hur långt de har kommit. (Det hela kommer igång i hela landet till hösten)

Här är länken som får det att vattnas i munnen! (1 Mb i sekunden, uppkoppling dygnet runt utan några markeringar, för några hundra spänn i månaden...ojojojojoj).

MacLabbet kommer att kämpa för ett sådant abonnemang hit till MacLabbet också, så att vi får lite fart. Det är ju år 1999. Även om knapp styrfart (1,4 kb sek) räcker för andra delar på skolan och i kommunen så är det ingenting för vår utbildning. Vi måste ha fart så att vi kan jobba, få vind i seglen.

 Mats B

99-04-07 (10.25)
Ny router på skolan!
Men hur fungerar det nu...???

Under påskhelgen så installerades en router på Rudbecksskolan. Detta för att komma tillrätta med en massa skum trafik. Förhoppningen är att nättrafiken ska fungera mer pålitligt nu.
Bland annat så kommer man att använda dynamiska ip-adresser (på de flesta datorerna, MacLabbet har alltid haft egna IP-adresser på sina datorer, hur det blir nu vet vi inte).

Kommunikationen mellan datorer på skolan ska inte heller behöva åka ut på internet och vända för att ta sig till datorn brevid, med massa störningar och problem som följd. Nu ska det stanna inom skolans väggar.
Hur det blir med den saken vet man inte heller ännu.

Men vissa fenomen har börjat uppträda.

För det första så slås flera av Medieprogrammets datorer ut genom att datorerna lämnar besked om att deras IP-adresser redan är upptagna av annan dator (IP-tjuvar, eller routern?).
För det andra så har flera Maccar i S-huset tappat all kommunikation.

För det tredje verkar det som om den här routern caschar sidor. Önskemål om sådant har ju framkommit från några av de datoransvariga på skolan (dock ej naturligtvis MacLabbet - Medieprogrammet, vi vill ha det aktuella tillgängligt, annars faller ju hela grundtanken med internet. Eller också kunde man ju ha "populära" sidor på en CD, först kontrollerade av censuren...).

Att cascha sidor betyder att den här routern sparar sidor som man sökt upp, så att man får upp samma sida, direkt från routern här på skolan nästa gång man går dit för att kolla. Tidsvinst, visst, men något som är katastrofalt när man följer nyheter, vilket alla förstår.
Det här hände idag. Omstart av Netscape och omladdning av t ex Macpressens site, krävdes för att få fram onsdagens nyheter. Så utan strul så såg man bara gårdagens, tidsdagens, då dessa sidor senast besöktes.
Det här är ju en typisk caschgrej. Då MacLabbet ringde upp Macpressen för att fråga om de börjat cascha, så blev svaret ett rungande NEJ. Alltså misstänker vi routern (eller att Örebro kommun, någonstans på de outgrundliga linorna och servrarna, fått denna lysande idé).

Förespråkarna menar ju att det är bra att cascha, för då går det snabbare på Internet. Men det stämmer ju inte, man blir ju i praktiken stoppad innan man ens kommer ut på nätet, av den lokala servern-routern.

Om det fungerar så på Rudbecksskolan vet vi inte, men misstanken finns eftersom internet beter sig så som det gör.

Ett annat problem som uppstått är att kontakten med servern HAL 9002 har försämrats inom skolan. Det tar en evinnerlig tid att nå websidorna och webkameran som ligger där. Däremot går det med acceptabel hastighet när man tar en titt på dessa sidor t ex hemifrån.
Och att det är så är ju otroligt, eftersom vi ligger på samma IP-nummerserie här på skolan.

Men allt det där är kompetens som MacLabbet varken känner till eller rår på. Här kan vi bara konstatera hur vi har det och hoppas att NÅGON tar tag i det här.

 Mats B

99-04-06 (12.16)
Studiedag idag!

Eleverna har en extra lovdag medan lärarna diskuterar och utvecklar sig och sina ämnen.


 Mats B

99-04-02 (19.26)
Gates skänker stålar!

Storbossen för "det andra" operativsystemet, Bill Gates, skänker 12,3 miljoner kronor till hjälpinsatser i Kosovo.
Nu får Apple ta och anta denna utmaning och bräcka den summan.

Vill man veta hur mycket Bill Gates äger personligen just nu, i detta ögonblick, så är det bara att klicka här!
(Han gråter hela vägen till banken...)

 Mats B

99-04-02 (01.18)
Ny förstasida!

Det har varit vårstädning på MacLabbets förstasida. Nu har vi en mer komprimerad version som vi hoppas faller många i smaken.
LiveCam-sidan är också omgjord till viss del. Nu hörs ett ljud i MacLabbet varje gång någon kommer in och kollar på oss. Så då vet vi när vi kan vinka.
(Men nu är det ju tomt i labbet, sånär som på webmästarn...)

 Mats B

99-04-02 (01.15)
MacLabbets aprilskämt!

MacLabbet försökte sig på ett aprilskämt i år (igen?). Det var väl inte många som såg det eftersom det bara "skämtades" i ungefär 4 timmar, men ändå.
Någon som vill se hur förstasidan såg ut på MacLabbet under torsdagen den första april (på kvällen)?
Okej, kolla här!

 Mats B

99-04-01 (12.40)
"Flott" erbjudande från Telia för hemsurfaren!

Idag fick vissa av oss ett erbjudande av Telia i brevlådan. Man erbjuder ISDN och två kanaler för 295 spänn i månaden. Men en engångsavgift på drygt 2000 kronor ska till. Det speciella ISDN-modemet ingår.
Det här låter ju väldigt flott, och kanske är det också det. Man kan surfa 10 gånger snabbare och snacka i telefonen samtidigt.
Men, det kan också bli mycket dyrare. Så innan man krossar spargrisen bör man tänka på samtals- och surfkostnaden. Det är inte lika billigt att surfa ISDN som vanligt modem. Det går snabbare och det kopplar upp på någon sekund, men det är startavgift och tidsavgift.
Men ingenting om detta skriver man om i erbjudandet som gäller till maj.

Varför gör man nu detta?
Inte är det väl av godhet mot vanliga surfare? Nä, sanningen är nog att man måste klämma ur de sista slantarna ur gammal teknologi, för snart, troligtvis senare i år, så kommer Kabelbolagen att erbjuda internettjänster, Satelit-bolag erbjuder ledningsfri surfning, och sist men inte minst Sydkraft, som erbjuder 1 Mb i sekunden-fart genom elledningarna mycket billigare än tom Telias modemabonnemang. (Sydkraft säger att man för en summa på några hundra ska kunna surfa hur mycket man vill i månaden utan trafikavgift. Man köper ett abonnemang och surfar sedan, som i USA).

[Obs ovanstående är ej något aprilskämt]

 Mats B



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9903 |9902 |9901 |9812 |9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604