Mars -1999
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: Macpressen och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Februaris nyheter här!

TILLBAKA TILL MACLABBET




99-03-30 (17.23)
Världstid med shockwave!

Har man bara shockwave och en internetuppkoppling så kan man klicka sig till CNN på den här adressen: http://cnn.com/WEATHER/worldtime/
Där kan man se vad klockan är på hela jordklotet just NU genom att dra med pilen över just en jordglob. Kan vara bra att ha om man t ex inte är Maccare (Alla Maccar har ju en världskarta med tider under Äpplet sedan begynnelsen).

 Mats B

99-03-28 (23.27)
Melissas e-postvirus!

Nu är ett nytt virus i farten igen. Men man kan vara lugn om man inte envisas med att använda internetprodukter från Microsoft. Det är om man har Outlock Express som det kan bli besvärligt, och det är ju e-posttillägget för Explorer (en annan produkt från Microsoft).
Vidare följer viruset med som ett attatchmentfil i form av en word-fil (Microsoftprogram igen) som skickas med e-posten.
Så sitter man med en Mac, utan Office-paket och word, samt kör med Netscape, kan man lugnt luta sig tillbaka och bara njuta av internet.


 Mats B

99-03-23 (23.29)
194.103.205.100 är borta!
Leve 192.121.83.219!

Va? Vad var det där för konstig rubrik? Jo, det betyder att vi efter alla år blivit av med vår inkörda IP-adress till den här servern. Kommunens IT-enhet kör en ny strategi och då blev det byte av.

Det är alltså IP-adressen som ligger "under" domännamnet maclabbet.orebro.se. En domännamnsserver översätter siffrorna till de mer lättbegripliga och lättkomihågliga (nytt ord!) maclabbet.orebro.se.

Det finns en teoretisk möjlighet att detta byte innebär att vissa länkar inte kommer att fungera. Det är de länkar som har den gamla IP-adressen i sig istället för maclabbet.or...osv som kan gå ut i cybern.



 Mats B

99-03-23 (20.48)
Räknarna försvann, tyvärr!

På grund av felet (nyheten nedan denna) så försvann räknarna på våra sidor som ligger på HAL 9002. T ex står det inte 17 500 besökare på vår Webkamerasida längre.
Detsamma gäller elevers sidor.
Så kan det gå.
Så nu räknar vi om från början igen.

 Mats B

99-03-23 (10.52)
Smärre problem med en av våra servrar!
Nu är det fixat!

Vår kära server HAL 9000 fick problem med programmet Netcloak under förmiddagen. Efter en omfattande undersökning med didaktisk diagnostik rättades det hela till. Så nu kommer eleverna in till sina mappar igen, och utsocknes kan kolla i vår webkamera.
Kul när det är fel som orsakas av Maccarna någon gång...

 Mats B

99-03-22 (16.05)
Dikt och musikprogrammet Sten i Strömmen gästade Rudbecksskolan!

Under måndagseftermiddagen gästade Hasse Arvidsson med musikerna Tommy Bagari och Lars Ulfvensjö Rudbecksskolan med sitt musikprogram mot droger. Det var årskurs 1 som fick se detta arrangemang.

Det var en mycket alert och nyskapande föreställning, där Hasse berättade episoder ur sitt liv, läste egna dikter och Tommy och Lasse sjöng texter som Hasse skrivit.
Det var rock in i minsta detalj. Sköna solon och bra sjunget. Men samtidigt starka bitar ur en före detta missbrukares liv. Där kärnan var att man måste ta makten över sig själv och övervinna rädslan för livet. Först då kan man bli kvitt droger, eller klara av att inte ens testa.

Det som var lite tråkigt var att nästan inga lärare var närvarande vilket säkert bidrog till att många elever såg det hela som något man kunde skolka ifrån.
Aulan var inte mer än halvfull under föreställningarna. Tråkigt eftersom ämnet är mycket angeläget. Kanske informationen om arrangemanget inte nådde ut till klasserna?
Under föreställningen för Medieeleverna var det bara webmäster som kunde skådas (i den främre bänkraden, till vänster).

 Mats B

99-03-22 (14.48)
Släng för stora e-brev redan i mailservern!

Nu har en väldigt schysst kille gjort ett program så att vi som har Mac kan koppla upp oss mot vår brevlåda på vår e-postserver och kika vad vi har för brev, utan att behöva ladda hem alla.
Som de flesta vet så finns det "smarta" nybörjare som envisas att skicka stora filmer och bilder och allt vad det kan vara. Sådant är inte kul att få när man sitter hemma och vill kolla e-posten över modem. Men det värsta är att man måste ladda hem den där stora filen innan man kommer åt de andra breven man fått.

Nu finns det bot på ovanstående problem i alla fall. Programmet är fricirkulerande och kostar...tja, man kan skicka pengar, men ett vykort, en Mac eller vad som helst tar han emot om man använder det.

Programmet ligger på under 1 Mb och laddas ner här: KLICKA HÄR!

[Macpressen tipsade]

 Mats B

99-03-22 (10.01)
Mycket Mac-reklam i musikvideor nu!

Visst blev vi i MacLabbet glada när Bo Kaspers Orkester valde en IMac som en av huvudrollerna i sin senaste video (åja, de fick väl en slant för det) som också pumpas ut på MTV. Men vi blir inte mindre glada när vi ser att Cher gör likadant med sina senaste singel.
Den IMaccen får en enorm exponering. Grabben som sitter och kollar på Cher genom IMaccen har till och med en flickvän som blir svartsjuk på den lilla godbiten (IMaccen, förstår man).
Det här är nyttig produktplacering.

Annars vet vi ju att Seinfield alltid har en Mac stående i ett hörn.

Den roligaste produktplaceringen med Mac har nog filmen Åtta Miljoner Sätt Att Dö, med Jeff Bridges (mycket bra ruller för övrigt). Där sitter en skurk och spelar dataspel på en Mac Plus. Men det verkar som regissören eller manusförfattaren inte förstår så mycket om datorer (både Maccen och musen var ny då, PC-körde då och mycket länge med piltangenter istället för mus, kom ihåg det). Så skurken håller musen i handen, som en TV-kontroll ungefär, ovanför bordet och trycker och spelar...(Ha-ha).

Way to go Mac, way to go...

 Mats B

99-03-22 (00.21)
Oscarsgalan på nätet, ungefär nu, eller...!

Om man i skrivande stund (se tidpunkt ovan) går till www.oscar.com så är det lätt att bli förvirrad.
Varför?
Jo, där står det att Oscarsgalan börjar kvart i fyra på eftermiddagen den 21:a mars. Hur går det ihop? Den har inte börjat ännu och här i Sverigen är det redan den 22:a mars.
En stunds förvirring hos denne skribent. Sedan åker "Världskartan" fram, något som Maccen alltid har haft under inställningarna. Där kan jag klicka på Sverige och se att klockan är, ja just det som står ovan. Sedan klickar jag på Californien, USA och där är klockan tjugo över tre på eftermiddagen. Men vilken dag?
Då tänker jag att solen ju går upp i öster, alltså ligger vi före amrisarna. Vi har redan måndag morgon när de stackarna lattjar med sin gala under gårdagens eftermiddag, som inte ännu inträffat där...?????

Äh, gå dit själva och kolla vem som vann vad. Klicka på adressen ovan.

Vill du kolla på filmklipp från de nominerade filmerna klicka här då: http://www.oscar.com/nominees/nominees_clips.html

Du kan också, om du är vaken nu i natt, och registrerar dig, kolla galan över nätet (men, som de säger på MTV, kolla med den som betalar telefonräkningen först).

 Mats B

99-03-18 (16.51)
Se Dödlig Drift med Sauk och Persbrant!
-Trailern på webben vrålsnabb!

Dels är det den snabbaste och bästa RealPlayerfilm denne webredaktör (jag som skriver det här) någonsin sett, det går på över 200 kb per sekund i MacLabbet, dels så finns en nyckelscen i filmen med ett gäng stulna PowerBook G3:or.

Sitter ni i MacLabbet så kolla genast upp denna trailer: HÄR!
(Det går säkert bra att titta från andra ställen också).

 Mats B

99-03-18 (10.12)
Webbredaktör är bästa jobbet!

I webtidningen Aftonbladet kan man idag läsa om att det enligt en undersökning nu är bevisat att yrket webredaktör (en sådan som snickrar sådana här websidor) är världens bästa yrke.
Låg stress, bra betalt och goda framtidsutsikter väntar alltså bland annat de elever som satsar på sådant här som vi gör i MacLabbet.
Läs artikeln här!

 Mats B

99-03-17 (00.41)
Över 832 lärare i Örebror för dator och allt GRATIS!

Www.24timmar.se rapporterar att Örebros kommunstyrelse, via statliga pengar, kommer att dela ut så kallade mulimediadatorer till över 800 lärare. De får datorn och utbildning i några veckor samt internetanslutning.
"Kul" för de lärare som redan köpt (hyr-lånat) en dator för 400 kronor i månaden i tre år (som dras från lönen och minskar pensionen när den dagen kommer).

Datorgåvorna är värda omkring 25 miljoner kronor.
Vilka som ska få datorerna kommer tydligen lotten att avgöra. Lotten i receptionen :-).

En ny omgång förfrågningar kommer samtidigt ut till de anställda i kommunen (däribland lärare) om personaldator.

Ett problem i sammanhanget lär väl bli att Macintosh-datorer kommer att diskrimineras som vanligt. Säkert som .... är det väl bara PC som gäller för hela slanten. Kommunen har ju av någon helt outgrundlig anledning en Windows-policy (fast det är väl inte så konstigt med alla PC-nissar som sitter i de beslutande och rådgivande organen). Men märkligt är det och får tankarna att fara till de gamla öst-staterna där vafriheten ju som bekant var rätt begränsad.

Fast, vi vet ju inte hur det blir ännu. (MacLabbets nyheter känner faktiskt till några få som i "mjugg" fick köpa Maccar som personaldatorer förra gången).
Men om det här stämmer så är det överlag bra. Sedan vore det ju ännu bättre om kommunen kunde "vrida på kranen" så det blev lite fart i det kommunala nätverket ut mot internet. Och det mycket snabbt.
2 till 4 Mbit för hela kommunen är inget att skryta med. Som att köpa en massa BMW-bilar utan hjul... Då kommer man inte långt.

 Mats B

99-03-16 (23.58)
Medielärare hjälte i branddrama på skolan!

Enligt den eminenta webtidningen TekNews så räddade en av Medielärarna på skolan under tisdagskvällen skolan från att eldhärjas.
Läs mer om dramat och hjälten hos Teknews HÄR!


 Mats B

99-03-15 (09.22)
Fantomens skapare har gått till de djupa skogarna!

Fantomens och Mandrakes skapare Lee Falk har lämnat oss nu i helgen. Han dog på ett sjukhus i staterna.
Hur det ska gå för Fantomen nu, det vet man inte, men troligtvis så kommer han väl att fortsätta rida runt och fånga bovar.
Läs mer hos Aftonbladet här!


 Mats B

99-03-13 (15.52)
Ladda ner nya Star Wars trailern!

I ett samarbete mellan Apple och Lucasfilm så har man lagt ut trailern till nya Star Warsfilmen på nätet för nedladdning. Den ligger på en 12 Mb, men det kan det ju vara värt för Star Wars-freaks. Det kräver Quicktime, men allt sådant kan man ladda ner från sidan.

Okej, då åker vi..!


 Mats B

99-03-12 (14.17)
Missa inte detta filmtips +++++!
A Clockwork Orange på TV i kväll!

En av Stanley Kubricks bästa filmer visas på TV 4 i kväll (sent). Den är gjord efter Anthony Burgess roman om den unge Alex och hans "dragisar" (jmf dagens uttryck: homisar) och hur de har det i sin meningslösa tillvaron.
Filmen är från 1971 men känns enormt fräsch än idag. Den handlar ju om nutiden, fast ur ett perspektiv som har några år på nacken.
Ordet "ultravåld" får en speciell betydelse i denna hårda rulle.
En omskakande och omdebatterad film. Men mycket bra. Tidvis förbjuden i England bland annat (det ska väl locka er att titta).

På TV 4 klockan 23.35 äger det hela rum, så vi slipper nog avbrott för nyheter och annat skräp som TV 4 har för sig annars. Och på lördagsförmiddagen kan man ju sova.

Bonus:
På söndag visas Kubricks andra storfilm, rymdeposet: År 2001! MIssa inte den heller.


 Mats B

99-03-10 (00.01)
Studiedag idag!
Eleverna får vara hemma fast bussarna äntligen fungerar igen!

Så kan då eleverna ta sig till skolan igen eftersom busstrejken tydligen är avblåst. Men då är det Studiedag förstås.
Det innebär att lärarna lär sig och att eleverna tar denna tid i anspråk för att besöka bibliotek och läsa läxor...

Dock, kommer MacLabbet att få lite service och antagligen kommer föreningen InStatu att ha några redaktionsmedlemmar här uppe för att färdigställa tidskriften som man säljer 1:a maj varje år.


 Mats B

99-03-09 (23.58)
Natt-TV med PC-lirarna på Rudbeck!

PC-lirarna på Rudbecksskolan (en minoritet som måste uppmärksammas, alla vet ju att det är Mac som gäller) har ju skaffat webkamera. Men som SVT så kör de testbild på nätterna mellan 22.00 och 06.00.
Istället för en bild (som t ex MacLabbet visar dygnet runt) får man tips på en massa fina länkar man kan gå till under kvällar och nätter.
Som man skriver:
"Observera länkarnas rangordning efter nyttighet"

Naturligtvis är då Apple sist (men ändå med på listan!).
Men ännu mer glädjande är att MacLabbets nyheter kommer mycket högt upp på listan. Faktiskt högre än Microsoft (ett företag som säljer mjukvara till så kallade PC-datorer).

Way to go, guys!
PC-lirarnas webkamerasite nås enklast från MacLabbets webkamerasida HÄR!

 Mats B

99-03-09 (12.34)
Prova vår nya supernabba chat!

Nu har vi tankat ner en chat, Helloworld, som vi provkör här i labbet. Den verkar både snygg och snabb. Frågan är om den är stabil också.
Testa gärna genom att gå till maclabbet2.orebro.se och klicka på Chatta!


 Mats B

99-03-08 (09.43)
Jaga E.T. med egna datorn!



I staterna har ett gäng tagit fram ett program som gör att också DU kan vara med och jaga UFOn.
Man samlar in radiosignaler från ett stort radioteleskop och genom att man är många användare (10 000-tals) så delar man på datakraften när man ska utröna om det är en planet eller ET som sänder ut signaler.
Det hela kommer att fungera som en skärmsläckare.
Programmet beräknas vara klart för dem som vill vara med i slutet av april. Både en Mac- och en PC-version kommer att finnas nerladdningsbara.

Gå till CNN och läs mer HÄR!



 Mats B

99-03-07 (19.20)
Filmregissören Stanley Kubrick har gått hädan!



En av de stora regissörerna, för att inte säga den sista stora filmregissören, Stanley Kubrick avled under söndagen i sitt hem i London i en ålder av 70 år.
Kubrick gjorde några av de bästa filmerna som någonsin gjorts, A Clockwork Orange, År 2001, Full Metal Jacket, Dr Stranglove, Spartacus, The Shining mfl.



I MacLabbet heter ju våra servrar HAL efter År 2001-filmen som han gjorde redan på 60-talet efter ett Arthur C. Clark-manus (Vi har HAL 9000, HAL 9001 och HAL 9002 i labbet).

Nu undrar vi bara om han hann med att färdigställa sista filmen, en rullen som det har varit mycket hemlighetsmakeri om och som tagit några år att spela in. Vad den heter vet denna nyhetsredaktion inte, men att Nicole Kidman och Tom Crouse är med, det vet vi.

Så för Stanley, sätt på lösögonfransar på ena ögat, ta på ett plommonstop och gå ut och titta upp i rymden och ta av plommonstopet i en hyllning.
Spring sedan till närmsta videobutik och hyr allt ni kan komma över av Kubrick.

(Lite kusligt att han dog samma helg som MacLabbet bytte bild på framsidan, från en scen ur År 2001 till Mrs Miller, stipendiat i labbet).

Är videobutiken stängd? Gå då genast till denna Stanley Kubricksida!
Den har nu blivit en hyllningssida, men om man klickar längst upp på den, efter att ha läst den, så kommer man till sidan med hans filmer. En mycket bra sida.

 Mats B

99-03-05 (21.58)
Windows kraschar efter 49 dagar!
Det kan man läsa hos...Microsofts support!!!

Fantastiskt. På Microsofts egen supportsida så varnar man för att Windows 95 och Windows 98 hänger sig efter bara 49 dagar.
Ett operativsystem som ju dominerar databranschen av gammal vana. Kul.

Kolla själv: http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q216/6/41.asp

 Mats B

99-03-04 (14.50)
Passa er för gratisabonnemanget hos Utfors!
De cachar sidor på sin router!

Jaha, och vad är det med det då, undrar var och varannan läsare?
Jo, det betyder att om man håller på och surfar och ska uppdatera sina sidor via fpt så kan man inte se ändringen i det man gjort. Den uppdaterade filen skickas visserligen till den server där den ska hamna, men när man sedan vill se förändringen, genom att klicka reply i sin browser, så får man den gamla sidan, eftersom Utfors router har "cachat" den och spottar ut den gamla istället.
Ingen vet hur lång tid det tar att få se sin nya sida. De kanske tömmer cachen en gång om dagen.

Denne webreporter har varit tvungen att koppla ner sin Utforsförbindelse och för att sedan koppla upp sig på Telenordia (eller andra abonnemang) för att kunna se resultatet av uppdateringen. Då går det blixtsnabbt.

Naturligtvis påtalades detta till Utfors support i ett e-brev. Svaret på det e-brevet säger väl allt:

"Hej! Mats.
Vi använder oss av cache, men detta gör vi för att kundens bästa dvs. för att det skall gå snabbare när du surfar.

Hälsningar Jan Utfors support. "


Tack för kaffet! Goddag yxskaft!

Men annars är det ju ett bra abonnemang, om man ska turistsurfa, alltså bara kolla runt lite på webben, för det är snabbt och gratis (förutom lokaltelefontaxan).

 Mats B

99-03-04 (14.10)
Osäkra rykten, men...!
-Apples nya bärbara har VEVKRAFT!!

Det ryktas om att Apples nya bärbara konsumentmaskin kommer att få sin kraftförsörjning genom att den vevas upp!
En minuts vevande skulle då ge 45 minuters drifttid.
Det är ett sydafrikanskt företag som tagit fram denna lösning. Speciellt bra är väl detta för användning i djungler och på ställen som inte har elektricitet i den omfattning vi har i väst-världen.
Apple säger ingenting, men MacLabbet har lyckats "låna" en film från ett stort amerikanskt TV-bolag. På filmen så har man opererat in denna nya teknologi (som väl har funnits tidigare, men inte i datorer) på en Apple E-mate (som inte såldes i Sverige).
Klicka här och njut av det ni ser (688 kb Quicktime)!

 Mats B

99-03-02 (14.51)
Felet hittat!
-nu krävs bara lite service!!

Så var vårt nätverk igång igen. Teknikern Ulf kopplade om oss till en annan hubb därnere i källaren, så fungerade allt igen (Applåder!!!).

I vissa kretsar på skolan (dock ej Ulfs krets) kallades och kallas sådana här problem för "Mac-problem", men det var det ju inte. Utan ett koppling in i en router som hade (eller har) fått fnatt och som inte har med MacLabbet eller ens varumärket att göra.

Tyvärr är det inte bara att köra igång med lektioner och dylikt på en gång. Nej, innan felet kom så inleddes viss service på datorerna. Detta måste nu avslutas innan lektionerna kan komma igång igen.
I skrivande stund låter det sig inte göras, då en lärarinna har lektion i bihanget...

Nyheterna återkommer med rapport om när det hela blir klart.

 Mats B

99-03-02 (09.24)
Elever kommer inte till skolan!

Det är inte nog med elände. På grund av busstrejken så är många elever hemma från skolan. T ex går det inga bussar från Karlskoga, där Medieprogrammet har många elever boende.
En fin vår.

 Mats B

99-03-02 (09.23)
Inga lektioner i MacLabbet och Bihanget!

Det är andra dagen efter sportlovet och lektionerna i MacLabbet och Bihanget är fortfarande inställda pga något märkligt nätverksproblem.
I skrivande stund vet ingen vad det rör sig om för problem.

 Mats B

99-03-01 (13.35)
Nätverket är sönder igen!

Även idag så har det varit stora problem i nätverket. Det är nu konstaterat, av extern expertis, att det inte har att göra med några datorer eller hubbar i MacLabbet, utan att felet är av okänt ursprung.
Huruvida någon kan lösa problemet, vet vi inte, då inga besked givits i frågan.

Så nu kör vi under parollen: GÅR DET SÅ GÅR DET!

 Mats B



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9902 |9901 |9812 |9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604