Februari -1999
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: Macpressen och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Januaris nyheter här!

TILLBAKA TILL MACLABBET




99-02-28 (18.38)
Hal 9002 ute på nätet igen
-tack vare tuggummi och tejp....!

Webmäster gjorde ett ryck, hittade en gammal nätverkssladd. Kopplade in den i maclabbet2.orebro.se-servern (Hal 9002), drog linan in till sitt kontor, kopplade in den där, och så fungerade det hela igen.
Alltså, finns felet någonstans i huset, i källaren på Rudbecksskolan, någon server eller hubb som inte orkat med, men som webmäster inte har ansvar eller tillgång till.
Som en sista chans gjordes detta, och det lyckades. Skönt att det inte var något fel på Mac-grejerna.
Fast det misstänkte vi ju heller inte...

 Mats B

99-02-27 (17.05)
Världens bästa gitarrist, Peter Green, i Karlskoga i kväll!

Webmäster ska åka iväg för att titta på världens bäste gitarrist under kvällen. Det är den 52-årige Peter Green, grundaren av gruppen Fleetwood Mac, som ger en show i grannkommunen Karlskoga.
En hel drös av förband gör att han inte lär komma igång i första taget, men sedan ska här njutas av välbehövlig konsert.

 Mats B

99-02-27 (17.01)
Nätverksproblem i Bihanget kan ställa in lektioner!

Det är ju inte bara vår ena server som har problem. Stora problem uppstod i veckan i Bihanget, vilket ledde till att den salen inte är i funktion på måndagsmorgonen när skolan börjar igen.
Eftersom vi inte har någon dygnet-runt-jour här (inte nu längre). Så får vår chefstekniker titta på problemet under arbetstid, på måndagen, efter den egna lektionen.
Tråkigt, men MacLabbet råder som sagt inte över det som händer utanför vårt geografiska ansvarsområde.

 Mats B

99-02-27 (16.59)
Problem med Servern HAL 9002!
..och lite annat!

Nätverket, som ju brukar vara boven, är boven också denna gång. Hur som helst så går det inte att nå servern via Internet eller nätverket. Så orsaken finns sannolikt utanför själva MacLabbet, i trådarna någonstans.
Något som webmaster inte har kontroll över. Tack för kaffet!

[Vi ska vara glada för att Nyheterna ligger på en server som tillhör ett annat nätverk i det stora nätverket, annars skulle dessa nyheter inte heller nå ut, ack-ack-ack....]

Alltså: Ingen webkamera, inga elevsidor, inga e-postlistor, inga projekt, inga möjligheter för elever att tanka hem arbeten till hemmet....

 Mats B

99-02-25 (14.31)
Nya Quicktime bättre än Mp3?!

Ett rykte som man kan läsa om hos MacPressen säger att Apples nya Quicktime (som inte finns ute ännu) är överlägset bättre än Mp3-formatet.
En snubbe konverterade en aiff-fil på 9,7 Mb till Mp3 och det blev 928kb. När han sparade ner samma fil till nya Quicktime blev den bara 192kb!
44Mhz och 16 bitar för bägge filerna.

Kan bli ett enormt uppsving för Quicktime, som ju tänker bli ledande på streaming media.

 Mats B

99-02-23 (19.39)
100 000:e besökaren idag!

Idag fick MacLabbets förstasida besök av sin 100 000:e gäst. Detta är sedan vi började någon gång för ett par år sedan. Själv blev webmaster 100 009:



Naturligtvis har vår server HAL 9000 fått många fler besök under den här tiden, men många går direkt till andra sidor, utan att gå omvägen förbi gå...

Lämpligt firande skall uttänkas. Hurra! Hurra! Hurra! Hurra!
(Och sedan är vi ju på den där Hot100-listan också. En mycket välbesökt site, med andra ord).

Det finns en räknare till längst ner på MacLabbets förstasida. Den sattes igång 970804. När blir det 100 000 besök på den? Innan sommaren?
Spänningen är olidlig.

 Mats B

99-02-23 (18.31)
InStatu gör tidning i MacLabbet!
-kolla i webkameran!!

Den mycket gamla elevföreningen InStatu på Rudbecksskolan, gör just nu sin omtalade publikation, som de säljer varje 1:a maj under det tåg som då drar fram över staden.
Eftersom de har specialtillstånd så kan de vara i MacLabbet och grejsa med den bästa utrustningen som finns på det området.
Hur innehållet blir i tidningen vet man inte. Det kommer att avslöjas i vår.
Men kolla in hur grabbarna och tjejerna sliter här!

 Mats B

99-02-20 (01.42)
Surfa via elnätet, snart!

I Dagens Industri (http://www.di.se), kan man läsa om att Sydkraft, som ju köpt upp Örebro Energi, kommer att satsa på att erbjuda internettjänster via elnätet.
Det här är mycket intressant eftersom man då skulle komma upp i farter kring 1 Mbit (1000 kb) vilket väl är att betrakta som mycket, mycket bra.
Med nuvarnade teleledningar kommer man med vanligt modem inte upp i mer än 56 kb per sekund. ISDN klarar 128 kb.
Man ska göra lite försök under våren, och faller det väl ut så kommer tjänsten att erbjudas den 700 000 hushåll som får sin el av Sydkraft.
Way to go, Sydkraft!
Det hela ska inte bli dyrare än ett vanligt abonnemang idag hos t ex Telia. Samarbetspartner blir Tele2.

 Mats B

99-02-20 (01.42)
Skandal - Systemfel 11 bortmyglat!

Det är mycket tråkigt att konstatera att Systemfel 11 inte gick vidare. Bandet, som har sitt ursprung i S-huset på Rudbecksskolan gav allt vid sitt framträdande. Inte en enda miss, och bandet var också det enda som bestod av folk från samma företag, som väl ändå är kravet för att vara med på Korprocken....???

Elever ur årskurs 3 och före detta elever var där och hejade. Lärare från skolan var där och njöt. Till och med rektor på Medieprogrammet, Annika, var där. Men det hjälpte föga.
Före detta lärarinnan Helen lät ledsen när hon konstaterade:

"-Det är verkligen tråkigt att trångsynthet gjorde att "vårat" band inte fick gå vidare!"

Och elever som Kristoffer och Niklas var helt bedrövade. Med sorg så lämnade de lokalen.
Några som var lite gladare var Mariana som lyckades få en T-shirt med Systemfel 11 tryckt över hela framsidan. Hon, och hennes vänner, kände vämjelse över resultatet.

Några proffsmusiker, med Bela Svärdmark i spetsen, visade finger åt juryn.

Eftersom eder webredaktör var där och såg eländet så kan han (jag) bara säga:

"-DET VAR EN SKANDAL ATT INTE SYSTEMFEL 11 VANN!!"

 Mats B

99-02-19 (14.08)
Topporkestern Systemfel 11 debuterar i kväll!

Örebros viktigaste och märkvärdigaste musikhändelse går av stapeln i kväll. Det är Korprocken som drar igång igen under den vanliga parollen: Hellre än bra!
I år bevärdigas arrangemanget besök av Systemfel 11, Rudbeckskolans eget Punk-band.
Bandet består av de tuffaste lärarna på Medieprogrammet och räknas kunna välta all konkurrens över ända.
Segervittring i denna tävling mellan företagsband, med andra ord. (Förköpsbiljetterna har haft en strykande åtgång.)

Systemfel 11 har en egen hemsida också. Klicka här så blir du teleportad dit!

 Mats B

99-02-19 (14.03)
Färsk statistik om Mac- resp PC-ägare!

På vår nyhetsprinter rullade just följande in från vår korre Madde:

"Här kommer lite viktig statistik.

Macanvändare tittar på ArkivX och PC-folket på Cityakuten.
En undersökning bland 100 Macfantaster och 100PC-nördar (3/4-delar är män) visar att 82% av Macägarna föredrar brunetter medan 76% Pc-nördar föredrar blondiner.
75% av Maclägret dricker hellre Coca Cola än Pepsi medan 67% av Pcnissarna hellre dricker Pepsi.
Dessutom räknar hälften av Pc-ägarna sig som inåtvända medan 80% av Macfolket ser sig själva som utåtriktade.

Med detta måste det ju vara klargjort att en riktig PC-nörd sitter hemma på sin kammare - ensam- med fullt med affischer på väggarna av Samanta Fox. Han blänger på City- akuten medan han bälgar i sig Pepsi i sin ensamhet.

Macc-människan däremot bjuder alla sina kompisar (mestadels djävligt snygga brunetter - antagligen) på Coca-Cola samtidigt som de kollar på Arkiv X på storbildsTV.

Därmed är alla fördomar bekräftade!"

MacLabbets nyhetstjänst tackar Madde för att hon delade med sig av denna fina och sociologiskt intressanta nyhet.

 Mats B

99-02-18 (13.08)
Fint besök i MacLabbet!
En grön cyber-IMac!!

Eftersom Medieprogrammets lärares punkband, Systemfel 11, framträder i morgon fredag på Korprocken, Stora Hotellet i Örebro, så har vi inlånat en medlem för att spela trumma. Det blev en IMac från Studentdata.
Under torsdagseftermiddagen finns den uppe i MacLabbet för de som vill beundra det gröna genomskinliga monstret. Och det är det tydligen många som vill.
Redan i korridoren blev denne webredaktör stoppad ett flertal gånger av beundrare som ville ta en närmare titt. Snacka om en vara som säljer sig själv. Synd att jag inte hade beställningslappar med mig...

De som inte orkar komma upp i labbet eller befinner sig på annat geografiskt område kan kolla i vår webkamera.

 Mats B

99-02-17 (15.56)
Tuff och lätt och ny webläsare: iCab!
-Bara för Mac, fast på tyska...!



Helt fantastiskt. Den tar inte mer än ca 800 kb att ladda ner. Den är på tyska, visst, men vem bryr sig? Man fattar knappar och sådant ändå.
Den fixar inte DHTML och sådana grejer, men det är en "light-version", och det är det som är meningen. Kolla bara en del av MacLabbets förstasida i den nya browsern:



Och en bil som kör... Inte illa, vem sa att tysken inte hade humor?

Ladda ner godbiten och testkör hemma genom att klicka här. Det är en förtittsversion, eller beta, men den är gratis och verkar funka fin-fint. Och det är ju inte varje dag det kommer en ny surfbräda för Mac.

Själva browsern funkar, med lite begränsningar, till i mitten av april i år. Sedan är det meningen att man ska köpa en skarp version för 49 D-mark (ca 200 spänn). När det kommer en svensk eller engelsk version förtäljer inte dokumentationen.

[Nyheten snodd av MacWorld]

 Mats B

99-02-16 (08.25)
Tunga prylar...
-Elvis "riktiga" dotter lever i Sverige!

Aftonbladet är på hugget idag och avslöjar att Elvis riktiga dotter blev bortbytt som 9-åring och inte alls är den som gifte sig med Michael Jackson utan att hon bor i Sverige. Detta har den svenska Elvis dotter skrivit en bok om som hon nu får bra reklam för.
Ett mycket intressant studieobjekt inom de teoretiska ämnena på Medieprogrammet.
Läs själva i dagens Aftonbladet och tro´t om ni vill.

[En tydligen inte fullt så viktig nyhet som ovanstående är att Greklands konsulat stormades i morse av ett 40-tal kurder i Stockholm. Nyhetsvärdering är också intressant att diskutera på lektionerna].

 Mats B

99-02-15 (15.41)
kvinnor.net
-ny svensk site för damer!

De fyra tidningarna dam- och tjejtidningarna Amelia, Året Runt, Vecko Revyn och Damernas Värld har gått ihop i en websatsning som har premiär idag.
Är du tjej, eller intresserad av vad tjejer tros vara intresserade av, teleporta dig till denna portal: http://www.kvinnor.net

 Mats B

99-02-15 (14.50)
MacLabbet har fått fin affisch!

I webmästers brevfack i lärarrummet så låg den fina affischen, framställd av mjukvaruföretaget MicroSoft, med hälsningar från Bill själv.
En oerhörd ära.
Naturligtvis uppsattes affischen högt upp på ena kortsidan i MacLabbet, men ville av någon underlig anledning inte sitta kvar. Endast några minuter efteråt så hängde den och såg krasslig ut. Så en ny plats fick uttänkas.
Det blev på papperstunnan mitt i lokalen.

MacLabbets personal vill på detta sätt tack den anonoyme gåvogivaren. Tack!

[Gåvan kan skådas live, via webkameran)

 Mats B

99-02-10 (11.12)
Steve Jobs och Bill Gates
- Nu i USA-långfilm!

Äntligen kommer filmen (TV-serien?) om Steve Jobs och Bill Gates. I Maj visas det hela i staterna. Vi får hoppas att det blir bra och att det kommer hit snart, så man får se hur det blev. På Turners websida för filmen (eller TV-serien) ser man rätt bra vem av de två som är största nörden... (he-he).

 Mats B

99-02-09 (08.51)
Så klarar Bill Gates År 2000-problemet!

Om man klickar på den här länken så får man veta hur Bill Gates kommer att fixa det här med År 2000-problemet. En mycket smart lösning vill jag lova.
[Tipset från: MacWorld].

 Mats B

99-02-07 (20.09)
Vilka besöker MacLabbets server?!

Informationen om detta finns faktiskt tillgänglig för var och en. Det är bara att klicka på den lilla fyrkantiga knappen längst ner till vänster på MacLabbets förstasida. En gratistjänst som alla med websidor kan anmäla sig till. Vi har mätningar från 9:e december 1998.
Så, hur ser det ut för tillfället?

- 6,67 procent av besökarna kommer från USA.
-Sydamerika och Afrika har besökt oss var sin gång, dvs en gång.
-Tyskland besöker oss oftare än Norge och Finland.
-Vi har också gäster från Malaysia, Indien och Mauritius.

-De flesta som besöker oss kör med Netscape 4 (76 procent, mot 16,5 procent för Explorer 4).

Macintosh leder som operativsystem på de datorer som surfar till oss, 70 procent. Sedan kommer Windows 95 på 14 procent, Windows 98 på 7 procent, Windows NT på 6 procent, Windows 3.1 på 0,4 procent. Vi har 13 besökare som kör på Linux.

När det gäller sökmaskiner så kommer de flesta besöken från Altavista (56 procent) följt av Excite (24 procent).

De två sökord som man sökt på mest (7 procent) för att komma till oss är MacLabbet och HAL.

Fredagen den 22 januari hade vi besök av 170 nya surfare.

98,53 procent av besökarna hade Javascript-möjlighet i sin browser (alltså, möjligheten att kolla in javascript var inte avslagen).

Statistik är kul.

 Mats B

99-02-06 (17.27)
Ny Mp3-spelare för Mac!

MacAmp har nu kommit i en ny version som kan laddas ner från Macdownload. Eder testförare försökte i skrivande stund ladda ner den, men då var servern så belastad att det inte gick. Maccarna är verkligen på hugget.
Men det finns också annat smått och gott att ladda hem där; spel, program, verktyg. Så besök Macdownload, om du är Maccare. Du kommer att bli förvånad vad det finns för grejer.

 Mats B

99-02-03 (16.14)
Windows-98 är ej År 2000-säker!!!

Denna förvånande nyhet läser vi i MacWorld och vem säger detta? Jo, Microsofts marknadschef Kenneth Lundin.
Eftersom det är han som säger det så är det nog sant.
Tydligen är Windows-98 så stort att man inte kan eller hinner lösa alla årtalskonstigheter, det går helt enkelt inte att ta reda på...
Detta kan ju tyckas vara rätt underligt av ett operativsystem som i alla fall kom förra året.
Inte heller Windows-NT och Windows 95 är År 2000-säkra.

MEN DET ÄR MAC-OS!!
Redan de första Maccarna var "säkra" något hundra år in på nästa årtusende. Nu är det år 29 000-någonting (obs, inte en nolla för mycket) som är slutpunkten för nuvarande Mac-system.
Känns tryggt att ha valt ett operativsystem som vet att det är fyra siffror i årtalen...

Ibland undrar man om inte Bill Gates borde få ersätta de kostnader som uppstår genom hans DOS och Windows, som han inte kunde skriva ordentligt en gång i tiden, men som nu dominerar hela världen.

 Mats B

99-02-03 (10.03)
Det är vår!
Flirta på nätet!

Nättidningen Aftonbladet har idag en artikel om hur man flirtar på nätet. Det kan ju vara trevligt att lära sig. Artikeln pryds av en vacker bild som föreställer en yngre dam som kramar ett tangentbord. Naturligtvis ett Mac-tangentbord. Vem har sett en tjej krama ett PC-tangentbord? Just det, ingen.
Lär er flirta här!

 Mats B

99-02-02 (18.02)
Hjältar löste nätverkstrubbel!

Strax efter klockan 17.00 så stängdes nätverket i hela Örebro kommun av. Det berodde på att en server fått "spatt" och störde hela nätet, vilket föranledde IT-enheten att "dra ur sladden".
Vid kontakt med IT-enheten visade det sig att servern som störde stod på Rudbecksskolan, vilket fick MacLabbets webmäster att rusa i korridorerna. Ingen nätverkstekniker fanns att uppgå, men till slut lyckades han få tag i Lasse Ramberg, och tillsammans löste de problemet. Först genom att identifiera servern (IP-adressen hade de fått genom IT-enheten), sedan genom att ringa den som var ansvarig för serven (som körde bil mot Stockholm, tack och lov för uppfinningen yuppi-nallen).
Med gemensamma krafter tog sig sedan Lasse och Webmäster till serverrummet, lyckades identifiera SUN-servern som gick på Linux och trycka av dess livsuppehållande strömförsörjning.
Kontroll gjordes sedan mot IT-enheten (Karl, så klart, alltid redo) och det visade sig nu att det gick att stoppa i sladden för Örebro kommuns Internetnätverk. Phu!
Vardagsdramatik i IT-världen.
Sedan 17.50 fungerar det hela någorlunda igen.
 Mats B

99-02-02 (13.06)
Rymd-Björn hör dig skriva!



Det här är Rymd-Bjurta. En gammal Rudbeckelev och Teknis Äpplen-ordförande.
Nu sitter han och pluggar uppe i norrland. På sin Mac har han en webkamera och till den har han anslutit Apples fantastiska Speech-teknologi. Det betyder att man kan gå dit via webben och hälsa på, skriva in ett meddelande till honom och sedan skicka iväg det. Allt läses upp direkt av hans Mac och stör honom i hans djupa studier.
Nog är tekniken underbar.
[Ifall han vill att man stör honom, kan MacLabbets nyhetskälla ej upplysa om, tyvärr.]
 Mats B

99-02-01 (08.14)
Tankeväckande insändare i Expressen!


Insändaren i söndagens Expressen får tala för sig själv. Men visst är det lurigt att ett operativsystem får ta på sig ett sådant ansvar. Jämför körkort som bara gäller för SAAB...

 Mats B



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|99019812 |9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604