Januari -1999
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: Macpressen och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Decembers nyheter här!

TILLBAKA TILL MACLABBET




99-01-29 (11.19)
Nu är det bevisat
-Macintosh suger!

Tio bra skäl varför Maccen suger finns på den här sidan.
(Länken lånad från Macworld).

 Mats B

99-01-27 (00.46)
MacLabbet är i topp 100-listan
Över Sveriges populäraste siter
Vi är nr 24!!!!!

Ja, vad ska man tro? Det låter otroligt men går man till 100hot så ser man det själv.
Vilka ligger då före oss enligt denna lista som grundar sig på olika loggar ute på nätet (fråga inte vilka, viss information finns på sidan om ni klickar er dit)?
Tja, Aftonbladet ligger på 19:e plats, toppar gör Passagen.
Under oss (he-he) ligger t ex Expressen på 32:e plats och USAs ambassad på 99:e plats.
Vad det här är frågan om vet eder nyhetsredaktör inte riktigt, men att vi är på 24:e plats, det vet jag.
Kanske är det en lista över de svenska siter som amerikaner besöker oftast. Inte illa...
Men gå dit nu, så att ni ser att denna nyhet inte ljuger.

-Var är min löneförhöjning??

[Så här skriver man: "100hot(TM) web site - a free, directory to the most popular web content ranked by traffic. Web21 compiles an objective listing of top web sites based on the the analysis of log files from cache servers that are located at strategic locations on the Internet backbone." ]

 Mats B

99-01-26 (18.41)
Nya Maccen världspremiärvisas på Studentdata i morgon!

Mellan klockan 08.00 och 17.00 kan intresserade åka upp till Högskolan (förlåt, Universitetet ska det vara) och besöka Studentdata. Det blir världspremiär på de nya Macccarna.
Nu också i olika färger.
En bra avslutning på dagen, efter kulturmötet på skolan.

 Mats B

99-01-26 (18.39)
Kulturdag i morgon på skolan!

Onsdagen går i kulturens tecken. Olika kulturer ska visa upp sig med dans, mat och folkdräkt och mycket annat här på skolan. Filmer visas, föredrag hålls.
Den ordinarie undervisningen är inställd.

 Mats B

99-01-24 (15.16)
Kuppen i Chile 1973
-nu på nätet!
-LIVE!

Mitt under militärkuppen i Chile 1973 lyckades en radioamatör snappa upp radiotrafiken mellan kuppmännen. Han slog på bandspelaren och spelade in hela kuppen.
De här banden gömde han och plockade fram dem först förra året eftersom han trodde att han kunde få en slant för dem av CNN. Men CNN ville inte ha dem!
Nu har de kommit ut i alla fall, som en bok och på en CD-skiva, men också på internet.
Även fast de snackar spanska så känns det ganska otroligt att höra denna statskupp live.
Men det finns hopp. I Dagens Nyheter har journalisten Nathan Shachar översatt det mesta till svenska, så det går att följa med i bandinspelningarna.
Ganska otroligt att höra hur galningarna planerar mord och tänker slänga ut folk ur flygplan, hur improviserat allting är. Det är också otroligt att de inte tänkte mer på sekretessen. Här får man verkligen en lektion i hur fascismen fungerar.

Det pedagogiska MacLabbet tycker det är mycket viktigt med historia och ger här instruktioner för att på bästa sätt lyssna av detta:

Gå först till Dagens Nyheters artikel här! (öppnas i nytt fönster)

Gå sedan till sidan med RealAudio-upptagningarna här! (öppnas också i nytt fönster.
Det finns sju olika avsnitt att lyssna på (RealAudio-spelare laddas hem gratis här!)


Nu är det bara att skifta mellan de bägge fönstren och både lyssna på originalljudet och läsa vad de säger.
(Spansktalande läsare av MacLabbets Nyheter får det lite lättare).

Ta er nu dit och lär er lite historia, live.
Pinochet sitter ju i London nu och väntar på att utvisas till Spanien för att anklagas för folkmord. Här hör vi honom bestämma att folk (Allende bla) ska mördas.

Klicka dit er nu.

 Mats B

99-01-23 (13.22)
Problem lösta med kontakt!

Servern blev fylld tack vara Kiss-sidan som Staffan Hesselbom har här. En massa filer laddades upp vilket gjorde att servern blev proppmätt. Staffans sida är nu avstängd.
Dessutom höll lärar-Patriks e-post på att få fnatt. En massa brev studsade mot hans e-postlåda, vilket gjorde att webmäster tog bort också hans e-postkonto.
Det gäller att sköta sig.
Förhoppningsvis ska allt funka bra igen, bara inga elever laddar ner för mycket. Kanske måste vi ändra reglerna?
Det vore synd. Friheten är ju allra bäst, eller hur?

 Mats B

99-01-21 (14.04)
MacLabbet ber om ursäkt!

Vi ber om ursäkt för att det knappt går att surfa nu under eftermiddagen. 1,4 kb i sekunden, som mest, är alldeles för lite. Lektionen som skulle demonstrera Shockwave och Flash efter lunch blev därigenom en katastrof.
Samma demonstration fungerade fint på förmiddagen. Men att ha lektion i MacLabbet är som att gå ut i skogen utan att ta med sig regnkläder; det kan bli lite hur som helst.
Som lärare är det mycket svårt att planera lektioner, som elev är det mycket svårt att lära sig något när allt beror på "vädret".
Kanske vi skulle ha en annan "meterolog", typ Tele 2?.....

 Mats B

99-01-21 (10.00)
Shockwave och Flash i ny version!

Förhoppningsvis rör det sig om den "sista" nerladdningsversionen. Varför? Jo, från och med nu så kommer plug-innen att uppdateras automatiskt via Internet. Och det är ju skönt.
Webredaktören fick en kick av att ladda ner plug-innen och börja surfa runt och kolla in vad kreativa människor gjort. Spejsade konstprylar, spel och reklam. En god inspirationskälla.
Ladda ner Shockwave och Flash plug-innen här! och gå sedan till Arkivet här! och njut (gäller ej datorerna i MacLabbet, här finns redan plug-innen, här är det bara att njuuuuuta direkt genom att klicka sig dit).

 Mats B

99-01-20 (10.14)
Timplanen avskaffas i skolan!

Enligt DN så har utbildningsdepartementet nu kommit med ett förslag som, om det går igenom i riksdagen, betyder att man slopar timplanen i skolan. Nu ska målet för undervisningen vara grunden, inte antal timmar.
Detta ska höja kvaliteten i skolan.
Läs mer här!

 Mats B

99-01-17 (16.53)
Linus Linux!

Klicka iväg er till Aftonbladet och läs om finlandssvensken som uppfann Linux, som är gratis som operativssystem. En värdig utmanare till Microsoft.
Grabben är bara 29 bast och bor numera (såklart) i staterna.
En schysst intervju!

 Mats B

99-01-17 (14.06)
MacLabbet uppkopplat igen!

Nu verkar det som MacLabbet har fått kontakt med cybern igen. Därmed är alla Maccar uppkopplade. Tyvärr är väl inte farten den bästa, men det kanske kan gå att trimma. Huvudsaken är ju att det går att logga in och komma ut.

 Mats B

99-01-15 (13.44)
Apple krämar som Örebroare!

Marknadsavdelningen på Apple tycks ha fått spel. För att återförsäljarna ska få några IMac att sälja så måste de köpa dem i 5-pack. Då får de en i varje färg som tillverkas.
Det här gillar inte återförsäljarna och det får ju till sist återverkningar på försäljningen.

Suck.

 Mats B

99-01-15 (13.23)
Såpaskottet på webben!


Alla såpadiggare som missade att se patriarken Reidar Dahlen (som också är Bageras röst i Djungelboken) bli skjuten i senaste avsnittet av Rederiet kan genom Aftonbladets försorg och via RealPlayer-tekniken njuta av dramatiken ändå.
Det är bara att klicka här så kommer ni till en sida där det går att välja vilken fart ni vill ha på den dramatiska filmsnutten.
Det går inte att missa detta...

 Mats B

99-01-14 (17.29)
Nu kanske (sshhhhh!) internet fungerar, om vi är tysta....!

Trots alla irrläror och okunniga rykten (om att det var överbelastning på nätet) så visade det sig vara ett tekniskt fel hos IT-enheten som gjorde att vi stod stilla så länge. Nu säger man hos IT-enheten att det är lagat och vi får hoppas att de har rätt.

Bannern på MacLabbets förstasida kommer ändå att sitta kvar ett tag, för säkerhets skull. För ännu återstår mycket för att förtroendet ska kunna upprättas mellan oss igen.
Men surfa tyst, korthuset är ganska känsligt...

 Mats B

99-01-13 (10.14)
Gäsp...fortsatta enorma nätverksproblem!

Tja, det finns inget att tillägga. Webmäster ska till vaktmästeriet och hämta ut färgkritor och papper. Nu blir det allvar av att låta eleverna rita datorer.

 Mats B

99-01-12 (12.15)
Internet går blixtsnabbt!

Så här vill vi ha det jämt. Nu, precis just nu, går det blixtsnabbt, till hela jordklotet. Hoppas att den som håller i sladden på IT-enheten orkar hålla kvar den....

 Mats B

99-01-12 (10.38)
Dag 2 - nätverksproblem!

Telia jobbar på fel hos IT-enheten. Vi ska vara glada att de fått tag i någon ansvarig hos Telia som felsöker.

Under tiden:
Svårigheter med lektioner i MacLabbet, vissa lektioner inställda idag också.
Trevlig fortsättning.

 Mats B

99-01-11 (09.14)
Skolan börjar igen - nätverksproblem!

Från MacLabbet går det inte att komma fram till administrationsservern och trögheten i nätverket är påfallande. Ingen svarar när man ringer för service. Så vi står ganska stilla, lektionsmässigt, här i labbet just nu.
Men det kanske blir bättre någon annan dag?
Under tiden kan vi ta fram färgkritor och rita datorer...

 Mats B

99-01-10 (12.18)
Ring Telia 020-21 21 23!

Varför inte göra som alla andra, ring Telia! Tala om för Telia att ni inte tycker om att Internet inte fungerar på flera dagar i Örebro. Att ni betalat för en service som inte fungerar, att ni inte står ut med deras nonchalans längre. Att de får väcka upp någon tekniker som kan få igång spektaklet igen.
Visst, det är telefonkö, men det är ju ett 020-nummer, så det kostar bara en markering. Telia kör också med musik medan man väntar, senaste hitsen från våren -98.

När ni till slut kommer fram, låt er inte nöja med att den ni talar med säger att det är ER utrustning, ert modem, er sladd, det är fel på. Nej, säg som det är, att det är DERAS grejer som inte fungerar.

 Mats B

99-01-10 (11.52)
Fortsatt dålig Internet!

Den urusla servicen från de som har hand om vårt Internet fortsätter idag. Det går i skrivande stund inte att ta sig någonstans, och förmodligen inte in på våra sidor heller. Servern tar det MYCKET lugnt eftersom det inte kommer fram så många förfrågningar.

 Mats B

99-01-09 (14.56)
Virusjakt i labbet!

Det förskräckliga WORD-viruset CAP har infekterat en mängd filer i MacLabbet. Idag har servrar och maskiner fått sig en spruta med vaccin. Förhoppningsvis kan alla dokument botas.
Till MacLabbets elever:
VARNING FÖR WORDFILER med andra ord. Kolla under Macro i Word. Hittar ni ett macro som heter CAP så är det kört. Då behövs ett virusprogram. Tänk på det om ni laddar ner filer till MacLabbet. Eller när ni använder disketter.
Hjälp till att hålla MacLabbet rent!
(Detta var det första viruset i labbet någonsin).

 Mats B

99-01-09 (12.58)
Nätet fungerar igen, (tillfälligt?)!

Det räckte med att skriva nedanstående angrepp på Telia. Sedan funkade det igen. Bra att de läser MacLabbets nyheter och tar åt sig.

 Mats B

99-01-09 (12.53)
Instängda igen av Telia, troligtvis!

Verkar som om Örebro är helt instängt för tillfället vad det gäller webben. Från MacLabbet kommer man bara ut till andra sidor inom Örebro kommun (orebro.se). Sedan är det stopp.
Enligt rapporter är det lika illa om man har andra privata modemarrangemang. Det är omöjligt att komma ut i världen.

Det är jobbigt med klåpare. Mycket jobbigt. Men "de" kanske inte behöver anstränga sig så mycket, har väl fina löner som "experter" och tillbringar helgen med att äta kålsoppa i sina våningar...

Det borde finnas en straffskala som beivrade det vi utsätts för, av och till, dag för dag, när det gäller nätet.

 Mats B

99-01-08 (18.02)
Hallå, hallå cybern!

Efter rätt så mycket telefonerande (till Telia och IT-enheten) verkar "man" nu förstått att det var (eller har varit) fel någonstans. Det gäller att vara ihärdig.
Så nu, i denna timma, fungerar det hela rätt bra igen. Med det hela menas Internet.
Det konstiga var att e-post och ftp fungerade, men inte webben.
Hoppas bara att detta håller sig över helgen och för all framtid. Vill inte behöva skriva om sådant här skräp på nyheterna igen.

 Mats B

99-01-08 (14.36)
Vi är i princip avskärmade!

Det är fredag och ännu har "man" inte lyckats lösa internetproblematiken. Verkar som om hela Örebro är avskärmat. Varken innanför Örebro kommuns trygga internetfamn, eller via ex vis Telenordias modempool, når man så långt.
Servern här rör sig, men hur många som inte kommer in hit, vet ingen.

Och ingen vet att ge besked. I skrivande stunde ringer denne skribent till Telia (telefonkö...15 minuter redan).
IT-enheten är redan kontaktad, de försöker också nå Telia.

Kanske Telia fått hybris? Kanske klarar man inte av att leda och styra ett sådant stort företag? Kanske har alla avhuggna dotterföretag och divisioner gjort att den månghövdade besten inte kan gå på ens styrfart av sig själv längre?


 Mats B

99-01-07 (17.37)
Fortfarande skandalsegt Internet!

Från MacLabbet kan man i princip, bland ett 20-tal siter, bara nå Aftonbladets sidor.
Hur det ser ut utifrån och till oss är svårt att veta, men servrarna rasslar inte lika glatt som de brukar. Man kan väl säga att vi når ut till någon procent just nu.

Hela dagen har det varit likadant, och, vi skriver det igen: INGEN VET VAD DET ÄR FÖR FEL!
Och nu är det ju efter "kontorstid" så ingen jobbar med det hela heller. Det kanske är så att man tror att Internet bara är Sverige...

Trött! Arg! Besviken! Håglös!

 Mats B

99-01-07 (09.29)
Telia i farten igen...seeeeeegt!

Två dagars lycka, och nu är det vardag igen, segt som kola skulle man kunna beskriva nätet.
IT-enheten försöker etablera kontakt med Telia för att de ska lösa problemen, men ändå, hur många gånger ska man behöva skriva sådana här nyheter? (Och vem på Telia bestämmer, har ansvar? Ingen tydligen.)

Kanske verkligen dags att byta internetleverantör nu. Den okunskap och nonchalans som visats oss som kunder är häpnadsväckande.
Som att köpa en bil där hjulen bara fungerar ibland. Bedrövligt!!!
Och som i någon slags mardröm finns ingen ansvarig, ingen som bestämmer, utan bara massa gatekeepers (sådana som är rädda uppåt och friserar så allt ser bra ut inför sina överordnade). Det skulle behövas en Stålman inom Örebro kommun som kunde sätta en och annan på plats, ordentligt.

 Mats B

99-01-06 (16.16)
IMac - Nu i flera färger!



Så nu kan man välja ännu fler färger till sin IMac. Men inte bara det. Klickar man på ovan rykande färska bild så kan man ta en titt på den nya PowerMac G3-modellen. Mycket mums för Macfolk. Ta en titt, klicka på bilden.

 Mats B

99-01-05 (13.21)
Det var det vi visste - Otrolig Internetfart!

Vi visste att det fanns kapacitet i linorna och i tekniken, mellan oss och stora världen. Och just i skrivande stund får man också uppleva det. Synd att inte alla elever kan vara här och njuta (kanske det här bara fungerar i några minuter?).
Allt på nätet går blixtsnabbt. Filmer och multimedia, sidor i USA eller Långbortistan, spelar ingen roll. Smack, säger det bara, så är man där.
RealPlayer-filmer i 150 kb per sekund och sådant.
Precis som vi vill ha det.

Alltså: Det går!
Alltså: Det är något fel när det inte går!
Alltså: Det måste gå att se till att den här farten bibehålls, att det funkar så här bra för jämnan!

Detta blir webmästers nyårlöfte, att inte ge sig förrän MacLabbets datorer och servrar har denna underbara fart, dygnet runt, året om.

 Mats B

99-01-04 (10.08)
Klockan 20.00 svensk tid - Jobs live på nätet!

Jovisst, i kväll kan alla med RealPlayer kolla in grundaren och vd:n Steve Jobs (Apple) när han håller sitt inledningsanförande på MacWorld Expo, live, när det händer.
(Tilltaget är sponsrat av Microsoft...)


 Mats B

99-01-04 (10.02)
Microsoft sponsrar MacWorld Expo!

Ibland ramlar man nästan baklänges, men världen förändras, murar faller och så.
Nu visar det sig att en av de största sponsorerna av MacWorlds stora Expo (se nyheten nedan) är Microsoft.
Egentligen inte så konstigt kanske, eftersom de ju köpt in sig i framtidsföretaget Apple, men ändå. Känns märkligt för de Maccare som varit med ett tag, som denne nyhetsredaktör.
Och vad ska inbitna Windowsanhängare säga...

 Mats B

99-01-04 (03.30)
MacWorld Expo börjar idag!

Nu börjar den stora Macmässan i San Fransico i staterna. En och annan nyhet utlovas. Det bästa sättet att vara först med det som händer är att klicka sig dit och titta.
Det är bara att klicka på denna logga:



 Mats B

99-01-02 (22.19)
PC-sidan önskar gott nytt år!

Till vår stora glädje kan vi konstatera att PC-sidan på skolan hänger med i samma tuffa amerikanska marknadsföringsmetoder som MacLabbet (se vår förstasida).
På deras nyhetssida kan man skåda följande:



Vi kan nu vänta oss ett fint "jabbande" under den kommande året.
De PC-maskiner som fortfarande fungerar under 1999, kommer kanske fortfarande att vara fler än antalet Maccar, men vad händer vid nästa sekelskifte? (he-he)

Till dess önskar MacLabbet alla PC-nissar på Rudbecksskolan och runt om i cybern ett gott nytt år!

[Macintoshdatorer av den tidigaste modellen Mac-Plus, klarar sig till år 2050. PowerPC och G3:or till omkring år 20 000].

 Mats B



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9812 |9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604