December -98
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: Macpressen och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Novembers nyheter här!

TILLBAKA TILL MACLABBET




98-12-31 (18.10)
Nyhetsredaktionen önskar Gott Nytt År!

Så har denna nyhetssida funnits i tre år, går nu in på sitt fjärde.
Det var på våren någon gång 1996 som vi satte igång det här, Claes BM och några till. Loggan har hängt med hela tiden, och alla gamla nyheter finns kvar att söka på längst ner på sidan. Förhoppningsvis fungerar alla länkar där.

Ibland har det varit snålt med nyheter, men för det mesta har det gått på i lugn takt.
Nu har vi ju fått en lillebrorsa i form av Teknews också.

När vi började hände det grejer hela tiden med Internet. Varje vecka kom något nytt, som RealAudio, Shockwave, nya Netscapeuppdateringar. Det var mycket att skriva om.
Det handlade också om hur det gick för Apple. Ibland dåligt, ibland mindre bra, men nu går det tydligen strålande.
Hoppas att 1999 blir ett ännu bättre år för Maccen, med nya G4:or och annat.

Gott nytt år alla läsare, alla nuvarande och dåvarande elever och andra!

Nyhetsredaktören Mats

 Mats B

98-12-29 (19.35)
Fortsatta strul med nätet!

Tydligen var framkomligheten ganska bra i morse. Men nu på eftermiddag och kväll har den blivit katastrofal igen. Något fel med domännamnen. Antagligen IT-enhetens dns-server.
Tja, vad gör man?
Enligt rapport från morgonen (morgonpigga anställda som är på jobbet dessa dagar) gick det bättre än någonsin då, 200-300kb i sek.
Men kanske någon upptäckte misstaget och gav oss en slak lina igen?
Bedrövligt är det.

Annars önskar nyhetsredaktören en god fortsättning.

 Mats B

98-12-24 (05.29)
Apple sålde bäst i USA!

Enligt tidningen Aftonbladet så sålde IMac bäst i USA under november månad.
Från fem till 10 procent av datorförsäljningen. Så nu kan alla PC-köpare stå där och undra: "varför köpte vi en PC...????".
Det var väl det vi sa...

 Mats B

98-12-24 (05.06)
MacLabbets nyheter önskar sina läsare
en riktigt God Jul!

Vi tackar för det gångna året och hoppas att ni är med oss nästa år också.
Visst, ibland är det lite tunnsått med nyheter, men när det kommer, kommer det fina nyheter. Tack för att ni kommit hit och kollat under året. Det känns bra att någon läser det vi skriver. Om inte annat kunde vi ju lika gärna lägga av.

Trevlig helg!

 Mats B

98-12-24 (05.03)
Prisa IT-enheten och Telia, God Jul!!!

Vem kunde ha trott detta, att det skulle fixa sig med uppkopplingen. Tydligen har IT-enheten och Telia hittat felet, för hur ska man annars kunna förklara det faktum att det går snabbt som tusan att surfa till HAL 9000 och HAL 9002?

MacLabbets Nyhetsredaktion tackar och tar emot och önskar alla inblandade en riktigt God Jul!

 Mats B

98-12-23 (14.17)
Fördömt seg Internetkoppling IGEN!!!

På IT-enheten, den kommunala instans som vår internetlina går genom innan det hela går ut i världen via Telia (för några 100 000 kronor per år), anger man att problemet ligger hos Telia.
Webmästaren ringde till Telias felanmälan för att höra efter hur det går med reparationerna.
På Telia meddelade man att det inte finns något fel anmält i Örebro, eller av Örebro kommuns IT-enhet. Inte under hela veckan. Detta skulle man sett på dataskärmen där all sådan information samlas.
Efter ny kontakt med IT-enheten så får vi veta att Telia visst är informerade, en särskild sektion, och att de ska försöka att lösa problemet... om de hittar det....
Det är något mycket lurt här.

På IT-enheten lär man nu ta semester över julhelgen. Så då får vi stå här med våra tvättade halsar. Och när de tar semester lär de inte ställa på Telia att jobba på. Moment 22, hej och hå.

Internet är seriöst. Internet ska fungera dygnet runt.
På MacLabbets webbar har vi 1000-tals nerladdade sidor per dygn, dygnet om. Vi har e-post och maillistor.

Slutsats:
Internetuppkopplingen är lika komplicerad (med olika företag, sektioner, olika linor, servrar, routrar, dns-servrar, chefer, tekniker, administratörer, telefonister) som någonsin själva Internet. Samma anarki. Ingen bestämmer, ingen vet, få vill ta ansvar.
Internet byggdes för att klara av en fientlig attack mot USA. Skulle det ske en attack mot Sverige skulle nog Internet stanna på direkten, men alla 1000-tals som administrerar det hela skulle nog klara sig, utspridda som de är överallt i landet...
God Jul! (om nu någon kan komma in och läsa den här nyheten).

 Mats B

98-12-19 (02.15)
USAs 500:e dödsdömde avrättad!

I USA visade man i natt för världen att det är fel att döda genom att döda en dödsdömd fånge.

 Mats B

98-12-18 (10.17)
Apple säljer till Stockholms stad!

Apple blev en av tre leverantörer som utvecklar datorpaket att "köpas" av anställda vid Stockholms kommun (stad?).
Apple klampar vidare in i PC-dominansen och gör Macintoshanvändare glada.

 Mats B

98-12-16 (10.51)
Fortsatt segt Internet!

Igår fungerade det knappast alls, nu är Internet igång igen, för oss i MacLabbet. Men att det går fort ska man väl inte säga. Det är väl någon kompromiss igen. Tydligen får det inte gå fort.
Det är tråkigt när vi har så fina maskiner och program, fast lina ut och allting, att någonting (okänt vad) står ivägen och gör att det går tusan så mycket snabbare att surfa hemma med 28.8-modem.
En skandal är det. Slöseri på resurser.
Som vanligt vet ingen vad orsaken är. Och ingen tar reda på det. Det sägs att det är trångt i kabeln. Jaha, fetta till den då!
Men om det vore trångt i kabeln så skulle det väl lätta på kvällar och helger när i princip bara webmäster surfar och eleverna är lediga, vilket det inte gör.

 Mats B

98-12-15 (11.48)
Internet bangar ur!

Okänt fel på Internet igen. Troligtvis är det överbelasting från Örebro kommun till Telia, säger IT-enheten.
Tja, säger vi....
Lycka till! En mängd verksamheter upphör i alla fall i labbet, tills man fixar detta.

 Mats B

98-12-14 (21.48)
Coolt, GRATIS, 3D-shackspel för Mac!

Danskarna kommer igen. Nu har ett gäng gjort ett helt gratis schackspel för Mac. Värt att ladda hem och lira med.
Allt tipsat och klart av MacPressen.

Jag vill ha spelet direkt!

 Mats B

98-12-14 (15.56)
Internet enormt segt!

Ja, då var vi tydligen inne i en seg period på Internet igen.
De senaste veckorna har det inte varit allt för kul. Orsakerna därtill (hitintills) är hackerattacker och routrar som klappat ihop hos Telia.

Men i MacLabbet så misstänker vi andra fel. Konstigheter som man inte hittat för att man inte sökt efter dem

För det är ju bra konstigt att det, alla tider på dygnet, går snabbare att surfa hemma med vanligt 28.8-modem, än på skolan, med sin fasta förbindelse.

Datorn där dessa nyheter just skrivs är en G3:a med 266Mhz. Den står en meter från servern som dessa nyheter ligger på. Det tar en enorm tid att tanka ner sidor därifrån. Ja, det går snabbare på en slö modell, om man surfar hemifrån.

Frågan är bara, vem har ansvaret? Är det någon som gjort någon "smart" brandväggslösning som segar upp hela http-protokollet (det man surfar genom)? Sådana tankar kommer lätt, eftersom filöverföringar från t ex USA går ungefär 100 gånger snabbare än att tanka ner en lokal hemsida utan skrymmande grafik....

 Mats B

98-12-11 (16.02)
Julbocken, som den såg ut när den var frisk!

MacLabbet kan naturligtvis också presentera en bild av Julbocken som den såg ut när den var frisk och obrunnen.
Nog såg den roligare ut då:



Hur det såg ut i natt då brandmännen bekämpade elden kan ni se i nyheten nedan. Hur det ser ut nu kan ni se genom att gå till MacLabbets förstasida och klicka på länken där.

 Mats B

98-12-11 (03.49)
Julbocken nerbrunnen!

I många år har Gävle haft sin Julbock på torget. En gigantisk halmbock. De flesta år har den brunnit ner genom att elaka gävlingar tuttat på.
Förra året klarade den sig.
Men i natt brann den ner.

Från MacLabbets förstasida har vi ju en länk till bocken, som de senaste åren fått synas via en webkamera som MacData satt upp i Gävle.
Men nu är det slut.

Så här såg det ut i natt. Er outröttlige korrespondent vid MacLabbets Nyhetsredaktion gör att den här nyheten kommer först hos MacLabbet, i världen.
Observera brandmännen, så förstår ni storleken på bocken.

God Jul!





 Mats B

98-12-10 (15.45)
Teliarouter boven!

Från välunderättat håll (mjukvaruansvarige på PC-sidan, Göran Åkesson) får vi beskedet att problemen med Internet just nu beror på ett fel i en av Telias routrar.
Så trevligt.
Hoppas någon kan laga den där routern någon gång, eller är det en sådan komplicerad PC-lösning att man behöver ta in massor med folk från Tyskland för att fixa det?

Tur att det finns Macintosh. Det är datorer som vilken klåpare som helst kan administrera (webmäster själv, t ex).

 Mats B

98-12-10 (11.04)
Internet, en seg soppa!
Ingen vet som vanligt varför!

Åter igen är det segt på Internet för oss som sitter uppkopplade i MacLabbet (och på resten av Rudbecksskolan). Som kvicksand.
Det ryktas om att (obs ryktas) det beror på att det nu är så många användare på den kommunala linan att den inte pallar med trycket.
Om det är sant är det ju beklagligt och någonting att åtgärda genast.
Men det konstiga är att det är lika segt på kvällar och nätter.

I MacLabbet misstänker vi för vår del att det är ett fel någonstans, ett sådant där fel som man inte får lära sig på nätverkskurser, och därför inte undersöks för "så kan det inte vara enligt instruktionsboken".
Alla som gett TV-apparaten en spark så att den fungerat igen vet vad vi menar.

(Undrar hur många varianter på den här nyheten som skrivits genom åren....)

 Mats B

98-12-10 (02.38)
KK-Stiftelsens vd har fått kicken!

Vdn för KK-Stiftelsen tvingades avgå efter kritik under onsdagen. Kritiken gällde de uppköpta konsulttjänsterna som stifelsen lagt ner lite väl mycket pengar på enligt kritiker.
I vanliga fall får konsulter inom statlig och kommunal upphandling konkurrera om upphandlingen. Men detta hade tydligen inte skett. Så en massa extramiljoner har gått till spillo, av löntagarnas pengar.

KK-Stiftelsen delar ut pengar till IT-projekt runt om i landet, för att IT-fiera Sverige. Rudbecksskolan har t ex fått 3 miljoner av dessa pengar under tre år.

Pengarna kommer från de så kallade löntagarfonderna. Svenska arbetares löneutveckling minskades under några år, och istället för i plånboken, hamnade stålarna hos staten, som skulle använda dem till viktigare prylar i krisens Sverige.
När man sedan slutade att håva in dessa stålar, hade man en massa på lager, i fonder och lite varstans, som nu bland annat används för att få igång IT-satsningar i Sverige.

[Källa: DN]

 Mats B

98-12-09 (17.45)
Nytt statistikprogram för MacLabbets websida!

Längst ner på MacLabbets websida, till vänster finns en "knapp". Klickar man där så kan man få fin statistik över besöken på sidan.
Rätt cool grej, och den är gratis för alla som vill ha statistik på sina sidor. Klicka bara på knappen och läs mera, om vår statistik eller om hur man gör för att fixa en för den egna sidan.

 Mats B

98-12-09 (17.41)
Bosse Jardler på Rudbeck, i fikarummet, torsdag förmiddag!

De som lyssnar på P4, lokalradion, kan i morgon torsdag få sällsam njuting i form av "Skivor till kaffet" med Bosse Jardler.
Ett pratprogram med skivönskningar som utspelar sig i lärarnas heligaste: Lärarrummet på Rudbecksskolan.
Lita på att en och annan medielärare kommer att vara där och önska sina Kalle Jularbo, Snoddas, Gnesta-Kalle, Family Four, Lill-Babs och Streaplers.

Om webmäster dyker upp är okänt, men då önskar han sig nog "Ska vi plocka körsbär i min trädgård", den gamla schlagerdängan från SM i eurovision.

 Mats B

98-12-08 (21.30)
IT-dag på onsdagen!

Under onsdagen kommer det lärare från Örebro med omnejd för att i MacLabbet få höra hur det går till här.
Så mellan 10.30 - 11.15 och 12.30 - 13.15 får eleverna vara ute och spela boll istället för att sitta i goa stugvärmen och surfa.

 Mats B

98-12-08 (21.30)
Ny framsida!

En ny framsida till MacLabbets websida presenterades idag. Man kommer direkt in i innanmätet på HAL 9000 och ser webmästarn hålla på och webadministrera i viktlöst tillstånd.
Det blir lite uppfräschningar ibland. När kreativiteten faller på.

 Mats B

98-12-07 (12.56)
Varning för e-postvirus!

Enligt ett e-brev som landade på denne nyhetsredaktörs skärm så ska man nu akta sig för att öppna e-post som heter -winn a holiday-. Man ska inte öppna ett sådant då det kan radera hela hårddisken.
Varningen lär komma från Microsoft i från början.

Vi i MacLabbet är glada åt att vi bara använder en Microsoftprodukt, och det efter påtryckningar. Den produkten är den enda vi har som har virus (första viruset i MacLabbets 4-åriga historia). För att få bort det viruset så får man betala 30 000 pix, och då är det nog lättare att ta bort Word...

Men se upp, i alla fall. Några av MacLabbets nyheters läsare har ju Windowsburkar hemma i alla fall.

 Mats B

98-12-04 (18.05)
SAF bjöd på gratis specialarbeten över nätet!

Enligt tidningen ETC så hade SAF (Svenska Arbetsgivarföreningen) i sin iver att locka gymnasieungdomar till sin Internetsida en hel drös färdiga uppsatser framme för nerladdning.
Troligtvis reagerade någon eller några lärare på detta, så nu har man ändrat sin sida. Men att det var så, kan man nog förstå av första meningen i den nya texten på sidan:


[bilden är klickbar]

Så kan det vara, i de finaste kretsar...

 Mats B

98-12-04 (10.41)
MacLabbet med som IT-verkstad på kommunsidorna!

Eftersom vi inte stillatigande kunde tänka oss alla miljontals surfare som ville kolla in MacLabbets websida, men inte skulle hitta dit (se nyheten under den här), så ringde vi till IT-enheten på Örebro kommun.
Efter att vi förklarat läget så lovade de att stoppa in en länk till oss från gymnasieskolornas länksida.
Detta är nu gjort. Vi gråter glädjetårar av stolthet.

Vi står som IT-verkstad brevid Rudbecksskolan. Antagligen för att MacLabbet är ett så värdeladdat ord i en värld av PC-likriktning. Men vi är nöjda i alla fall. Nu finns det en chans att nå oss.

Tack, IT-enheten.

JAG VILL SE! JAG VILL SE!
 Mats B

98-12-04 (09.40)
MacLabbet live i P2 idag!

De som lyssnade på riksradion alldeles nyss, program två, kunde höra ett 10-minuter långt inslag från MacLabbet.
Det var webmaster och Henric Olofsson som berättade vad MacLabbet är för något och hur man jobbar här.
Naturligtvis så säger reportern i slutet av inslaget att man kan gå in på www.orebro.se för att hitta en länk till MacLabbets websida. Men det stämmer ju inte.
Den länken har de tagit bort eftersom det ska vara "lika för alla" och istället får nu eventuellt nyfikna botanisera bland gymnasieskolornas länkar. Hittar de till Rudbecksskolan så hjälper inte det så mycket heller, eftersom de inte har någon länk till MacLabbet synlig. Man får leta rätt länge om man ska hitta en.

Så gick det med den PR-vändan.
Så kan det gå.
 Mats B

98-12-04 (09.27)
Feta Internetproblem!

Under förmiddagen har det gått enormt segt att använda Internet i undervisningen. Det står nästan stilla.
Den senaste veckan har inte varit rolig om man mäter tillförlitlighet som roligt.
 Mats B

98-12-03 (19.20)
Örebros Lucia går på Rudbeck!

Idag var omröstningen klar hos konkurrentnyhetsblaskan Nerikes Allehanda. 1998 års Lucia blev Petra Lindström, som går på Rudbecksskolan (där ju också MacLabbet finns).
Så kan det gå.
 Mats B

98-12-02 (13.15)
HAL 9000 låg nere pga Pott!

Den gode teknikern Ulf Pott var uppe på kontoret och drog om lite sladdar. Därför var vår server mot Internet bortkopplad under större delen av dagen idag.
 Mats B

98-12-01 (15.45)
Strul igen!

Vi firar decembers första nyhet med att tala om det alla redan vet, det strular med Internet igen. Det är inte vårt fel utan ligger någon annanstans. Ingen är anträffbar per telefon, så vi får vänta och se... och hoppas...
 Mats B



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604