Oktober -98
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: Macpressen och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Septembers nyheter här!

TILLBAKA TILL MACLABBET




98-10-30 (17.28)
Strömavbrott under fredagseftermiddagen!

På grund av elarbeten på skolan så stängdes strömmen av mellan 12.00 och 16.00 idag.
Det här skulle normalt inte vara några problem. HAL 9000, som de här nyheterna ligger på, startade fint alldeles automatiskt när strömmen kom på igen, men nätverket hängde inte med.
Orsaken var att ett gäng proppar la av. När dessa väl återställdes i proppskåpet, funkade allt finemang igen, nu vid 17.30.

Keep on surfing!


 Mats B

98-10-29 (14.02)
Graflärare såg Graaf!

MacLabbets webmäster och Grafiskform-lärare blev varm om hjärtat då han såg de grafiska systrarna Graaf som signerade sina nya artistiska CD-skivor på Åhlens vid 13.30-tiden idag.

"-Det var en hissnande upplevelse!", som han uttryckte sin känsla av att åka rulltrappa neråt och skåda de Grafiska formerna uppåt...

 Mats B

98-10-28 (20.15)
Alla Göteborgare får gratis internet!

Göteborg, även kallat Sveriges framsida, kommer i julhelgen att börja låta alla invånare surfa gratis. Alltså: DET BLIR GRATIS ATT SURFA PÅ INTERNET OM MAN BOR I GÖTEBORG!!!

Det blir den första kommunen i landet som ser till att denna demokratiska rättighet blir gratis.
Dessutom kommer man att köra igång en 155mbits lina för Kal och Ada att surfa på. Telefonsamtalen ska bli billigare och en massa annat godis. Och tydligen kostar detta inte Göteborgs kommun många kronor.
Nu undrar vi bara vilken kommun som blir två? (Kan man hoppas på Örebro?)

Läs mer hos Aftonbladet.

 Mats B

98-10-28 (19.34)
John Glenn upp i rymden igen, 77 år gammal!

Kolla in USAs förste rymdfarare (1962) när han nu ger sig ut i rymden igen i ett rymdskepp som NASA sänder ut. Född 1921 och med meriter i både andra världskriget och Koreakriget som pilot, är han nu i hetluften igen.
Det här har gjort att intresset för uppskjutningen idag (eller i morgon, det beror på hur man räknar) är högre än på mycket länge i USA.
Går man in på NASAs websida kan man följa förberedelsearbetet samt kolla in uppskjutningen (om man har turen att bli tilldelad en av de 3000 ingångarna för att se live- RealPlayer).
Rymd är cyber!

 Mats B

98-10-28 (19.32)
Göran Ws buggkurs förlåten!

Som nyheterna kunde berätta tidigare i månaden gick läraren Göran W. på buggkurs. Nu har han tack och lov hoppat av sedan en tid. Enligt källor närstående till Göran berodde det bland annat på denna rapportering...
Men aldrig får man vara riktigt glad. Nu kommer rapporter om att läraren LG Skantz har ETT PENNFODRAL med blixtlås!
Men det är inte nog med det, det är tillverkat av BAMBI-SKINN!
Var ska det här sluta?

 Mats B

98-10-27 (13.24)
Datoravbrott på fredag eftermiddag!

På grund av elektriska reparationer på Rudbecksskolan kommer strömmen att stängas av mellan klockan 12.00 och 16.00 på fredag. Detta innebär att alla webtjänster kommer att ligga nere då vi ju ännu inte fått igenom äskningen om ett eget kärnkraftverk för reservkraft till MacLabbet.
Förhoppningsvis kommer det hela att rulla igång igen under kvällen.
Men var beredda på längre avbrott, man vet aldrig vad som kan hända.

 Mats B

98-10-26 (10.16)
HAL 9002 låg nere på morgonen!

Vår andra server hade fått hjärnsläpp på morgonen varvid inga sidor kunde hämtas från den servern (webkameran bla). Men sedan 10.00 ska allt fungera igen.
Men det var inte bara servern som fått "spatt". Även låsen på dörrarna i korridoren här på skolan vägrade att öppna sig automatiskt.
Det är blues och sjungs: "Ja, det är mååååååndag morgon....."

 Mats B

98-10-25 (14.42)
Vi har dragit tillbaka klockan!

Som man kan se av nyheten nedan hade vi inte gjort det då den skrevs. Så nyheten efter den (den här) skrivs tidigare än den förra???????

Ett litet klick på servern, som i sin tur är kopplad till en atomklocka någonstans, gjorde att alla Maccar i MacLabbet visade rätt tid igen.
För de läsare som inte hajar hur det ligger till men ändå vill ha rätt tid, dra tillbaka klockan en timma. Då blir det rätt tid.
Detta inträffade i natt klockan 3. Då blev klockan 2.

 Mats B

98-10-25 (14.46)
Ingen razzia ännu....!

MacLabbets websida har inte gjort några ändringar i sina texter, och tänker inte göra det heller. Däremot är vi beredda på ett tillslag från någon polismyndighet. Bara denna nyhetssida innehåller olagliga personuppgifter som om de bestraffas, kan leda till två års fängelse för den ansvarige. Varken Steve Jobs, Sebastian Westin eller Christer Blohm har tillfrågats innan uppgifterna om dem skrevs in på nyhetssidan, något som redan det är olagligt.

Nu har den nya personuppgiftslagen funnits i ett dygn och en och annan sida har skapats speciellt för utmana en korkad lag. Här är en: EN!

(Vid en eventuell razzia i MacLabbet kommer det att bli färre nyheter, som ni förstår.)

 Mats B

98-10-23 (13.46)
Stockholms landsting slopar Windows-monopolet!

Enligt webtidningen Macpressen så har Stockholms landting nu gjort helt om när det gäller inställningen till datortyp och personalköp.
Nu kan de anställda välja att köpa den dator de tycker passar bäst, en Macintosh eller en Windowsbaserad apparat.
Enligt en av de ansvariga politikerna kan man inte längre se några hinder då blandade nätverk fungerar bra numera, vilket man äntligen förstått.

 Mats B

98-10-22 (16.44)
Aftonbladet tar strid för Internet-yttrandefrihet!
Var med i kampen!

Äntligen lite moteld. Aftonbladet har nu förklarat att de tänker fortsätta med sin chat, även fast den nya konstiga yttrandefrihetsinskränkningslagen börjar gälla på lördag. Egentligen gäller den där lagen redan idag, men ingen bryr sig om den (tack och lov).
Men nu manas till motstånd mot denna idioti (vem har sagt att MacLabbets nyheter ska vara neutrala i alla frågor).

Lyssna här (RealPlayer-ljud) i tre och en halv minut på vad en Internetdebattör (Anders R Olsson) säger, vilket sammanfattar alltihop. Gå sedan till Aftonbladets sida om denna censurlag och skriv e-brev till ansvariga.

Nu måste vi hjälpas åt!

 Mats B

98-10-22 (14.43)
Enorm seghet på Internet via kommunens nätverk!

Idag är det inte roligt att surfa eller jobba med Internet över huvud taget. Vad segheten består av vet vi inte. Men vi vet att IT-enheten på Örebro kommun är nere med oljekanna och trimmar alla delar just i detta nu.
I går kväll och in natt var det också problem med kommunikationen till och från vår server.

Om alla sänder en god tanke till kommunens nätverk kanske det blir bättre... ( så kallad metafysisk reparation)

 Mats B

98-10-21 (11.31)
Sök på Aftonbladets web
-med Sherlock i 8.5!

Hos Aftonbladet kan man nu ladda ner en liten fil (6kb) som man sedan droppar på systemmappen, om man har skaffat och installerat Mac OS 8.5 förstås.
Sedan är det klart.

Vadå klart?

Jo, tack vare det lilla tillägget eller plugginnen, så kan man då söka igenom hela Aftonbladets website efter ord och artiklar, från den egna datorn, via Sherlock, den nya filsökaren som inte stannar på hårddisken.....

Mac OS i praktikten...

Jag vill ha!

Jag vill läsa begripligt om Sherlock på svenska!


 Mats B

98-10-20 (15.54)
Censurerade nyhetssidor redan idag!
-för de som vill.

För er som så smått vill vänja er vid den nya personuppgiftslagen på Internet (som börjar gälla på lördag och enligt webmäster strider mot tryckfrihetsförordningen) kan ni redan nu klicka in er på censur-versionen via länken nedan.
Ni får exakt samma nyheter, men namn och bilder är censurerade enligt svensk lag, som inte är så svensk längre när EU är med och bestämmer...

Så klicka här och se både xx och xx med svart lapp för ögat.

...och ännu några dagar kan man helt lagligt skriva om människor utan deras tillåtelse.

KOLLA CENSURSIDAN!

 Mats B

98-10-20 (11.16)
Nätverket är segt!
Internet är segt!

Omständigheter utanför vår kontroll (MacLabbets) gör att det går segt att surfa i dagarna. Tydligen är det något lurt med det stora kommunala nätverket. Om det inte är något lurt så är det i alla fall så att det för snålt tilltaget, nu när fler och fler börjar använda det på allvar.
Hoppas slöheten inte ska sitta i tills man bygger en ny och snabbare lina inom kommunen, för sådant kan ta tid.

Det här problemet leder också till de vanliga problemen i MacLabbet med inloggningsproblem och sådant.

Jaja, suck.....

 Mats B

98-10-19 (21.43)
I helgen cencureras Internet!
Chatsidor kan försvinna!

I och med den nya datalagen, som förbjuder publicering av namn och personuppgifter på Internet, kan alla populära chatsidor komma att försvinna meddelar TT. För att få publicera personuppgifter på nätet krävs den utsattes godkännande.

Undantag görs för journalistiska, litterära och konstnärliga ändamål. Men på en chatsida som inte uppfyller något av dessa krav kan inläggen bli olagliga om namn nämns i diskussionen. Maxstraffet är sex månaders fängelse, eller om brottet är grovt, två år.

Enligt Margareta Åberg, kanslichef på Datainspektionen, är det den som tillhandahåller chatsidan som begått ett brott. Alltså inte den som skrivit inlägget.

Det medför att stora chatsidor på till exempel Aftonbladet kan komma att försvinna.
Den nya lagen träder i kraft lördagen den 24/10.

Läs mer hos Dagens Nyheter här!

 Daniel Eriksson

98-10-19 (16.52)
Idag börjar rättegången mot Microsoft!

USAs justitiedepartement och 20 av de amerikanska staterna har idag inlett rättegången mot programvaruföretaget Microsoft, som man tycker är lite väl dominerande. Nu ska det utredas om Microsoft har burit sig brottsligt åt genom sin enorma dominans. Bland annat det faktum att man integrerat webläsaren Explorer med sitt operativsystem.
Med spänning följer MacLabbets nyhetstjänst denna rättegång.

Läs mer på DN idag.

 Mats B

98-10-17 (22.07)
Den skarpa Netscape 4.5 klar för nedladdning idag!

Äntligen går det att ladda ner nya Netscape, versionsnummer 4.5. En massa nyheter utlovas. Bland annat att den "kommer ihåg" tidigare adresser i Location-rutan, något som man väl haft på Explorer redan tidigare. Börjar man skriva adressen så fyller den på. Äh, det där fattar man när man gör det.
Chatten blir det också mer drag i. Netscape samarbetar med AOL som köpt företaget som startade ICQ. Detta betyder att man via Netscape, i särskild ruta, också kan hålla chatkontakt med sina polare.
Så ladda hem och njut. Gå bara till http://www.netscape.com. Klickar er fram till downloadsidan.

 Mats B

98-10-15 (00.05)
MacOS 8.5!
Detta är det nya!!!

Eder älskade nyhetsredaktör har kollat in hela den 1 timma och tre minuter långa RealPlayer-filmen från Apple och Steve Jobs som nämns i nyheten nedan (med länk). Här kommer ett sammandrag av de viktigaste nyheterna:

1. IMac
Hela 29.4 procent av IMac-köparna var förstagångsköpare, sådana som inte hade någon dator tidigare. 12.5 procent av köparna hade varit Windowsanvändare.
Detta betyder att över 40 procent är nya Mac-kunder.

2. MacOS 8.5 (Mac-operativsystem)
Steve Jobs menar att uppdateringen är Apples största uppdatering någonsin. En "must have upgrade".
Bland annat förevisades den nya filsökaren, som inte längre håller sig till hårddisken utan går ut på Internet och söker. Ja, den söker blixtsnabbt igenom alla sökmaskiner på webben. Eftersom den är dynamisk så rangordnar den hela tiden i listan, de mest relevanta sidorna överst.
Till detta kommer också särskilda plug-ins. Så nu kan man söka på en massa ställen, exempelvis CNN-news och deras arkiv genom att låta Sherlock hämta ner CNNs plug-in. Detta sker enkelt från en speciell sida. Hela tiden tillkommer nya plug-ins. När man sedan klickar på den sida man vill kolla in i Sherlock, så öppnas automatiskt den förvalda webläsaren.
Sherlock fungerar dessutom på alla språk. Inte bara engelska.

Filöverföringen har utvecklas. Att transportera en fil på ett 100Mbit Ethernet med system 8.1 tar 40 sekunder, dator till dator. Med Windows tar det idag 30 sekunder att göra samma sak. Med MacOS 8.5 tar det endast 19 sekunder.

Applescript, Macintosh verktyg för att automatisera olika handlingar har blivit bättre. Allt är "scriptabelt". Till och med mappar och Finder. Det går att automatisera händelser i Photoshop och andra program. Med andra ord så fixar man mycket lätt en "applescript-robot" som gör allt det där tråkiga rutinarbetet som man kan ha (att omvandla ett gäng bilder till jpg-filer, att göra websidor av ett PageMaker eller Quark-dokument, mm, mm).

Smart Scrolling gör nu att man ser hur stor del av dokumentet som man har framme, respektive kvar att scrolla. Den där "fyrkanten" som man dragit i för att scrolla ner sidan, är nu dynamisk, så att man ser hur stor del av dokumentet man har framme på dess storlek i förhållande till resten av dokumentet.

Man har också sett till att tecknet för Euron, den nya EU-valutan finns på Maccens tangentbord.

Apples färghanteringssystem, Colorsync, fungerar nu med ännu fler färgsystem, bland annat Kodaks. Alla de stora färgsystemen finns med. Bättre färgutskrifter utlovas.

System 8.5 går också automatiskt ut och kollar tiden via en atomklocka någonstans ute i världen. Så nu kommer alla Maccar med system 8.5 att ha rätt tid och datum, utan att man behöver ringa Fröken Ur.

Sist men inte minst påtalades att det inte tar mer än 15 minuter för en system-CD att installera det nya systemet.

3. Apple går med vinst igen.
Ännu större vinst än de tidigare tre kvartalen. Faktum är skillnaden mellan Apples resultat från förra året vid samma tid och nu är 1,3 miljarder dollar!!!

Apple är på G igen. Och nästa år kommer en ännu större uppdatering.

Alla länder och alla språk får dessutom denna uppdatering samtidigt lovar Jobs. Har man köpt en IMac så kostar det 19 dollars, annars 99 dollars per styck.

Eder outröttlige rapportör...herr Webmaster.

(Klicka gärna på länken vid nyheten nedan om ni vill se det hela med egna ögon, och kom ihåg, det går att dra den lilla spaken på RealPlayer till höger för att spola fram filmen).

 Mats B

98-10-14 (18.14)
Se Steve Jobs presentera kvartalsvinsten
och nya MacOS 8.5 på webben!




Det är bara att klicka HÄR! så tas du dit. Endera får du se det hela live, om du är tajmad, annars en inspelning.
Det hela visas med RealPlayer, som man kan ladda ner från sidan om man inte redan har den gratisspelaren.
[Källa: MacWorld]

 Mats B

98-10-12 (21.48)
Brandövning var skarpt larm!

Som vanligt lommade "alla" elever ut till samlingsplatsen när brandlarmet gick på Rudbecksskolan under måndagseftermiddagen. Vissa intelligenta elever vägrade förstås gå ut eftersom det ju duggregnade ute. Andra försökte gömma sig i skolan.

Nu var det i alla fall så att en riktig brand hade uppstått, inte av sig själv utan genom att någon anlagt den.
Som tur var lyckades brandkåren släcka elden innan den ställde till med någon större skada.
Men vilka dårar det finns....

 Mats B

98-10-08 (23.09)
Vinna "Grönt kort" via webben till USA!

Amrisarna lottar ju varje år ut ett gäng så kallade Gröna kort. Får man ett sådant här kort så har man rätt att åka till USA och jobba och bo där hela livet, om man vill.
Det här är en gammal tradition och tusentals "vinner" i detta lotteri varje år. Kan kanske vara bra att ha.
Nu finns det också en website för detta. Den ligger här!.

Det är bara ett problem, och det är att ansökningshandlingarna till lotteriet är i .doc-format. Alltså PC-format.
Det ställer allvarliga frågor.
Endera är det så att det finns för många Macintosh-användare i staterna och man vill jämna ut lite, eller också (och det är det ruskiga scenariot) är det nu Bill Gates som är den som bestämmer därborta.

Det finns en tredje variant och det är att man vill hjälpa oss som bor utanför USA genom att avlasta oss från några PC-nissar....

Vad ska man tro?

 Mats B

98-10-08 (00.11)
Mac OS på Windows i web-browsern!
Jättechans för de som vågar testa!

Nu kan också de stackare som inte är utrustade med Macintosh-datorer enkelt få känna på hur underbart det känns att starta upp en riktig Mac.
(Visst, Mac-förare som har glömt bort hur det ser ut kan också kolla).
Det är bara att klicka här så förflyttas man till Mac-heaven!

[En världsnyhet tipsad av Mattias Ahlström]

 Mats B

98-10-07 (23.59)
Fel match i nyhet!

Ett par nyheter nedan anges att Macintosh-användaren Christer Blohm hade vernisage på sin bok om ÖSK under tisdagen då en match i boll spelades.
Det lag som angavs som motståndare till ÖSK (det regionala laget) hade nyhetstjänsten fått fel uppgifter om. Rätt ska vara rätt:

DET VAR HELSINGBORG SOM GAV ÖSK STORSTRYK!

MacLabbet talar alltid sanning, bara vi känner till den.

[Korregeringen möjlig tack vare Daniel Eriksson]

 Mats B

98-10-07 (18.37)
Serveravbrott pga service!

Mellan 18.00 och 18.27 var det avbrott i maclabbet.orebro.se. Detta berodde på att webmäster körde skivkontroll och byggde om skrivbordet. Lite datahygien som behövs ibland. Men nu tuffar det på som vanligt igen. Förhoppningsvis ännu snabbare.
Så här ser HAL 9000 ut:




 Mats B

98-10-07 (12.24)
Christer Blohm skrev 450 sidor tjock bok på Macintosh!

Samhällskunskapsläraren, mm, Christer Blohm på Rudbecksskolan har i dagarna kommit ut med en stor och faktaspäckad bok om det lokala fotbollslaget ÖSK.
Boken presenterades formellt under gårdagskvällen i samband med matchen mellan Halmstad och ÖSK (som ÖSK förlorade).
Vad Nyheterna erfar så producerades hela tegelstenen med alla sina historier, matchreferat, bilder och tabeller på universalverktyget Macintosh. Bra val Christer, och bra jobbat.
Så här ser han ut:


Christer Blohm, sportskrivande lärare.

 Mats B

98-10-06 (17.06)
Ha-ha, webserver på 14 minuter!

Under gårdagen genomfördes ett experiment i MacLabbet. Men hjälp av en av Maccarna (kunde varit vilken som helst) så installerades webserver, ftp, e-post och hela rasket på maskinen.
Med programvaran AppleShare 6.0 för fildelning, ftp och web (vi kunde ha använt den webserver som ingår i Mac OS 8.1 om vi ville) tog vi oss ut på nätet. Det hela tog bara 14 minuter. Men då drack vi varsin Cola också.
Roine, den gode Studentdatamedarbetaren berättade att en NT-nätverkstekniker berättat för honom att på just NT (Windows-köret, PC-köret) så skulle samma pryl ta minst tre arbetsdagar.
Det är skönt med Mac!

Så visst förstår man att Maccen slängs ut lite här och där på företag med PC-dominerade IT-chefer (se högskolan i Örebro). Den hotar många hierarkier. När till och med Webmäster klarar av det hela så snabbt och fint. Det betyder ju att ALLA med åtminstone normalbegåvning klarar av det hela, tack vare Maccens fina inbyggda teknologi.

 Mats B

98-10-06 (16.29)
Snabbare ftp i MacLabbet!

Webmästaren hittade en ny knapp idag. Så nu har den gamla trotjänaren Netpresenz (ett ftp-program) gått i pension.
Nu är det ftp med AppleShare som gäller. Vrålsnabbt.
Det sägs att det känns som om det är 10 gånger snabbare. Så nu kan alla med websidor på HAL 9002 hoppa av glädje.

 Mats B

98-10-06 (08.29)
Göteborg erbjuder sina anställda IMac!

Sveriges framsidas främsta stad, Göteborg, erbjuder sina anställda att köpa IMac i sina personalköp.
Där går man verkligen ut med erbjudandet så att det syns. Inte bara det traditionella PC erbjudandet "syns".
Likaså erbjuds de anställda på Chalmers (skola för teknister) IMac och även G3:or.
De sistnämnda borde ju kunna det här med teknisk kvalitet.

[Källa: MacPressen]


 Mats B

98-10-04 (16.33)
Sverige är det 10:e rikaste landet i värden!

I dag offentliggjordes en rapport från Världsbanken som säger det vi redan trott, att Sverige är ett rikt land (men att det kanske finns de som av olika skäl vill få oss att tro annat). Vi hamnade på 10:e plats i BNP per capita (bruttoinkomst per person utslaget på hela befolkningen, alltså summan av alla värden och tjänster utslaget per innevånare).
Men när det gäller köpkraft kom vi verkligen inte med bland de tio bästa.
Så då kommer vi till frågan; Vem har alla stålarna? Var finns de?

Kolla själva artikeln hos Aftonbladet.

 Mats B

98-10-04 (15.49)
Fd medieeleven Sebastian W vann videotävling!



Sebastian Westin, som gick ut Medieprogrammet i våras, men som har fortsatt på ljudteknikerutbildningen här på Rudbecksskolan, knep priset för bästa film vid Örebros första videofilmsfestival.
Filmen heter Sonja och Sofia.
Läs mer om ännu en begåvad elev från Medieprogrammet hos www.24timmar.se.

Filmen är för övrigt resultatet av ett specialarbete hos ämnet Rörlig Bild (Video) här på Rudbecksskolan i våras.

[Tack för tipset Kalix]


 Mats B

98-10-02 (21.21)
Stora inskränkningar i Internets frihet!
Ny svensk lag 24 oktober!

Vi väljer riksdagsmän och de stiftar lagar. Nu har dessa lagstiftare kommit med ett par nya lagar vad gäller personuppgifter på internet.
Så här skriver man i en sammanfattning av lagen:

"Att lägga ut personuppgifter på Internet innebär att uppgifterna kan bli tillgängliga var som helst i världen. Det kan gälla även i länder som inte har ett tillfredsställande skydd för enskildas personliga integritet .
Den nya personuppgiftslagen (börjar gälla den 24 oktober 1998) har skyddsregler vid överföring av personuppgifter till tredje land (=land utanför EU/EES). De innebär att det i princip krävs samtycke från den registrerade för att lägga ut personuppgifter på Internet. Det gäller oavsett om det rör sig om hemsidor (webbplatser), elektronisk post och mailinglistor samt inlägg i nyhetsgrupper. "


Detta kan betyda att det blir svårt att skriva t ex de här internetnyheterna, då ofta personers namn figurerar.
En personuppgift borde ju vara ungefär som att säga; att förre läraren på Medieprogrammet, Helen Andersson nu håller på och doktorerar i språksociologi på högskolan.

Vad menar man då vara personuppgifter? Så här står det lite längre ner:

"All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet utgör personuppgifter. Det är inte bara register som innehåller personnamn och personnummer som är personuppgifter. Förteckningar med anställningsnummer, kundnummer, telefonnummer, bilnummer eller andra kodnummer är också personregister om någon av uppgifterna kan kopplas till en person."

Då kan man alltså inte lägga ut lärarnas namn och telefonummer, e-post med mera hur som helst.

Nu har myndigheterna börjat lägga vantarna på Internet på allvar. Det blev för farligt. (Och nästa år som telebolagen tänker göra det olika dyrt för olika internettjänster. Dyrare att surfa till USA t ex. Kanske ser vi nu slutet på det roliga).

Läs själva (på svenska!!!) hos riksdagen, klicka här! och välj sedan punkt 30.

 Mats B

98-10-02 (14.16)
Nätverkstrassel under fredagen!

Ett problem som vi trodde var större än det var uppträdde i MacLabbet under fredagsförmiddagen. Vår webserver HAL 9000 där de här nyheterna ligger, slogs ut fullständigt (nåja, den tappade nätverket, men det är ju en katastrof som räcker till).
Lärardatorerna samt alla datorer i MacLabbet kunde inte nå nätverket. Däremot fungerade HAL 9002, som har både webserver och MacAdmin, samt alla datorerna i Bihanget.
Efter att webmäster rört upp himmel och jord (kontaktat Pott, Åkesson, Ekevärn och en nätverkstekniker som drar nätverkskablar på skolan) löste sig problemet.
Vad det var för fel? Tja, vi kan väl säga att det var ett mekaniskt fel, som var lätt att åtgärda när man väl lokaliserat det.

 Mats B



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604