September -98
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: Macpressen och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Augustis nyheter här!

TILLBAKA TILL MACLABBET




98-09-28 (21.16)
Tidningen Time har PC mot Mac-omröstning!

Den mycket ansedda tidskriften TIME (ansedda läsare också...) har en omröstning på sin webplats där man får rösta på vad man tycker är bäst, PC eller Mac!
I skrivande stund tycker över 90 procent att Maccen är goast.
En verkligt vetenskaplig undersökning som inte kan ha några fel, för en gångs skull.
Kolla själva: HÄR!


 Mats B

98-09-28 (20.33)
Kyligt och friskt i labbet!

Efter lite turbulens med de ansvariga har vi nu fått en bättre arbetsmiljö i MacLabbet. Termostaten är satt på 18 grader (istället för 32 som det väl var förut) och fläktsystemet är på dygnet runt (inte som tidigare då det stängdes av efter skoltid).
Kanske blir vi förkylda nu i stället (he-he).
Men det är bättre att få sätta på sig en tröja än att kvävas.
Undersökningar om luften fortgår i alla fall, från kommunens sida.

 Mats B

98-09-28 (20.32)
Problem i labbet senaste veckan!

Det har gått lite halvdåligt i MacLabbet och bihanget senaste veckan. Det beror på att vi numera är väldigt nätverksberoende och kör MacAdmin, Appleshare IP 5.0 och är beroende av alla kopplingar på linan.
Ja, vad som menas med ovanstående är att när det blir fel, kan det vara fel var som helst i "kedjan". Det är svårt att veta var man ska börja leta.
Webmäster har hur som helst grejsat lite under kvällen, och nu verkar det hela gå mycket bättre.
Fast hur det ser ut under tisdagen vet vi ju inte ännu. Det är då det hela kommer att testas skarpt, så att säga.
Men problem är till för att övervinnas.

 Mats B

98-09-26 (22.18)
USAs myndigheter gillar IMac!

Det är främst rymdflygargänget NASA som intresserar sig för IMac. Detta för att den anses säker då det inte finns någon diskettstation.
Det här gör ju att elaka spioner inte kan ta med sig hemligheter med hjälp av en diskett. Systemet blir säkrare.
Läs mer här! hos Federal Computer Week.

 Mats B

98-09-25 (10.45)
LG Skantz vann Expressens tävling!

Den mycket framgångsrike läraren, och samordnaren, LG Skantz (Lars-Gunnar? Lars-Göran? Lage-Gudmund?..) har gjort succé hos tidningen Expressen.
En torsdagsmorgon före arbetet skrev han en liten historia om hur Meg Ryans karriär skulle kunna räddas och skickade iväg den.
Expressen skriver inledande:

"Här är LG:s - något skruvade - vinnarförslag. Undrar om han rökte på innan han skrev?"

Tja, hur är det med den saken?
Det finns två sätt att gå tillväga. Endera försöka hitta en Expressen från 24 september och läsa storyn, eller också fråga herr LG själv.

(Det viskas säkert i lärarrummet nu...)

 Mats B

98-09-25 (10.20)
Intels chef älskar IMac!

Intels chef, Andy Grove, älskar sin IMac. Det kan man läsa i Time idag

Han säger också att det är bra att Apple går i främsta ledet när det gäller nya lösningar. Ja, han säger mycket annat också som det går att läsa i artikeln. Rätt trevligt för en kille som fått utstå mycket späk bland annat från Apples reklam.

 Mats B

98-09-25 (10.16)
Göteborg visar vägen
- GRATIS surfande för alla!!!

Härmed utnämns Göteborg till årets stad av MacLabbets nyhetsredaktion. Kommunen har beslutat att ge alla kommuninnevånare gratis surfning.
Antagligen måste man köpa en dator själv, men ändå.
Detta ser kommunen som ett steg för demokratin. Göteborg vill att medborgarna ska vara MED och inte stå utanför, varken kommunpolitiken eller annat (som man ju kan surfa till).

 Mats B

98-09-22 (12.17)
Så här gick det i valet i Örebro län

Om man klickar här så kommer man till en sida som visar valresultatet i de olika områdena i Örebro län. Det kan ju vara kul att se hur det blev.

 Mats B

98-09-22 (01.06)
Spanjorerna strejkade - fick billigare internettaxa

Strejk kan löna sig. I Spanien strejkade surfarna och fick ner teletaxan med 100 procent. Det var ju inte illa, något för svenska surfare att tänka på?

[Källa: Internetworld]

 Mats B

98-09-22 (01.06)
Vad händer?
-PC-tidningarna skriver om Mac!!!

Under måndagen skrev Computer Sweden om IMaccen. Man räknar med att den kan bli den mest sålda persondatorn någonsin och PC-tidningen Nätverk och Kommunikation skriver om att Mac och PC fungerar mycket bra ihop i nätverk.

Alla måste vakna någon gång.

 Mats B

98-09-18 (13.02)
Omröstning på CNN om Mac eller PC!

På CNNs web i staterna pågår en omröstning om vilken dator man helst skulle vilja köpa. De som röstar får välja mellan en G3:a, en IMac eller en PC.
Än så länge är ju resultatet finemang. Gå dit och titta själva, får ni se.

Ja, herre, ta mig dit!

 Mats B

98-09-17 (21.35)
Den dåliga luften - del 2!

Webtidningen www.24timmar.se har nu följt upp sin artikel om den dåliga luften i MacLabbet genom att intervjua bildningsnämndens ordförande Lars Bjurström.

Enligt 24timmar så säger Bjurström, citat:

"-Vi har inte öron och ögon överallt. Ingen har nämnt det här för oss."

Sedan berättar webtidningen vidare att webmäster Mats i MacLabbet påtalat detta för Örebros politiker under tre år.
Men så är det inte riktigt:

"-Nej, upp till politikernivå har jag inte tagit frågan, men nog har jag ropat åt alla andra om våra problem", säger webmäster Mats.

Webmästare Mats berättar också att han under dagen fick besked om att krafttag ska göras för att iordningställa felkonstruktionen. Något han ser fram mot med oerhörd glädje.



 Mats B

98-09-17 (12.20)
Den dåliga luften - nu på webben!

Den utmärkta webtidningen www.24timmar.se har idag ett reportage skrivet av Daniel Eriksson där den ruttna luften i labbet omtalas.
Kan läsas här! (i alla fall idag).

 Mats B

98-09-16 (17.53)
Hofors - Få internet att funka, eller vi strejkar!

Enligt läraren LG Skantz som har läst TT-telegram så hotar elever i Hofors att strejka om Björkhagsskolan inte får Internet att fungera. Skolledningen har till på fredag på sig att lösa problemet, sedan står de utan elever.
Så frågan blir, elever och Internet på måndag, eller varken elever och Internet på måndag.

 Mats B

98-09-16 (13.54)
Tillfälligheternas spel - luftreportage från MacLabbet!

Just som webmästaren författat ett brev till gymnasiechefen och sedan överlämnat det, om den dåliga luften i MacLabbet, kommer en av medieprogrammets utsända APU-are, numera reportern på www.24timmar.se, Daniel, och gör ett reportage om den dåliga luften.
En händelse som ser ut som en tanke.
Reportaget kommer att finnas till läsning under eftermiddagen på 24timmar.

 Mats B

98-09-16 (00.59)
Alcatraz-finkan länkar till labbet!

I USA fanns ett fängelse som hette Alcatraz. Alla har väl sett filmer därifrån. Det ligger på en ö utanför San Francisco och Al Capone och andra kända brottslingar satt där, tills det stängdes för några tiotal år sedan.
Nu är det ett turistställe. Man kör guidade turer och så.
Naturligtvis har de en egen hemsida som gör reklam för verksamheten. Och det är här det chockerande kommer in: Man länkar till MacLabbet, eftersom vi har en QTVR-film från fängelset (Det där som man kan titta runt i rummet).

Så alla turister som vill till Alcatraz och kollar på webben, blir skickade över halva jordklotet till oss.
Frågan är varför? Filmen är ju "lånad" från nätet en gång i tiden. Varför har de inte den själva? Kan de inte? Hämnas de för att vi "lånat" filmen??
Ja, frågorna hopar sig. Kolla själva i början på DEN HÄR SIDAN!

Fast lite stolta är vi ju. Tänk att amrisarna så helt litar på MacLabbets Mac-teknologi. De kan kvalitet, de där.

PS. Det går att kolla vilka som länkar till en speciell sida genom att gå till Infoseek (den sökmaskin som man kan använda direkt från MacLabbets förstasida). Man skriver bara link:http://www.vadmanvillkolla.com så får man svaret. En rolig koll för att kolla om ens egen sida är poppis att länka till.

 Mats B

98-09-14 (14.24)
Tekniker försöker fixa luften i labbet!

Nu verkar det som om luften ska bli bättre (igen). Idag är det "bara" 27,5 grader varmt i labbet och det håller inte längre.
Så efter några desperata telefonsamtal kom tre luft-tekniker till MacLabbet och förklarade att de nu skulle göra något åt vår dåliga luft.
Vi väntar och ser. Men med lektionerna blir det inte så mycket bevänt. Det går inte i denna skräck-miljö som förhärskar. (Och då står alla fönster som går att öppna på vid gavel, vilket inte räcker).

Något annat som är konstigt är att "man" tack vare spariver och troligtvis också okunskap, stänger av ventilationen på kvällar och helger. Detta gör att det aldrig kommer in någon ny luft på den här arbetsplatsen.
Snålheten bedrar visheten. Men vem som har ansvaret för det vet vi inte riktigt. Det kan vara skolledning, det kan vara politikerna i fullmäktige. Hur som helst är det beslutet upp åt väggarna. Det måste ändras.

 Mats B

98-09-14 (14.18)
E-posten bf.orebro.se i olag!

Den gamla servern som innehåller personalens och elevernas e-postbrevlådor mår inte bra. I och för sig har den varit lite upp och ner rätt länge nu, men det verkar som om den sjunger på sista versen nu.
IT-enheten kommer att sammankalla ett möte med tekniker runt om i kommunen där det bestäms om kommunen ska satsa på en stor och ny e-postserver eller ifall skolorna ska administrera det hela själva.
När detta möte blir av vet ingen idag.

För att gardera sig mot allt krångel kanske det vore bäst att eleverna ordnade sina e-postkonton på någon gratissite ute på webben. Många har redan gjort det, men det kan bli en nödvändighet.

 Mats B

98-09-14 (09.58)
Danskung avslöjad!

Enligt tillförlitliga källor, uppsnappade utanför lärarrummet, med hjälp av mutor, kan MacLabbets nyhetstjänst nu avslöja att en av Medieprogrammets lärare går på BUGG-KURS! (ho-ho-ha-ha!!).
Vem det är?
Klicka här för kunskap!

 Mats B

98-09-10 (13.15)
Katastrof för surfarna!
Månglarna tar över!

Enligt tidningen Dagens Nyheter så är nu de stora telebolagen på väg att införa ett system för att ta olika betalt för surfningen. Man har tänkt att e-post skulle debiteras annorlunda än t ex filöverföring.
Inte nog med detta vansinne, det ska också vara billigare att surfa i t ex norden än att ge sig ut i världen, till USA t ex.

Så nu har ekonomerna, teknokraterna och de huvudlösa hittat på ett system för "ordning" i ledet, något som dessa älskar.
I och med detta så försvinner jämlikheten på Internet och faktiskt hela tanken med nätet, att det ska vara universiellt, att det inte ska spela någon roll om man kommunicerar med grannen två meter bort, eller med någon indianhövding i Arisona, USA.

Som vanligt är det dollartecknen som lyser i ögonen på dem som är inne i Internetbranchen för att tjäna pengar.
Nu styr man upp det hela och får kontroll, och samtidigt en massa pengar. Sedan blir Internet gull-gull för företag och rika människor.

Vi andra kan väl koppla upp oss mot en lokal server och "leka internet".

Det differentierade surfningssystement ska bli klart inom ett år...
Gå till DN och klicka på IT-länken under Innehåll, klicka sedan "Specificerad räkning för Internet"-länken, för att läsa hela artikeln.

 Mats B

98-09-10 (12.43)
Tjat om luften igen!

Den här veckan har det varit xxxxxxxxx-igt dålig luft i MacLabbet igen. Förra veckan var det rätt bra, men sedan köket på nedre botten haft dålig luft, och man ordnade det, så fick vi usel luft här uppe.
Patrik har fått avbryta lektioner för att eleverna ska kunna gå ut och andas. Och det har ALLA gjort. Vid andra lektioner, utan avbrott (webmästarns) har elever legat och flåsat över sina maskiner, oförmögna att ta emot den kunskap som förmedlades.

Jag vet inte hur länge vi ska behöva dras med dessa klåparinstallationer, hur många gånger vi ska behöva ringa till ansvariga på TS (kommunens fläkt-gäng) utan att någonting händer. Men jag vet att om vi ringer Hälsovårdsnämnden, så lär de stänga av hela övervåningen som sanitär olägenhet. Då blir det inga grafisk form-lektioner.
Men då kanske det blir fart på de ansvariga.

 Mats B

98-09-08 (10.54)
Glenning har kört av vägen!

Nu har också Christer Glenning kastat in handuken. Trafikmagasinets kraftfulle och tunge reporter.
Nu på morgonen kom rapporten om den frodige motorjournalistens bortgång.
Ernst-Hugo, Glenning och Kurusawa på bara två dagar. Vad är det som händer?

 Mats B

98-09-06 (23.21)
Ny atlantkabel år 2000!

Ett gäng telebolag tänker rulla ut en kabel som kan pressa fram 160 Gb (gigabyte, 1000 Mb är 1 Gb, alltså 160 000 Mb) i sekunden på atlantens botten, mellan Europa och USA.
Detta ska vara klart vid sekelskiften. Den nuvarande kabeln klarar "endast" 10 Gb i sekunden.
Men frågan är om det räcker. Snålar man inte in i onödan. Alla vet ju hur fort utvecklingen går. Fast man kanske inte har mer stålar än de 12 miljarder dollarna som projektet beräknas kosta?

[Källa: Internetworld]

 Mats B

98-09-06 (23.05)
Två giganter ur tiden!

Det kanske inte handlar om datorer men idag gick två giganter ur tiden som man väl kan betrakta som inspiratörer. Och sådana behöver vi fler av. Konstnärer och inspiratörer.
Skådespelaren Ernst-Hugo Järegård och japanske regissören Kurosawa.
Ett par original med egna idéer får nu träffa Elvis medan planeten jorden får dras med osjälvständiga efterapare och "followers", vilket vi redan har för mycket av.


 Mats B

98-09-02 (10.54)
Nu är det bekräftat-
Störningar i nätverket!

Göran Åkesson, på PC-avdelningen, berättar att ett fjärrstyrningsprogram nu florerar i nätverket. Det här programmet segar ner nätverken och gör att datorerna uppför sig konstigt.
Antagligen (som vanligt) är det omogna elever som ligger bakom detta. Från vilken skola vet man inte ännu.
Men det är ju sådant här som gör att fler och fler ropar på mindre frihet på nätet för eleverna. Kanske det blir som vanligt, att några idioter lyckas sabba för alla andra.

Håll utkik!

 Mats B

98-09-01 (15.35)
Nätverksstrul påverkar MacLabbet!

Eftersom MacLabbet och dess datorer numera är beroende av skolans och kommunens nätverk, via MacAdmin, så är det inte roligt när nätverket inte fungerar som det ska.
Detta fick vi erfara igår.
Så, medieelever, om det är segt, beror det på nätverket och ingenting annat.

 Mats B

98-09-01 (12.32)
Authorware bara för PC!

Ett av de stora multimediaprogrammen, Authorware, har kommit ut med en version 5.0. Tyvärr bara för PC.
Men som tröst finns ju fortfarande Director, som väl kan sägas vara mer Maccigt (med Flash och Shockwave)

[Källa: MacWorld]

 Mats B



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604