Augusti -98
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: Macpressen och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Julis nyheter här!

TILLBAKA TILL MACLABBET




98-08-30 (15.18)
IMac, som smör i solsken!

Tydligen är amerikanarna helt galna i IMaccen. De säljer slut överallt.
Speciellt kvinnor anser den vara mycket bra och lättfattlig.
Läs mer på CNN här!


 Mats B

98-08-28 (12.11)
Nollningsdag!

Idag "nollas" de nya eleverna av de gamla. En legaliserad mobbing som traditionsenligt förs vidare år från år.
Unga "herrar" i vit skjorta och slips springer omkring och ryter kommandon i korridoren.

 Mats B

98-08-27 (08.42)
Absolut korrekt tid i MacLabbet med atom-ur!

Nu går MacLabbets server och alla Maccar i exakt rätt tid.
Tack vare ett litet program på servern som kopplar upp sig till ett atomur någonstans ute i världen, och MacAdmin-programmet, går alla klockor på datorerna EXAKT!
Nu är det inget snack om vad klockan är.

[Tack Sven-Olof på Virginska för tipset och filen]

 Mats B

98-08-25 (09.43)
Rudbecksskolan Sveriges 66:e bästa skola!

I dagens Aftonbladet kan man läsa att vi kommer på 66:e plats bland gymnasieskolor i landet. Visserligen delar vi den placeringen med Midgårdsskolan i Luleå, men det bjuder vi på.
Medelbetyget är 13,40 (att jämföras med "bästa" skolan, Sigrid Rudebecks Gymnasium i Göteborg, 16,59 poäng, fint namn förresten).

Men det bästa är ju att Rudbecksskolan ligger två placeringar ÖVER Karolinska skolan i Örebro, som ligger på en futtig 68:e-plats med 13,38 poäng.

En bra bit ner i listan hamnar Virginska skolan, som får plats 302 och som får medelpoängen 12,17.

Vi slår oss själva för bröstet och utbrister: Där ser ni!

 Mats B

98-08-22 (17.15)
Viruskoll på HAL 9000!

Vid halv 16.30 - 17.10 så låg HAL 9000, vår webserver inte i trafik. Det här beror på att webmäster kollade efter virus och gjorde lite uppfräschningar av servern. Alltså inget fel någonstans. Och inget virus heller.
(Det har kommit ett nytt virus från Hong-Kong som kollades)

 Mats B

98-08-22 (17.14)
Allt svenskt på webben lagras av staten!

KB, Kungliga Biblioteket i Stockholm sparar alla trycksaker som görs i Sverige. Men inte nog med det. Nu har man börjat spara allt svenskt som finns på webben också.
Det här spar man i stora uthuggna bergrum under Humlegården.
Tydligen fanns det i juli nu i år, 160 Gb svenska sidor på webben.

Så allt kommer att finnas kvar för framtida forskare att ta del av. (Om dom då har program för att läsa grejerna)

Läs mer hos DN om det här.

 Mats B

98-08-22 (16.26)
PC-lärare går över till Mac!

En amerikansk undersökning visar att så mycket som 24 procent av datalärarna i staterna kommer att gå över till Mac från PC när de köper in datorer till skolorna nästa gång.
Det hela verkar ju fantastiskt. Ett riktigt uppvaknande.
Det går att läsa hela storyn här!

 Mats B

98-08-22 (16.26)
Dåligt med nyheter!

På grund av allt nytt, alla uppdateringar och så, har det varit dåligt med nyheter på sistone. Men var lugn. Vi kommer tillbaka i mer normal takt snart. Bara det händer något och vår personal får nys om det.

 Mats B

98-08-17 (17.50)
Idag började skolan också för eleverna!

Årskursvis så fick de gå från aulan med sina klassföreståndare för att få del av det senaste: Få busskort, få nummer till skåp, få veta vilken grupp man tillhörde, få bli vald till klassvakt och så vidare.
Några elever försökte med alla medel komma in i labbet, men det var ju stängt.

Daniel i Mp3 plåtade lite från första dagens aktiviteter. Detta kommer att läggas ut här så snart labbet öppnas. Endera på MacLabbets sidor, eller på Teknews.

 Mats B

98-08-16 (15.30)
Märklig marknadföring av IMaccen!

På CNNs websida kan man läsa om reportern som åkte ut till Apple för att göra ett reportage om IMaccen men inte blev insläppt. Varför? Apple påstod att de inte hade några maskiner på lager att visa!!!
(Företag brukar ju låta journalister "för-köra" produkter för att kunna skriva om dem lagom till lanseringen).

Vid sitt andra försök att få känna på IMac så åkte en av cheferna i sin egen bil till en datoraffär och släpade tillbaka en IMac, bar in den på Apple.
Reportern fick själv plocka upp den.

Men det var inget svårt. Från uppackningen till han var ute på internet tog det bara 6 minuter.

Läs artikeln själva. Ett intressant resonemang om IMaccen och om Apple som företag på CNN. Här är en direktlänk till artikeln.

 Mats B

98-08-15 (17.50)
IMaccen börjar säljas idag (bara i USA)!




Apple säger sig ha fått 150 000 förhandsbeställningar och räknar med att en 50-60 000 går åt under helgen, minst.
Det är tydligen ett enormt intresse för den genomskinliga maskinen utan diskdrive.
I Sverige kommer den först under september, om fabrikerna hinner med.

Den kostar 1299 dollars i staterna och har rätt mycket kraft under motorhuven:
En 233 Mhz G3:a sitter där.

 Mats B

98-08-15 (11.28)
Gratis CD-platta på bussen!

Nu verkar bussbolaget i Örebro ha fått en ny PR-chef. Under nästa vecka kommer ungdomar som åker med dem att hitta CD-skivor som de kan ta med sig hem.
Bussbolaget har ju fått kritik i omgångar för deras hårda politik. Nu ska de väl försöka bli "kompisar" med ungdomen igen.
Och tydligen är det inte skivor av typ: Busschaufförernas blåsorkesters sommarmarsch.
Nej, de har köpt in nya plattor.
Så, åk buss nästa vecka och öka på skivsamlingen gratis.

 Mats B

98-08-15 (11.16)
Källkoden till Windows-95 släppt!

Vi vill inte visa den här (brr!) men låter våra läsare länka sig själva till en sida som presenterar windows källkod.
Gå dit och läs. Den är finemang.....

Okej, håll mig inte på halster längre, skicka dit mig!!!

 Mats B

98-08-12 (19.09)
Atombomben föll över Nagasaki för 53 år sedan!

Idag för 53 år sedan sprängdes den andra och senaste atombomben på människor. Det var amerikanerna släppte bomben från ett flygplan.
Det var staden Nagasaki i Japan som fick den på sig.
100 000-tals dog och ännu fler skadades av strålning, explosionen, ljusblixten som brände sönder både hud och ögon...
En tid senare gav Japanerna upp. Andra världskriget var då slut, 3 månader efter att det slutat i Europa.


 Mats B

98-08-12 (19.04)
John Glenn ut i rymden!
CNN visar IMac som illustration!

Den gamle astronaten John Glenn ska ut i rymden igen. Han var förste amerikan 1962, och nu, vid 77 års ålder ska han ut igen.
CNN har lagt upp en liten jämförelselista, då och nu.
Som illustration på det modernaste har man en liten IMac, Mac-datorn som inte börjar säljas förrän om några dagar.
Finemang. [källa: CNN]

 Mats B

98-08-12 (15.47)
Mikroskopisk hädelse gav sparken
Högteknologisk graffiti!

Två tekniker som arbetat vid Motorola har åkt dit för att de präntade in detta meddelande på Pentiumprocessorerna som leveras av Motorola till PC-datorer:



Det står, som synes, Bill Sux, eller på svenska; Bill Gates suger!
En förolämpning, som när den upptäcktes, ledde till att grabbarna fick kicken FRÅN INTEL, där de jobbade för tillfället. (Intel har bra kontakter med Bill...)
Så kan det gå. Och texten finns troligtvis med i alla Pentiumdatorer som levererats.
Men visst är det en snygg bild genom elektronmikroskåpet?
Upptäcktes av en slump. [källa: Time Mag]

 Mats B

98-08-11 (16.28)
30 grader i MacLabbet!

Nu har temperaturen och den dåliga luften slagit alla rekord, och det utan att alla datorer är påslagna, det utan elever i salarna.
Webmästaren ringde upp Torbjörn Fors på TS som har hand om ventilationen och klagade.
Men det verkar som om de är på gång nu i alla fall.
Två liter vatten på förmiddagen och två på eftermiddagen, och lite till under kvällarna blir facit av detta.
Det är inte klokt. Må de fixa det hela snart, så att vi inte har VÄRMEN på hela året.

 Mats B

98-08-11 (11.29)
39 procent av skolorna i USA kör Mac!

Ja, det finns väl inte så mycket mer brödtext att skriva om saken. Det här visar ju på att amerikanarna alltid förstått sig på kvalitet och prestanda.
Läs mer här och här.

 Mats B

98-08-10 (19.21)
Skolor och universitet i USA
rekommenderar Mac till eleverna!

Läs själva, på engelska, hos CNN.
Stanford och Yale går i spetsen för detta och rekommenderar en ny Imac istället för PC. Och det är ju inga dåliga läroanstalter. De vet ju vad de snackar om.


 Mats B

98-08-09 (12.52)
Socialdemokraterna gör största satsningen på Internet!

Enligt Text-TV så har Socialdemokraterna 4 heltidsanställda som sköter deras site. De andra partierna har bara en.
Om det kommer att avgöra valet tvistar de lärde.
En "förståsigpåare" säger att det bara är de "redan frälsta" som går och kollar. Så det blir ingen skillnad.

MacLabbet kommer naturligtvis att lägga ut länkar till alla riksdagspartier inför valet.

 Mats B

98-08-09 (12.50)
Clinton vill att alla amrisar ska ha e-post!

Nu går man ut hårt i USA med e-post. Clintonadministrationen vill att alla innevånare ska ha en egen e-postadress baserat på bostadsadressen.
Detta för att man ska kunna skicka exempelvis räkningar elektroniskt.
[Källa: CNN]

 Mats B

98-08-08 (13.35)
Eudora sprider virus
- Men bara PC-versionen!

På sistone har det ju kommit lite tråkiga nyheter om e-post. Att de är lätta att läsa för dem som vill läsa andras e-post (Netscape och Explorer har lovat att fixa det inom någon vecka).
Nu är det dags för det populära e-postprogrammet Eudora.
Det är ett virus som aktiveras när man klickar på en länk som någon skickat till en via e-post. Då aktiveras viruset och, tjoho, hela hårddisken kan krascha.

Men, det här gäller bara de som sysslar med PC-teknologi. Maccen har fått vara ifred som vanligt.
Verkar som om Maccare inte håller på och larvar sig i samma utsträckning med att skapa virus och sådant.
Eudora kommer också med en uppdatering som fixar problemet, snart, via sin hemsida.

[Tipsat av fd. eleven på Rudbeck, snart bassen i Boden, Mattias Ahlström]

 Mats B

98-08-07 (16.41)
Det var väl det vi visste!

Idag inträffade någonting mycket trevligt för MacLabbet och Bihanget.
Medieprogrammets rektor och chefen för ventilationen på Örebro kommun kom upp till MacLabbet.
Chefen för ventilationen slogs nästan omkull av den tryckande 30-gradiga hetta. Något han förvånades över.
Då personal tillkallades för att (äntligen) undersöka saken, fick de reda på att ventilationen var fel inställd. NÅGON KLANT HADE STÄLLT IN DEN PÅ ATT BLÅSA IN VARMLUFT I LABBET!!!!

I två år har lärare och elever klagat på detta faktum, att det inte går att vara i labbet vissa årstider. Men det hela har bortförklarats med att det beror på datorernas värme, sommaren och allt vad det är.
Men eftersom det är lika varmt på måndagarna när inga elever och ingen dator varit på under hela helgen så har vi inte låtit oss nöja med de bortförklaringarna.

Det är i alla fall skönt att någon nu äntligen upptäckt felet som ingen trott på.
Nu kan vi bara hoppas att de åtgärdar det också. För ännu är det varmt....

 Mats B

98-08-06 (13.30)
Arbetet med datorerna går vidare!

Det är inte många dagar kvar nu, men förhoppningsvis kommer installationsarbetet i labben att vara klart till terminsstart.
Då kommer allt att bli så bra, så bra.....
En blek Webmäster kommer att möta eleverna den 17:onde. Blek men nöjd.

Inga elevfiler från de gamla åren har sparats. Nu är det nytt och friskt som gäller.

 Mats B

98-08-06 (13.25)
Idag för 53 år sedan sprängdes den första atombomben över folk!

En ruggig nyhet men det förtjänar att bli ihågkommet, det som hände i Hiroshima, Japan. Och den bomben dödade några 100 000, dagens är mycket större.
Amerikanarna släppte den för att få slut på andra världskriget i Stilla havet, sa man.

Som vi vet har ju Indien och Pakistan, två länder som verkligen behöver lägga sina resurser på annat, provsprängt i år.
Sedan är det ju Ryssland, USA, Storbrittanien, Frankrike och Kina som officiellt har atom- och vätebomber.
Men det sägs att andra länder också har dem, typ Israel och Sydafrika.

Peace, folks!

 Mats B

98-08-01 (15.53)
Lär mer om atombomberna!

En väldigt nyttig sida om atombombssprängningar, tester och skarp användning kan man hitta på http://www.atomicarchive.com/main.html.
Man bör ha laddat med Shockwave och Quicktime innan man går dit och kollar var och när atombombsprov utförts (Shockwave), kollar QTVR på en bomb, hör Oppenheimer snacka om sin förskräckelse när han fattade vad han varit med och ställt till (Shockwave).
Mycket bra sida, mycket nyttig.

Den 6:e och 12:e augusti är det 53 år sedan amerikanarna släppte två atombomber över Japan, Hiroshima och Nagasaki.

 Mats B

98-08-01 (15.07)
Sommarn går mot höst!

Nu är det bara en vecka kvar innan lärarna börjar jobba på allvar och om två veckor börjar plugget för studenterna.
Förhoppningsvis kommer de att finna ett "nytt" MacLabb, som fungerar lite annorlunda, men bättre.
Allt beror på om webmäster hinner med det som ska göras.

 Mats B



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604