Juli -98
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: Macpressen och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Junis nyheter här!

TILLBAKA TILL MACLABBET




98-07-31 (17.50)
Hipp-Hoppsida skruvad!

Några styggisar som tröttnat på hip-hop och förortsnack har gjort en egen sida. En speciell sådan. Den är mycket elak. Kolla själva.

 Mats B

98-07-27 (19.12)
Få gratis rymdträning!

Sökmaskinen InfoSeek har nu en tävling där 12 personer kan vinna en veckas astronat-träning i staterna. Mycket skoj utlovas.
Känner du att du behöver komma bort en stund från allt? Klicka dig till sidan och anmäl dig.

 Mats B

98-07-27 (16.30)
Kolla in i HD-fabriken!

Det kända motorcykelföretaget Harley-Davidson, som tillverkar HD-hojjar (ej att förväxla med HD-diskar) har satt upp en häftig website på nätet.
De har en livekamera där man själv kan styra och ställa om man vill. Förstora bilderna, flytta kameran och så vidare. Mycket trevligt.
Ta en titt!

 Mats B

98-07-25 (01.36)
CNN live över nätet!

För er som vill ha nyheter direkt, när det händer, och gillar nätet (eller inte har CNN på kabel) finns nu CNN-Live på Internet. Har man bara RealPlayer installerad (med plug-in) så får man CNN hem direkt i Netscape. Visserligen bara ljudet, men det säger ändå det mesta.
Webmästaren meddelar att ljudet kom ungefär 10 sekunder efter TV-sändningen över Internet.
Så ladda hem RealPlayer och gå till CNNs "radio-sida"!
Det gäller att hänga med.

 Mats B

98-07-24 (13.37)
Pinget borta (för tillfället)!

Det verkar som om vi fått ordning på nätet igen. Nu. Låt oss hålla tummarna, och samtidigt hoppas att nördarnas (de som ställer till det hela) datorer smälter i solen.

 Mats B

98-07-24 (13.37)
Ping från Tysk server!

Det verkar som om pingen kommer från en tysk server. Men det är nog så att de har mer problem än vi.
Efter lite förfrågningar hos kommunens IT-enhet så misstänker vi nu att "skiten" kommer innifrån.
T ex någon som sitter utanför kommunens nät, går in på någon server (på en skola) och låter den skicka ping-studsar till den tyska servern.

Vi kan nog lita på att vissa servrar kommer att få sina nätverkskontakter urdragna för alla framtid....

 Mats B

98-07-24 (12.59)
Ping-Attack från 194.77.87.181!

HAL 9000 (maclabbet.orebro.se) som de här nyheterna ligger på, går verkligen segt just nu. Det beror på någon ond idiot som pingar servern hela tiden.
Pingen kommer från IP-adress: 194.77.87.181.

En en gång: En ping kan man säga är en signal som påkallar serverns uppmärksamhet. När dessa idioter pingar så låter de ett program fråga om och om igen, hela tiden. Ja, det blir så många förfrågningar att servern inte hinner med att serva andra sidor.
Lycka för dessa Ping-dumskallar är om de lyckas sänka servern helt.

Vi anar som vanligt avundsjuka. Någon som mår dåligt av att vår Mac-server fungerar så bra som den gör. Annars kanske det är någon av eleverna som skrivit något olämpligt om någons idoler på sin websida. Och nu ska det hämnas.

Tråkigt är det i alla fall.

(Spårning pågår).

 Mats B

98-07-22 (15.52)
Inbrottsvåg i plugget!

Nu har idioterna vaknat till ur sina hålor. De senaste dagarna har det varit två inbrott på Rudbecksskolan.
Det här gör att skolan tvingas öka sina säkerhetsrutiner ytterligare, vilket ju inte är bra för t ex Webmäster i MacLabbet som vill kunna gneta på lite när som helst.
Så man kan misstänka att man inte vill vara i en inbrottstjyvs kläder om Webmästarn får tag i en....

Oftast rör det sig om ungdomar som tydligen inte lärt sig att skilja på ditt och mitt, som tror att det bara är att ta, för att det går.
Lite konsekvens skulle de må bra av. Och det kommer de att få känna på....

 Mats B

98-07-21 (17.35)
HFS+ och System 8.1!

Nu ska det nya systemet, och det nya filsystemet in i datorerna i MacLabbet. Det hela kommer att göra datorerna mer glupska (en fil på 11 kb tar just 11 kb i utrymme och inte 64 kb som förr) så att man får plats med kanske dubbelt så mycket på hårddiskarna.
Dessutom blir datorn snabbare och stabilare.
Det var länge sedan vi såg Systemfel 11 i MacLabbet.

 Mats B

98-07-21 (17.32)
Outhärdligt i MacLabbet, 30 grader!

Det är, som tidigare beskrivits, enormt varmt i MacLabbet under sommarhalvåret.
Och fast fönstren, de som går att öppna, är öppna och endast webmästaren är där, är det nu drygt 30 grader varmt.
TS, kommunens avdelning som har hand om sådant här är varskodda (har blivit det vid ett flertal tillfällen) men ingenting händer.
Som sagt, vore dålig luft svart, så skulle det nog hända saker.
Det är helt bedrövligt.

 Mats B

98-07-20 (15.04)
Elvis i färg-webkameran idag!

För att fira att det är solsken och fint idag så visar vår webkamera Elvis (utan ljud tyvärr) så mycket det går, eller tills Gracelands advokater och liv-vakter kommer hit och rycker ur kontakten.
Så kommer ni inte för sent, kolla in Elviskameran (kanske bara idag, under eftermiddagen).

 Mats B

98-07-19 (00.17)
Nyheten om paret som skulle göra "det" fejk!

Det såg ju så bra ut (nåja). Men nu verkar det i alla fall som om det bara var för att få reklam för en amerikansk omoralisk sida (sådana är förbjudna att titta på via skolan), det där Nyheterna skrev om för ett par dagar sedan, om paret som skulle köra "live" i websändning.
I båda kvällstidningarna och på IDG, varifrån nyheten "plankades", kunde man läsa att det var (nåja) en seriös tillställning.
Men går man in på den adressen nu och tittar så ser man att det inte var så "oskyldigt".
Därför har webmäster, av moraliska skäl, eftersom sidan flyttats till omoraliska nejder, plockat bort länken som fanns dit.


 Mats B

98-07-16 (19.07)
Vår 24-timmars webkamera i FÄRG igen!

Äntligen har vi fått en färgwebkamera igen. Kanon, mums-fillibabba. Nu kan alla som vill, se oss som vi verkligen ser ut. Har man Netscape så streamar det, ny bild av sig själv varje sekund (beroende på vilken uppkoppling man har).
I Explorer har utvecklingen ännu inte nått så långt. Där får man ladda om sidan för att se ny bild genom att klicka...


Det är väl inte för mycket action nu under sommaren, men ändå.

 Mats B

98-07-16 (19.07)
Par gör "det" för första gången
i live-websänding!!

Nu bryts barriärer dag för dag på Internet. (Förbudsivrarna får mer vatten på sin kvarn.)
Ett amerikanskt ungt par ska göra "det" i en websändning för första gången. Alltså första gången med både "det" för dem, och att det görs i en websändning.
Idéen kom de fram till genom den där kvinnan som födde barn live för någon månad sedan (men sedan dess har gripits av polis, eftersom hon kändes igen som en checkbedragerska tack vare sändningen).
Enligt tidningen Expressen beskrivs de båda ungdomarna som "toppstudenter och mycket kyrksamma". Det får väl vara hur det vill med den saken. Men MacLabbets nyhetsrapportering tänker i alla fall inte stödja något sådant. Vi skriver helt enkelt inte ut länken till stället i fråga.
Någon måtta får det vara.

(Enligt IDG ska det hela äga rum den 4:e augusti. Expressen skriver 8:de augusti klockan 03.00 svensk tid).


 Mats B

98-07-16 (18.57)
Apple med vinst igen!

Enligt nät-tidningen MacWeek så berättade Steve Jobs idag att man det tredje kvartalet (på sitt verksamhetsår) gått med 101 miljoner dollars i vinst.
Ser bra ut. Förra kvartalet gick Apple med 55 miljoner dollars i vinst. Så ska en slipsten dras.

 Mats B

98-07-14 (12.02)
Sammandrag av nyheter!

Det händer inte så mycket just nu. Därav den glesa rapporteringen.
Men färglasern är borttransporterad och repareras antagligen för fullt just nu.
Vi har fått nya Photoshop 5.0 i en 10-användarversion, tyvärr Windows-versionen (vill de att vi ska installera Virtual PC och köra på det?).
Medieläraren LG Skantz håller på med ett projekt som ska syfta till att han ska kunna köra HotLine på en PowerBook 180 (sv). Fråga inte varför.

Gymnasiechefen Ekevärn är tillbaka på skolan efter sin tur till medelhavet.


 Mats B

98-07-10 (15.12)
Installeringarna fortsätter!
Färglasern skickas bort

Inte så mycket av nyheter denna vecka annat än att installeringarna fortsätter. Dessutom kommer färglasern att skickas på kollo så att den funkar till hösten.

 Mats B

98-07-07 (15.27)
E-posten igång igen!

Strax efter klockan 15.00 verkar e-posten ha kommit igång igen. Det tackar vi för.

 Mats B

98-07-07 (12.14)
MacWorld Expo i New York i morgon!

MacWorld Expo börjar i morgon onsdag i New York. Men det spelar ingen roll för oss som inte kan vara där. Vi kan vara med ändå. De kommer att köra massor med liveutsändningar. Dessutom reportage och annat smått och gott om vad som händer, och vad som kommer att hända i Mac-världen.
Så vill ni vara först med det senaste kan den här sidan vara bra. Det är sidan om Live-prylarna.
Själva hemsidan för Expot i USA är här!

 Mats B

98-07-07 (11.59)
Örebros e-post fortfarande nere!

Nu är vi inne på fjärde dagen då e-posten på Örebro kommun inte fungerar.
Tydligen är "han som har hand om det" på semester och det är inte mycket man kan göra innan man får tag i honom. Detta enligt uppgift från IT-enheten.

Det var länge sedan det gick så här dåligt. Man får gå tillbaka till 1997 för att finna motsvarande.
Som vanligt är lösningen att Örebro kommun anställer några fler som håller i IT-biten.
Det är sådant här som gör att elever och lärare skaffar sig e-postkonton lite var stans ute i världen i stället.

Naturligtvis fungerar e-posten med XXX@maclabbet.orebro.se som adress. Den e-postservern ligger ju på en Apple Workgroup Server i MacLabbet.

 Mats B

98-07-06 (13.45)
Alla chefer borta!

Efter ett besök uppe på rektorsexpeditionen kan man konstatera att alla rektorerna samt gymnasiechefen är på semester. Antagligen är det nu Webmäster själv som basar på skolan.

"-Jag tar befälet!", som man kunde höra honom ropa i de tomma korridorerna i morse innan han slängde sig på telefonen, ringde upp Studentdata, och beställde 1200 nya Macintosh-datorer till samtliga elever på skolan till ett pris av 268 miljoner kronor....

 Mats B

98-07-06 (13.43)
E-posten fortfarande nere!

Webmäster ringde IT-enheten just i denna stund och påtalade felet, som ännu inte var åtgärdat. De lovade att titta på det en gång till (flera hade ringt tidigare). Under tiden; håll ut!

 Mats B

98-07-05 (22.36)
E-posten hos Örebro kommun nere i helgen!

Alla elever och anställda med e-postkonton hos Örebro kommun har vare sig kunnat skicka eller hämta in e-post under helgen.
Varför det är så vet vi inte, men det finns i alla fall ingen jour som ordnar sådana saker efter "stängningsdags" på kommunen (Efter 17.00 på vardagar och hela helgerna).

Så alla med e-post som slutar på @bf.orebro.se får hoppas att de brev de skulle ha fått, har studsat omkring runt jorden och inte gett upp. Så kanske de kommer fram under måndagen.
Annars är de försvunna för alltid.
(Webmäster tycker att det här är enormt allvarligt. Man måste ha en IT-jour hos Örebro kommun, inget snack om saken).

 Mats B

98-07-05 (01.50)
Kille blir rik på nätet genom att tigga stålar utan skam!

Efter genomkoll av gamla nyheter (vi har ju sedan april 1996) så kan man konstatera att webtiggaren nummer ett fortfarande är igång. Den 12:a februari 1997 kunde vi läsa om honom på de här sidorna. Han har en sida vars enda syfte ät att folk ska skicka stålar till honom på hans adress.
Man kan se hur mycket folk har skickat senaste tiden. Men om man kan lita på det, vet man ju inte, de har väl skattemyndigheter i USA också.
Men har ni lite stålar i plånboken som bara ligger där och kliar och tynger så klicka in er till tiggar´n och skicka honom era surt förvärvade stålar.
Sämre ställen finns det väl att göra av med slantarna på.
(Hm, denne webredaktör fick just en idé....)

 Mats B

98-07-04 (14.53)
Mer "störningar" med HAL 9002 idag!

Webmäster håller på och fixar med Macadmin, så vissa störningar i trafiken kommer att inträffa (läs: avbrott).
Men sedan blir allt så bra, så bra...

 Mats B

98-07-03 (18.23)
Stopp för uppdateringar på HAL 9001 i dag!

De som har konton på HAL 9001 kan tyvärr inte komma in och ändra på sina sidor. Detta beroende på att den nya hårdisken (HAL 9002) inte blivit riktigt färdig ännu.
Visserligen ligger alla sidor som fanns på 9001, på 9002 nu, och fungerar ut mot webben på samma adress som tidigare. Men det är fildelningen som vi inte hunnit att få till.
Nu är i alla fall den nya 9 Gb stora hårddisken "färdigkrattad" enligt Apples nya filstruktur, som gör att det går snabbare och att varje enskild fil inte tar upp lika mycket plats.

En ny struktur ska upp för eleverna. Det kommer att kräva planering.
Varje elev får ett konto, varje elev delas sedan in i en grupp, osv, osv.

De som vill uppdatera sina sidor under sommaren kan skicka ett e-post till Webmäster-Mats så fixar han det.
I e-posten vill han ha fullständigt namn på den som skickar, ett kodord och namnet på mappen som kontoinnehavaren vill ha behörighet på igen.
Troligtvis kommer också en e-postlista att skapas för de som har hemsidor. Så att webmästar´n kan nå alla när det behövs.

Det kommer att fungera på ett nytt vis när terminen börjar. Kan bli mycket nya behörigheter. Mer om det sedan.


 Mats B

98-07-03 (14.08)
Avbrott för HAL 9001 i dag!
http://maclabbet2.orebro.se får driftstörningar

På grund av installationer kommer HAL 9001 att vara avstängd delvis under dagen. Detta kommer att beröra dem som har hemsidor där, de som vill kolla vår webkamera, och de som är med på några e-postlistor.
Men någon gång måste det göras. Hoppas bara att vi blir klara och kan köra igång innan larmet går vid 19.00.

 Mats B

98-07-03 (14.02)
Tekniker jobbar hårt med servern idag!

Idag har MacLabbet "kidnappat" en av Studentdatas tekniker för att lösa problem som varit olösta alldeles för länge.
Det är Mikael som kommer hit och ska få fart på färgskrivaren (stått stilla i över en månad nu), och installera den nya hårddisken på HAL 9001. Den ligger på 9 Gb och körs tillsammans med den gamla på 4 Gb.

Vidare kommer vi att uppgradera den servern med System 8.01. Det innebär att vi kör det nya filsystemet som är snabbare och bättre. (Tidigare har ju varje fil, hur liten den än varit, tagit upp 64 kb utrymme på hårddisken. Nu ska den i princip bara ta det den behöver, alltså sin egen storlek. På det här viset sparar man massa utrymme. Och allt går snabbare).

Sedan ska AppleShare IP 5.0 installeras ännu en gång, och på det MacAdministrator, det nya administrationsprogrammet.
Sedan kan webmäster börja det mödosamma arbetet med att lägga upp mappar för varje elev, ge dem olika behörighet och så.

 Mats B

98-07-03 (13.59)
Säkerhetsfel i Microsofts webserver!

Tidningen Aftonbladet rapporterar idag om man upptäckt en säkerhetsrisk i Microsofts webservrar.
Känner man till felet så kan man komma in utifrån och skapa oreda eller vad man vill.
Vems är då felet?
Tja, man skyller faktiskt på Macintosh.
För att göra programmet mer kompatibelt med Macintosh-datorer skrev man till lite programvara och det är tydligen detta tillägg som är säkerhetsrisken.
Från MacLabbet rekommenderar vi alla att gå över till Apples webservrar med Webstar som programvara.

Vill man se vilken slags webserver som körs på olika websidor kan man gå till Brad på http://brad.net och kolla. Det är bara att skriva in adressen till den site man är intresserad av och sedan vänta några sekunder, så får man veta vad de "kör" på.
(Men ge tusan i att kolla Apples egna servrar....)

 Mats B

98-07-01 (15.29)
MacAdmin har anlänt!

Det kraftfulla administrationsprogrammet MacAdmin har nu landat i MacLabbet. Det här programmet ska hjälpa till att hålla ordning på saker och ting.
Det sköter om lösenord och behörigheter. Kan till och med stänga av datorerna vissa tider (om någon inte loggar ut från Grön tid innan nästa lektion börjar, så ger programmet en varning och sedan stängs datorn av, och kan bara köras igång av den som har lektion där).

Alltså, mycket smått och gott i detta program som nu kommer att testköras några veckor så webmäster lär sig alla godsakerna.
Det ska också gå att installera program från en dator till de andra, och, vilket verkar vara bäst: Det ska gå att se till att alla datorer har samma konfiguration (inställningar). Det betyder att skärmen, minnet och olika inställningar återställs till nästa elev ska använda datorn. Det här gör att många klåfingriga som inte kan ställa tillbaka inställningar efter sig inte längre kommer att sabba och ta upp tid för webmäster.

En utförligare rapport kommer sedan.

 Mats B

98-07-01 (15.25)
Rökförbud för lärare!

I Katrineholm är det nu totalt rökförbud för lärare på gymnasieskolan, skriver Aftonbladet idag.
Alltså inte ens i speciellt inredda rökrum får de ta sig ett bloss. Nu får de gå utanför skolområdet, precis som de rökande eleverna, om de ska kunna ta sig ett bloss.

Det här kom sig av att några elever skrivit till skolstyrelsen och klagat på att lärarna genom sitt rökande var dåliga förebilder för dem.

Fast man kan ju undra om de inte blir ännu mer "förebilder" nu, när lärarna ska röka tillsammans med eleverna, på gatan?

 Mats B



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604