Juni -98
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: Macpressen och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Majs nyheter här!

TILLBAKA TILL MACLABBET




98-06-30 (18.50)
Ny framsida!

En ny framsida har gjorts till MacLabbets web. Om den kan man ju tycka som man vill. Det finns också en liten knapp som man kan trycka på under gubben. Då blir det drag. Trycker man igen så blir det tyst.
Det behövs lite nytt ibland.
(Det är närmare 30+ i labbet nu)


 Mats B

98-06-28 (16.48)
29.1 grad varmt i MacLabbet!

Nu borde ingen ansvarig i kommunen kunna skylla på Maccar eller elevers närvaro när vi klagar över hur varmt det är i MacLabbet.
Några tiondelar under 30 grader + är ju helt otroligt.
Hur ska man kunna jobba i detta?
Ute är det 19 grader.
Phhhhuuuuu.......



 Mats B

98-06-27 (15.50)
CU-SeeMe-Reflector i MacLabbet!

Det missuppfattade geniet, MacLabbets webmäster har än en gång överträffat sig själv. Nu har han fått igång en CU-SeeMe-Reflector i MacLabbet. Live-video dygnet runt. Provsändningar, visst, men ändå.
Versionen är tydligen något instabil (småkrypig, buggig) och har inte alla funktioner som man skulle vilja ha, men är ändå en god början. Det går ju alltid att skriva i bildrutan, eller titta. Naturligtvis fungerar chatten (Talk Window)
Adressen är: 192.121.83.246
Kan väl vara värt ett besök. CU-SeeMe-programvaran, som är gratis för Mac, PC, Amiga och allt, hittar man här!

 Mats B

98-06-26 (18.21)
Elvis på TV på söndag lunch!

TV 4 har den mycket goda smaken att sända ett reportage kring Elvis konsert på Hawaii, nu på söndag 28/6.
I en hel timma får man se när Kungen repeterar, sjunger och pratar som en vanlig människa. Hoppas de sänder filmen från själva konserten också snart.
Alltså, på söndag 12.55 och en timma framåt i TV 4.

Webmäster kände en polare som var där live. Då var han avundsjuk (obs; forntiden, 70-talet)

 Mats B

98-06-26 (18.20)
Uppackning och service, samt test!

Nu har alla gobitar plockats upp. Men bara två är satta i funktion än så länge. De nya "folk"-G3-orna är helt enormt snabba. Vi får mer minne till dem nästa vecka och sedan är det dags att lägga in godsaker i dem.
Vår färgskrivare är fortfarande dålig. Roine från Studentdata är nog inne på sin andra hela arbetsvecka. Men förhoppningsvis kommer han att få till det i morgon, lördag.


 Mats B

98-06-25 (17.08)
Väder III!

Inne i MacLabbet är det nu 29, 5 grader varmt. Härligt.

 Mats B

98-06-25 (12.31)
Leverans och väder II!

Japp, så har de kommit. De nya godsakerna. Levererades redan klockan nio i morse, men då var inte webmäster här (he-he, och tur) så Ulf Potts nya assistent fick bära upp prylarna.
Ett gäng lådor är det som ska plockas upp och gås igenom.
Webmästarens nya lilla skönhet kommer förstås i första hand (alltså, vi snackar dator nu).

Annars är det 19 grader plus ute och 28.8 grader plus i MacLabbet.

 Mats B

98-06-24 (17.14)
Leverans och väder!

Dagens leverans blev bara en skärm och ett digitaliseringsbord, som Kerstin ska ha.
Vädret i MacLabbet: 28.6 grader plus inne och 21 grader plus utanför.

 Mats B

98-06-24 (15.48)
Väderleksrapport!

Exakt nu så är det 27 grader plus i MacLabbet och 19 grader ute i det fria. Fast det känns som om det vore svalare. Tror att man vänjer sig.
(Den här nyheten är nog ett litet resultat av sysslolöshet, väntar på nya maskiner, som inte kommer.... ASG, jag vet var du bor!)

 Mats B

98-06-24 (14.51)
Sommarpyssel!
Klubba en sälunge!

Varför sitta inne och vara sysslolös när man kan klubba säl mitt i sommaren. Det är bara att klicka HÄR! så kommer man till ett ställe där de delar ut sälar.

Om man är lite mer mjäkig av sig så går det ju alltid bra att välta en ko. Jag vill välta en ko!

 Mats B

98-06-24 (12.30)
Väderleksrapport från Labbet!

Idag passade webmäster på att köpa en termometer samtidigt som han köpte ett gäng sladdar för de nya datorerna.
En sladd sticker ut genom fönstret och själva termometern är inne i labbet. På så sätt kan man mäta ute- och innetemperaturen samtidigt.
Som alla vet är det inga lektioner och därmed inte några påslagna datorer eller uppspelta människor i labbet under sommaren. Ändå uppmättes följande temperaturer (fast föntren varit öppna i en timma):

Utetemperatur: 17,3 grader Celsius
Innetemperatur: 27,1 grader Celsius

Något är fel, det är ju säkert. Synd att inte husägaren har kunnat åtgärda detta under de två åren MacLabbet varit i de här lokalern.

Nu kommer en väderleksrapport att presenteras fortlöpande på nyhetssidan.

 Mats B

98-06-23 (18.45)
Examensbilderna låter vänta på sig!

Tyvärr verkar det som om det kommer att ta ytterligare tid med att lägga ut bilder från studentexamen. Detta beroende på att annat, som anses viktigare, måste ordnas först. (Dessutom har inte fröknarna Lindha och Anitha hjälpt till med inscanningen som de skulle).
En transport av bilder som Foto-Björn tog ska också med i det hela. Men någon gång i sommar så kommer bilderna. Håll ut och kolla på 96- och 97-års avslutningar i stället (Länk från Arkiv)

 Mats B

98-06-23 (18.41)
G3 i morgon!

Om allt går som det ska så börjar de första godbitarna att ramla in under morgondagen. Ett är säkert, det kommer att bli fullt i labben.
Webmästaren kommer att stå och hälsa dem välkomna.

 Mats B

98-06-23 (18.39)
Nya IP-adresser idag!

Eftersom Örebro kommun vill hålla ordning på sina serier med IP-adresser så har vi fått byta ungefär hälften av dem. Bland annat den till HAL 9001 (http://maclabbet2.orebro.se).

Allt gick bra vid transplantationen och HAL 9001 tickar på som en klocka.

 Mats B

98-06-22 (18.33)
Nya Maccar beställda!

Nu har beställningen på den nya G3-Maccarna skickats iväg. Det blev Studentdata som knep beställningen.
Deras offert var billigast av de vi jämförde med.
De andra företagen kommer vi att underrätta brevledes längre fram i veckan.

Förhoppningsvis kan det trilla in lite nya skönheter till Labbet fram i veckan.

Vi säger grattis till oss själva: GRATTIS!

 Mats B

98-06-22 (18.31)
Ping-attack från Texas!

Om servern går lite segt kan det bero på att vi är utsatta för en Ping-attack. Någon snubbe har fått en Texas-server att löpa amok och skicka signaler till oss. Det slöar ner, men "dödar" inte vår HAL 9000.
Webmästaren har genom diverse mystiska program spårat upp webmästaren (säkert med cowboyhatt) och skickat ett surt e-brev där han ber att de ska lägga av med dumheterna.
Hoppas det fungerar.
Så var inte förvånade om det går trögt ett tag till.

 Mats B

98-06-22 (14.59)
Offertöppning idag om nya Maccar!

Det blev ju lite tilldelning i alla fall i årets upplaga av upphandling av nya datorer. MacLabbet fick stå tillbaka en bit i år, men vi fick handla lite i alla fall, i slutändan.
Idag kom offerterna från företagen vi tillfrågat om specificerade varor.
Dessa jämförs just nu och sedan beställs det av den leverantör som vi tycker håller bästa priset och lite sådant.
Så webmäster får lite att göra i sommar också.

 Mats B

98-06-22 (14.00)
Rapport från doktorinnan Helen i Danmark!

Ett trevligt e-brev dök upp i MacLabbets dator idag måndag. Det var från doktoranden Helen Andersson. Hon är för tillfället på Universitetet i Odense. Ett av världens förnämsta och äldsta universitet. MacLabbets nyheter drar sig inte för att citera en bit (som är skrivet med danska bokstäver):

"Jag sitter nere i Danmark och vill bara berætta att alla de stora forskarna bara anvænder sig av Macintosh. Hær på Odense universitet ær det också bara mac som gæller."

Det var ju det vi visste. Och annars hade hon det tydligen trevligt också. (Kom hem nu, Helen, de väntar på dig i Nora).

 Mats B

98-06-16 (14.00)
En legend har gått ur tiden!
Jokkmokks-Jokke död!

Jockkmocks-Jokke var en kille med fart i. Vem minns inte hans stora hit: Gulli-Gullan, Ko-Ko som en gök, Ko-Ko, jag giver dig två rum och kök, Ko-Ko.

Klädd i samedräkt spelade han på sin gitarr genom 60-talet, då han väl var som störst. Sedan blev det lite lugnare takt. Han spelade mycket för att samla in pengar till de utsatta, de svaga.
Webmästaren såg honom faktiskt "live" en gång, på tåget från Gävle till Västerås, 1979. Där satt han med sin gitarr och samedräkt på väg till någon spelning.

Han blev 84 bast.
We will miss you, Jocke!

 Mats B

98-06-14 (15.38)
Webmästarn och LG knogar på!

För de allra flesta är det sommarlov. Men bara så att ni med sommarlov ska glädjas lite extra kan vi berätta att två tokar jobbar denna fina sommarsöndag: Webmäster och LG.
Det var väl en nyhet?

 Mats B

98-06-12 (11.11)
Examensdag och avslutning!

Idag börjar sommarlovet för ettor och tvåor här på Rudbeckskolan. Treorna lämnar oss för gott och får alldeles ensamma ta steget ut i vuxenlivet.
Vi önskar dem lycka till.
Hejdå, Mp3a-b-c-d!
Och hejdå till Helen Anderson (en liten filmsnutt) och Cecilia Forsmar, två av våra lärare som försvinner från skolan nu.

TREVLIGT SOMMARLOV! (önskar webmästaren)

OBS!
Kort kommer att tas och filmer filmas. Sedan läggs examensbilderna upp här på denna server. Så kom hit om några dagar och kika, så ska ni få se.

 Mats B

98-06-10 (14.23)
Attack mot Rudbeckskolan!

Klockan 14.00 utfördes en "attack" mot Rudbeckskolan av hundratalet elever från annan gymnasieskola. Det trummades och sjöngs.
Men man slog också sönder dörrar och glas, förutom en rökbomb som avfyrades på skolgården.
Papper revs ner från anslagstavlor och hyllor.

Rudbecksskolan ser ut som en stridsskådeplats kan edert ögonvittne bekräfta. Städpersonal och glasmästare lär jobba hårt.
Mitt i röran kunde man se Gymnasiechef Ekevärn blicka ut över konsekvenserna men då var förövarna redan borta.

Vi kan bara hoppas att man lägger av med sådant där larv i fortsättningen och att elever från Rudbeckskolan inte antar utmaningen och får för sig att ge igen.
Sådana där dumheter kan eleverna från "den andra" skolan ha för sig själva.

 Mats B

98-06-08 (11.52)
Örebro kommuns personal får köpa Maccar!

Frågan om personaldatorer inom Örebro kommun har hitills bara gällt PC-datorer med Windows som operativsystem.
Men idag fick vi en färgglad broschyr som berättade att det nu också går bra att "personalköpa" Macintosh-datorer.
Det är G3-or det rör sig om, inga dåliga grejer, alltså.

Tack och lov verkar det nu som om diskrimineringen av oss Mac-användare håller på att upphöra. Genom denna köpmöjlighet erkänns Macintosh som en dator, som alla andra, att räkna med.

Hurra för kommunen, och hurra för bland annat de medielärare som kämpade så väl för denna sak, fast det sades att det var omöjligt...


 Mats B

98-06-08 (08.29)
Vad hände idag, förr om åren?!

Nyheten under denna är ju cool. Men om man går lite längre ner på sidan för det datum man söker, så kan man finna lite andra uppgifter också, historiska sådana.
T ex, får vi veta att idag, fast år 492 så invaderade Attila Italien, att idag 570 grundades Islam i Mecca. Läs mer:
Gå dit och kolla: http://www.scopesys.com/anyday/

 Mats B

98-06-07 (14.54)
Vem är född samma dag som DU?!

Nu finns svaret på vilka berömdheter som är födda på samma dag som en själv på Internet.
Webmästaren delar naturligtvis födelsedag med Platon (fast han föddes ju sådär 400 år f.kr, så de har aldrig träffats).

Gå dit och kolla: http://www.scopesys.com/anyday/

 Mats B

98-06-06 (21.48)
MacLabbets webkamera svart!

Någon klant har sabbat MacLabbets webkamera som är helt svart under lördagskvällen. Den borde inte vara så svart ens om lyset var helt släckt. Någon har varit inne och vridit kameran, eller dragit ner rullgardinerna och släckt lyset.
Är det Linda och Anitha? Eller är det Kal J Ström? Jag gissar nästan på den sistnämnde som ju gärna går med huvudet under armen....

Tyvärr kan man inte göra något åt detta förrän under morgondagen (det finns säkert 1000-tals som vill in och titta i ett tomt MacLabb.....)

 Mats B

98-06-05 (15.56)
Websändning i kväll!

Webmästaren själv försöker göra en websändning via PowerBook och modem i kväll klockan 21.00 - 02.00.
Det hela sker under en konsert på Q-Club i Örebro, där webmästarn lirar skön bas i gruppen The Blue Pearls.

Vill ni försöka kolla det hela i strömmande svart-vita bilder kan ni gå hit!
(Det är tyvärr slutsålt)

 Mats B

98-06-05 (15.55)
Josef Fares kom in på DI!
Regilinjen i Stockholm fixad!



MacLabbet gratulerar Josef Fares i Mp3a som idag fick besked om att han kommit in på Dramatiska Institutets regilinje i Stockholm. Grattis, grabben!

 Mats B



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604