Maj -98
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: Macpressen och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Aprils nyheter här!

TILLBAKA TILL MACLABBET




98-05-30 (15.27)
Apple anmäler Skövde kommun!
Bara PC att välja på för personalen!!

MacLabbet fick just in följande telegram som troligen härstammar från TT:

.......pip-pip....."APPLE ANMÄLER SKÖVDE FÖR KONKURRENSVERKET...
Apple anmälde på fredagen Skövde kommun då deras MacIntosh-datorer inte fanns med i underlaget som Skövde kommun lade fram och begärde anbud på för sina 3700 anställda. Där handlade det enbart om Windows 95 och PC"
........pip-pip.....

Hoppas det inte behöver bli så i Örebro kommun.


 Mats B

98-05-28 (23.28)
MacLabbets nyhetstjänst kanske ljög om Amir!

Måhända har några av våra källor farit med osanning, för alldeles nyss kom följande meddelande in på vår printer i frågan om Amir och hans datorlojaliteter, återges här i sin helhet:

.........pip-pip-pip......"Jag läste på nyhetssidan om dina klagomål. Jag skulle vilja rätta dig lite. För det första så sa faktiskt Amir att han tyckte att eleverna på Medieprogrammet skulle byta till PC. Han sa också att han förstod att du skulle bli sur när han sa så.
För det andra skrev du att skribenterna inte går på Medieprogrammet. Det är också FEL. Du borde veta att jag går media.
Den andre skribenten var Martin Karlsson i MP1. (Jag vet inte om du har honom).   Innan vi publicerade intrevjuen så läste Amir igenom den och godkände den i sin helhet. Om han tyckte att vi hade felciterat honom borde han ha sagt till. Så det så!
Jag väntar mig en rättelse på nyhetssidan.
Hade /Danne Eriksson"...pip-pip-p........
     

("Dina" och "du" i printermeddelandet syftar på webnyhetsredaktören, som helt klart borde vetat bättre).

Härmed är rättelse inlagd och ursäkt framförd.

Fotnot:
Amir har varit (och är nog i hemlighet, fortfarande) Maccare (Ljudlärare på Rudbecksskolan), och har lärt sig det mesta på Mac, ända tills årskiftet, då han började grejsa med PC. Tack vare den månad han behövde för att sätta sig in i hur PC-apparater fungerar har han nu fått ett kanonjobb på Cap Gemeni och kan således omsätta alla de kunskaper han lärt sig på världens bästa dator Macintosh till PC.
MacLabbets nyhetstjänst gratulerar Cap Gemini till ett verkligt kap.
(...som numera är portad från labbet....)


 Mats B

98-05-27 (13.19)
Internationellt studiebesök i labbet!

För några dagar sedan hade vi fint främmande här i MacLabbet. Som ett led i skolans internationella utbyte kom fem lärare från främmande land hit. Det var två nord-Irländare och tre italienare.
De skulle bara kika in i fem minuter, var det tänkt, men det slutade med att Rudbecksskolans John Lowe fick knuffa ut dem med milt våld efter över en timmas besök. De blev alla i extas och hänförelse över MacLabbet.

Så här ser de ut på bild:



Från vänster: De två killarna från nord-Irland. Sedan webmäster själv längst bak och en italiensk lärarinna snett till höger, framför. Till höger om henne en italienare och strax före John Lowe Italienskan som också, bland annat, agerade tolk. Allra längst till höger, gladast, var John Lowe, som också agerade översättare när webmasters "Åsa-Nisse"-kunskaper i engelska inte räckte till.

 Mats B

98-05-27 (12.59)
Sköta e-postlista är lätt -på Mac!

Det är alltid trevligt att höra små beskrivningar av hur det ser ut i världen, och hur det kan vara. Via en e-postlista beskriver en webmaster (en Mac-webmaster som "han" i MacLabbet) hur han för en kunds räkning fixade en e-postlista.
Sådant där brukar ju vara krångligt på PC. Men nu är det ju Mac det handlar om, så han skrev så här:

"...det är nu inte längre en vitrock som hanterar användare och grupper utan en vithårig dam i 55-års åldern på personalavdelningen."

Visst är det skönt att Macintosh är enkelt och användarvänligt?
 Mats B

98-05-27 (10.27)
Amirintervjun -en förvanskning!

Enligt olika oberoende källor har Amir inte påstått det som sägs i intervjun på Teknews.
Det han påståtts ha sagt är att PC är framtiden, det man ska satsa på som skolungdom.

Eftersom vi vet att det PC-killar som skrivit artikeln så misstänker vi en "modifiering" av Amirs tyckande, som gått lite utanför vad som är tillåtet rent pressetiskt. (Fast PC-killarna som skrev artikeln går ju inte på Medieprogrammet och får lära sig sådant).

Hur som helst, MacLabbets "källor" låter meddela att Amir, vid ett besök på skolan i veckan, låtit meddela att han inte alls utryckt sig på det sätt som påstås i intervjun.
 Mats B

98-05-27 (10.07)
Larry säger sanning om Bill!

Larry Ellison, som är vd för Oracle och också med i Apples styrelse har enligt Macpressen, som läst PCWeek, sagt att Microsoft inte uppfunnit någonting:

"Jag vill bara spy när jag hör Bill ljuga om Microsofts innovationer!"

MacLabbets nyheter behövs - om sanningen ska fram.
 Mats B

98-05-25 (12.17)
Studiebesök av lärare i Örebro!

På onsdag, den 27:e maj kommer MacLabbet under två omgångar att fungera som en lärosal för andra lärare än Rudbecksskolans egna.
Som ett led i KK-projektet kommer då webmäster att visa hur det går till här uppe, hur lätt och enkelt det är att "driva web" i Macmiljö och mycket, mycket mer.
 Mats B

98-05-25 (12.16)
Studiebesök i MacLabbet idag!

John Lowe kommer upp med ett studiebesök med folk från nord-Irland och Spanien idag.
Meningen är att vi ska visa dem hur en slipsten ska dras, här i vårt ljuvliga "MacLand".
 Mats B

98-05-23 (16.59)
Lite Steve Jobs utvik?

För dem som inte kan få nog av Apple och Steve Jobs har nu en snubbe gjort en riktigt snygg sida, med snack, foton och rörliga bilder (där Steve rör sig).
Så som helgnöje rekommenderas denna site.

Klicka här bara, så kommer ni till Steveland.
 Mats B

98-05-19 (12.46)
Idag "manglas" äskandena,
Blir det nya datorer till Medieprogrammet?

Idag klockan 16.00 kommer skolans IT-grupp att ha möte. Under mötet diskuteras vilka datorinköp det kommer att bli frågan om för skolan.
Det har äskats PC-datorer och Macintosh-datorer.
Det blir en ekvation som kommer att bli svår eftersom pengarna inte räcker till allt som skolan vill och behöver köpa.
Vi rapporterar om mötet senare, då det klarnar. Detta är en ryyyyysssssaaaaarreeeee!
 Mats B

98-05-15 (12.20)
"Old Blue Eyes" har gått
till de sälla jaktmarkerna!!



Frank Sinatra har "kastat in handuken". Han finns inte längre bland oss. Den gamle sångaren blev 82 år.
I 48 år, sedan 1940 har han hållit igång. Först som succé, sedan som föredetting, sedan som Mega-stjärna igen.
Han framträdde i filmer (en Oscar för Härifrån Till Evigheten), på skiva och på de stora scenerna.

På 60-talet var han "ute" en period. Genomförde faktiskt en turné i de svenska Folkparkerna. Men drog bara något tiotal beundrare per ställe. Men det sänkte honom inte, utan han kom igen med nya tag.

Han slog fotografer på käften, han slog brudar på käften. Han drog sig inte för att fylla på sitt glas. Men han var en legend. Den sista av de tre i "The Brat Pack", Los Angeles "slynglar" (de andra var Dean Martin och Sammy Davids Jr).

Både U2 och Sex Pistols lirade hans låtar, och många, många andra.

Klicka på bilden ovan och gå och titta på Sinatra, kanske lyssna också. Men det bästa är att gå och köpa en skiva.

CNN har en specialrapport här!
 Mats B

98-05-14 (10.25)
Nya IMaccen utan diskett!

Apple tar det hela ett steg längre. Den nya "Folk"-Maccen är inte utrustad med diskettenhet. Jobs går vidare i sina djärva satsningar. Fast frågan är ju hur man ska bära sig åt då?
Men det är väl tänkt att man ska sköta all kommunikation via Internet (eller koppla på någon "enhet").

Disketter är ju ett otyg i sin nuvarande form. De är inte speciellt säkra eller pålitliga, som vi vet.
Så nu får vi se hur många som vågar köpa en Mac utan diskettenhet.
 Mats B

98-05-13 (10.55)
Josef, Abdi och Hasse gjorde succé i natt!

Igår kväll visade TV 4 grabbarnas episka verk samt intervju med Abdi och Josef.
Det märks att de går på Medieprogrammet, inga stakningar där inte, utan snabba svar utan att tveka på frågorna de fick.
Ungefär som filmen, ett tjyv-drama som utspelade sig i Örebro. Mycket action var det.
Hollywood nästa?
 Mats B

98-05-13 (10.53)
Domänstrul i natt!

I går kväll och i natt gick det inte att komma fram till våra sidor. Något strul med domännamnen var problemet (bland annat). Alltså inte HALs fel.
Allt strul gjorde att den god HAL 9000 klappade ihop totalt. Så vi fick ge honom lite varm chocklad så han lugnande ner sig. Sedan startade vi om honom. Och nu går han så fint igen...

 Mats B

98-05-12 (09.52)
Josef och Abdi på TV 4 i kväll!
  

Josef Fares och Ali Abdisalam medverkar i kvällens TV 4 med sin film "Bad Luck". Även Juan "Hasse" Perrona är med i produktionen, men kunde på grund av andra åtagnaden inte medverka i studion.
På grund av tidspress så skriver vi inte om filmen här utan hänvisar till TV4:s website om grabbarna. Läs här och här!
Titta i kväll alltså, och under tiden, klicka in er på ovanstående länkar och njut av några av Medieprogrammets hjältar.

 Mats B

98-05-11 (19.46)
Mac-spel på nätet!

Ett nytt ställe för att ladda ner shareware-spel (sådana som man får prova gratis men sedan ska betala några dollars för om man vill fortsätta använda dem) finns på Macdownload.
Gå dit och titta. Kan behövas lite nya spel till HEMMET nu när det är vår och sol och fågelkvitter.

Observera att Rudbecksskolans policy i fråga om spel gäller även i MacLabbet. Det är absolut förbjudet, under alla omständigheter, att spela spel på skolans datorer.
(Vissa studier av interaktiva pedagogiska tillämpningar, med måtta, tillåts dock i MacLabbet under klinisk kontroll av wäbmäster själv).

 Mats B

98-05-08 (10.36)
Melodifestival-nytt!

Då är det dags för årets mest bedrövliga TV-spektakel. Hela Europa tävlar i en musikform som ingen lyssnar på och inga "riktiga" artister vill ställa upp i.
På det gamla goda 70-talet anordnades motfestivaler. Bland annat legenden Ulf Dageby sjöng då: "Doing the omoralisk schlagerfestival..", utstyrslad till "Sillstryparen från Götet.
Men luften har tyvärr gått ur kampen mot Melodifestivalen (hur orkade man?). Så nu får man titta igen, sedan några år.

Vill ni förbereda er på årets spektakel kan ni gå till festivalens svenska sida här!
Eller till den internationella sidan här!

Mycket nöje....

 Mats B

98-05-08 (10.36)
Kul om STUDIELÅN!

Enligt eminenta TEXT-TV har vi de sämsta studielånen i Norra Europa.
En dansk har i genomsnitt betalat tillbaka sitt studielån på tio är, här har de flesta en skuld kvar vid 50 års ålder.

Men det mest tankeväckande är att man räknat ut att för att en svensk student ska kunna betala av sitt studielån (efter 9 terminer) bör han eller hon få en ingångslön på minst 27 000 spänn i månaden.
...och sådana löner finns inte här i landet (där man lurar medborgarna att man får igång ekonomin genom att hålla lönerna nere och öka aktieutdelningarna med några procent per dag....)

 Mats B

98-05-07 (13.05)
Jag mötte Lassie!

MacLabbets internkontroll fick tag i en bra bild häromsitens. Den här gången är det chefen för MacLabbet, rektor Annika Thornell som är spårad...
Klicka här och se vem hon mötte.

 Mats B

98-05-07 (09.46)
Chatta med Jeltsin!



Äntligen kan man chatta med Jeltsin. Det vi alltid längtat efter. Basen för Ryssland ställer upp nästa vecka, för första gången på Internet.
Så styr edra browsrar till MSMBC på tisdag, den 12:e maj.
(För övrigt samma dag som Josef och Abdi i Mp3A är med på TV 4 och visar sin film, och denne webredaktörs morsa fyller år)

 Mats B

98-05-07 (09.00)
Wow vilken design!

Mumsig sak...

Så har "FolkMaccen" kommit till världen. För under 10 000 spänn slår den alla Pentium-modeller.
Fantastiskt på många sätt. Kolla bara höljet. Är den inte fräckt genomskinlig i sin UFO-skepnad?
(Underligt att jag presenterade "bubblan" som ska nyproduceras igen här på nyheterna bara för ett par dagar sedan. Det är ju egentligen både samma idé och design. För "vanligt" folk till överkomligt pris. Äntligen har man fattat vad det är som gäller. Vi behöver inte mer lyxmodeller som bara företag har råd att köpa, utan prylar som vi "vanliga" kan köpa).

Vidare presenterade man en ny Powerbook (supermodell förstås) och lite annat.
Vill ni veta mer förslår jag att ni går till MacPressen eller MacWorld och läser (länkar längst upp på den här sidan), eller varför inte direkt till Apple?

 Mats B

98-05-06 (16.50)
Färska rykten om kvällen!

Vill man "veta" vad som är på gång hos Apple kan man med fördel gå till MacRumors och kika. Idag toppas nyheten om vad som kommer att hända i kväll.
Klicka er dit själva så får ni se om det vattnas i munnen...

JAG VILL DIT OCH KLICKAR DÄRFÖR HÄR!

 Mats B

98-05-06 (10.29)
Något lurt på gång!
hos Apple....

Om man går till Apples hemsida i USA så har de gjort om den totalt. Det står bara Pro.Go.Whoa.
Vad är det som händer?
Så här har de aldrig gjort förr.
Jag gissar på följande:

1. Man stänger farbriken.
2. Man har köpt MicroSoft och lagt ner det.
3. Man har någon ny revolutionerande Mac på gång.

Eller också är det något helt annat på gång. Huvudsaken är ju att vi blir nyfikna, eller hur? Och så skriver jag om det här och så går fler dit och kollar.
Vad det handlar om får man veta 21.00 svensk tid, om man går till deras sida.
Huva....

 Mats B

98-05-05 (10.14)
Bubblan tillbaka!
Äntligen en "folkvagn" igen.

Den här bilden är "lånad" av CNN:

Folkvagnen

Den visar den nya folkvagnen. Något anpassad för 2000-talet. Vi kan inte undanhålla er den här informationen.
Det var en bil man hade råd med. Hoppas den blir lika billig nu (och miljövänlig). Originalet hade skuffen fram och motorn, fläktkyld, bak. Inte så säkert kanske, men en Västeråsfamilj kunde lätt tränga in sig, mor och far fram, farmor, farfar, mormor, morfar i baksätet och några ungar i den nedsänkta hatthyllan bakom den äldre generationen...

 Mats B

98-05-05 (10.12)
Problem med "nätet"!
Kommunen har problem

Vi har fått rapporter om att det är problem med internetnätet inom kommunen idag. Ännu har vi inte märkt av några försämringar i trafiken. Men både kommunen och Telia arbetar tydligen på att lösa problemet.
Skulle det nu gå åt skogen, så vi inte kommer ut eller kan bli nådda, ska vi vara förvissade om att det ordnar sig, förr eller senare (kan man hoppas).

 Mats B

98-05-04 (08.21)
Nu är det maj!
- med webkamera!

Efter den långa sista april - första maj-helgen är vi nu tillbaka med nya krafter.
Någon klant hade tyvärr ställt webkameran åt ett annat håll så man kunde inte njuta av bilder från det tomma labbet under helgen.
Misstänkta är Staffan Hesselbom och Kal Ström.
Nu är kameran uppställd lite högre, så att barnen inte kommer åt den...(ja, jag är syrlig).

 Mats B



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604