April -98
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: Macpressen och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Mars nyheter här!

TILLBAKA TILL MACLABBET




98-04-29 (12.21)
Helen fyller år idag!

Idag fyller Medieprogrammets eget yrväder, M400-planets Lill-Babs, Mp3a´s betvingerska Helen Andersson jämna år.
Hur gammal hon är får ni räkna ut själva men om tre år blir hon lika gammal som Jesus var när han dog.

Se Helen i hennes klassiska meddelande till nationen HÄR!

En hint till:
Om man är hälften så gammal som Helen får man åka moped och...(aj-aj).

Vi grattar Helen på hennes sista bemärkelsedag här på skolan och återkommer med ett porträtt (faktaruta) vid senare tillfälle.
Skriv ett e-brev och gratta själva: helen.andersson@bf.orebro.se

 Mats B

98-04-28 (09.41)
Kolla Internettrafiken!

Efter ett tips av Åkesson på PC-avdelningen (tack Göran) kan vi idag lämna ut en länk som visar statistik och sådant om internettrafiken i världen.
När det har gått segt att surfa så kan man gå dit och titta, glädjas åt att det antagligen gått segt för andra också.
Sedan kanske man kan lära sig ett och annat om när det är lämpligast att surfa (just det, när amrisarna sover).
Här är länken: http://www.internettrafficreport.com/ som visar statusen för olika länder (och hela världen).

Vill man gå direkt på Sverige och se hur det sett ut här så klickar man här.

 Mats B

98-04-24 (11.45)
Inga RealAudio-problem!

Vi dementarar vår egen nyhet som smattrade in för någon timma sedan. Alldeles nyss fick vi ett besked från Stockholm, att användare av PC-maskiner, bakom brandvägg, visst kunde mottaga våra utsändningar.
Det var ju skönt.
Den förre tipslämnaren kommer att tas i örat och rekommenderas att införskaffa en färskare Realaudio-spelare hos http://www.real.com.

 Mats B

98-04-24 (10.28)
Chatta med en apa!

Äntligen kan vi chatta med en riktig apa, en gorilla. Det här låter sig göras på måndag den 27:e, då en 26-årig apa sitter framför sin dator (en, jo just det, Macintosh).
Apan har lärt sig cirka 1000 tecken, fullt jämförbart med en gymnasieelev...

Chatten är ett sätt att väcka uppmärksamhet för dessa apors existens ("Vi vill ha ett eget ställe av kommunen...").

Så ställ in er Locations i Netscape på http://www.gorilla.org på måndag. Kanske det är värt att gå dit redan nu för att ta reda på tider och så.
Antagligen förstår bara apan engelska, men prova gärna annat läte.

"-Mac, så lätt att till och med en apa kan..."

 Mats B

98-04-24 (10.19)
RealAudio-problem för PC-nissar!

Vi har fått en rapport om att våra nya realaudio-filer inte funkar på PC. Det ryktet vill vi inte tro på. Men enligt tillförlitlig källa (hur ska vi ha det?) så får PC-nissen inte fram något ljud.
Vi undersöker detta vidare och hoppas att läsare med PC kan kolla åt oss och sedan meddela mig per e-post om det funkar.
Gå till http://maclabbet2.orebro.se/real/ och prova.

 Mats B

98-04-22 (15.11)
RealPlayer-bibliotet hos MacLabbet!

Visserligen har vi i skrivande stund bara två filmer att visa upp, men någonstans måste man börja.
Här kommer de filmer som vi producerar på något sätt och tycker är värda att visas upp presenteras. Ta en försiktig titt.
Håll kön därborta!

 Mats B

98-04-22 (10.31)
Realaudio och video hos MacLabbet!

Japp, nu går det att köra strömmande ljud eller video från MacLabbets servrar. Det är bara komprimera sin Quicktimefilm (eller bara ljud) i Realdecoder och lägga ut.
Webmästaren höll på några dagar, det sades att det var omöjligt med Macintosh, men det visade sig vara en lögn.
Hur man gör?
En ingående förklaring, steg för steg, för både webmästare och komprimerare (sådana som vill göra Realaudio och lägga ut på nätet) finns här.
RealPlayer och programvara för att komprimera ljud och videofilerna finns här!

 Mats B

98-04-20 (12.06)
Reklam för HMs site!

Nu har lågprisklädaffären Hennes och Mauritz kommit ut på nätet. En internationell site, men man kan klicka sig vidare till den svenska delen.

För alla klädtokiga tonåringar är nog det här finemang. Som alla vi andra "vuxna" vet så har man ju bara råd att köpa kläder medan man går i skolan. Sedan tillkommer ju andra konstnader i livet.
Hur som helst. Det går utmärkt att beställa sina kretioner över Internet.
Titta på sidan själva, som ett exempel på hur det kommer att bli, mer och mer.
 Mats B

98-04-17 (10.43)
Amerikanska företag
byter upp sig till Mac!

Nu har visst flera företag i USA beslutat att slänga ut sina gamla PC och satsa på Macintosh i stället.
Och som vi vet brukar det bara vara en tidsfråga innan vanor från "amerikat" kommer hit.
Läs mer här, eller på svenska här.
 Mats B

98-04-16 (23.48)
Rättelse från Göran Åkesson!
(om tidigare nyhet)

Tidigare i dag presenterade dessa nyhetssidor en nyhet som handlade om att internet var bortkopplat under dagen. Med anledning av detta så kom ett tillrättaläggande från Göran Åkesson:

"Hej.
Du skev i Mac-nyheterna : ............dels kopplade Åkesson helt sonika ur sladden här på Rudbecksskolan.Tack och lov har han kopplat i den igen..............
En förklaring är på sin plats. Jag hade att välja mellan två saker.
1. Låta allt vara som det var. Paketstormar, eller vad det var, störde ut hela vårt lokala nät. Inget fungerade.
2. Fimpa Internet-kopplingen, så att  Lasse R. m. fl. kunde genomföra sina lektionspass ( bl. a. i Photoshop).   För mig var valet enkelt !
P.S. På PC-sidan har vi faktiskt lektioner även "utanför" Internet ! D.S.

  /Göran Å
"

Som nyhetsredaktör tar jag naturligtvis in denna rättelse oredigerad. Men jag släpper också fram herr institutionschefen i MacLabbet Mats Blomgren som får bemöta Åkessons rättelse:

1. De här paketstormarna har vi märkt av i MacLabbet också. Det är några fåntrattar som försöker sänka oss genom att skicka ut signaler på ett fegt sätt. Det är som väder. Och de senaste dagarna har det pingat betänkligt i vår server HAL 9000. (Tack och lov har vi motmedel).

2. Jag har förståelse för att man stänger av internetkopplingen så att man ska kunna bedriva lektioner på PC-sidan här på Rudbecksskolan. Däremot har jag ingen förståelse för att man inte informerar oss om detta på "Mac-sidan".
Lektioner i internetkunskap var planerade, men fick ställas in. Det går inte att improvisera alla gånger.
Dessutom är vi glada åt att faktiskt kunna använda våra datorer för DTP och sådant när inte Internet fungerar. Vi behöver tack och lov inte stänga av vårt nätverk först.


Så långt Mats Blomgren

Sådär, nu har alla fått kommit till tals. MacLabbets nyhetsidor, alltid neutrala (med viss Mac-böjning)
 Mats B

98-04-16 (23.34)
Skicka meddelanden via fildelning!

Visste du att det går att skicka meddelanden till de som är anslutna till din Mac med fildelning med system 8?
Gör så här: Gå in i äpplemenyn, inställningar och fildelning. Klicka på fliken fildelningsaktivitet. Där ser du vilka som är anslutna till din dator. Håll inne alternativ-knappen (ALT) och dubbelklicka på den du vill skriva meddelande till.
 Daniel Eriksson

98-04-16 (23.32)
Internet2 - snabbt som sjutton!

Ett nätverk som sammanlänkar 100 universitet och några andra skolor har skapats med hjälp av 500 miljoner dollar i bidrag från några företag i USA.
Det nya Internet klarar att överföra 15000 A4-sidor text på en sekund.
Överföringsastigheten kommer ligga på mellan 100-1000 mbit/sek.

Nätet är i första hand tänkt för att forskare ska kunna samarbeta mer effektivt kring olika projekt. Utvecklarna av nätverket hävdar dock att teknologin bakom det hela även kommer att kunna hjälpa till att snabba upp det vanliga Internet.
Internet2 kommer att köras på fiberoptiska linor, därav den snabba hastigheten.
Internet2 beräknas vara funktionsdugligt i slutet av 1998. 
 Daniel Eriksson

98-04-16 (16.36)
Apple är en vinstmaskin!

Här kommer en plankad nyhet från Macworld:
Apple går med vinst. Senaste kvartalet med 55 miljoner dollars.
Under detta kvartal, januari till mars såldes 650 000 Maccar runt klotet.
Det börjar röra på sig. Vi tackar.
Mest säljs de nya G3-Maccarna.
 Mats B

98-04-16 (16.26)
Bortkopplade!

Vi har varit bortkopplade större delen av dagen. Det här beror på flera saker. Dels hade nätet inom Örebro kommun problem, (tydligen orsakade av fjantar som pingar och skickar grejer som slår ut servrar, omogna dumskallar), dels kopplade Åkesson helt sonika ur sladden här på Rudbecksskolan.
Tack och lov har han kopplat i den igen. Så vi får väl hoppas att vi får vara ute ett tag nu.
Det var annars ganska länge sedan vi hade avbrott i förbindelserna. Det tackar vi för.
Så nu vet ni varför vi var "borta". 
 Mats B

98-04-15 (23.06)
FLASH 3 ute nu!

Den tredje versionen av Macromedias Flash är nu släppt som beta.
Nyheterna i trean är bland annat vektor-transparens och funktioner för animation av knappar och menyer. En testversion finns att ladda ner från Macromedias hemsida. 
I slutet av maj väntas Flash 3 vara helt klart för att släppas på marknaden.  
Maclabbets nyhetsredaktion kan tipsa om en bra FLASH-sajt. Dock inte version 3 utan 2:an. Ta en titt på http://www.gabocorp.com.
Glöm inte sätta på högtalarna och "maxa" volymen!  
 Daniel Eriksson

98-04-15 (23.03)
Golven bonade i labbet!
Men Färglasern krasslig

Golvet har bonats så det nu är blankt och fint i MacLabbet. Men tyvärr blev vår färglaser lite dålig under påsken. En "kirurg" kommer under torsdagen att operera så att "han" fungerar som vanligt igen.
 MatsB

98-04-09 (00.52)
Ljuset på i MacLabbet!

Kollar ni nyheterna nu i natt så ser ni att ljuset är på i MacLabbet (om ni går till Livekameran från förstasidan).
Det är Kal som lämnat ljuset på efter att ha varit i labbet idag.
Kal är egentligen rätt trevlig, men har inte blivit riktigt "torr bakom öronen" ännu. Den där RIKTIGA ansvarskänslan har inte infunnit sig.
Men om vi alla riktigt, riktigt, önskar det, så kommer han nog att växa upp till en ansvarstagande ung man.
 MatsB

98-04-09 (00.39)
Nyheterna i fara!

Denna nyhetssida har verkligen haft en nedgång på sistone. Detta beror på att nyhetsredaktören inte har tid att skriva nyheter varje dag. Detta beklagar vi.
Nyhetssidan kommer att leva kvar, men den kommer inte att uppdateras så ofta som tidigare då ni fått nya grejer här varje dag.
Förhoppningsvis kan sidan ta nya tag under nya former framöver. Så håll ut.
Det krävs bara rutiner och personal, så vänta bara.
 MatsB

98-04-01 (09.38)
Betygen i fara!

Enligt den oberoende nyhetsförmedlingen TEKNEWS så har slutbetygen för årskurs 3 råkat i allvarlig fara. Vi återkommer här när vi vet mer. Under tiden kan ni gå dit för att få mer information.
 MatsB



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604