Mars -98
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: Macpressen och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Februaris nyheter här!

TILLBAKA TILL MACLABBET




98-03-30 (11.58)
Gör layout på webben
-Ta med till din dator

Nu kan man experimentera med logotyper på webben. Och sedan ladda hem resultatet. Det finns en massa smått och gott (gratis) på http://www.zyris.com/. Sidan är väl värd ett besök för hemmapulare.
 MatsB

98-03-28 (13.26)
Mailliste-servern borta

I går fredag så dog vår kära mail-lista. Programmet är stendött och höll på att ta kål på servern. Vi vet inte vad det är för fel. Antagligen har vi tryckt in för många listor och till slut pallade inte programmet med.
Så ni som har listor på servern får ge er till tåls lite till. Webmäster ska försöka intallera om programmet och sedan får vi försöka igen.
 MatsB

98-03-26 (15.15)
Anitha och Lindha utvikningsbrudar
hos City-Nytt!

De som vill bekanta sig lite närmare med MacLabbets flickgarde Anitha och Lindha kan ta ett exemplar av gratistidningen City-Nytt som kommit ut idag. Där kan man bland annat se Anitha utfläkt på en helsidesbild framför en hög kluriga leksaker och Linda i tre olika exemplar på två olika bilder i olika vinklar.
De här brudarna här "hotta". Utetjejer som är innetjejer.
Vill ni se dem "på riktigt" i "verkligheten" är det bara att gå upp till MacLabbet och titta. Har ni TUR så är de här. Annars är de väl iväg på något annat viktigt...

 MatsB

98-03-23 (12.05)
Ny skoltidning på webben!

En redaktion (som får presentera sig på sina sidor) har jobbat hårt de senaste veckorna för att få ut första numret av webtidningen TEKNEWS.
Så nu är det bara för er att gå dit och njuta.
De här nyheterna är något annat, och kommer fortfarande att finnas kvar här. Tyvärr blir det lite si så med MacLabbets nyheter pga tidsbrist, men händer det något så kommer det upp här.

 MatsB

98-03-17 (09.11)
Nya fria typsnitt!

En trevlig tjej som heter Mary Forrest har varit vänlig nog att lägga ut lite gratistypsnitt på webben för nedladdning. Det är både Mac och PC-snitt.
Hon gör fina sidor över huvud taget (väl värda att surfa runt på, många bra länkar).
Så surfa in till Archive de la Fiesta och hämta in lite nytt. (Är ni i MacLabbet kan ni väl ta ett snack med Webmästar´n först, okej?)

 MatsB

98-03-16 (08.36)
Reklam för tidning!

Denne webmästare fick syn på en ny (nåja tredje nummret) Mac-tidning på svenska i helgen. Den heter Mac-Magazine och visade sig vara en liten godbit.
Med varje nummer medföljer nämligen en CD-Rom med Shareware och annat smått och gott. I senaste numret en fullständig version av FileMaker 2.01 t ex.
Så den som behöver lite mer kunskap, lite mer programvara eller hjälpprogram, bör investera sina sista 50 kronor på ett nummer av Mac-Magazine.

 MatsB

98-03-13 (10.51)
Nyaste G3-processorn!

Nu släpper Apple den nyaste G3-processorn. Den ska rejsa på i 300 Mhz. Det blir nog något alldeles extra.
(Källa: Macpressen)

 MatsB

98-03-13 (10.50)
Uppåt för Apple-aktien!

Igår nådde Apple-aktien 27 dollar, vilket är den högsta noteringen sedan i somras. Detta som ett litet tips till alla aktiespekulanter på Rudbecksskolan och annorstädes. (Det sägs att PC-lärarna här nu köpt två stora poster i Apple).
(Källa: Macpressen)

 MatsB

98-03-12 (10.40)
Apples nya reklamfilm!

For your pleasure, har vi lagt upp Apples nya reklamfilm här på webben för snabb nedladdning i Netscape (eller Explorer).
Reklamen har blivit lite tuffare och anspelar på Pentiumreklam som tidigare visats i USA.
Men även om ni inte sett den reklamen är den här värd en titt.

OKEJ VISA MIG FILMEN!

 MatsB

98-03-10 (20.58)
Nytt Pacemaker-batteri till 6100-Maccarna!

Nu har vi bytit ut batterierna på våra äldsta Maccar: Power Mac 6100/66. Efter ett flitigt användande (nästan fyra år, eller är det tre?) så märkte vi tendenser på att något var på tok. De orkade inte hålla kontakten med Ethernet (nätverket) utan ställde automatiskt in Skrivarport istället.
Det här är ett säkert tecken på att batteriet är slut.
(Nu tycker väl många PC-nissar att det är roligt att Maccen går på batteri, men det bjuder vi på, humor har förlöst mången stel själ).

Det här lilla batteriet gör att datorn "minns" en mängd inställningar även fast den är avstängd. Den håller helt enkelt reda på det nödvändigaste åt användaren. Att batterien tog slut nu ser vi som ett tecken på att 6100 har använts flitigt av eleverna.

Det är ju inte heller illa att första generationens PowerMaccar fortfarande rullar på. Vi har slängt in mer arbetsminne (16Mb blev 48 Mb) och större hårddiskar (350 Mb blev 2 Gb) och det tuffar på som aldrig förr. Undrar hur många PC-maskiner som gör det med så många år på nacken?
Kanske vi sedan slänger in de nya G3-processorerna (ca 5000 spänn styck) då har vi vrålsnabba och ultramoderna maskiner utan att behöva köpa nytt.

 MatsB

98-03-10 (20.48)
PageMaker fixad!

Igår kväll ordnade det sig som så att en uppdatering laddades hem från Adobe på PageMaker 6.5. Den här uppdateringen gör att det nu går att skriva ut problemfritt från ett PageMaker-dokument på en dator med system 8.
Tidigare har man behövt hålla ner alt-knappen när man väljer utskrift för att kunna få ut sitt arbete. Nu ska det här problemet i alla fall vara fixat.

 MatsB

98-03-09 (08.44)
Servern nere i 4 timmar!

Vår server var nere i fyra timmar cirka, nu på morgonen. Efter undersökningar visade det sig att det var vårt eget fel. Ett program som ska starta om servern 04.27 varje natt är troligen ansvarig. Den startade om servern, visst, men glömde att starta serverprogrammet WebStar.
Nu har vi kopplat bort omstartsfunktionen. Så nu ska det fungera igen. (Nu ska den bara starta om automatiskt när det blir någon form av systemfel).

 MatsB

98-03-08 (21.59)
Joakim Borg populärast!

Joakim Borgs hemsida här på MacLabbets egen server HAL 9000 är den mest efterfrågade kan vi utläsa av serverstatistiken.
Ni kan själva kolla via vår förstasida, längst ner finns en länk. Varje gång webmästaren kör programmet, eller servern startas om, så läses serverprogrammets (WebStar) logfil in, och så kan man få en massa statistik.
Det verkar som om Joakims sida står för 33 procent av förfrågningarna. Han måste ha mycket intressant att bjuda på, eller också har han varit duktig med att registrera sin sida....
(Ni som kan lite om html vet att man kan skriva mycket i meta-taggarna i html-dokumenten, som sedan snappas upp av sökmaskinerna).
Vi grattar Joakim: Grattis!

 MatsB

98-03-08 (00.36)
Grattis alla damer!

Idag är det den internationella kvinnodagen. Ge alla tjejer ni känner en present!

 MatsB

98-03-07 (14.52)
Preventivmedel till Servern!

Eftersom vi inte får vara ifred från barnsliga attacker mot vår server, (Vissa klarar inte av att en Mac-server fungerar så bra som den gör), så har vi installerat några nya program på den.
I veckan har vi ju drabbats av att serven "dött". Redan tidigare hade vi ett program som tog hand om Ping-attackerna och det gick ju bra. Men nu är vi utsatta för nya grejer som "låser" servern.
Därför har vi nu ett litet program som startar om de program som låser sig, ifall de låser sig. Sedan har vi ett par andra program som startar om hela servern om det går riktigt åt skogen, med systemfel och allt.
Faktum är att sedan vi stoppade in det här har servern gått som på räls (ta i trä).

Nu ska vi skicka loggarna till dessa säkerhetsprogram på analys till MacLabbets säkerhetstjänsts vetenskapliga laboratorium i Norrköping. Analysen får sedan ge svar på varifrån fjant-attackerna kommer.

 MatsB

98-03-07 (14.44)
Musikhögskolan har
Coca-Cola-automat!!!!!

I veckan ska den här bedrövliga historien om Coca-Cola-automatens existens utanför MacLabbet diskuteras på Arbetsplatsmötet. Det har redan varit uppe i Brukarstyrelsen ett par gånger.
Det är Anders Hellström och Karin Pettersson som är aktivast i kampen. Anders anger hälsoskäl (koffein) som orsak till att få bort automaten som tyngsta argument, och Karin upplever automaten som störande på M 400-planet.

Därför känns det extra roligt att denne nyhetsredaktör hade vägarna förbi Musikhögskolan i Örebro. Där behöver man bara titta in genom fönstren för att se en Coca-Cola-automat, OCH en kak-automat.
Där går det för sig. Undrar hur violinisterna upplever att det är att spela med koffein-skak i fingrarna? Hur har de löst det där?

Från MacLabbets sida säger vi så här: Är det gott nog åt Musikhögskolan, så är det gott nog åt MacLabbet.
(forts. följer, säkert)

 MatsB

98-03-06 (10.08)
Skrivarproblem!

Eländet fortsätter. Nu har vi problem med två av våra tre skrivare. En är ju förstörd, i bihanget, genom åverkan på papperskassetten (var var läraren?). Den andra har blivit galen och skriver ut en massa papper i onödan.
Vi har konsulterat psykolog från Studentdata som kommer hit akut idag och pratar med skrivaren.

 MatsB

98-03-06 (10.05)
Servern nere!

Servern har legat nere i natt. Ungefär från klockan 22.00 till 09.30 idag har den varit i koma. Anledningen tror vi är en attack från någon ondsint och barnslig figur.
Redan igår eftermiddag började attackerna. Men nu ska vi se till att de upphör. Vi har redan tidigare ett program installerat som tar hand om sådant här, men nu ska vi också installera ett program som automatiskt startar om servern. Vi får se om det funkar.

 MatsB

98-03-05 (13.34)
Strul till USA!

Det har varit segt på nätet idag, framför allt till USA-siter. Vi har testat tyska siter och de har fungerat. Så det kanske är något ankare som slitit upp atlantkabeln. Men håll ut. Det ordnar sig säkert så småningom (ja, vad ska jag säga, det är ju omöjligt att få reda på var felet ligger?).

 MatsB

98-03-03 (10.26)
Väntan på reservdelar!

Idag fick vi veta att det tar minst en och en halv vecka att få en ny kassett till vår LaserWriter 12/600 i Bihanget, som gick sönder i fredags.
Apple säljer inte modellen längre (vi köpte den av Apple i somras) och för inte reservdelar i sitt vanliga lager.
Det här är ju inte världens katastrof, eftersom vi har en skrivare till, i MacLabbet, men skulle ha kunnat medverka till allvarliga driftstörningar i undervisningen.
Nu blir det istället ett störande spring mellan salarna.

Den som väntar på något gott...

 MatsB

98-03-02 (09.04)
Experiment med Welcome!

Just nu håller en av MacLabbets medarbetare, Daniel Eriksson, på med att försöka få plug-innen Welcome att fungera. Den här plug-innen gör, om den fungerar, att vi kan ha en massa virtuella toppdomäner på vår server. T ex skulle en kunna heta: http://radio.maclabbet.orebro.se och en annan http://lasse.maclabbet.orebro.se.

Det vore väl roligt att ge alla elever med egen hemsida en egen toppdomän? MacLabbet, på väg mot ytterligare segrar för användarna (bara vi får det att fungera).

 MatsB



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604