Februari -98
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: MacPower och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Januaris nyheter här!

TILLBAKA TILL MACLABBET




98-02-27 (01.45)
Teknis Äpplen hackade!

Härvan växer. Nu visar det sig att Teknis Äpplens hemsida blivit hackad igår. Antagligen av samma snubbe som la in stora filer på Hurtigs mapp (se nyheten under denna).
Det var ju ganska retsamt gjort men lika dålig stil i alla fall.
Webmästaren måste ta på sig ansvaret (aj!). Nu får alla Äpplen egna koder, personliga sådana, på den nya servern.
Kanske var något sådant här att vänta. Teknis Äpplen har gemensamt haft samma kod i snart två år nu, och förr eller senare så läcker sådant ut.

Vågar ni titta hur det såg ut, själva hacket? Se till att ha starka nerver bara, ta ett djupt andetag och gå till vår "polisutställning". Vi skäms inte, vi vågar visa våra brister:

Ja, jag vill kolla på det där hacket!

 MatsB

98-02-26 (18.25)
Teknis Äpplen avstängda!

På grund av att Teknis Äpplen delar på samma användare vid FTP anslutning till den här servern har de stängts av allihop (åtminstone tillfälligtvis).
Deras medlem Hurtig envisas nämligen med att tanka ner olagliga och alldeles för stora filer (80 Mb).
Sådant dåligt ansvar kan bland annat sänka servern som är ganska fullmatad redan.
Igår slängde webmäster ut hans filer och la ett meddelande på hans hemsida. Detta struntade han tydligen helt i för idag låg filerna där igen.
Här har vi efter drygt två år det första missbruket av vår server och vår öppenhet.

Tills vi hittar en lösning så är alltså Teknis Äpplens behörighet indragen, tyvärr (det går inte att göra på något annat sätt).

Som en upplysning kan jag säga att när det brakar över 10 Mb i mapparna, börjar det lukta illa. Då är man endera en dålig webartist, eller också har min inte någon koll alls. Behöver man mer utrymme tar man kontakt med webmäster.
Att tänka på alltså.
 MatsB

98-02-21 (14.58)
Diskriminering, igen!

Enligt rykten, som kommit till denne webmästares kännedom direkt från källan så att säga, kommer det bli svårare för oss och våra Macintosh-datorer i fortsättningen på MacLabbet och i kommunen.
"Man" (ingen vet vem denne "man" är men det hänvisas jämt till honom) har kommit fram till att Macintosh-datorerna stör och slöar ner nätverket på skolan och i kommunen.
Nu har tydligen "tekniker" gått ihop om att föröka få bort oss.
Om de nu inte får bort oss så kommer det troligtvis (i alla fall) att ordnas någon brandvägg, ett slags skydd (mot vad?) som gör det omöjligt för oss att t ex sända ut webkamerasändningar.

Det luriga med det här, dessa anklagelser, som vi ju inte hört för första gången, är att det som vanligt blir webmästers sak att gå i svaromål. Vem skulle annars försvara Macintosh-datorerna?
Webmäster är ingen nätverkstekniker, de som är nätverkstekniker är är PC-killar, så de har ju visst triumf på hand.

Men om man funderar lite så börjar man undra. Hur kan man på Högskolan i Örebro, Högskolan i Norrköping, Uppsala universitet mfl ställen (för att inte tala om resten av världen) ha en blandad miljö i nätverken utan problem, när det inte går i Örebro?

Som vanligt ligger något annat i botten. Det gamla Mac-hatet. Det gamla "vi skyller allt på Maccarna"-principen.
Men så är det, den lilla får alltid stryk, men den här gången kan och kommer "den lilla" att bita tillbaka, och det kommer att göra ont.

Om man nu så innerligt anser att Macintosh-datorer är dåligheten själv, kan man då inte bara låta oss vara ifred. Vi kräver ju ingenting annat än att få vara uppkopplade mot Internet. Vi behöver inga andra tjänster via nätverken i kommunen.
Vi är fullt nöjda med att grejsa med våra maskinen på vårt håll. Vi kör ju lätt som en plätt webservrar, webkameror, chat, e-postserver, list-servrar, shockwave, Quicktimefilmer, RealAudio, CU-SeeMe-konferenser och allt, helt själva. På och med våra grejer. Vi behöver bara vara uppkopplade med egna IP-adresser, som nu. Fast gärna lite tjockare lina ut till världen.

Det är tråkigt att vara utsatt för diskriminering. Skolans jämnställdhetsgrupp nästa.
 MatsB

98-02-18 (15.51)
Luftfixare!

Eder Webmäster träffade på en ny person i MacLabbet idag. Han ska försöka få vår luft att bli lite lättare att andas (fast råmaterialet tas ju från taket, som ligger 10 meter från Örebros biltätaste gata).
Vi önskar honom lycka till.
 MatsB

98-02-18 (15.49)
Klädhängare!

Ingen vet hur de kom dit. Ingen vet vem som beställt dem. Men nu finns det klädhängare uppsatta i MacLabbet i alla fall.
Det är ju bra, så slipper vi alla ytterkläder som brukar ta stor plats i vårt lab.
 MatsB

98-02-16 (11.42)
Sportlov!

Endast webmäster är vaken och på gång i MacLabbet. Alla elever åker skidor och kälke och kastar snöboll på folk.
Nu utförs vissa mulitmediala tester som ni kanske kan få se frukten av om någon vecka. Det gäller bara att dessa experiment utfaller väl.
Annars har det kanske varit lite tunt med nyheter på sista tiden. Det blir så ibland. Och vi är ju inte som Aktuellt eller Rapport som måste sända varje kväll, även de kvällar då det inte hänt något.
Trevligt sportlov så länge.
 MatsB

98-02-12 (12.06)
Coca-Colastrid!

Nu har också Radio Rudbeck tagit upp problemet med att några lärare på Rudbecksskolan är emot vår läskande Coca-Colaapparat här uppe vid MacLabbet.
Igår var det Brukarstyrelsemöte om saken. Elevrepresentationen hade en klar uppfattning, automaten var inte farlig.
Men några lärare tyckte annorlunda.
Läs gärna rapporten som MacLabbet producerat om problemet. En högst subjektiv rapport, men vadå? Vi vill ju ha apparaten kvar.

Ja, jag vill läsa om denna "kamp"!

 MatsB

98-02-10 (--.28)
Ny framsida hos MacLabbet!

Jag, webmäster, var bara tvungen att göra något nytt. Resultatet ser ni när ni går till MacLabbets sida.
Smaken är ju som baken, delad. Men jag tycker att den är ganska schysst. Enkel och smakfull, bla-bla (men andra tycker säkert annorlunda).
Det viktiga är att saker och ting rör på sig. Då syns det att något händer, och sidorna i siten blir intressantare.

Jag tänker bara ha med sidor som elever ansvarar för och sådana som jag själv hinner arbeta med (förutom Arkivet).
Nu ser väl en och annan undersida ut som "hej-kom-och-hjälp-mig". Men det får vi ta så länge.
Är någon av Medieeleverna intresserad av att hjälpa till att ordna undersidorna, så tar jag tacksamt emot hjälpen. Lönen för mödan blir äran.

 MatsB

98-02-10 (--.23)
Kamp för MacPower!

Nu visar det sig att MacPower har fått sådant enormt stöd att Bonniers funderar på att öppna siten igen. Och det är ju bra. Om man vill visa Bonniers att man kan tänka sig att betala för tjänsten (mellan 300 och 1000 spänn om året, man får välja själv) genom att fylla i en undersökning på webben, kan man göra det.
Gör det. Klicka bara iväg er till MacPower och fyll i formuläret.
Anmälan är inte bindande. Det är bara för att visa hur många Maccare som vill ha kvar den bästa webtjänsten i Sverige när det gäller Mac.
Vi behöver den, så gå dit och tala om det.

 MatsB

98-02-06 (11.46)
Demonstration hos Bonniers!

Redan idag, klockan 13.00, blir det en demonstration utanför Bonniers i Stockholm, annonserar ett meddelande på en av MacPowers e-postlistor. Och anledningen är att de lägger ner MacPower med omedelbar verkan.
Tyvärr kan vi inte vara där (vi får väl ställa oss utanför Pressbyrån, som ju säljer Bonnierkoncernens tidningar).

 MatsB

98-02-06 (11.44)
Skriv på protestlista!
MacPower-protest!

Nu kan den som tycker att det är dåligt att Bonniers lägger ner MacPower skriva på en protestlista. Redan nu, efter bara några timmar har hundratals skrivit på.
Klicka bara HÄR så kommer ni dit och kan ge MacPower ert stöd (eller åtminstone få ägarna att skämmas lite).

 MatsB

98-02-06 (00.06)
MacPower nerlagt!

Den utmärkta websidan MacPower (http://www.macpower.com) har lagts ner. Detta meddelade redaktören Martin Lindhe i ett e-brev halv elva på torsdagskvällen.
Bonniers, som var ägare till webtjänsten ansåg inte att den var lönande nog och tog tydligen beslutet hastigt.
MacPower har funnits som en resurs, samlingsplats, nyhetssite, filarkiv, mail-listeplats, mm, mm i drygt ett halvt år. Kanske var siten den bästa i sitt slag (även om man räknar med PC-kretsar). Den var personlig och framåtsträvande, men samtidigt kritisk och analyserande. Naturligtvis var den Mac-vänlig, men inte nödvändigtvis Apple-smörande. Apple har fått en del smockor, men med all rätt.
Genom att använda webben på de sätt man kan, och bör göra, med RealAudio, videosändningar mm, var man ett gott exempel. Tråkigt, mycket tråkigt, är denne nyhetsredaktörs åsikt.

 MatsB

98-02-02 (10.36)
Västerås värsta muggar!

Den mycket pigga lokalblaskan VLT (Västmanlands läns tidning) har en enastående bra website. Den är aktuell och den är gjord av ungt folk med kompetens. Därför rekommenderas ett besök. Gå till VLT!
Ni som vill se Västerås skitigaste och äckligaste krogtoaletter kan direkt gå HIT! (om ni törs och inte är kräkmagade).


 MatsB

98-02-01 (22.45)
MacLabbet2 ur slag!

Våra testsändningar med vår nya server HAL 9001 är ur slag. Antagligen har den försvunnit ur IT-enhetens DNS-server, och finns inte längre registrerad. Sådant händer, och nu har det ju varit sådana problem med den ett tag.
Inga problem med själva servern i och för sig, kanske man ska förtydliga, men med kopplingen och adressen, och det är ju inget vi i MacLabbet ansvarar för.
(Det kan ju också varit någon "vän av ordning", typ en ny vakt från Securitas, eller LG Skantz, som tyckt att det är onödigt att servern ska stå på under helgerna, och sålunda stängt av den).


 MatsB



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604