Januari -98
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktörer - kalJ [kalJ@plea.se] och MatsB [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: MacPower och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Decembers nyheter här!




98-01-29 (12.41)
Bruno och Frasse sjuka!

Två av Bihangets 4400-Maccar har lagt av nu. Båda lider av sviterna från elever som ändrat strömstyrkan bakpå dem. Nu är denna möjlighet igenklistrad, men vi väntar fortfarande på reservdelar, som är beställda från Holland.
Håll ut!

 MatsB

98-01-28 (18.31)
30 procent billigare Maccar!

Nu har Apple sänkt priserna på sina Macintoshar utan nya G3-processorn. Alltså PowerPC-Maccar.
Upp till 30 procent. Inte kul för dem som köpte en ny Mac igår, men kul för alla som funderar på att köpa upp sig på en Mac.
Läs mer på MacWorlds nyhetssidor.

 MatsB

98-01-28 (13.20)
Fortsatta problem!

Servern bär sig lite konstigt åt idag också. Mellan klockan 11.30 och 12.30 verkade all kontakt vara borta (kanske en vanlig förkylning). Men efter omstart fungerar den igen.
Har diskuterat med PC-avdelningen som också haft problem. Ska kontakta IT-avdelningen på Örebro kommun i eftermiddag.
Håll ut!

 MatsB

98-01-27 (21.15)
Problem hit och dit!

Precis när nyheten nedan skrevs (på servern, inte genom ftp eller fildelning) så började det hela fungera igen.
Det tackar vi för. Men nu kan ni ha det hela i minnet. Det är något fel på skolans nätverk i alla fall. Som tur är kommer vi igenom här på nätet.

 MatsB

98-01-27 (21.05)
Konstigheter med servern!

Har flyttat HAL 9000, som dessa sidor ligger på. Upptäcker att det inte går att fildela till servern (både före och efter flytten).
Ser att nätverket på skolan, admin, verkar ligga nere. Problemet ligger antagligen där. Hoppas man kan fixa det i morgon.
Det här betyder att det går att surfa på våra sidor, men inte uppdatera dem, så länge felet är kvar. Tyvär kan vi inte göra något åt detta nu.

 MatsB

98-01-27 (19.24)
Lira midi-gitarr!

På Macpower (som ju är en mycket alertare nyhetstjänst än denna) kan man nu ladda ner ett sharewareprogram, för Mac förstås, där man kan lira gura och ställa in och exportera till Quicktime, mm, mm.
Jag vill ladda hem till min Mac (ca 500 kb)

Jag vill till MacPower och läsa mer!

 MatsB

98-01-23 (12.52)
Testa nya servern!

Om ni vågar kan ni gå och testa nya servern. Håller på att bygga upp den nu. Lite ny grafisk profil och så. Har ni synpunkter, är det bara att skicka ett e-brev.
När jag fått till allt, så byter jag adress på servrarna, så att den nya blir maclabbet.orebro.se.
Jag vill tjyvtitta på servern! (med webkamran)

 MatsB

98-01-22 (16.12)
Ny server
Avbrott väntas!

Arbetet med att lägga ut http://www.maclabbet.com/96-01 på den nya servern har påbörjats. Den kommer inom kort att innehålla elevsidor och MacLabbets officiella prylar.
Samtidigt fick vi en ny domän: http://maclabbet2.orebro.se där vi kör den mer interna verksamheten, experimenterar och så vidare.
Ni som brukar besöka oss kör bara på med samma adress som tidigare.
Saknar ni något, eller blir något fel, rapportera då detta till mig via e-post. Skriv Nya Servern i subject-rutan så jag ser vad det handlar om (jag får mycket post).


 MatsB

98-01-21 (18.11)
Server och nätverk!

Tja, idag jobbade nätverkskillen hårt. Tyvärr fungerar inte nätverket till den kopplingsdosa jag rent fysiskt flyttade nya servern till. Därför ligger jag lågt med att byta prylar på den med den gamla än.
Den är inkopplad på ett provisoriskt vis nu. Hoppas att det hela kan åtgärdas i morgon torsdag.

 MatsB

98-01-21 (09.21)
Ny el och nytt nätverk!

Idag är en elektriker och tråddragare upp i MacLabbet. Han elektrifierar den box där vi ska ha servrarna och drar nya nätverkssladdar dit. Kanon. Nu kommer det att gå undan, så var inte förvånade om det blir vissa avbrott i serverfunktionerna (ni kommer inte in på våra sidor under vissa timmar någon dag snart).
Men sedan blir det bättre, mycket bättre, förhoppningsvis.

 MatsB

98-01-20 (09.21)
Andreas Prodigysida upphör!

Idag är dagen då Andreas stillsamt begraver sin mycket populära Prodigy-sida. Den har haft över 100 000 besök och väl varit en av de populäraste sidorna om den gruppen. MacLabbets mest välbesökta sida har det varit, och säkert en av världens mest besökta Prodigysidor.
Nu tycker han att det kan vara nog. Andreas anser att de har släppt sina gamla ideal, att nya plattan inte är något att hänga i julgranen, ja, han har tröttnat helt enkelt.
Andreas fortsätter med en ny musiksida här på Macwebben.

Ta själva en titt hur sidan ser ut idag!


 MatsB

98-01-20 (09.00)
MacLabbets väckningstjänst!

Två lyckliga elever blev uppringda av MacLabbets väckningstjänst idag på morgonen. Det var Mp3A-eleverna Abdi och Josef, som brutalt väcktes ur sin törnrosasömn av den hemske grafisk-form-på-Mac-läraren.
Smicker och hot, sedan lovade de att komma så snabbt det bara gick.
Någon mer som behöver väckas? Skicka ett e-post till webmästaren, bara.

 MatsB

98-01-19 (11.41)
WebStar 3.0 Beta!

Det serverprogram som vi använder oss av för att ni ska kunna läsa det här, WebStar, har nu kommit ut i en betaversion 3.0.
Så alla ni som har tillgång till en IP-adress, en Mac och lite vilja att prova, kan ladda hem betan hos Starnine, som tillverkar programmet.
Starnine har också andra små "nyttigheter". Kan vara värt ett besök.

 MatsB

98-01-19 (08.43)
Höjdarbesök!

Enligt bekräftade uppgifter från Elevkårens ordförande Eric Wahman kommer Pierre Schori (slå upp stavningen någon annanstans) på besök till Rudbecksskolan idag.
Vill höra om tvåspråksundervisningen. Tala med elever och sådant.
MacLabbets nyhetstjänst har sänt ut nämnde kårordförande, utrustad med kamera och dylikt för att komma med rapport om detta under dagen.

 MatsB

98-01-16 (17.53)
Servern "dödad" igen!

Under fredagseftermiddagen sände någon fjunig fjant iväg signaler till HAL 9000 igen. I och med detta kunde HAL inte göra annat än att ta emot dem och allt annat stod stilla. Alltså fortsätter sabotaget mot vårt Internet.

Men vem skulle göra det? Och varför?
Antagligen avundsjuka, det brukar vara så. Ett annat fint mobbarknep är att ge sig på dem som är mindre, det är ju ofarligare.
Vi får nog utnyttja våra kontakter i UNIX-världen, för nu får det vara slut på detta!
(Och gu´ nåde den skyldige när vi hittar den....)

 MatsB

98-01-15 (12.14)
Mac "dödad" i labbet!

En av våra vänner, Macintoshen Frasse i Bihanget, fick en stöt i går så att han dog. Nu måste ett nytt moderkort transplanteras in. Sådant kostar pengar. Vems fel är då detta? Det finns tre skyldiga.
1. Den elev som inte begrep bättre utan började knäppa på knappar baktill på datorn så att den förstördes.
2. Apple som levererar datorer som är så lättsabbade.
3. Webmäster själv, som inte klistrat för något så att det inte går att klicka på dessa strömbrytare ännu.


Nytt moderkort är beställt, under tiden får Frasse vila. Snart ska han bli återuppväckt.

 MatsB

98-01-15 (12.04)
20 000 besök hos MacLabbet!

Idag sprängde vi 20 000-gränsen, vad det gäller besök på MacLabbets hemsida. Och det är bara antalet besök sedan terminen började i augusti.
Synd att vi inte kan veta vem som var mr eller mrs 20 000. Vi får väl själva resa till Mallorca, som ju priset bestod av.

Vi får inte glömma att vi har andra sidor också på webben, t ex Andreas Nylin som har ungefär 100 000 besök bara på sin förstasida! Kolla via länken hemsidor här till vänster.
När jag senast slängde loggfilen så tittade jag till servern. Det tog bara 6 minuter så hade vi haft ungefär 860 förfrågningar om sidor. Det är inte dåligt. Gamle HAL 9000 får jobba hårt.

 MatsB

98-01-14 (11.34)
Internetavbrott!

Framkomligheten har varit dålig på förmiddagen idag. Enligt Göran Åkesson så berodde det på någon Gateway hos Telia. Tydligen är det fixat nu, för annars skulle ni inte kunna läsa detta....

 MatsB

98-01-14 (00.53)
Film-Josef i media!

Går man på Medieprogrammet på Rudbecksskolan bör man ju toppa med att vara med i media då och då. Och det gör Josef Fares. I förrgår fick han en halvsida i den lokala tidningen Nerikes Allehanda, nu är han med i den lokala internetblaska 24 timmar.
Ni kan ju själva titta, om ni inte är för sent ute så de har ändrat adress. Men 24 timmar brukar ha länkar till äldre nyheter. (Hasse och Abdi är också med på bild).
Ja, jag vill kika på grabbarna på 24timmar.

 MatsB

98-01-14 (00.52)
Problem med Explorer 4.0!

Nu visar sig problem med Internet Explorer för Macintosh, som ju släpptes för någon vecka sedan. Vi har inte tagit hem programmet ännu, (kanske tack och lov) men på siten MacFixIT håller man reda på trubblet och försöker komma med tips på hur man löser det.
Ni som använder Explorer 4.0 för Mac bör kanske gå dit och kika.


 MatsB

98-01-12 (11.52)
Heldag med Hal och Kal!

Idag tar Kal över alla lektioner i MacLabbet. Det kan gå hur som helst. Men vi som känner den nysnaggade killen vet, att han kommer att köra lika hårt med alla elever. Ingen kommer att få slöa bort sin tid.
Med Kal vid rodret blir ingenting längre det samma.
(Hal är vår webserver om ni inte visste det).
 MatsB

98-01-10 (17.04)
Svinpälsar attackerar MacLabbet!
HAL 9000 får fnatt!

Sedan några dagar är vår webserver föremål för barnsligheter av någon fjant som tycker det är roligt att skicka upprepade signaler så att HAL 9000 får fnatt.
Det här gör att servern inte kan servera andra besökare och efter ett tag lägger av helt.
Att försvara sig mot sådant här är inte det lättaste. Det rör sig inte om ett virus utan om ett program som söker upp vår server och begär hela tiden, vill ha-vill ha-vill-ha, i all oändlighet. Antagligen är det någon som satt igång detta via en UNIX-server.

Vi tycker det är tråkigt när det händer. Men den som har roligt med oss tröttnar förhoppningsvis snart, det brukar barn göra, och går ut och leker med hink och spade istället, eller växer upp och blir vuxen.

Eftersom vår server är mycket välbesökt så drabbar det här många. Elevers hemsidor, e-postlistor, e-postkonton, nyheterna och mycket annat. Eftersom vi har många kontakter runt om i världen och jorden är rund så händer mycket på nätterna. Därför är det viktigt att det hela fungerar 24 timmar om dygnet, utan att webmäster behöver ta sig till jobbet och starta om kvällar, nätter och helger.
Hoppas någon tar marodören i örat och drar riktigt hårt.
 MatsB

98-01-09 (11.34)
22 miljoner Maccar!

Enligt websiten Macpressen så används 22 miljoner Maccar av ungefär 70 miljoner användare därute i världen. Denna uppgift har de fått av tidningen MacWeek, så det är väl okej att vi kommenterar det här.
We are not alone!
(Appleaktien har gått upp hastigt sista veckan också!)
 MatsB

98-01-09 (11.32)
Färre inköp!

Det verkar som vi återigen måste dra ner på avdelningen nya inköp. Enligt ledningen för MacLabbet, Medieprogrammet, alltså vår rektor Annika Thornell, så måste det vi äskat tidigare dras ner med 50 procent.
Nu ska vi alltså försöka prioritera. Det blir inte lätt.
 MatsB

98-01-08 (08.46)
Servern var nere!

Vår käre webserver, HAL 9000, var i koma från 15.24 igår eftermiddag till strax efter 08.00 idag på morgonen. Pga av att mina "Hot-shots"-kollegor Anitha och Linda inte uppmärksammade detta, och jag själv inte var närvande kunde detta inte åtgärdas tidigare.
Det är ju konstigt att det blev så. Under hela jul- och nyårshelgen har det hela fungerat exemplariskt och sedan detta då verksamheten kommit igång. Vi hoppas att det inte blivit för mycket oangelägenheter av detta.
(Hm, vi såg på servernloggen att någon Teknis Äpplen varit inne via FTP och bökat. Antagligen har denne snubbe lagt över något monster som servern dog av... Undersökningarna fortsätter).
 MatsB

98-01-06 (20.54)
Quicktime 3.0!

Apples goa produkt Quicktime har nu kommit i version 3.0. Quicktime är ett tilläggsprogram som gör att digital video och digitalt ljud kan köras på Macintosh (och Windows-maskiner). Det var Apple som började med detta och nu i och med den nya versionen så har man också satsat mer på internet, vilket sägs göra snabbare överföringar, bättre komprimeringar mm.
 MatsB

98-01-06 (20.53)
Apple går med vinst igen!

Den 14:e januari väntas de nya siffrorna för Apple. Alltså hur det gått det senaste kvartalet med affärerna. Nu tror man att en vinst på åtminstone 48 miljoner dollars kan väntas. Så nog går det framåt. Mer om detta den 14:e.
 MatsB

98-01-06 (20.48)
Office 98 för Mac här!

Dagens andra Microsoft-nyhet är den att nu har Office-paketet, version 98, kommit för Macintosh-datorer också. Nytt med den här versionen är att den är skriven på "riktigt". Alltså för Mac. Inte som tidigare när man gjort fuskversioner som kraschat lite hur som helst utan speciella tillägg och sådant.
Hoppas det funkar bättre nu.
(Sedan är det ju en annan sak att just Office, med Word, Excel, och Powerpoint blivit "standard" inom företag och kommuner. Det är stort, det är klumpigt. Och frågan är om "gemene man" verkligen behöver alla komponenter som erbjuds? Okej, ska sluta med kritiken här, men det luktar lite illa om Office totala dominans).
 MatsB

98-01-06 (20.45)
MacLabbet öppnar i morgon!

Japp, nu är juluppehållet slut. Nya tag. Den gamla terminen fortsätter ett par veckor till innan det blir nytt schema. Nu är det vår.
 MatsB

98-01-06 (20.43)
MacWorld Expo!

MacWorld Expo-mässan håller på som bäst i USA just nu. Man sänder Real Audio-sändningar och Web-casts, dvs CU-SeeMe-sändningar 24 timmar om dygnet rätt hem till er, kära läsare.
Inte många väntar sig några speciella nyheter, men vem vet. I kväll ska stor-chefen Steve Jobs hålla tal i alla fall. Kommer det några nyheter lär det komma då. Varför inte ta en titt och bli först med det senaste?

 MatsB

98-01-06 (20.42)
Explorer 4.0 för Mac
släppt idag!

Bill Gates eget lilla sökverktyg Internet Explorer har idag kommit ut i version 4.0 för Macintosh och finns för nedladdning hos Microsoft.
De rekommenderar att man först laddar hem något litet program på cirka 300 kb som heter Active Setup. Sedan ska man via det ta hem och installera den Explorerversion man vill ha.
Man kan välja mellan minimum (bara sökverktyget) som ligger på 4.3 Mb i nedladdningsstorlek, Rekommenderad version (med sökverktyg, Java Virtual Machine, Outlook Express och Webfonts) Är 10.9 Mb stor.
Den tredje och fulla version innehåller dessutom Personal Web Server och Webshow. Den ligger på 14.3 Mb i nedladdningsstorlek.

Ni som vill försöka (MacLabbet har inte testat den ännu) kan ladda ner någon av versionerna från nedladdningssidan.

Kommentera gärna hur den funkar genom att skriva ett e-post hit. Länk nedan.
 MatsB

98-01-02 (14.41)
Inget speciellt idag!

Tja, idag har det inte hänt något speciellt som denne webnyhetsredaktör kan skriva om. Den här texten är mer för att markera att det "rör på sig" i MacLabbet, fast alla tycks sova under jul- och nyårshelgen.
MacPower, Macworld eller Macpressen har inte heller några nyheter. Inte så att vi jämt plankar deras nyheter, utan ...


 MatsB

98-01-01 (17.58)
Nytt År!

Jaha, då var det ett nytt nyhetsår för oss i MacLabbet. Vad ska hända i år? Ingen vet. Apple kommer väl att krisa förstås, det gör de ju jämt. Hitills har man klarat sig. Det är bara att hålla tummarna. Det nya operativsystemen Raphsody kommer till sommaren. Det kan då köras på både Mac och PC. Kan bli något, många tror det i alla fall.
Men ännu har inte Apple någon ordförande. Steve Jobs sitter bara som en reservare på bänken än så länge och verkar inte ha några ambitioner att ta över rodret helt.

Hur det ska bli i MacLabbet, det vet vi inte. Kanske kommer vi att komplettera med några extra datorer, satsa på fler servrar som eleverna kan lagra data på. Men sedan kommer nätverket att byggas ut så det går snabbare för servern.

Det har ju varit lite förseningar med att få AppleShare, men här i januari räknar vi med att få igång den nya servern som webserver. Den är större och snabbare. Gott Nytt Mac-År!
 MatsB



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 96059604