December -97
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktörer - kalJ [kalJ@plea.se] och MatsB [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: MacPower och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Novembers nyheter här!




97-12-28 (22.21)
Internet har fungerat!

Det är väl lite farligt att säga, men nu är det så att IT-enhetens koppling ut mot världen har fungerat hela julhelgen. Vi gratulerar, och vi tackar. Det verkar som om de köpt in lite nya grejor. Det har faktiskt funkat mycket bra någon månad över huvud taget. (Ända sedan Bildningsnämnden var här, dvs högsta hönsen). Naturligtvis fick de lite klagomål, inte så lite, om tillförlitligheten med internetuppkopplingen.
Sedan dess fungerar det alldeles kanonbra.
Tack, IT-enheten och trevlig fortsättning.
(Nu är det bara att hoppas att detta håller sig till över nyårshelgen, men oddsen tycks vara goda).
Nyhetsredaktören har hur som helst haft en lugn och fin helg.

TREVLIG FORTSÄTTNING PÅ ER!

 MatsB

97-12-22 (13.55)
Julledigt!

Nu blir det en paus i rapporteringen. Hoppas ni fixar det, alla trogna läsare. Det har ju varit lite glest med nyheter ett tag. Men vi återkommer i januari.
Fast händer det något speciellt så kommer det att hamna här i alla fall. Om bara kommunens internetanslutning fungerar över jul och nyår. Nu har den fungerat enormt bra den senaste månaden, men om all personal på IT-enheten har semester och något uppstår.... ja, då vet man inte hur det går. Vi håller tummarna för att det ska fungera. God Jul och Gott Nytt År!!!
 MatsB

97-12-18 (09.38)
Jultider!

Idag torsdag är det lektioner till klockan 11.45, sedan är det hej-svejs för elever. Lärarna ska sedan ha möte.
I morgon har årskurs två avslutning klockan 10.00. När årskurs ett, respektive tre har julavslutning får ni använda er logiska slutledningsförmåga för att räkna ut, lite julpyssel helt enkelt.
MacLabbet kommer att ha stängt och få vila sig från och med fredag.
God Jul önskar Webmästaren alla trogna läsare av dessa sidor!


 MatsB

97-12-17 (14.36)
Nobelpristagare på Macintosh!

Årets nobelpristagare i fysik använde programmet Labview och Macintoshdatorer för att nå fram till sina resultat som resulterade i Nobelpriset. Ha-ha.
Läs mer här!, eller kanske HÄR!

 MatsB

97-12-17 (11.04)
Nyhetstorka!

Nyhetstorkan i denna avdelning beror främst på slöhet och överarbetning hos nyhetsredaktören. Ber om ursäkt för detta. Men av och till droppar det nog in något här, även under julhelgen.
God Jul!

 MatsB

97-12-15 (08.23)
Sista skolveckan 1997!

Då är det dan före dan, före dan, före dan före höstterminsavslutningen. Lite sorgligt är det. Men vi förtjänar nog ett jullov allihop.
 MatsB

97-12-15 (08.18)
MacLabbet välinformerade!

Som vi tidigare, redan i förra veckan kunde meddela, så vann en viss person mobbartävlingen Robinson i TV i lördags.
Den här nyhetsartikeln är bara avsedd som skryt. Kom ihåg att det är här ni kan läsa nyheterna innan de blir nyheter.
 MatsB

97-12-12 (08.51)
Gymnasiechef Ekevärn fyller 50 höstar!

Idag eller möjligtvis i morgon fyller skolans chef Lars Ekevärn hedervärda 50 år.
MacLabbets personal vill uppmärksamma detta och samtidigt skicka ett "Grattis!".

Grattis Lasse!

 MatsB

97-12-12 (08.48)
Luciafirande idag!

Eftersom Luciadagen infaller först i morgon så firas Lucia idag på Rudbecksskolan. Med början klockan 08.00 för årskurs 1. Det hela avslutas klockan 10.00 då årskurs 3 får fira.
Vi kommer förhoppningsvis med ett bildreportage från festligheterna senare under dagen.

 MatsB

97-12-12 (08.44)
MicroSoft förlorade!

En domstol i USA har förbjudit MicroSoft att tvinga sig på Windowsköpare med sin browser Internet Explorer.
Den enorma dominansen som MicroSoft har gör att t ex Netscape känner sig något överkörda. Men nu är segern vunnen. MicroSoft och Bill Gates får ta och lugna ner sig lite och släppa fram andra mjukvarutillverkare.
Läs mer hos CNN.

 MatsB

97-12-11 (10.49)
Vem vann/vinner Robinson?
Svaret finns på nätet!

Någon elak rackare har lagt ut resultatet från familjeunderhållningen Robinson. Så nu kan vem som helst få veta vem som blev segrare i denna omdiskuterade programserie som bygger på socialt accepterad mobbing och utstötning (när det är vuxna som gör så).
Men det vill ni väl inte ha reda på? Det är väl samma människotyp som tjyvtittar i julklappar som skulle gå HIT för att få svaret i förväg. Tack och lov finns det inga sådana spänningsförstörare bland MacLabbets läsekrets.
Nej, man bör vänta tills programserien är färdig om någon vecka.
Bedrövligt vilka spänningssabbare det finns.
 MatsB

97-12-10 (11.39)
Coolaste webkameran i kylskåpet!

Den coolaste webkameran just nu måste vara den som är i kylskåpet hos en familj i Västerhaninge. Den tar en bild varje gång någon öppnar kylskåpet och lägger ut den på nätet.
Det är Elektrolux som har denna site.

JA, JAG VILL SE HUR DET SER UT!

 MatsB

97-12-10 (11.38)
Gåtan med Webkameran löst!

Äntligen vet vi varför det är så många inne och tittar på vår webkamera. (Webmästaren får en massa e-post med hälsningar, och även telefonsamtal...)
Vi står nämligen som fjärde länk hos Passagen och deras webkameralänk samling. Gå dit och titta så får ni se. Och tänk på att det är många som tittar på er i MacLabbet numera. Jag vill se länken hos Passagen!

 MatsB

97-12-09 (10.48)
Webkameran populär!

Något lurt är det, men sedan igår vräker det in e-brev till webmästar´n angående webkameran. Tydligen har någon lagt ut vår adress som en länk någonstans och med tanke på alla trevliga responser vill jag ännu en gång påminna MacLabbets elever att se glada ut.....

 MatsB

97-12-09 (10.42)
Lärarnas resa avslöjad!

Nu kan vi äntligen avslöja hur det såg ut när nästan alla lärare, inklusive rektor, var iväg till Prag för någon månad sedan. Vi har lyckats få tag i hemliga bilder som ganska väl illustrerar vad de hittade på. Blir ni nyfikna? Bra. Gå då till vår förstasida och klicka på länken där, så får ni en annorlunda upplevelse signerad Björn/Amir/LG.
Eller klicka bara HÄR!

 MatsB

97-12-08 (11.56)
Bow Wow Wow!

Bow Wow Wow återförenas!!! Bandet, som är mest känt för singeln "I Want Candy", kommer att göra en USA-turné med start i Kansas City den 16 dec. Annabella Lwin är med! New Wave & powerpop är på väg tillbaka! Mer info på: http://www.billboard.com/daily/1205_01.html

(Detta tips tackar vi kandidaten LG Skantz så mycket för)
 MatsB

97-12-08 (09.06)
Varför skriker tjejer?!!!

Tidningen Aftonbladets kvinnobilaga låter idag oss alla ta del av de senaste vetenskapliga rönen kring den existentiella frågan: Varför skriker tjejer?
Vi är ju många som alltid undrat över svaret. Nu får vi veta. Tack, Aftonbladet.
Vill också ni bli upplysta? Klicka då på DENNA länk.
 MatsB

97-12-05 (11.57)
AppleShare IP har anlänt!!!

Äntligen, äntligen, efter 5-6 månader och ett 10-tal påstötningar har Apple levererat AppleShare IP 5.0 till MacLabbet. Visserligen är den senaste versionen 5.3 men det går säkert att hitta uppdaterare på Apples sidor.
Nu kan vi alltså, (om undertecknad webmästare förstår hur det går till), köra fildelning för alla elever på både "lagringsservern" och webservern. Det som är extra finemang med detta, förutom att eleverna nu kommer att ha sina saker på en dator, är att elever med Internetabonnemang hemma kommer att kunna nå sina arbeten via Internet och sålunda bli ännu duktigare på sina läxor....
Så, inom kort, ny fart i MacLabbet.

AppleShare, yippie!!!!!!

 MatsB

97-12-04 (13.06)
Macintosh stulen!!!

Jaha, så har det hänt. Rudbecksskolan har fått sina första Macintosh stulen. Det enda positiva man kan säga om den saken är väl att tjyvarna numera fått en lite mer sofistikerad smak.
Maccen, en PowerBook 190 och en StyleWriter 1200 stals natten till idag vid ett inbrott i borgen här på Rudbecksskolan.
Stölden/inbrottet är polisanmält och man har naturligtvis gott hopp om att finna både förövare och stöldgods. (Minns hur vi fått tag i de flesta tjyvarna på sista tiden).
Rudbecksskolans hemliga avdelning för att ta reda på saker och ting är redan i full gång med att samla information, och är redan på god väg...

Vi ska inte vara någon tjuvskola. Alla måste hjälpas åt och anmäla stölder som man blir vittne till. Så har ni sett eller hört något, hör av er, anonymt om ni vill, till mig eller någon annan anställd på skolan. Det går också bra att kontakta polisen direkt.

 MatsB

97-12-04 (08.18)
Apples börskurs mycket låg!
Varför då?

Just nu ligger Apples börskurs på ungefär 15 dollars, i somras var man kring 30 dollars. Alltså, det är bara att köpa, nu när den står mycket lågt, (för er som vågar). Annars är väl risken i detta nu, att Apple blir uppköpta av något annat företag, som kan det här med marknadsföring, och får igång Apple ordentligt igen.

Men det är svårt. Apple har det inte lätt. Titta bara på alla rykten och felaktigheter som florerar om företaget och dess produkter. För det första har ju Apple "varit på väg ut" sedan tio år. Det är bara att fråga närmsta PC-ivrare, han/hon vet att det är så.
För det andra är det de mystiska omständigheter som gör att det är "självklart" att satsa på PC överallt. Varför det är självklart, framgår inte, men datoransvarig inom företag och organisationer har sin del där (själva utbildade på PC).

Ett vanligt sätt att klanka ner på Macintosh-datorer är följande exempel, som vi sett mycket av. Den här berättelsen fick jag reda på igår:
Nyanställd får en gammal Mac med Office-paketet installerat på. Den fungerar inte som den ska, naturligtvis. Varför? Jo, eftersom det är en Mac, så menar dataansvarig på företaget att den sköter sig själv, den är ju så lätt.
Därför är det ingen som gjort något åt den på fyra år. Den har bara fått stå där, och det vet man ju vad som händer när man inte sköter om sin dator med skivkontroll, bygga om skrivbordet mm, den "rostar".

Nu försökte denne nyanställde köra Word, som ju maffialikt måste finnas på varje dator (det är någon överjordisk makt som bestämt att det måste vara så). Maccen dog naturligtvis direkt.

Jag visste ju vad det var för fel. MicroSoft, som säljer Word/Officepaketet för Mac, säljer inte en komplett version ännu. Utan en version med en massa buggar. För att kunna köra Word på Macintosh behöver man avinstallera ett tillägg som läggs in i Systemmappen vid installationen av programmet, och sedan tillföra ett nytt tillägg.
Det tillägget medföljer inte i installationspaketet. Det får användare lösa själv, om användaren är kunnig nog att ta reda på att detta problem finns.
Naturligtvis ligger detta inte i PC-ansvarigs intresse. Därför blir "burken/Maccen" stående som en sämre dator, som de senast anställda får använda.
Sedan köper man in ny PC-burkar och ställer brevid och säger:
"-Titta vilken skillnad, Macintosh är bara skit!"

Man jämför en 1994 års PowerMac 6100 med senaste PC-vidundret. Man jämför en nyservad maskin med en som ingen brytt sig om på flera år. Man jämför äpplen med päron.
Med den inställningen är det faktiskt ett under att Macintosh kunnat överleva så länge som den faktiskt har funnits. Det beror mest på att de som väl fått känna på en Macintosh, och arbeta med den låtit Maccen tala för sig själv och dragit egna slutsatser. Men hur många får och har fått göra det med de metoder som styr inköp idag?

Macintosh har legat i täten i många år och Windows som plattform är ett bevis på att idéerna från Macintosh var bra.

Vill ni ha mer argument ska ni absolut gå till MacPowers Slå-tillbaka-sida!

Gå dit NU!

 MatsB

97-12-01 (14.26)
Mässdagarna, sammanfattning!

Ja, då var MacLabbets tredje mässa över. I tre år har MacLabbet varit med och representerat Rudbeckskolan på mässan. Första året visade vi multimedia och dtp, andra året gjorde vi en webtidning som blev mycket uppskattad. I år försökte vi oss också på en webtidning. Men i år blev det inte riktigt som vi tänkt oss.

För det första bröt vår egen organisation ihop pga av olika missuppfattningar. Det blev till att ta egna initiativ för att få det hela att fungera, (egna transporter med egna bilar bla.)
Sedan fungerade inte de två telefonlinorna vi hade beställt, så det var svårt att göra torsdagens förarbete (vi höll på till 22.00). Under fredagen fungerade inte våra linor ut pga modem/modempool/telelina . Det ordnade sig på lördagen. Men på söndagen fungerade ingenting igen. Bland annat dog vår server pga av allt strul.
Alltså, både tekniska och organisatoriska problem.

Eleverna jobbade tack och lov stenhårt med sina sidor ändå och lite av detta kan skådas på andra sidor just nu. Vi hoppas kunna uppdatera sidorna så de blir lite bättre under veckan, med det material vi har i våra burkar.
Vi har i alla fall lärt oss att förberedelsearbetet för en sådan här mässa är mycket större än man kan föreställa sig. Och då handlar det inte bara om vad man ska göra på själva mässan, nej det handlar om allt runt omkring.
 MatsB

97-12-01 (12.59)
Ledigt i skolan idag!

Idag är "alla" lediga eftersom det var Öppet Hus i lördags. Bara webmästar´n är vaken...

 MatsB



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 96059604