November -97
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktörer - kalJ [kalJ@plea.se] och MatsB [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: MacPower och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Oktobers nyheter här!




97-11-30 (12.15)
Våra sidor om mässan nere!
Men nu ska det funka igen!

Av någon oförklarig anledning så gick servern och "dog" under lördagskvällen. Kanske anstormningen var för hög. Men nu, från och med söndag lunch ska det hela fungera igen. Gå till:
http://datacom.maclabbet.orebro.se och njut av reportagen och bilderna från DataCom-mässan.

 MatsB

97-11-29 (11.15)
Öppet Hus på skolan idag!

Idag mellan klockan 10.00 och 14.00 är det Öppet Hus. MacLabbet håller stängt men vårt Bihang är öppet och besöks av intresserade föräldrar och andra.
På grund av DataCom-mässan så har vi ju ryckt iväg några av våra datorer, så det är inte så lämpligt att släppa in allmänheten i den röran. Nu får de nöja sig med nya Bihanget, vilket inte är så illa, med de nya möblerna.

Vad gör vi då på Öppet Hus?
Eleverna arbetar helt enkelt med sina vanliga projekt och åskådarna går runt och tittar och ställer frågor. Förhoppningsvis lyckas vi förmedla det vi håller på med här vanligtvis.
 MatsB

97-11-28 (11.12)
DataCom-mässan II!

Tja, fredagens mässevenemang har avklarats, och kan beskådas på annan plats vid dessa sidor (se nyheten under denna) . Det var inte så mycket folk denna mässdag, då företag hade förtur som publik. Det verkar det vara lugnare i år.
Även mässdeltagarna lyser med sin frånvaro om man jämför med föregående år.

Det kan bero på att man tar 15 kronor för en kopp kaffe i pappmugg. Det skrämmer nog bort både en och annan....


 MatsB

97-11-27 (15.47)
DataCom-mässan!

Fredag, lördag och söndag kommer MacLabbet att ha en egen redaktion ute på Örebromässan i Rudbecksskolans monter.
Dagligen kommer redaktionsstyrkan, bestående av elever, att fotografera och skriva om nyheter och begivenheter.
Detta kan ni läsa om direkt via webben: http://datacom.maclabbet.orebro.se under mässdagarna. Sedan kommer sidorna att flyttas och ligga under http://www.maclabbet.com/96-01/datacom97
Titta in webvägen, om ni inte kan besöka oss på mässan. Hur som helst håller vi er uppdaterade om vad som händer, även om ni är där.

 MatsB

97-11-27 (12.26)
PC-våld, varning!

För er som vill se lite förbjudet våld, är det här en länk för er. Några gossar är stygga mot en PC på en parkeringsplats någonstans i Sverige. PCn mår inte bra efteråt. Filmen kräver Quicktime och är på 1.1 Mb, (snabbt hemtankad)
JAG VILL SE!

 MatsB

97-11-27 (12.15)
Expressen köper G3-Maccar!

Expressen har köpt in de nya G3-Maccarna till deras redaktion och annonsavdelning. Det blir drygt ett 40-tal till att börja med. Allt enligt MacWorld!
Vi säger grattis till Expressen och nu kommer förstås upplagan att öka igen. Aftonbladet leder ju den ligan, men de har ju kört på Macintosh sedan länge....

 MatsB

97-11-26 (11.12)
Maccen barnsligt enkel (ibland)!

Nu är det bevisat, av en 9-årig amerikanska. Hennes farsa köpte en CD-Romspelare åt henne och Maccen de har. Han lämnade henne ensam en stund, och flickan lyckades själv installera spelaren.
Macintosh - barnsligt enkelt! (om det inte gäller uppdateringar till system 8 förstås)

 MatsB

97-11-26 (10.35)
Virr-varr i MacLabbet!

MacLabbet håller stängt denna vecka:

1. Vi har fått nya möbler som installeras.
2. Vi ordnar in nya system 8 och korrigerar trubbel.
3. Föreberedelser för DataCom-97-mässan.
4. Förberedelser för Öppet Hus på lördag.

Men nästa vecka slår vi upp portarna igen. Då med full kraft. Välkomna då.
(Ser ni elever i MacLabbet denna vecka är det APUare)

 MatsB

97-11-24 (11.05)
Nya möbler idag!

Idag kommer äntligen de nya möblerna. Det blir nya bord och stolar i Bihanget och det blir nya stolar i MacLabbet. Även lärarna får ordentliga stolar.
Tack och lov. Nu slipper vi de livsfarliga stolarna vi haft hitills och kan bli ännu mer produktiva utan att riskera hälsan. (Flera stolar har helt enkelt brutit samman i alla leder vilket gjort att mången elev funnit sig själv sittande på golvet med en duns).

 MatsB

97-11-24 (11.03)
MacLabbet stängt idag!

Vi har problem med system 8 installationerna. Det går inte att skriva ut riktigt. Nu ska vi försöka lösa detta. Därför håller vi stängt idag. Eventuellt också i morgon.
Torsdag och fredag kommer det också att vara stängt, då det är DatCom-mässa och MacLabbet är representerat.

 MatsB

97-11-23 (14.35)
Problem med kontakten!

Ännu en "kul" helg. Det har varit mycket svårt att ta sig in på vår server. Varför vet vi inte, men att DNS-servern har legat nere, det är ett som är ganska säkert. Den här gången tror vi att problemet var av större art än att bara IT-enheten var inblandad. Internet som helhet i Örebro har gått segt.
Men idag är det söndag, och allt verkar fungera igen. Men kom ihåg, vår IP-adress: http://194.103.205.100 om ni inte skulle komma fram. Skriv in siffrorna istället för maclabbet.orebro.se på alla era adresser och länkar så kommer ni dit ni ska i alla fall.
Vi kan bara hoppas att tekniken blir bättre. Och kom ihåg att problemen inte har med MacLabbet att göra, utan ligger utanför vårt ansvarsområde.

 MatsB

97-11-23 (14.24)
AppleShare IP 5.0.3!

Kanonsnubbarna på Apples säljavdelning har nu börjat sälja AppleShare IP version 5.0.3 i staterna. Fantastiskt, tycker vi i MacLabbet. Men varnar samtidigt alla som tänker köpa detta fantastiska fantasiprogram, det finns inte!

Vi beställde ovannämnda program redan i juni och har ännu inte sett röken av det. Då hade det versionsnummer 5.0.
Vi har ringt vår leverantör massor av gånger, som i sin tur ringt Apple. Vi har fyllt i särskilda blanketter (tre månader efter beställningen), som vi speciellt skickat till Irland, där de trycker upp CD-Rom-skivorna med programmet, men ingenting händer.
Vi har ringt tre gånger till Apple i Stockholm utan framgång (vi fick loss Mac OS 8 i denna veva, som de också har tjyvhållit på).
Nu har vi fått ett halvt löfte om att få AppleShare IP nästa vecka. Då är det bara några veckor kvar på terminen och allt som var planerat får vänta till nästa år.
BOTTEN APPLE!!!
Med AppleShare IP kan fler fildela till mappar, som också kan nås via modem. Dvs med detta fantastiska program (om det nu finns, jag har i alla fall gått på reklamen), kan alla elever ha en egen mapp på vår server med sina grejer och den mappen kan sedan bara de själva nå, från nätverket i skolan, eller via modem och Internet. Mycket bra, med andra ord.
Den som väntar, får se....

 MatsB

97-11-21 (20.38)
Problem, problem...!
Avbrott och System 8

Vi ber om ursäkt, men nu har det varit fel på några routar igen. Det hela är utanför vår kontroll men det medför avbrott i kommunikationerna. Tydligen har det hela börjat fungera nu i kväll, för annars skulle ni inte kunna läsa detta.

Men inte nog med detta. Det visar sig att det är enormt mycket omständligt att installera det nya systemet till Maccen, Mac OS 8. Frågan är om det inte är enklast och snabbast att radera hela hårddisken, installera systemet och sedan installera hela alla program igen. Tråkigt men sant.
Apple borde ta sig en funderare på vad de håller på med. Och om inte annat, ägna MacLabbets webmäster en liten tanke.

 MatsB

97-11-21 (20.30)
Nya Alien på G!

Nya Alien-filmen har snart premiär. Nu finns det förstås en hemsida för den. Som ni kan se från vår förstasida, så trycker vi på den. Varför? Tja, dels är det ju kult, men framför allt för att de gjort en helskön Shockwave-site.
Du får logga in som en av de nedsövda på skeppet, sedan är det bara att börja skräckresan ombord. Riktigt snyggt. Och något som visar på vad man kan använda Internet och och Shockwave till.
Ladda genast ner Shockwave och tryck in plug-innen i er plug-in mapp (om ni inte är i MacLabbet förstås), starta sedan om er browser och klicka iväg er ut i jymden.

 MatsB

97-11-20 (21.45)
Trubbel med datorerna!

Uj-uj-uj, som di säger i Örebro, (-va, är jag också från Örebro numera?)
Tekniker-Mats håller som bäst på att installera System 8, men det är inte det lättaste. Just nu är ett par av dataapparaterna i MacLabbet och Bihanget "ur slag" som man säger.
Ominstalleringar har blivit ett måste. Tråkigt, men det blir säkert bra med tiden.
Det här betyder att det kan skapa tråkigheter i "MacLand" någon eller några veckor framöver då alla datorer inte fungerar som de ska. Hoppas ni Användare har överseende med detta. Tekniker-Mats gör sitt bästa.
(Just nu är sammanlagt 5 datorer dåliga. En är stendöd och väntar på logikkort-transplantation pga att någon ändrat strömingången så den fick en stöt som tog den av daga. De andra fyra är på akuten och ska få systemtransfusion snarast möjligt.)

 MatsB

97-11-20 (21.40)
Studiebesök i MacLabbet!

Vi har inte hunnit, men nu talar vi om att de som var här på studiebesök i "MacLand" igår var en klass högstadieelever från Lindesberg. Tyvärr räckte knappt en och en halv timma till. Men vi kan nog tänka oss att en och en annan söker sig till Medieprogrammet nästa år.

 MatsB

97-11-19 (12.07)
Nätverksproblem i MacLabbet!

Något har slagit ut alla Maccar i MacLabbet. Vi vet ännu inte vad det är. Det märkliga är att datorerna i Bihanget fungerar. Nu felsöker vi genom att stänga av datorer och sätta på dem en och en för att försöka se om någon av våra dyrgripar håller på och bråkar med oss, eller om felet ligger utanför vårt fysiska område.
Utifrån går det att komma in och läsa dessa nyheter stundtals, men inte från alla i MacLabbet. Håll ut.

 MatsB

97-11-19 (00.31)
Mac OS 8 säljer mer än Windows 95!

Nu börjar det hända saker. Äntligen. En rapport visar nämligen att i augusti månad gick Apple om Microsoft och sålde mer av sin programvara. Mac OS 8 är en försäljningssuccé, men att den skulle vara så bra, (vi har ju knappt hunnit börja installera den ännu) det trodde vi aldrig.
Tror ni oss inte? Titta själva här: Business Wire (hos Infoseek).

 MatsB

97-11-18 (17.27)
Tidskrävande OS 8 installation!

Trots att eder tekniker Mats kör med 3 CD-skivor samtidigt, i tre apparater, så tar det sin tid att installera nya Mac OS 8. (Bortåt någon timma per maskin minst).
Man måste bygga om skrivbordet (alt+commando) och man bör köra skivkontrollen innan själv arbetet påbörjas. Sedan ska det svaras på en massa frågor under själva installeringen.
När man tror att allt är klart så kommer man på att det gäller att gå in i systemmappen och pula lite. Dvs föra över alla tillägg, programinställningar, inställningar med mera som ska fungera också med det nya systemet. (Alternativet vore att ominstallera alla program, vilket ju inte är roligt).
Men vi kan lova att Systemfel 11 inte uppträder så ofta fortsättningsvis.

Naturligtvis måste alla TCP/IP-inställningar göras om. Tja, ni hör, det tar sin tid med allt, men det är ett roligt jobb, och det måste göras. Någon måste göra det. -För MacLabbet - i tiden!

 MatsB

97-11-18 (17.21)
PC-filer inga problem!
Mac till PC - PC till Mac!

Med programmet MacLinkPlus 9.0, som medföljer i nya system 8, så är det inte längre några problem med att konvertera filer mellan PC och Mac och vice versa. Det spelar heller ingen roll i vilka program dokumenten är gjorda.
Och det är inte bara texten som blir formaterad till det format man vill ha, även redigeringen, sidlayouten, hänger med. Så nu är det slut på konstiga radbryt och indrag i texten.
Som en bonus går det också att konvertera mellan Mac-dokument som är skrivna i program som inte finns på datorn och existerande program.

 MatsB

97-11-18 (xx.xx)
Mac OS 8 skvaller!

Nog för det är mycket jobb med att installera, men fördelarna överväger med Maccens nya operativsystem, nr 8. Med åttan går det att kopiera, fildela, skriva ut, mm, mm och arbeta i ett program samtidigt. Äntligen slipper man sitta fastlåst medan dataapparaten gör en sak i taget.
En massa andra finesser finns naturligtvis också. Make-upen har förbättras så nu ser det ut som 3D hela Findern, (lite väl mycket PC-känsla kanske, men vadå, Gates-farbrorn är ju delägare i Apple numera).
På tal om smink, nu går det att göra sina egna bakgrundsbilder i Finder. Det gick visserligen tidigare också, men då blev det flera små som raddades upp. Nu kan man göra en bild som täcker hela skärmen. Rätt ball faktiskt.
Vi återkommer med mer viktiga förändringar.

 MatsB

97-11-18 (xx.xx)
Klaga på någon automatiskt!

Erkänn att du är lite sur på någon och skulle vilja klaga på "den där". Nu har du chansen via Internet. Om man går till den här klagosidan får man hjälp.

Man skriver helt enkelt in namnet på den som burit sig illa åt och klickar sedan på en knapp, och vips, så har man ett helt klagobrev. På engelska givetvis, men ändå.

Tipset fick vi av Fisk, som ju är ute och surfar då och då och håller koll på saker och ting.
Så styr dit, avreagera er på nätet, och bli en gladare människa.

 MatsB

97-11-17 (09.16)
Äntligen, Mac OS 8 i MacLabbet!

Äntligen, efter flera månaders väntan, idag dök en hel drös med CD-Rom-skivor upp. Alldeles nypressade från tryckeriet på Irland. Apples senaste operativsystem OS 8.
Vi har väntat, och väntat och väntat. Äntligen får vi se hur bra det nya är. Om det fungerar, och hur det fungerar.
Tänk bara, samma system på alla datorerna, inte längre massa plock med olika system.
Nu återstår det bara att börja installera. Kan ta lite tid, men sedan.....Yippie!!!!

 MatsB

97-11-17 (09.16)
E-posten är inte hemlig!

Nu visar det sig att kodad (krypterad) e-post inte alls är så säker som man trott.
De program som krypterar e-posten så att ingen obehörig kan läsa den mellan avsändare och mottagare är ju uppfunna i USA. Och i USA har man en regel som säger att man inte får exportera krypteringsteknologin utomlands utan att lämna krypteringsnyckeln till myndigheterna.
Det här betyder att de som sänt krypterad e-post och trott sig vara säkra, kan ha blivit utsatta för avlyssning av storebror på andra sidan atlanten.
Några som tydligen har råkat ut för det här är våra riksdagsmän. Allt enligt nyheterna på TV 4 i morse.

Så tänk på det, ni som använder e-post. Oavsett om ni krypterar den eller ej, tänk på den som ett vykort. Alla kan läsa dem, från postkassörskan, brevbäraren till någon som tittar i högen med post som ni lägger upp på bordet hemma, (mamma alltså).

 MatsB

97-11-14 (14.15)
IP-address-strul-tjyvar!

Någon eller några elever inom Örebro kommuns nätverk (skolorna) försöker stjäla IP-adresser från MacLabbet. Det här är ju alldeles enormt bedrövligt (men som sagt, tjyvar lämnar spår, cyber-DNA, he-he).
Eftersom varje Mac i MacLabbet har en egen unik IP-adress för att fungera på bästa sätt blir detta problematiskt. Det går inte att stjäla IP-adresser från datorer som är påslagna och online. Men om det t ex blir ett systemfel eller datorer slås av för natten, kan tjyvarna slå till och det går inte att koppla upp sig för de bestula Maccarna på morgonen.

Tips mottages gärna, om det nu är någon som vet vem som är ansvarig, (vi får reda på det i alla fall..).

 MatsB

97-11-14 (14.12)
MacLabbets server snart snabbare!

Efter konsultationer med chefstråddragaren Ulf Pott, visar det sig att vi är helt felkopplade här i MacLabbet. Två servrar och tre datorer delar på en vanlig konsumetlina. Det var ju inget roligt att få reda på. Men nu har Ulf Pott lovat att hjälpa oss.
Servrarna kommer att få en egen gräddfil ut genom skolans nya fiberkablar och allt kommer att gå så snabbt, så snabbt. Och detta redan i nästa vecka.
I samband med detta uppstår naturligtvis driftsstörningar eftersom vi samtidigt flyttar servrarna från kontoret till ett skåp i MacLabbet. Innan vi fått ordning på alla sladdar, så kan det ju ta en stund....
Men sedan blir det Flash-Gordon-fart från oss. Så håll ut.

 MatsB

97-11-14 (00.09)
Ny Netscape; 4.04!

Så släpps ännu en ny Netscape. I skrivande stund finns den bara i 4.04 verson för 68k-Maccar, men det är nog bara fråga om minuter innan den kommer i en PowerPC-version (länk finns redan dit).
Det är Sunet, det svenska universitetsnätverket som har den uppladdad.
Tidigare har ju Netscape Communicator 4.03 blivit en succé. Det fina med den är att den är utan massa tjafs som e-post och annat. Det gör den snabbare och stabilare. E-post kör man ju med Eudora i alla fall, eller hur?
Okej, här kan ni ladda ner den: LADDA NER! (om den lagts upp ännu, vill säga).

 MatsB

97-11-13 (23.15)
IT-enheten vill modärnisera!

Enligt den utmärkta Örebro-webtidningen 24timmar (http://www.24timmar.se) så vill man ha lite färskare teknologi hos IT-enheten, Örerbro kommun. Det är ju dom som har ansvaret för vår Internetförsörjning, och det är ju bra att de tänker framåt.
Nu vill man gå över till Windows NT som är 32 bitars, det nuvarande Windows 3.11 är bara 16.
Eftersom det tydligen är lite action i nya IT-enheten (ny chef) så drog man detta ärende för kommunstyrelsen, som slog bakut!

Kommunstyrelsen med kommunalrådet Mats Sjöström i spetsen (högste ansvarige för IT inom Örebro kommun) tyckte att notan för detta var lite väl saftig. Kalaset skulle gå loss på ungefär 50 miljoner.

Från MacLabbet sida tycker vi att en sådan satsning är helt okej, (jo, visst vore det bästa om man gick över till Mac, men så bra blir det väl aldrig).
Det är lite drygt två år kvar till år 2000. Örebro behöver visa framfötterna och det kan man göra genom att satsa på datateknologi. Sådant drar hit företag och ger PR.
Sist men inte minst, kanske man genom en uppdatering hos kommunen också kan förstå att uppskatta sådan företeelser som MacLabbet....

 MatsB

97-11-13 (21.58)
Vår server nere under kvällen!

Av någon obegriplig anledning har MacLabbets webserver legat nere mellan 15.50 och 21.45 idag. Eder ärade webmäster klarade naturligtvis inte av detta utan åkte och rättade till felet. (Fast det är klart, kolla dagens datum). Men nu ska det gå igen.
Ursäkta avbrottet.

 MatsB

97-11-13 (11.29)
Bildningsnämnden hos MacLabbet!
Kritik framfördes från MacLabbets sida!

Som ett led i Örebro kommuns utvärderingsprojekt av gymnasieskolan i Örebro, fick MacLabbet idag besök av Bildningsnämnden. De är de högsta cheferna för utbilningen i Örebro, de är valda politiker från partierna, och bestämmer över alltihopa, inklusive MacLabbet.
Naturligtvis skröt denne webredaktör över MacLabbet, men kom också med en del ris.
Det blev ett möte åt båda hållen så att säga.

Nu fick de ansvariga veta att vår Internetkoppling är under all kritik när det gäller tillförlitlighet, (bevis för detta kan alla se som går bakåt ett och ett halvt år på dessa nyhetssidor).
MacLabbets Mats ansåg att man bör tillsätta ett gäng tjänster på IT-enheten som bara skulle ansvara för Internetkopplingen, ja att man bör satsa på riktigt, inte bara på papperet, när det gäller IT. Att trovärdigheten minskar för mediet om det bara fungerar "ibland". Att detta är ett MYCKET STORT PROBLEM, och att detta problem har med politisk styrning och vilja att göra, (ingen större skugga bör falla över IT-enheten, de gör nog så gott de kan, med sina begränsade resurser).
Till sin förvåning möttes denna kritik med förståelse och saken skulle tas upp vid nästa möte. Man lovade förbättringar.
Så vi som arbetar med Internet kan nog räkna med detta också. Vi får hoppas att så blir fallet. Det enda vi begär, är ju att en teknik ska fungera, (vem skulle välja en bilskola där bilarna var på verkstaden lite då och då när man ska övningsköra???).

I övrigt så verkade Bildningsnämndens representanter nöjda med det drygt timslånga besöket, där naturligtvis annat avhandlades också, bland annat en muntlig framställning om hur "labbet" fungerar, med Gröna tider, programvara med mera.
Ett lyckat besök således. Vi önskar dem välkomna tillbaka, sedan när de ordnat så allt fungerar tillfredställande.

 MatsB

97-11-12 (13.09)
Handla Mac-apparater på nätet!

Om du befinner dig i USA när du läser det här kan du handla Maccar över Internet via Apples nya säljssystem. Om du råkar finnas i Europa får du vänta tills nästa år med att kunna handla. Fast Apples svenska säljavdelning kan inte lova något...

Men gå till shoppen och titta hur det ser ut. Dregla över de nya G3-Maccarna och kolla priserna...TA MIG TILL ÄPPEL-AFFÄREN!!
("-Va, nej, jag ska inte handla nått, bara titta..!")

 MatsB

97-11-12 (12.51)
PowerPC försvinner 1998!

Japp, då börjar PowerPC bli omodärnt, (jo det kan stavas med ä). Enligt Apples vice VD Phil Shiller så tar man PowerPC-processorn ur produktionen i mitten av nästa år. Framöver blir det bara de nya G3-processorerna som gäller. De är snabbare och bättre.

Tyvärr, eller som tur är, beroende på hur man ser det, utvecklas allt och går framåt. För de som just ska köpa en dator är det ju kul att de kan få en bättre sådan. De som just köpt en PowerPC kan däremot känna av en viss stress.
Men vi kan vara lugna. PowerPC-maskinerna fortsätter ju att fungera långt efter att den sista PCn dragit sin sista suck!
Det är ju också bra för Apple att Macintosh blir starkare och snabbare, då vill fler köpa och det går bättre för företaget. Går det bra för Apple, vill fler utveckla program för Macintosh, och så rullar det på.
Men som sagt. PowerPC är inga dåliga grejer för att man beslutat att gå vidare med ännu nyare teknik. PowerPC är det näst bästa idag. I söndags var det bäst.

 MatsB

97-11-12 (01.51)
C 64, Commandore-musikspelare!

Ni som har tillgång till PowerPC-Maccar kan nu gå till MacPowers site och ladda hem Sidplay. Filen är på omkring 350 kb (väldigt liten) och man får hem en hel drös Commandore-låtar som man sedan kan leka hip-hop-kung med i spelaren som medföljer. Snyggt, litet och fräckt. Ett måste för musiknördar, (man kan spara ner låtarna som aiff för annan användning....)
JA, JAG VILL HA! (klicka)

 MatsB

97-11-11 (12.31)
Apple satsar vidare...

Då har Steve Jobs presenterat lite nya grejer, vill ni höra honom berätta själv så är det bara att gå till vår förstasida, där är en länk. Det blev nya Maccar, G3, snabbare och bättre förstås. Det blev nätshopping, dvs man kan ringa eller surfa in och beställa vilka delar man vill att Apple ska sätta ihop åt sig och därmed få den dator man vill ha. Tyvärr gäller detta bara jänkarna så länge, vi i Europa får vänta till nästa år för att handla på det viset.
Om nätverksdatorer blev det inget sagt, men det kommer väl, bara avtalen är klara.
Det verka vara så att Apple och Jobs nu kör ett race som bygger på "sista minuten"-beslut. Man planerar för en grej till ett visst datum, går det i lås är det bra, går det inte i lås tar man det senare. Så vi får säkert se billiga nätverksmaccar snart.

 MatsB

97-11-10 (10.01)
Skåpbygge i MacLabbet

Ny byggs det i MacLabbet. Ett skåp ska upp där handfatet fanns tidigare. Där ska vi ställa våra servrar är det tänkt. (Så slipper vi den farliga strålningen inne i kontoret, vi är bruna både i ansiktet och i nacken).
Sanningen är att det lite trångt på kontoret och nu erbjuds också en möjlighet för eleverna att ta del i arbetet med servrarna. Allt för att de ska bli ännu duktigare på vad de håller på med.
Själva bygget svarar herr Antonsson för.
.
 MatsB

97-11-10 (09.47)
Ödesdag för Apple idag! (Gäsp!)

Det har varit mycket ödesdagar hos Apple det senaste året. Nu är det dags igen.
Idag klockan 21.00 svensk tid, 12.00 California-tid, presenterar Apples storchef Steve Jobs planerna för framtiden.
Detta sägs vara något alldeles extra fantastiskt som kommer att toppa löpsedlarna världen över. Vad som hitills sipprat ut är att man kommer att presentera ett nytt sätt att köpa Mac, via telefon och Internet. Tydligen kommer det att gå att ringa upp och be Apple plocka ihop den dator man vill ha, ("-hej, jag vill 47 Mb arbetsminne, 700 Mhz processor, 45 Mb hårddisk och en 25 tums svartvit skärm, Power PC-förstås").

Andra rykten talar om nätverks-maccar. Små billiga enheter som har kontakt med en server där all programvara finns. Steve Jobs och Larry Ellison (Oracle, bästa polare med Steve) är inne på sådant.

Som Mac-användare kan man bara hoppas på att det blir något bra. Det har varit lite si och så med bra-varan på sistone. Apples försäljning är nu nere på 3.5 procent mot 5 procent för ett år sedan och fortfarande dras man med stora förluster.

Men kommer man bara igång med några "folk-Maccar" som folk vill köpa, och ser till att kunna hålla leveranserna, så kan det ju gå vägen.

Vi på MacLabbet hoppas att Steve kommer med en bra överraskning, (vi får bara hoppas att det inte är att Bill Gates köpt hela företaget för att lägga ner det).
.
 MatsB

97-11-05 (18.42)
Coca-Cola-maskin till MacLabbet!

Japp, vi har nu fått en stor snygg maskin som skjuter ut Coca-Cola och andra drycker om man stoppar in 8 kronor (fast har man 10 så går det bra också, maskinen växlar).
Maskinen står straxt utanför MacLabbet, i foajen och en iskall läskeblask kostar 8 kronor. Av detta går 1 krona till ett antivåldsprojekt, och 50 öre till MacLabbets och The Coca-Cola Companys fond för en fräschare miljö att sitta och dricka läsken i. (Får man fart på försäljningen så kan det bli en och annan sittvänlig soffa och så).

Vi får hoppas att alla är snälla mot maskinen så vi får behålla den, för maskinerna är våra vänner.
.
 MatsB

97-11-05 (18.40)
Josef vann ny filmtävling!

I helgen var Josef i Mp3A i Stockholm och vann på nytt ett förstapris för sin nya film. Vi säger Grattis!
Han hade många medtävlare, bland annat folk från folkhögskolor och högskolor, men knep hem segern ändå. Vi kommer eventuellt med mer information och recension senare.
.
 MatsB

97-11-05 (01.40)
Tipsa Polisen via e-post!!

Jo, just det. Du läste rätt. Nu har bland annat Örebropolisen en egen tips e-postadress: police.orebro@orebro.mail.telia.com
Så om du ser något skumt i Örebrotrakten, slå på datorn och skicka ett mail till konstaplarna. Vill du kika på Polisens sidor kan du börja med att klicka här: http://www.police.se. Örebropolisen har också egen hemsida som du kan komma till via denna adress.
.
 MatsB

97-11-05 (01.10)
Bra tips till Maccen!

De av er som har Mac och tycker att ni vill ha ut lite mer av er goding ska styra er browser mot http://www.themacintoshguy.com/.
Här bjuds på många goda ideér. Ett tips, som denne webredaktör nu testar, är att skapa en RAM-skiva och på så sätt snabba upp datorn.

Vad är nu detta? Jo, ni går in under äpple/inställningar/minne. Där slår ni på RAM-skivan och anger hur mycket av internminnet (arbetsminnet) som ska tilldelas RAM-skivan. Tänk på att titta under Äpplet först, Om Macintosh, så ni ser hur mycket ni har att röra er med.
T ex kan man tilldela RAM-skivan lika mycket minne som Netscape är tilldelat i cache-minne (under prefs i Netscape). Sedan startar man om datorn och går in i Netscape och bestämmer att RAM-skivan ska vara "lagret" för cachen. (Det är ju så att Netscape och Explorer lagrar bilder och sidor så att det går snabbare när man kommer tillbaka nästa gång, om sidan inte uppdaterats sedan sist).
En omstart till och nu ligger cache-minnet för er surfarbrowser i RAM-skivan. Därmed går det faktiskt mycket snabbare att surfa fram och tillbaka mellan sidorna. Hårddisken behöver inte "konsulteras" utan allt finns i arbetsminnet, som är mycket, mycket snabbare.
De med extremt mycket minne kan ju testa att lägga systemet på en RAM-skiva, eller i alla fall en kopia. (Det som ligger i RAM-minnen försvinner när man stänger av datorn, tänk på det). Kanske Photoshop vore bra att lägga där.
Som sagt gå gärna till ovanstående sida och få mer tips.

Och inget testande med RAM-skivor i MacLabbet på eget bevåg!!!
.
 MatsB

97-11-04 (20.40)
Nu funkar DNS:en igen!

Under kvällningen kom DNS:en igång igen och alla våra servrar (alla två) fungerar till vår glädje, som väl den här gången ska bli riktigt långvarig?
Vi håller tummarna så det knakar för att våra grejer, som fungerar jämt, inte ska drabbas av avbrott på grund av andras grejer, som inte fungerar så ofta.
.
 MatsB

97-11-04 (13.25)
DNS-servern spottar ut IP-adresser!

En DNS-server någonstans mellan MacLabbet och resten av världen gillar inte några av serierna med IP-adresser som vi har här i MacLabbet. Detta gör att MacLabbetdatorer (ungefär hälften) inte kommer ut på nätet, samt att vår nya servers testsändningar är avbrutna.
Enligt besked från IT-enheten så har man kontaktat Telia som då ska försöka fixa problemet. Ett problem som kommit och gått de senaste veckorna.
Vi väntar........
.
 MatsB

97-11-03 (09.11)
Ny APU-vecka!

Då är det dags för den tredje två-veckorsperioden med arbetsplatsförlagd utbildning. Idag ger sig bland annat Mp2A ut i arbetslivet.
.
 MatsB

97-11-03 (09.10)
Lärarna hem från Prag!

Ännu har vi inte hört några rykten om vad som utspelade sig när Medielärarna var i Prag onsdag till söndag. Kanske kan vi bjuda på några godbitar längre fram.
.
 MatsB



Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 96059604