Oktober -97
Dessa nyhetssidor är från MacLabbet, Rudbecksskolan. Här visar vi nyheter som vi tycker är intressanta, nödvändiga, kul, eller för att sammanfatta : värda att läsa. Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktörer - kalJ [kalJ@plea.se] och MatsB [mats.blomgren@bf.orebro.se]

Andra bra svenska nyhetskällor är: MacPower och MacWorld
Länkar till äldre nyheter hittar du längst ner på sidan!

Septembers nyheter här: |September





97-10-28 (11.24)
Börsen ner!
Apple-aktierna upp!

Enligt MacWorld så steg Apples aktier på börsen igår. Andra datorföretags aktier minskade i värde. Men Apple steg, från 3/16 till 16 3/4 US dollars.
Tja, så kan det gå.
.
 MatsB

97-10-28 (10.54)
Wow, DNS:en fungerar

Halloj, halloj, klockan är snart elva på förmiddagen och DNS-servern fungerar. Allt är väl!
(Förutom att börsen stadigt går nedåt)
.
 MatsB

97-10-27 (23.24)
Elände igen,
DNS:en stendöd....

Tja, samma visa igen. Det är måndag kväll. Och nu går det inte att nå oss igen. Men det fungerade ju i ungefär 24 timmar. Vi är tacksamma......
Som tidigare sagts; skriv upp vår IP-adress 194.103.205.100 och ersätt maclabbet.orebro.se med dessa siffror när det inte fungerar i adressen, då funkar det.
Under tiden kan väl IT-enheten köpa in en ny DNS-server, ta en som fungerar den här gången...
(Avdelningen; alltid lika kul med samma sura nyheter!)
.
 MatsB

97-10-26 (23.54)
Internet fungerar,
efter helgavbrottet....

Tja, samma visa igen. Men nu fungerar DNS:en igen. Kanske någon gick till jobbet en söndag och fixade det som var fel. Tack till denne i så fall. E-posten xxxx@bf.orebro.se fungerar inte i skrivande stund. Men den kanske kommer igång på måndag förmiddag.
Det är tråkigt med alla som har försökt nå oss under helgen, elevers hemsidor, nyheterna eller bara vanlig nyfikenhet, kanske har e-post skrivits och skickats men aldrig nått adressaten.
Tänk om posten var lika slarvig med leveransen.....
.
 MatsB

97-10-25 (02.32)
Ta det lugnt,
köp inga aktier!

Eftersom denne nyhetsredaktör kollar in vad som händer i världen när ni sover, eller gör något annat onödigt (har lagt bort den ovanan att sova), så får ni här ett färskt tips:
KÖP INGA AKTIER DEN NÄRMASTE FRAMTIDEN!
Och vad det gäller er som har aktier, två råd:
1. Sälj dem fort som sjutton och investera i guld, olja eller konst.
2. Ligg lågt och vänta, för om alla säljer samtidigt så går det åt skogen, och aktierna blir inte värda det papper de är tryckta på.

Som alla dåliga nyheter så hoppas undertecknad att ovanstående är en felaktig iaktagelse. Men faktum är att allt på den så kallade marknaden liknar det som hände för några år sedan. När allt gick åt skogen.
Det är så, att ibland synar man det riktiga värdet på värdepapper, och om det inte motsvarar det riktiga värdet, tja, då går det inte så bra.

Ni kan kolla hur det ligger till på den här adressen: Klicka här!

.
 MatsB

97-10-25 (02.15) Vad var det vi sa..!
Internet nere igen!!!

Går ni bakåt, (igen), i nyheterna så ser ni att vi i MacLabbet vet vad som kommer att hända innan det händer.
För någon dag sedan så förutspådde vi att det skulle bli fel om något dygn, eftersom det alltid brukar bli det (vi är enormt välunderättade).
Nu är det lördag morgon och DNS:en fungerar inte, igen, (för tusende gången).
Hur trött kan man bli på en teknologi som inte fungerar. Denne nyhetsredaktör vet inte vad det beror på. Är det för att det inte är Mac? Beror det på att det slarvas någonstans? Beror det på bristande resurser? Bristande ansvar?

Det är helt klart dags att ta i med hårdhandskarna. Internet är inte ungt längre, det går inte att bortförklara att Internet och e-post inte fungerar som det ska med att det är nytt och ungt. Inkörningsperioden är över nu. Det här är en otrolig skandal, ingenting annat. Var och varannan dag, var och varannan helg, så står det still.
Vad säger Örebro kommuns nye IT-chef?
MacLabbets nyhetsavdelning kommer att kontakta honom nästa vecka. Nu har han haft någon månad på sig, smekmånaden är över. Om inte hans stab kan informera honom om de enorma bristerna, så gör vi det, från MacLabbet.
För nu är det nog.
(Får denne nyhetsredaktör bara behålla jobbet efter detta, så får ni läsa svaret här inom kort).
.
 MatsB

97-10-24 (13.28) Lov nästa vecka!

Nästa vecka är det lov för elever och utvecklingsvecka för lärarna. Vi hoppas att eleverna nu samlar krafter inför det hårda upploppen mot jul.
.
 MatsB

97-10-24 (13.27) 2 Mbit-lina ut i världen!

Enligt uppgift så har nu IT-enheten kopplat upp sig från en 512 kb-lina till en 2 Mbit lina ut på Internet.
Så känner ni att det går snabbare, så känner ni rätt. Vi tackar för detta.

MacLabbet har förresten (och Bihanget) en 10 Mbits-lina ner genom skolan...
.
 MatsB

97-10-23 (20.30) Våra nyheter tre dagar före Expressens!

Om ni tittar bakåt, och går till den 21 oktober så ser ni att MacLabbet presenterar nyheten om att Microsoft får punga ut med 1 miljon dollars per dag för att de är som de är.
Idag kunde man läsa om detta i tidningen Expressen. Nu vet ni var ni ska läsa IT-nyheter för att få nyheterna när de är färska.

(För övrigt var Expressen-artikeln skamlös genom att inte nämna Macintosh en enda gång, däremot Larry Ellison på Oracle, som ju samarbetar med Steve Jobs och Apple, Suns direktör och Netscapes bas. Precis som om Apple inte skulle vara intressant i sammanhanget.
Det här är nästan lika illa som när tidningarna skriver om år 2000, med datumproblem för PC-datorer; aldrig ett ord om att Macintosh inte har detta problem).

.
 MatsB

97-10-23 (19.44)
Ännu snabbare nyheter
Morgondagens nyhet idag!


Eftersom vissa av de nyheter som skrivs på denna sida har en universiell karaktär och mycket ofta uppträder här, (som nyheten under denna), så vågar vi sia om framtiden.

Skämt å sido, (jag skrev så klart fel datum i morse)
Fakta: I morse vid sextiden fanns ingen fungerande DNS hos IT-enheten på Örebro kommun.
En ej allt för vågad gissning: DNS:en kommer att vara ur funktion fler gånger utan att någon tar ansvar för bristande rutiner och driftssäkerhet.

Enligt den statliga myndigheten Statskontoret (Internetguiden nr 8 1997, sid 13) är Internet numera lika viktigt som telefonen. Man menar att Internet är så viktigt att man bör kräva att det fungerar stabilt och utan problem.
Man ska lösa detta genom att ta fram minimikrav och regler för Internetoperatörer.
Kort sagt, Statskontoret ser lika allvarligt på Internet som vi i MacLabbet.
Någon som tycker att denne enkle nyhetsredaktör tar i för mycket, eller för lite? Skriv ett e-post till adressen nedan.
.
 MatsB

97-10-24 (06.44)
IT-enhetens DNS-server
(namnserver) ur funktion

På torsdagsmorgonen visade de sig att DNS:en var ur funktion för orebro.se, den domän där bla MacLabbet ligger.
Det här problemet har vi råkat ut för tidigare, många gånger. Det här gör att ingen kan nå våra websidor och att e-posten är ur funktion igen.
Skriver man däremot in IP-adressen (194.103.205.100) så kommer man in till vår hemsida.
Alltså, en än gång, skriv upp IP-adressen till oss någonstans och när det inte fungerar att komma fram, prova att byta ut maclabbet.orebro.se mot ovanstående IP-adress så kanske det funkar i alla fall.

På pluskontot:
1. Kommunens modempool fungerar tydligen sedan en dag, (efter fyra veckors sömn).
2. Alla Internetfunktioner inom IT-enhetens ansvarsområde fungerade i alla fall fin-fint i 24 timmar (onsdag), efter 4 dagars totalstopp.

.
 MatsB

97-10-22 (02.10)
Handla på ICA i Örebro
Över Internet

Sedan någon vecka är det möjligt att handla över Internet hos ICA Parkhallen i Örebro. För att det ska fungera måste man ha ICAs kundkort, vilket man kan ansöka om från websidan.
Man shoppar i lugn och ro från hemmet, skolan eller arbetsplatsen, sedan lägger personalen ihop varorna och man kan välja om man vill hämta dem själv eller få dem utkörda hem till dörren.
Utkörning tar de 50 kronor för och vill man hämta själv så kostar det 25 kronor.

Det här är ett gyllene tillfälle för de elever som vill visa Internet-blyga föräldrar vad som händer inom Internet. Här har ni något att visa upp som gör att också mamma och pappa tycker att det här det här med Internet, det ska vi ha.

Ni kan gå och göra en prov-shopping, utan att behöva köpa något om ni klickar här!
.
 MatsB

97-10-22 (01.40) Framtidens Allehanda på webben

Nerikes Allehanda har lagt upp några av artiklarna och bilderna från Framtidens Allehanda som kom ut förra veckan på webben.
Tre av de bilder som producerades i MacLabbet är representerade. Och de är faktiskt bättre på webben än i tidningen. Titta själva här! Låt Nerikes Allehandasidan laddas ner, sedan ser ni en länk till Framtidens Allehanda. Klicka då där.
.
 MatsB

97-10-22 (00.26) Kolla ryska websidor!

Nu har ryssarna kommit igång. De har både Mac-sidor, och andra. Går ni till den här adressen så kommer ni till en sida med musik ni kan lyssna på via RealPlayer. Tydligen en hit-lista. Mycket bra kvalitet. Ge dem en chans. Man förstår inte mycket av texten, men vadå, man kan väl gissa.
Klart vi ska kolla in vilka sidor den ryska björnen producerar också.
De flesta ryska sidorna verkar också ha fattat det här med Shockwave. Så se till att ha Shockwave installerat om ni ska surfa vidare.
Här får ni det ni behöver, om ni inte är i MacLabbet förstås...
RealPlayer
Shockwave

Här är en rysk sida med fler länkar till ryska sidor. Ta en titt!
.
 MatsB

97-10-21 (11.16) Internet fungerar igen!

Nu fungerar Internet igen för oss. Vad som hänt de senaste fyra dagarna vet vi inte. Hoppas att det håller i sig.
Vi firar genom att gå till http://www.floydmusic.com och lyssa på 24 timmar non-stop med Pink Floyd via RealPlayer.

.
 MatsB

97-10-21 (03.05)
MicroSoft i blåsväder
-kan böta 1 miljon dollar per dag!

Åklagarmyndigheten i USA ämnar bötfälla det stora företaget MicroSoft. Om de inte skärper sig får de betala en miljon dollars per dag i fortsättningen.
MicroSoft gör ju Internet Explorer, så därför är det kanske inte så konstigt att bland annat företaget som gör den andra stora webläsaren, Netscape, är med på ett hörn och stödjer åklagaren.
Så här säger överåklagaren Janet Reno (enligt CNN):

-"Microsoft is unlawfully taking advantage of its Windows monopoly to protect and extend that monopoly and to undermine consumer choice. The Department of Justice will not tolerate that kind of conduct. "

Med andra ord tycker man inte om att MicroSoft utnyttjar sin ledande ställning och samtidigt dumpar ut sin Explorer gratis. Detta strider mot Anti-Trust-lagarna i USA.

Läs mer här: http://www.cnn.com/TRANSCRIPTS/9710/20/se.02.html
Eller via denna sida: http://www.cnn.com
.
 MatsB

97-10-20 (12.45) Internet segt, e-posten mycket seg!

Tydligen har man inte lyckats lösa alla problem hos IT-enheten ännu. Internet går i 14.4 fart (under 1.0 kb/sek) och e-posten går knappt alls.

.
 MatsB

97-10-20 (10.31) Modempoolen nere i fyra veckor idag!

Örebro kommuns modempool, den anställda använder för att ta sig ut på Internet från hemmet, har nu stått stilla i fyra veckor. Tyvärr går det inte att få någon information om varför. Inte heller när den kommer att fungera igen. Kanske den glömts bort, helt enkelt.
.
 MatsB

97-10-20 (10.29) Internet stendött (forts...)!

Ja, det är måndag morgon... Internet hackar fram, det lilla som fungerar. Vad det är för fel är omöjligt att få reda på, men nu lutar det åt att det är trasiga paket med information från någon server på IT-enheten som krockar med Routern. Vad det betyder har nyhetsredaktören ingen aning om.
Tyvärr kan ingen läsa den här nyhetssidan innan allt fungerar igen. Det råder informationskris, helt klart.
.
 MatsB

97-10-19 (17.09) Internet stendött i helgen!

Som många av er märkt har Internet inte varit i funktion under helgen. Någonting hände natten mellan fredag och lördag. Och som ni vet, när det blir fel under helgerna (fredag till måndag morgon) så är det så. Inga åtgärder vidtas innan måndagen.
Det här felet går nog också utanför Örebro kommun. Möjligtvis har Telia ett finger med i spelet. Vid telefonförfrågning uppgav de i lördags att de hade hittat ett fel som skulle åtgärdas under eftermiddagen. Vid dagens (söndag) förfrågning meddelade Telia att det inte var något som helst fel på Internetförbindelserna i Örebrotrakten!!?

Ett kan jag säga, det har inte fungerat under hela helgen, och det, mina damer och herrar, gör fler än skrivande nyhetsredaktör, vresig och upprörd.

.
 MatsB

97-10-17 (12.58) Medieelever på slottet idag!

Idag hölls prisutdelning på slottet i Örebro med anledning av novelltävlingen till Framtidens Allehanda. Konferencierer var frk. Annika Forstorp och Nerikes Allehandas ägare Lennart Lejon.
De medieelever som jobbat stenhårt med att ta fram bilder tackades från podiet men fick inte gå fram för att mottaga folkets hyllningar (till viss besvikelse).

Lejon berättade att Nerikes Allehanda aldrig någonsin blivit så nedringda (till klagomuren) som när läsarna sett bilden på Loket i Framtidens Allehanda. Det hade varit rekord. Och det är ju något som glädjer oss i MacLabbet, att ha varit med och skapat rekord.

Det vinnande skriftliga bidraget belönades med en "Mulitmediadator", som det heter. Den var, med det namnet, naturligtvis ingen dator av den typ vi har i MacLabbet, men var ändå en fin vinst som vinnarinnan gladdes åt.
Efter den korta prisutdelningen fick publiken se en cybervariant av Peter Flack (från år 2030), vilket uppskattades innan det var dags att gå hem.
.
 MatsB

97-10-16 (16.22) Tjyvar gripna för videostöld mm!

De tjuvar som för några veckor sedan stal video och TV i bildsalen i S-huset är nu gripna och har erkänt sitt brott. Hurvida vi får tillbaka grejerna eller ej vet vi inte ännu. Men rättvisan har segrat ännu en gång (fast det blir mer sällan nu för tiden). Bra jobbat polisen. Det här visar också att det lönar sig att anmäla brott och inte bara låta alla bovar hållas.
.
 MatsB

97-10-16 (11.42) Apple torskade igen, 1, 22 miljarder spänn!

Det fjärde kvartalet, juli-september, 1997 förlorade Apple goa 161 miljoner dollars (jag skriver dollars medvetet).
Men nu är man på väg uppåt igen, meddelas det, igen....
Den här nyheten är plankad från svenska Macworld, som också låter oss veta att försäljningen av Apple-datorer har sjunkit med 26 procent sedan 1996 (har de inte räknat med de datorer MacLabbet köpt in?).

62 miljoner dollars kommer av omstruktureringar i företaget, 75 miljoner dollar för köpet av Power Computing. Så utan dessa kostnader i beräkningen hade förlusten stannat vid 24 miljoner dollar.
Så man kan räkna lite hur som helst, tydligen.
Hur som helst, på Apple hänger man inte läpp. Det är nu det börjar...(med Raphsody-system som funkar både på PC och Mac, med billiga nätverksdatorer, med....)
.
 MatsB

97-10-16 (11.34) Intel betalade Yale för att slänga ut Mac!

Enligt MacPower så betalade Intel 3 miljoner dollars till Yale-universitetet för att de skulle börja använda deras produkter och slänga ut deras Macintoshar.
Det är tydligen så PC-sidan får datorer sålda.... (ni som köper PC, nu vet ni att ni betalar alldeles för mycket).
Men det finns hopp även på Yale, Yale School of Medecine använder fortfarande Maccar, tack och lov.
.
 MatsB

97-10-16 (11.31) Framtidens Allehanda blev kioskvältare!

Den smarta bilden på Loket som producerades här i MacLabbet av Mikael Horvath och Mats Öhrling väckte närkingarnas slummer igår. I Framtidens Allehanda fanns en artikel om att Loket dött (alltså år 2030) och slutklämmen var att hans hjärna skulle bevaras för eftervärlden eftersom han "hade så mycket bra idéer".
Alltså konstruerades ett lock på lokets skalle, med gångjärn, så att man kunde se hjärna i skallen.
Nerikes Allehanda blev genom denna "hädelse" av nationalhelgon nedringda av upprörda Loket-fans. Men Loket tar det hela med ro. Han tyckte inte det var så mycket att bråka om. Han kände sig snarare stolt över att förekomma i ungdomarnas medvetande. Loket har alltså humor. Hur ser det ut med närkingarnas humor....?
.
 MatsB

97-10-15 (16.00) Framtidens Allehanda sjösatt!

Idag kan några stolta medieelever se sina bilder publicerade i den speciella bilaga som Nerikes Allehanda ger ut med anledning av de Kulturhistoriska dagarna på slottet nu i helgen.
Alla bilder är producerade i MacLabbet efter de artiklar som gymnasieelever skrivit om Örebro år 2030.
Tyvärr är dragarbilden, den på förstasidan, med asfalteraren, den enda som inte gjorts här. Det är alltså inte manipulerad eller fotograferad av oss.
Men läs artiklarna och titta på bilderna, och njut. Det är mycket, mycket bra.
.
 MatsB

97-10-15 (15.58) Modempoolen nere fortfarande!

På fjärde veckan är Örebro kommuns modempool nu ur funktion. I helgen fungerade inte heller e-posten över adresser som har förnamn.efternamn@bf.orebro.se, men det ordnades under måndagen, så allt flyter fint där i alla fall.
.
 MatsB

97-10-11 (02.25) E-posten ur funktion hos Örebro kommun!

Under kvällen/natten mot lördagen upphörde e-postservern hos Örebro kommuns IT-enhet att fungera. Det går inte att komma åt post, eller skicka.
Det här gäller de som har adresser typ: förnamn.efternamn@bf.orebro.se
Dvs alla som har e-postkonto via Örebro kommun, vilket många anställda har, (och alla som arbetar på Rudbecksskolan.)

Tillförlitligheten är viktig för trovärdigheten när det gäller IT och Internet. Ska lärare och elever, samt andra kommunanställda vara med och ta klivet in i 2000-talet, med de tjänster som Internet kan bidra med, måste de kunna lita på att det hela fungerar.
Det går inte att etablera en e-postvana, med kontakter med andra människor, med e-postlistor mm, och sedan inte kunna lita på att det hela fungerar.
Nyheten under denna, om modempoolen som inte fungerat på 3 veckor, och nu detta, visar tydligt vilken katastrof detta är för den seriösa Internetanvändningen.

Menar man från ansvarigt håll att Internet bara är en lek, och att vi får vara glada när vi väl får vara med och leka, okej. Men menar man allvar med att vi ska använda den nya tekniken seriöst, då får man ta sitt ansvar och se till att det hela fungerar. Nödvändiga resurser måste till så det hela fungarar en gång för alla!

Var problemet ligger, är okänt för denne nyhetsredaktör, men att dessa ständiga avbrott måste åtgärdas, det står klart.

Internet används redan seriös av många anställda och elever. Nu måste någon ta ansvar för att det fungerar också.
.
 MatsB

97-10-10 (14.30) Tredje veckan för modempoolen...!

Idag är det fredag och man har ännu inte, efter tre veckor, lyckats få fart på Örebro kommuns modempool.
Denne webredaktör har skaffat sig ett TeleNordia-abonnemang för att kunna lösa sin seriösa surfning utan oväntade avbrott hemifrån, men annan personal på skolan kommer inte ut på nätet hemifrån.
Detta är ett problem. Det har diskuterats att Rudbecksskolan skaffar en egen modempool, vilket förhoppningsvis blir verklighet någon dag. En modempool med återuppringning, så att flitig Rudbeckspersonal kan träda in i IT-samhället på ett seriöst sätt, utan att behöva betala för denna vidareutbildning som tillgång till Internet är.
.
 MatsB

97-10-10 (12.20) Filminspelning i MacLabbet!

Nu har ni chans att se den store filmskaparen Josef "Woo" Fares i tagen. Kolla in vår webkamera och se hans "mjuka" instruktioner till sina skådespelare. Alla är så glada och lyckliga.
Resultatet kan ni se på en web nära er, snart!
.
 MatsB

97-10-09 (01.05) Avslöja Internets hemligheter!

Helt fantastiskt. Nu kan du får reda på alla de där hemligheterna som du undrat över när du surfat.

Först ett verktyg som låter dig veta vilken IP-adress t ex maclabbet.orebro.se har, eller omvänt, vad 194.103.205.100 har för namn.
Det heter IpNameTool (120 kb) och kan laddas ner här!

Sedan verktyget som låter dig veta vilka vägar den sida som du just nu laddar ner har tagit, mellan servern den ligger på och den dator du sitter vid.
Det känns ganska fint att veta hur många gånger ens förfrågan har studsat runt i cyberrymden runt jordklotet, innan man ser den.
Denne webredaktör kollade hur det såg ut att komma till dessa sidor. Via ett abonnemang hos Telenordia kopplade undertecknad upp sig via telefonnätet. Från Ladugårdsängen, cirka 700 meter från servern som serverar MacLabbets sidor. Då gick det så här:

Start: 97-10-09 00.29.42
Find route from: 195.100.251.179
to: maclabbet.orebro.se. (194.103.205.100), Max 30 hops, 40 byte packets
Host Names truncated to 32 bytes
1 isbro36.algonet.se. (195.100.247.25 ): 172ms 164ms 162ms
2 195.100.247.3 (195.100.247.3 ): 196ms 154ms 148ms
3 tnii-brom-r01-e01-00.algonet.se. (194.213.72.65 ): 146ms 155ms 153ms
4 tni-sto-rn01-fe00-00.telenordia. (194.213.69.209 ): 189ms 194ms 159ms
5 194.68.128.45 (194.68.128.45 ): 176ms 164ms 181ms
6 ov-c1-feth1-1-ix.stockholm.telia (195.67.232.126 ): 174ms 148ms 161ms
7 194.237.175.246 (194.237.175.246): 156ms 158ms 162ms
8 u-c2-fddi0-0-core.uppsala.telia. (194.237.159.62 ): 186ms 173ms 183ms
9 or-d1-serial2-2-dist.orebro.teli (194.237.175.194): 164ms 181ms 163ms
10 or-d2-feth3-1-dist.orebro.telia. (195.198.242.254): 184ms 220ms 189ms
11 or-a1-feth1-0-access.orebro.teli (194.237.159.28 ): 199ms 186ms 222ms
12 194.236.211.34 (194.236.211.34 ): 173ms 185ms 205ms
13 maclabbet.orebro.se. (194.103.205.100): 186ms 216ms 286ms
€ Trace completed 97-10-09 00.29.57 €


Tja, som ni ser. Min förfrågan studsade 13 gånger innan en kontakt etablerades med maclabbet.orebro.se

Det underverk som får oss att begripa varför saker och ting fungerar (och tar tid ibland) heter WhatRoute och kan laddas ner (490kb) hos MacPower här!

Mycket nöje.
.
 MatsB

97-10-08 RealPlayer 5.0 har kommit!

Nu kan ni ladda hem den nya versionen av RealPlayer. Strömmande ljud och video över nätet. Spelaren fungerar riktigt bra, också över modem (28.8).
Det finns två spelare, en betal-player, och en som är gratis. Ni som händelsevis sitter i MacLabbet just nu behöver inte ladda ner någonting, det gör personalen. Men ni som är någon annanstans, ladda hem, och få liv i er Mac, (eller PC).
Här laddar ni hem RealPlayer!
.
 MatsB

97-10-08 Vrålhäftigt på gång hos Apple!

Enligt tidningen MacWorlds redaktör som befinner sig i USA, Lennart Håkansson, så kommer Apple att visa något sensationellt på fredag.
"De visade lite godsaker för mig som fick mig att tappa hakan", som Håkansson skriver i MacWorlds nyheter.
Han lovade att ingenting säga förrän på fredag då hemligheterna blir officiella. Men eftersom fredag är 10 timmar före USA, så kan vi här i Sverige ta del av gobitarna före amerikanarna.
Så är ni nyfikna på vad Apple nu har hittat på. Styr till MacWorld på fredag.
.
 MatsB

97-10-06 Se APU-are LIVE i MacLabbet!

Nu kan vem som helst gå in och kontrollera om APU-arna (de med arbetsplatsförlagd utbildning) sköter sig och jobbar.
De allra flesta som går in och tittar på vår webkamera ser att det är en faslig aktivitet som pågår.
Klicka på Livekamera i den vänstra kolumnen här intill så ser ni själva.
.
 MatsB

97-10-03 Kommunens modempool still down!

Enligt en e-post från Örebro kommuns IT-enhet så kommer modempoolen att fortsätta vara ur funktion även över helgen. Någon gång i nästa vecka kommer den att fungera, är förhoppningen.
Gör den det så har den legat nere i två och en halv vecka. En tidsrymd som är alldeles för lång för dem som använder Internet på allvar.
Vi önskar dem lycka till!
.
 MatsB

97-10-03 Stor uppslutning på firandet!

Hundratals elever ställde upp och hyllade Rudbecksskolan idag. Gymnasiechefen Lars Ekevärn höll tal och sedan sjöng och hurrade alla vid den korta cermonin.
Se ett bildreportage från evenemanget här!

.
 MatsB

97-10-03 Rudbecksskolan 140 år idag!

Idag firar Rudbecksskolan 140 år. Tidigare hette vi ju Tekniska gymnasiet och för 140 år sedan låg "vi" inte där vi är nu utan på annan plats i Örebro.
Sedan 1901 har "vi" funnits här på Kungsgatan 31-33, i hjärtat av Örebro. Fast nu heter vi inte Teknis längre, utan Rudbecksskolan.