Pip-pip-bzz-bzzz-pip-pip-pip...(teleprinterljudeffekt).

Januari -2002

Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör [mats@maclabbet.orebro.se]

Förra månaden: Decembers nyheter här!
Länkar till ännu äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!

Dessa nyheter är subjektiva rapporteringar utfrån ett användarperspektiv. Alltså är vi stygga mot dem som förtjänar det. Dvs de som vill censurera internet, eller motarbeta friheten med internet, eller är emot Macintosh-datorer.

Välkommen besökare i Januari!


02-01-31 kl. 19.09

BIHANGET UTSLAGET TILL HÄLFTEN!

Tack vare att våra maskiner i Bihanget är så gamla går det inte att bota de äldsta från virus. Endast G3:orna gick att vaccinera. Men 4400:orna och 7100:orna och 7600:orna vägrar starta på Nortons CD-skiva.
Därför har ansvarig dragit ur kontakten på dem för att förhindra mer spridning. Frågan är nu vad de som har kurser där ska göra. Det finns nämligen bara sju fungerande datorer i Bihanget...
Skolledningen är informerad.

 Mats B


02-01-31 kl. 19.04

VIRUSET 666 I DET NÄRMASTE UTPLÅNAT FRÅN MACLABBET NU!

Efter ett par dagars djupdykning i labbet verkar det nu som det som kan göras har gjorts. Det verkar vara helt virusfritt i MacLabbet och under torsdagskvällen rensades lagringsservern HAL 9010 från smittade filer också.
Det är ett problem med att elever laddar ner programvara lite hur som helst och sedan spar dem i sina lagringsmappar, en riktig grogrund för mer virusspridning.
Bara att hoppas på lite mer ansvarstagande från användarna. Några inskränkningar i friheten blir det inte tack vare detta virusangrepp. Ett stort virusangrepp på 8 år ska man vara nöjd med.

 Mats B


02-01-29 kl. 05.49

OMÖJLIGT ATT GÅ TILL .COM-ADRESSER
VARS SERVRAR LIGGER I USA!

Efter upplysningar som inhämtats från Örebro kommuns IT-enhet, så har det visat sig att Örebro Kommuns IT-leverantör, Utfors, har problem att leverera trafik från .com-adresser (och .org mfl) vars servrar ligger i USA.
Detta betyder att viss undervisning påverkas, vilket är allvarligt.
Var, hur och när det hela kommer att ordnas, vet ingen. Nu har det varit problem i fem dagar...

 Mats B


02-01-29 kl. 05.49

VIRUS I MACLABBET!!

Japp, så har också vi drabbats av virus. För första gången på åtta år har MacLabbets datorer blivit infekterade (utan att de haft Word i sig, som suger till sig virus som flugor på koskit, se Bihanget). Men inte så länge till. Virusprogram är på väg och snart ska de otäcka rackarna vara väck.
Vad som orsakat angreppet är oklart, men viss finns det de elever som inte har fått en ordentlig genomgång på vad som ska laddas ner och inte, som jobbar i labbet. Fast det är säkert en olyckshändelse.
Viruset heter 666 och lägger sig bland annat i Tilläggsmappen. Det går att söka efter det med filsökaren, men om man plockar bort dem så kommer de åter. Till sist så sabbar det innehållet på hela hårddiskarna, om man inte lyckas ta bort det.
Så, försiktighet anmodas tills vi löst det hela och dr Webmäster gett injektioner mot smittan.

 Mats B


02-01-20 kl. 19.32

MACCAR ÅTRÅVÄRDA VID INBROTT PÅ KURIREN
-PC-APPARATERNA LÄMNADES KVAR!


Under helgen har några inbrottstjuvar (beställningsjobb enligt lokala media) länsat Örebrokuriern på deras stora skatt av Apple Macintosh Power PC G4:a datorer.
Detta är ju tråkigt för Kuriren, men också för MacLabbet. Det betyder att Maccar blivit stöldbegärliga. Att det finns en marknad för att köpa tjyv-maccar. Vi får helt enkelt öka säkerheten några snäpp till i MacLabbet, så vi inte får ovälkommet besök.

I artikeln i Nerikes Allehanda kunde man bland annat läsa följande:

"­ De tog sex eller sju Macar och lät alla PC-datorer stå. De fick bara med sig en bärbar PC. De kanske trodde att det var en Mac det med, säger P-O Carlsson. "

Man ratade alltså fina PC-maskiner helt. Rätt ovanligt.

Läs hela artikeln hos Nerikes Allehanda här!

 Mats B


02-01-20 kl. 19.27

GOLVSTÄDNINGEN SOM INTE BLEV AV
-OCH RESULTATET...!


När webmäster kom upp i MacLabbet i lördags så visade det sig att en firma höll på att bona golven på hela våningen. De hade ställt upp stolar på datorerna, slängt en matta på färgskrivaren så den var full av grus och skit (vilket märktes på utskrifterna sedan...). Labben var helt demolerade.
När webmäster påtalade att MacLabbet ska få nytt golv under sportlovet (enligt skolledningen) så beslöt det här gänget att inte göra rent golvet i labbet, varvid de försvann.
Nu, söndag kväll, om man tittar i webkameran, så ser man resultatet. Ingen har ställt tillbaka stolar och bord. Detta betyder att det inte är ett funktionsdugligt MacLabb under måndagen.
Webmäster meddelar till Nyheterna att han inte tänker lägga två strån i kors för att få ordning i labbet.

"-Nä, jag har första lektionen klockan 10.15 och räknar då med att allt ska vara iordningställt, och städat, jag gör som alla andra, tar för givet!"

Kolla hur det ser ut i webkameran!

 Mats B


02-01-11 kl. 09.14

UNG BEDRAGARE HÄRJAR PÅ RUDBECKSSKOLAN!


En ung man som uppger sig gå på skolan, trots att han inte gör det, är på skolan ibland och lånar pengar av elever. Sedan dyker han naturligtvis aldrig upp igen och betalar tillbaka.
Detta är bedrägeri och tyvärr är det snälla elever som åker dit och aldrig får se sina pengar igen.
Den unge mannen uppger både falskt namn och falska telefonnummer.

Nu rekommenderar skolledningen de elever som är med om någon sådan händelse att ringa 112 och anmäla det hela till polisen.

(Och MacLabbets nyheter hoppas att elever hjälper elever ändå, detta gäller ju bara ett nöt som är här och luras).
 Mats B


02-01-09 kl. 03.12

KOLLA REKLAMFILMEN FÖR NYA IMACCEN

En film som visar och förklarar (fin humor) hur den nya iMaccen ser ut (den som kom i förrgår och har en G4:a och platt skärm mm) ligger nu ute för avnjutning på webben. Naturligtvis i Quicktimeformat.
Där kan man se och höra bland annat sångaren Seal och filmregissören Coppola (Gudfadern) beskriva sina njutningar av denna datormaskin.
Finns för tre olika hastigheter.

Jag vill kolla!

 Mats B


02-01-09 kl. 03.08

PC-NISSARS FÖRDOMAR OM MAC
-OCH HUR DET VERKLIGEN LIGGER TILL!!

Äntligen har Apple lagt upp en sida med de vanligaste fördomarna mot Mac-användandet (sådant som osnälla PC-lirare brukar vräka ur sig). Här förklarar man ett och annat som dessa borde känna till.
Apple håller bara med om myten på den sista punkten... (av sex punkter)

(Och vem visste att både President Clinton och President Bush surfar loss på en datormaskin från Apple...).

Kolla här och njut, alternativt: Lär er:

http://www.apple.com/myths/
[Tack Woodgrove för tipset]

 Mats B


02-01-06 kl. 20.11

INGET NYTT GOLV I MACLABBET!

Under söndagskvällen kunde man konstatera att det tydligen inte blir något nytt golv i MacLabbet detta jullov. Det "var sagt så" från högre ort, men ingenting har hänt.
Problemet är ju att den plastmatta som ligger där nu "mjölar" något fruktansvärt. Ett vitt pulver lägger sig överallt, och kläder och skor smutsas ner. Detta i kombination med att städningen i labbet inte sköts ordentligt (det finns inget kontrakt mellan städfirman och skolan på att torka av golven, så det görs bara en gång per år...) gör vistelsen för elever och lärare mindre trevlig än den skulle kunna vara.
Men det kanske var nästa jullov man menade...
 Mats B


02-01-06 kl. 18.12

I MORGON BÖRJAR PLUGGET IGEN!

Så var jul- och nyårslovet nästan slut. Därför meddelas här att lektionerna kör igång precis som vanligt under måndagen (i morgon). Inga samlingar eller så, utan det är bara att titta på schemat så vet man var man ska gå.
 Mats B




Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
0112 0111 0110 0109 0108 0107 0106 0105 0104 0103 0102 0101 0012 0011 0010 0009 0008 0007 0006 0005 0004 0003 0002 0001 9912 9911 9910 9909 9908 9907 9906 9905 9904 9903 9902 9901 9812 9811 9810 9809 9808 9807 9806 9805 9804 9803 9802 9801 9712 9711 9710 9709 9708 9707 9706 9705 9704 9703 9702 9701 9612 9611 9610 9609 9608 9607 9606 9605 9604