Pip-pip-bzz-bzzz-pip-pip-pip...(teleprinterljudeffekt).

December -2001

Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör [mats@maclabbet.orebro.se]

Förra månaden: Novembers nyheter här!
Länkar till ännu äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!

Dessa nyheter är subjektiva rapporteringar utfrån ett användarperspektiv. Alltså är vi stygga mot dem som förtjänar det. Dvs de som vill censurera internet, eller motarbeta friheten med internet, eller är emot Macintosh-datorer.

Välkommen besökare i December!


01-12-19 kl. 17.32

TIDER FÖR JULAVSLUTNINGEN!

Japp, då var det dags för jullov. Först samlas eleverna årskursvis i aulan sedan träff i klassrum med klassföreståndarna för sedvanlig samvaro (gäller torsdag, i morgon, 20:e december).

Årskurs 1: 09.00
Årskurs 2: 10.00
Årskurs 3: 11.00

Ett trevligt lov önskas alla av Nyhetsredaktionen.

 Mats B


01-12-19 kl. 02.14

MAC-ANVÄNDARE OTROLIGT DISKRIMINERADE!

Enligt en artikel på idg.se (Computer Sweden) är Macanvändare det datorsläkte som har det värst, åtminstone här i Sverige, och råkar ut för faktisk mobbing.

Exempel på okunnig och även dum mobbing har t ex webmäster fått sig till livs under de år han drivit MacLabbet, både från kollegor och IT-tjänstemän "högre upp" i Örebro kommun. Till och med självaste IT-chefen förklarade ju för några år sedan för honom att Mac bara ställde till med besvär och inte hörde hemma i en fin PC-kommun där allt skulle vara lika, överallt..

I Computer Swedens artikel kan man läsa vad som hände på bland annat SAAB och på Bjärehovsskolan. Hur ansvariga för IT där bar sig åt (skandal).

(I USA har ju t ex skolorna till 50 procent Mac, något som vi inte kommer i närheten av här av förklarliga skäl.)

Läs artikeln här: http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=011219-CS27

Den säger en del..

[Tack till Woodgrove som tipsade]

 Mats B


01-12-13 kl. 02.56

LUCIA -INGA LEKTIONER INNAN 11.00!

Då det är Lucia idag så har skolledningen beslutat att inga lektioner ska äga rum före klockan 11.00.
Tider för Luciafirandet i aulan är:

Årskurs 1: 08.00
Årskurs 2: 09.00
Årskurs 3: 10.00

Från klockan 11.00 fungerar schemat som vanligt.

Trevlig Lucia på er alla!

 Mats B


01-12-07 kl. 01.12

INGA MULTIMEDIALEKTIONER UNDER FREDAGEN!

På grund av de prov som eleverna har i andra ämnen så ställs lektionerna in för Multimedian för årskurs två under fredagen. Den grafiska formen (ett annat ämne) för tvåorna kommer igång runt 12.00.

Det är alltid fantastiskt med vissa prov, som kan gå ut över ämnen i MacLabbet. Vissa andra ämnen är tydligen viktigare...

 Mats B


01-12-06 kl. 09.18

SERVERN HAL 9001 HAR LEGAT NERE UNDER NATTEN!

Vi vet inte vad det är, och orkar inte bry oss, men helt klart är det någon barnslig människa som bråkar med vår server på kvällarna. Detta får den att sega eller lägga av. Tack och lov är det nu bara en tidsfråga innan vi kan köra igång den andra servern fullt ut (Mac OS X med Webstar V, det blir grejer det). Håll ut.

Vår webserver var borta mellan 19.00 och nu vid 09.00 på förmiddagen. En hård omstart så var den igång igen nu.

 Mats B


01-12-04 kl. 16.03

NYA IT-MOPPEN FINNS NU. TVÅHJULING FÖR TROTTOARER!

Eftersom Steve Jobs anser att denna uppfinning är lika genomgripnade som persondatorerna var när de kom, så måste Nyheterna visa denna nya uppfinning, dvs vara bland de första:


Segway heter den. Den svänger och styrs genom
att man lutar sig åt det håll man vill åka.

Detta är en tvåhjuling som inte tippar framåt eller bakåt. Det hela styrs av chips och små datorer. Den går på ström, och är så strömsnål att den bara drar för några ören om dagen (man får ladda den). Dessutom går den mer än tre gånger fortare än om man skulle gå (ja, där får man väl använda fantasin).
Och det verkar som om man inte bara kan åka på trottoarer, utan även inomhus och i terräng.
Ta en titt på deras hemsida samt kolla Realplayer-filmen som finns på sidan, den är faktiskt cool (klicka på länken "See Segway HT in action".

(Denna kommer att tas med på nästa års äskningar till MacLabbet...)

 Mats B


01-12-03 kl. 22.59

HÅRT FÖR TREORNA MED GRAFISK FORM OM DE INTE HAR REPORTAGE KLARA TILL NÄSTA VECKAS LEKTIONER!

Webmäster meddelar hårt att eleverna i Grafisk form som nu är ute på APU, till nästa vecka, då de är tillbaka, ska ha sina reportage klara. Inga ursäkter kommer på några villkor att accepteras, då de från och med nästa veckan haft 5 veckor på sig med det arbetet.

Ord och inga visor, från den i ansiktet högröde webmäster.

 Mats B


01-12.01 kl. 22.45

APPLE HEDRAR GEORGE HARRISON PÅ SIN WEBSITE!

Apple visar sig ännu en gång ha hjärta. På sin amerikanska website http://www.apple.com så har man nu tagit bort bilder på sina produkter och visar istället en stor bild på Beatles-medlemmen George Harrison som gick bort igår.
Vi tycker att detta är bra. Till saken, ska väl sägas, förutom att utan Beatles skulle det inte se ut som det gör idag i musikvärlden, är att Beatles skivbolag hette just Apple då det begav sig. Där tog de in en massa nya artister som fick göra musik, innan klantskallar fick det på fall (efter Beatles splittrats 1970).

(Kanske vi skulle göra så på MacLabbets site också?)

 Mats B




Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
0111 0110 0109 0108 0107 0106 0105 0104 0103 0102 0101 0012 0011 0010 0009 0008 0007 0006 0005 0004 0003 0002 0001 9912 9911 9910 9909 9908 9907 9906 9905 9904 9903 9902 9901 9812 9811 9810 9809 9808 9807 9806 9805 9804 9803 9802 9801 9712 9711 9710 9709 9708 9707 9706 9705 9704 9703 9702 9701 9612 9611 9610 9609 9608 9607 9606 9605 9604