Pip-pip-bzz-bzzz-pip-pip-pip...(teleprinterljudeffekt).

Oktober -2001

Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör [mats@maclabbet.orebro.se]

Förra månaden: Septembers nyheter här!
Länkar till ännu äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!

Dessa nyheter är subjektiva rapporteringar utfrån ett användarperspektiv. Alltså är vi stygga mot dem som förtjänar det. Dvs de som vill censurera internet, eller motarbeta friheten med internet, eller är emot Macintosh-datorer.

Välkommen besökare i Oktober!


01-10-24 kl. 01.37

JOSEF, FÖRE DETTA MEDIEELEVEN, FARES NOMINERAD TILL EN OSCAR!



Det går bra för dem som gått på Medieprogrammet på Rudbecksskolan i Örebro. Idag blev det känt att Josef Fares film Jalla Jalla blivit nominerad som det svenska bidraget till Oscar-tävlingen i Hollywood (Bästa utländska film). Det är baske mig inte illa. Grattis Josef!

(Kanske kan detta också visa våra politiker och beslutsfattare, som är på gång igen med att vilja slå ihop Medieprogrammet här på Rudbecksskolan med Virginskas, de ger sig aldrig, vilka det nu är som driver detta tok, att våra elever får en bra bas här, om man säger så...)

 Mats B


01-10-24 kl. 01.37

NY FRÄN MP3-SPELARE FRÅN APPLE!



Japp, då har Apple kommit med en ny produkt. En Mp3-spelare med massa finesser. Den har 5 Gb minne och kan ta 1000-tals Mp3-låtar.
Apparaten, iPod, ansluts till lämplig Mac med Firewire (Apples vrålsnabba sätt att överföra data). En CD tar ungefär 10 sekunder att köra över till apparaten.
Det fina är att man kan köra med playlists och att allt synkas med iTunes och dess listor.
Samtidigt som man kör över sin musik till spelaren så laddas batteriet. Men inte bara det, iPod känner av vilka nya låtar man fixat och kör över dem automatiskt.

Ta en njutningskoll här (man får trycka på knappar så man hör och hajar):

iPod
(obs viss nerladdningstid på sidan för att alla funktioner ska fungera).

I staterna går denna godbit loss på 399 dollars, dvs lite över 4000 svenska pix. Kanske MacLabbet behöver en, för utvärdering, åt webmäster, liksom...

Mer info här!

 Mats B


01-10-24 kl. 00.45

FILMERNA FRÅN STUDENTEN OCH MEDIEDAGEN FUNGERAR IGEN!


Pga skumma länkar (resultatet av att vi jobbar med nya servern) har det inte funkat att se filmen från avslutningen och filmen från Mediedagen. Men, dock, nu är problemet löst, bara att klicka in sig från förstasidan igen för den som vill vara nostalgisk.

 Mats B


01-10-23 kl. 01.37

IDAG SLÄPPER APPLE NÅGOT NYTT OCH HEMLIGT!


Ingen har hitills lyckats avslöja vad det är, men Apple har gått ut med att de ska släppa en ny frän grej idag. Det är ingen dator, utan ett tillbehör. Och naturligtvis så tror vi dem. Vad det kan bli, en portabel Mp3-pryl eller något ännu värre, har vi som andra ingen aning om. Men det får vi veta under dagen. Man kan ju alltid hoppas på något råfränt.

 Mats B


01-10-23 kl. 01.34

DÅLIGT MED NYHETER HÄR PÅ SISTONE!


Vi ber om ursäkt, men ibland blir det så. Nyhetsredaktionen är inte bättre än orken hos den som skriver och de som tipsar.

 Mats B


01-10-12 kl. 01.34

DET ÄR FREDAG OCH MEDIEPROGRAMMETS REKTOR ÄR TILLBAKA FRÅN ÄLGJAKTEN!


Under fredagen kommer Medieprogrammets rektor Bya att åter finnas på sitt rum efter älgjakten denna vecka. Nu hoppas alla lärare få sig lite styckad älg som present. Hur det blir med den saken får vi se, i framtiden.

 Mats B


01-10-12 kl. 01.32

BAKTERIEEPEDEMI PÅ RUDBECK -INGEN PANIK....AHHHH!

INGEN SERVERING AV SKOLMAT UNDER FREDAGEN!


I förra veckan blev ett 60-tal elever smittade av en bakterie eller ett virus på skolan. Man misstänker att det kom från skolmaten, och frukter eller bär som serverades i fredags. Det hela yttrade sig i magsjuka och allmänt otyg.
Så därför håller skolmatsalen stängt under fredagen. Men eleverna behöver inte gå hungriga för det. De får äta frukt och bröd och lite annat plock, men i korridoren istället. Detta medan skolkmatsalen saneras.

 Mats B


01-10-05 kl. 00.15

PC-FABRIKÖRERNA GÖR EN APPLE-VÄNDING!


Så här tre-fyra år efter att alla Macintosh slängt iväg disketten och börjat med USB och sådant så har nu Intel vaknat. De tänker göra likadant. I ett uttalade säger de det som vi redan visste, att disketten hör hemma på 70-talet. Hur som helst tror man att allt det här kommer att bli en verklighet om ett par år...
Läs mer om detta på IDG.

 Mats B


01-10-02 kl. 16.39

MYCKET FALSKA RYKTEN IGÅNG PÅ NÄTET OM WTC-OLYCKAN!


Som vanligt, när stora katastrofer inträffar, så florerar det osanna rykten om händelserna. Och nu i tider med internet så sprids de snabbare än någonsin.
Nu finns det en websida i staterna som effektivt hjälper till att bringa ordning i dessa "sanningar" om attacken mot World Trade Center. Väl värt ett besök. Jag vill dit nu direkt och titta!
Så klicka er dit och slå alla dessa som "vet" på fingrarna (som är lurade). De som har hört sin brorsas kusins morsa berätta om grannens förra arbetsgivares svåger som vet att...bla-bla...och det är sant!

 Mats B


01-10-02 kl. 16.34

TEKNEWS IGÅNG IGEN, MED NY LAYOUT!


Efter lång väntan har nu Teknews, elevernas egen nyhetssite, kommit igång. Men man behöver fler medhjälpare. Så nu är det dags för de som känner skrivklådan, som vill fotografera, eller skriva noveller eller reportage, att sätta igång. Snart har man upptaktsmöte för hösten och vill se nya förmågor. Gå dit och läs!

 Mats B




Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
0109 0108 0107 0106 0105 0104 0103 0102 0101 0012 0011 0010 0009 0008 0007 0006 0005 0004 0003 0002 0001 9912 9911 9910 9909 9908 9907 9906 9905 9904 9903 9902 9901 9812 9811 9810 9809 9808 9807 9806 9805 9804 9803 9802 9801 9712 9711 9710 9709 9708 9707 9706 9705 9704 9703 9702 9701 9612 9611 9610 9609 9608 9607 9606 9605 9604