Pip-pip-bzz-bzzz-pip-pip-pip...(teleprinterljudeffekt).

September -2001

Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör [mats@maclabbet.orebro.se]

Förra månaden: Augustis nyheter här!
Länkar till ännu äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!

Dessa nyheter är subjektiva rapporteringar utfrån ett användarperspektiv. Alltså är vi stygga mot dem som förtjänar det. Dvs de som vill censurera internet, eller motarbeta friheten med internet, eller är emot Macintosh-datorer.

Välkommen besökare i September!


01-09-18 kl. 11.35

INGEN LEKTION I MACLABBET PÅ EFTERMIDDAGEN!


Pga ITIS-projektet som lärarna på Medieprogrammet är involverade i så blir det inga lektioner i MacLabbet under tisdagseftermiddagen. En konferens för lärararna kommer i vägen.


01-09-17 kl. 15.49

AVBROTT I INTERNET TISDAG FÖRMIDDAG!


Enligt vad PC-tekniker Åkesson meddelade webmäster under måndagen kommer det att bli avbrott i internettrafiken till och från MacLabbet under tisdagsförmiddagen. Detta beroende på att man ska stoppa in ny utrusning i form av servrar (som tydligen möjliggör censur av vissa websidor, om man ska använda sig av den funktionen är okänt i nuläget).

 Mats B


01-09-17 kl. 15.48

FORTSATT ARBETE PÅ NYA WEBSERVERN!


Under helgen jobbades det hårt med nya servern, men tyvärr blev vi inte klara med den. Arbetet kommer att fortsätta under måndagskvällen. Tyvärr betyder det här att vissa funktioner på våra sidor fortfarande inte fungerar. Men håll ut.

 Mats B


01-09-15 kl. 22.03

ARBETE PÅBÖRJAT PÅ NYA WEBSERVERN
AVBROTT I WWW.MACLABBET.COM!


Vår nya server håller just på att konfigureras till att få i sig alla websidor, då vår gamla server (HAL 9001) blivit för gammal för tjänsten, den är från 1986 och har endast 133 Mhz i kraft. Den nya servern, där vi ska köra websidor, streaming Quicktime och eventuellt också e-post, är en G4:a med 500 Mhz i kraft, ett riktigt superpaket alltså. Vi kör Mac OS X på den också.
Apache som webserver till en början, åtminstone, eftersom den följer med i paketet.
Pga detta så fungerar inte adressen www.maclabbet.com eller adressen maclabbetx.orebro.se, därmed kan man inte kika på streaming Quicktime-kameran, eller kolla in våra elevfilmer, filmen från studenten eller den från mediedagen. Men håll ut, snart är det full fart igen. Förhoppningsvis redan under söndagen. Här jobbas kvällar som helger.

 Mats B


01-09-14 kl. 02.18

APPLE HEDRAR OFFREN PÅ SIN HEMSIDA!


Både Apple och IBM har gjort om sina hemsidor (de amerikanska) på grund av massmorden på Manhattan, New York. Även Microsofts hemsida har precis gjorts om för att visa sin aktning för offren.


 Mats B


01-09-14 kl. 02.10

TYSTA 3 MINUTER FRÅN KLOCKAN 12 IDAG I SKOLAN PGA AV KATASTROFEN PÅ MANHATTAN!


I ett utskick från gymnasiechefen Ekevärn anmodas att alla på Rudbecksskolan, lärare som elever, håller tre tysta minuter idag fredag klockan 12.00 till 12.03.
Detta är en gemensam aktion för att hedra offren från terrordåden på Manhattan i New York i tisdags och samtidigt visa sin avsky för terrorn.
Aktionen är på initiativ av EU och ska genomföras i alla EUs länder samtidigt.

 Mats B


01-09-07 kl. 02.09

APPLE OCH MICROSOFT HAR LÖST QUICKTIMEPROBLEMET!

Enligt MacLabbets Nyheters korre i New York, Jon Adolfsson (www.99mac.com) så har Apple tillsammans med Microsoft nu löst problemet med Quicktime i Explorer 6 för PC (se nyhet nedan på denna sida).
Hur man gjort vet vi inte här på nyheterna, men tydligen så räcker det med, om man har Explorer 6, att uppdatera Quicktime via Apples website eller via Quicktime Player, så funkar Quicktime igen.
Om detta är riktigt är det väldigt bra. Kanske någon av MacLabbets Nyheters läsare kan skriva hit och berätta om sina erfarenheter.

För Jon, vår korre i New York så fixades uppdateringen automatiskt då han gick in på en sida som visade Quicktime.

 Mats B


01-09-04 kl. 02.19

SE MICROSOFTS VD STEVE BALMER SVETTAS OCH TOKDANSA!

Tack och lov för Steve Jobs, han skulle aldrig bära sig åt som Microsofts vd Steve Balmer. Men tro det eller ej, så här gör han inför ett gäng Microsoft-diggare för någon vecka sedan. Den väger in på dryga 3 Mb och är väl värd att ladda ner (progressiv nerladdning).
Det är den killen, som tillsammans med Bill Gates styr det väldiga imperiet. Nu vet vi var alla virus kommer från...

JA, DETTA VILL JAG SE!

 Mats B


01-09-04 kl. 02.12

APPLE NU STÖRST PÅ SKOLMARKNADEN I USA!

Som denne nyhetsredaktör misstänkte efter sitt USA-besök i somras är Maccen verkligen het därborta. Nu visar analysföretaget IDC att Apple är störst på skolmarknaden i amerika, med 27 procent av alla datorer i skolor.

Läs gärna mer på Macpressen här!

 Mats B


01-09-03 kl. 21.25

SE ANNA LINDH, SVERIGES UTRIKESMINISTER I QUICKTIME!

En modemanpassad Quicktimefilm finns nu för påseende. Det är inte ofta ministrar hälsar på här på Rudbecksskolan. 2,7 Mb liten. Quicktimeplug-innen laddas ner HÄR! (men den har väl alla vid det här laget?)

JAG VILL SE DETTA UNIKA DOKUMENT! (KLICKA!)

 Mats B


01-09-03 kl. 15.25

MICROSOFT GÖR DET IGEN -MOBBAR UT QUICKTIME!

Vi har ju varit vana vid att Microsoft är det stora programvaruföretaget som gör som de vill och det fortsätter de att göra. Tidigare har man ju byggt ihop sitt operativsystem Windows med en mängd program som Internet Explorer och annat, som gör att dominansen bara blir starkare.
I sin nya webläsare, Explorer 6 så har man skippat möjligheterna att titta på Quicktime, det går inte längre att använda de plug-ins som alltid fungerat.

Christian Knudsen tipsade dessa nyheter om detta, och han snappade upp det hela från Nyhetsbrevet Uppsnappat:

"MINSKAT STÖD FÖR KONKURRENTERS TEKNIK I IE 6

Sedan i måndags finns en ny version av Microsofts webbläsare, Internet Explorer 6, för nedladdning. Microsoft får dock kritik för att IE 6 inte stöder flera flitigt använda program från konkurrenter.

Den nya webbläsaren levereras inte med inbyggt stöd för programmeringsspråket Java och inte heller med stöd för Netscape-kompatibla insticksprogram.
Användare och utvecklare kommer dock att i efterhand kunna komplettera webbläsaren så att den klarar att köra tillämpningar som kräver javastöd och Netscapes insticksprogram. Apples Quicktime är ett av de program som inte längre kommer att fungera - om inte webbplatsutvecklaren ändrar koden i enlighet med vissa krav från Microsoft.

Rob Enderle, analytiker på Giga Information Systems, säger till Cnet att Microsofts motiv till åtgärderna förmodligen är att det blivit alltmer kostsamt att tillhandahålla stöd för Netscape- kompatibla insticksprogram. Enderle tror inte att det borttagna stödet för mediaspelaren Quicktime handlar om att Microsoft vill favorisera sitt eget program Windows Media Player. I sådana fall hade Microsoft gjort så att Quicktime över huvud taget inte hade kunnat användas, tror denne analytiker. [PW]

http://www.microsoft.com/windows/ie/whatsnew/default.asp"

MacLabbets nyheter säger att detta känns väldigt tråkigt. Men kanske Windows Mediaplayer går dåligt och detta är ett sätt för Microsoft att få alla att använda den istället.

 Mats B


01-09-03 kl. 15.20

UTRIKESMINISTERN PÅ BESÖK PÅ RUDBECKSSKOLAN IDAG!

Inom kort kommer ett videoreportage från hennes besök här att läggas upp på dessa nyheter i Quicktimefomat. Våra reportrar Marcus och Erik jobbar just med det. I bredbands och 56k-modemfart.

 Mats B


01-09-1 kl. 18.11

INSPARKEN INSTÄLLD NÄSTA VECKA!

Gymnasiechef Ekevärn beslutade under fredagen att ställa in insparken som skulle äga rum nu i veckan som kommer. Anledningen var att arrangörerna valt att inte beakta de riktlinjer som sattes upp som villkor för att få fortsätta med denna sed.
Förra årets inspark, som anordnades av InStatu-föreningen, innehöll massor av pennalism, sexism och mobbing, och skulle inte få upprepas. För att det ändå skulle kunna bli en inspark i år så fick Elevrådet ansvar för arrangemanget som InStatu skött alla år. Men av någon anledning så överlät styrelsen i Elevrådet i sin tur ansvaret för festligheterna på, ja just det, InStatu-föreningen igen.
När gymnasiechefen under fredagen fick ta del av materialet och planeringen för det nya årets inspark gick han, milt sagt, upp i taket (det blåste hårt i föreningslokalen). Planeringen var i princip en plankning av förra årets Inspark.

Så den ledighet som beviljats för insparken nästa vecka är indragen. Lektioner som vanligt enligt schemat.