Pip-pip-bzz-bzzz-pip-pip-pip...(teleprinterljudeffekt).

Juli -2001

Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör [mats@maclabbet.orebro.se]

Förra månaden: Junis nyheter här!
Länkar till ännu äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!

Dessa nyheter är subjektiva rapporteringar utfrån ett användarperspektiv. Alltså är vi stygga mot dem som förtjänar det. Dvs de som vill censurera internet, eller motarbeta friheten med internet, eller är emot Macintosh-datorer.

Välkommen besökare i Juli!


01-07-21 kl. 18.30 (Lokal New York-tid)

MACWORLDEXPO-SITEN NU UTE!
WEBMÄSTER HAR SLITIT IHOP EN RAPPORT MED BILDER!
KOLLA NU OCH NJUT!



Nu kan också ni stackare som inte fick vara med i New York på den stora Mac-mässan få en nära nog fullständig rapport från händelserna på MacWorldExpo den 17:e till 20 juli. Webmäster var där och han rapporterar nu med en massa bilder och text om hur det var därborta.
Och visst finns det några bilder på Steve Jobs också. Så missa inte denna unika rapport som har förtjänat en egen site.

HÄR ÄR DET, KLICKA!
(Det öppnas i ett nytt fönster).

 Mats B


01-07-19 kl. 23.52 (Lokal New York-tid)

MACWORLDEXPO NEW YORK-RAPPORT!


Bild: Jon, www.99mac.com.

MacWorldExpo i New York är i full gång. Under onsdagen var det Keynote, dvs det tillfälle då Appleskaparen Steve Jobs visar sig för allmänheten och presenterar de nyheter som man ditills hållit hemliga. Naturligtvis hade MacLabbets nyheter sin stjärnreporter på plats (Kö i tre timmar, 1000-tals människor, snikade in sig på VIP-hyllan en rad från scenen..).

Utan att ha läst vad andra Mac-rapportörer skrivit i Stockholm (som vissa lokaltidningsrecensenter gör innan de recenserar en skiva) kan man säga att det inte var så där väldigt upphetsande nyheter.

Det var mycket om Mac OS X, en uppdatering till 10.1 väntas i september. Vidare så presenterade 10 större programvaruföretag sina nya program som fungerar på Mac X-plattformen. Det var inga dåliga grejer, och mer är på gång.

Man har också upphottat IMac-serien med tre nya modeller, 500, 600 och 700 Mhz. Dalmatin och Flower Power är numera ett minne blott.
Den stora nyheten var annars G4:orna: 733 Mhz, 867 Mhz, med toppmodellen som har dubbla 800 Mhz-processorer, de två senare med superdrive. De ser också lite nya ut i skalen.

Nya platta skärmar visades också, så nu finns det 15, 17 och 22-tumsskärmar att tillgå.

Hur som helst, för en bättre rapport än denna så gå gärna till www.99mac.com vars reporter gjort en mer inträngande analys av allt det nya. Där finns också mycket bilder från mässan.

Försök kommer att göras att visa bilder från mässan (bla på Steve Jobs) här senare under veckan (eder reporter har plåtat men inte lyckats fixa tekniken för att föra över dessa bilder ännu).


 Mats B


01-07-10 kl. 11.48

SE STEVE JOBS KEYNOTE LIVE I NEW YORK PÅ NÄTET NÄSTA VECKA!
NYA MASKINER PRESENTERAS FÖR FÖRSTA GÅNGEN!!
-OCH WEBMÄSTER ÄR MED I PUBLIKEN, PÅ PLATS!

Nu är det klart med att Apple sänder Steve Jobs inledningstal (keynote) från MacWorldExpo i Javitscenter på Manhattan i New York nästa vecka.
Livesändningen pågår i en och en halv timma, så länge talet pågår och läggs antagligen ut så att man kan titta senare också.

Adressen man ska klicka in sig på är:

http://www.apple.com/quicktime/qtv/mwny01/

Dag: Tisdag nästa vecka, den 18:e juli.
Tid: 15.00-16.30 svensk tid (09.00-10.30 lokal Manhattantid)

Naturligtvis ser man till att ha Quicktime i sin dator i god tid om man nu inte skulle ha det ännu (vissa PC-lirar kan ha missat det).

För första gången någonsin kommer Webmäster själv att sitta i publiken och på plats njuta av alla godsaker först i världen, tillsammans med den samlade Mac-eliten.
Beroende på internetuppkopplingsmöjligheter blir det naturligtvis rapporter från mässan, förhoppningsvis med bilder och allt. När dessa kommer hit vet denna nyhetsredaktion inte i nuläget. Men att det kommer kan vi vara förvissade om. Om inte annat så kommer det en specialbilaga till dessa nyheter om hela mässan.

 Mats B


01-07-09 kl. 13.32

REKORDVÄRME I LABBET - OCH FÖR SERVRARNA!

Webmäster hade vägarna förbi labbet och servrarna idag och blev tvungen att öppna fönstren i serverrummet-kontoret. Där HAL 9000 står (som dessa nyheter ligger på) var det så varmt att det brändes på fingrarna (den har stått i en låda för att den låter så mycket).
Webmäster släppte genast ut servern på golvet, fast den var brännhet. Fläkten i den går på högvarv. Detta är ingen bra miljö för varken servrar eller folk. Måtte de bli klara med den nya ventilationen snart, och den kylanläggning som medföljer.

Vi kan bara hoppas att servern klarar sig. Nu är den i alla fall utsläppt.

 Mats B


01-07-07 kl. 20.04

MICROSOFT RESP APPLE -AKTIEVÄRDE!

I en artikel i nyhetsorganet www. macnytt.com kan man läsa om värdet av datoraktier. Apple- och IBM-aktierna verkar ha följt varandra rätt bra sedan introduktionen på börsen med en genomsnittslig uppgång sedan 1984 på 8,5 procent per år (när man jämnat ut upp och nergång av värdet).
Men kommer man till stora ruggigt gigantiska Microsoft, det där programvaruföretaget som är så stort att privat, statlig och kommunal utbildning i hela världen utbildar i just Microsoftdatakunskap istället för generell datorkunskap, vilket ju är helt fantastiskt fördelaktigt för ett företag (som om bilskolorna bara utbildade i Volvokörning och klassade ut alla andra bilfabrikat, helt enormt otroligt, snacka om dominans, men det hade varit bra för Volvo...) så är det andra puckar som gäller.
Macnytt skriver att om man satsade 10 000 spänn på Microsoftaktier när företaget börsintroducerades 1986, så hade dessa 10 000 spänn varit värda 4 miljoner spänn idag!

(Tusan att denne nyhetsredaktör inte satsade sitt studielån då....suck).

 Mats B


01-07-06 kl. 12.20

MACLABBETS WEBSERVICE IGÅNG IGEN!
SERVRARNA SLITER VIDARE!
FLER AVBROTT VÄNTAS!

Som väntat blev det avbrott i kommunikationerna, tyvärr i tre dygn, lite drygt, i och med de ombyggnationer som sker i MacLabbet.
Men tack vare att webmäster gick upp och pratade med elektrikerna under fredagsförmiddagen så hjälpte de till att få igång strömmen lite tidigare än beräknat (webmäster morrade lite då han inte tycker om att det står still i kommunikationerna).

Det blev ett gäng omstarter och krångel till en början, då strömmen inte räckte och proppar gick på löpande band. Men nu verkar det var ordnat, för tillfället.

Fler avbrott kan väntas, dock ej lika långa som detta, förhoppningsvis.

På måndag kväll, den 9:e juli, kommer Örebro kommun att stänga av nätverket 3-4 timmar pga av tekniskt arbete. Allt med början klockan 20.00.

 Mats B


01-07-04 kl. 00.11

RAPPORTER FRÅN MACWORLDEXPO I NEW YORK KAN VÄNTAS HÄR!

Enligt rapporter till dessa nyheter kommer vi att få direktrapporter om alla nyheter som väntas presenteras på MacWorldExpo i New York, Manhattan, den 17:e till 20:e juli. En representant skickas iväg för att lura ut alla hemligheter och bevista Steve Jobs Keynote (som också sänds live via streaming Quicktime av Apple, med början 15.00 svensk tid den 18:e juli). På Keynoten så presenteras de nya hemliga maskinerna och planerna. Det är bara speciellt inbjudna som kommer in, men vår stjärnreporter har fått tips om en lucka i ventilationssystemet. Problemet är sedan bara var vår stjärnreporter ska koppla in sin dator och skicka nyheterna hit. Men det ska väl lösa sig, hoppas vi, annars blir det efter-rapporter.

MacLabbets nyheter, de rätta nyheterna, först och bäst!


 Mats B


01-07-04 kl. 00.08

APPLE LÄGGER NER TILLVERKNINGEN AV CUBEN!

En bra maskin slutar tillverkas. Apple meddelade under tisdagen att de slutar tillverka Cuben, den lilla vackra fyrkantiga datorn med G4:a-processor. Försäljningen hade inte motsvarat förväntningarna. Ändå är det ingen som klagar på modellen. Men de flesta som skulle kunna tänkas köpa Cuben köpte istället en PowerMac G4, stående modell, säger Apple.

Aldrig har väl datorvärlden sett en så liten superdator tidigare och den väckte stor uppmärksamhet när den kom för något år sedan och många miljoner nöjda användare finns det som njuter av maskinen, bland annat LG Skantz och Ny-Johan (lärare på Medieprogrammet), som beställde varsin apparat då Webmäster såg till att lärarna fick nya arbetsstationer under våren (de gamla var 5-6 år och höll inte längre).

Läs Apples pressmeddelande här!

 Mats B


01-07-04 kl. 00.05

RAPPORT OM HUR DET ÄR I MACLABBET!

Rejäla rör har kommit upp i taket (ny ventilation) på MacLabbet och Bihanget och det är damm överallt. Utanför Maclabbet har fyra nya rum börjat byggas, varav två blir lärarrum. Det gamla lärarrummet är rivet och ersatt av två små rum som MacLabbet ska använda. Där Cola-automaten stod är de nya lärarrummen. Webmäster sitter kvar där han satt.
Så det kommer att se annorlunda ut för eleverna när de kommer tillbaka.

 Mats B




Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
0106 0105 0104 0103 0102 0101 0012 0011 0010 0009 0008 0007 0006 0005 0004 0003 0002 0001 9912 9911 9910 9909 9908 9907 9906 9905 9904 9903 9902 9901 9812 9811 9810 9809 9808 9807 9806 9805 9804 9803 9802 9801 9712 9711 9710 9709 9708 9707 9706 9705 9704 9703 9702 9701 9612 9611 9610 9609 9608 9607 9606 9605 9604