Pip-pip-bzz-bzzz-pip-pip-pip...(teleprinterljudeffekt).

Juni -2001

Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör [mats@maclabbet.orebro.se]

Förra månaden: Majs nyheter här!
Länkar till ännu äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!

Dessa nyheter är subjektiva rapporteringar utfrån ett användarperspektiv. Alltså är vi stygga mot dem som förtjänar det. Dvs de som vill censurera internet, eller motarbeta friheten med internet, eller är emot Macintosh-datorer.

Välkommen besökare i juni!


01-06-29 kl. 01.32

STUDENTFILMEN UTLAGD!

Efter många timmars slit (hela midsommaraftonens kväll) har nu webmäster färdigställt mästerverket, filmen från Studenten 2001. Bara att gå till förstasidan hos MacLabbet och klicka in sig. Den väger 51 Mb och är över 16 minuter lång. Men alla avgångstreor på Medieprogrammet är med, detta garanteras (om ingen var sjuk den dagen).
Allt viktigt är dokumenterat, som de bägge sångerna på podiet (Helan Går respektive Staten och Kapitalet). Oförglömliga stunder.
Håll tillgodo. Varsegod!

 Mats B


01-06-22 kl. 17.26

WEBKAMERAN LÅG NERE ETT PAR DAGAR, IGÅNG IGEN!

Nu kan man kika på vår webkamera igen. Tydligen hade någon stängt av strömmen för servern som sköter den. När webmäster tryckte igång maskinen så fungerade det hela perfekt igen. Så njut av ett rivet MacLabb om ni inte har något bättre för er.

 Mats B


01-06-22 kl. 17.23

RUDBECKSKOLANS WEB LIGGER NERE ÖVER SOMMAREN!
MACLABBETS WEB KÖR ÅRET OM, DYGNET RUNT!

Det verkar som om Rudbecksskolans officiella webbplats ligger helt nere över sommaren pga av att de bygger om den. Vem eller vilka som sköter detta är okänt, men till förra versionen använde man sig av ett externt reklamföretag, så det är säkert något sådant på gång nu med.

MacLabbets websidor behöver också uppfräschning, speciellt som allt ska läggas över till den nya servern på www.maclabbet.com. Men vi hoppas att den uppdateringen inte ska medföra några problem med driften (fast de bygger om i labbet just nu så hoppas vi att det inte medför några avbrott av den orsaken).

 Mats B


01-06-19 kl. 06.11

TA DET LUGNT, STUDENTFILMERNA KOMMER!

Webmäster har haft en massa annat för sig, men det mesta av det bästa från avslutningen-studenten, kommer att komma upp på webben tids nog, bara det blir lite mer ordning i labbet så att det går att jobba där.
Många fina sekvenser finns filmade, så håll ut. Det blir i korta snuttar som det hela kommer att presenteras. Skaffa Quicktime så länge.

(Ett tips för PC-nissar när de ska ladda ner QT är att klicka ur den ruta som kommer fram där det står om Proxy-server i installationsprogrammet, gör man det så funkar allt topp-fint).

 Mats B


01-06-19 kl. 06.09

SUDDIGT PÅ WEBKAMERAN!

Nu, håller byggjobbarna på som bäst, att borra och jobba med att fixa iordning MacLabbet. Och försöker man kolla via webkameran så ser man allt suddigt, eftersom de har hängt upp en massa plast i MacLabbet (samma gäller för QT-streaming-kameran).
Men håll ut, snart blir det bättre, som alla vet måste det bli sämre innan det blir bättre.

Vad vi vet nu (nyhetsredaktionen) är att MacLabbets webservar kommer att rulla på som vanligt, med ett möjligt avbrott på några timmar en dag, vilken vet vi inte. Annars kommer det att rulla på som vanligt hela sommaren.

 Mats B


01-06-13 kl. 00.28

MACLABBET NERMONTERAT!


Giorgio, Erik och Linn partar och voltar av lycka.

Tisdagskvällen ägnades åt nermontering av MacLabbet och Bihanget. Det måste bli plats åt de som ska fixa den nya ventilationen. De kommer att borra och hugga och då gäller det att ställa datorerna i skydd för allt damm.
Giorgio, Erik och Linn körde hårt hela kvällen, dels med att plocka ner affischer från väggarna, dels med att flytta datorer och utrustning, bord mm, till lämpligare plats.
Går man in på vår webkamera så kan man se hur tomt det ser ut.

När de väl är klara så ska det målas om och göras fint, innan allt återställes. Hur lång tid det tar, det vet man inte ännu. Bara att hoppas att det är klart innan terminen börjar igen.
Som det ser ut nu kommer all webtrafik att fungera ändå, trots ombyggnaden. Så det är bara att surfa in här som vanligt.

 Mats B


01-06-13 kl. 00.22

FILMERNA FRÅN AVSLUTNINGEN KOMMER SNART!

Webmäster har haft lite annat för sig, men inom en snar framtid kommer rörliga bilder att läggas ut från avslutningen här på MacLabbets web. Så håll ut och kom tillbaka och kika på det bästa från den avslutningen (skaffa Quicktime så länge, för allt kommer att ligga i det formatet).

Snart betyder inom några dagar eller någon vecka om allt går som det är planerat.

 Mats B


01-06-07 kl. 13.32

GIORGIO KARLSSON BLEV MACLABBETSTIPENDIAT!


Det blev han för sitt idoga knåpande med alla slags kreativa verksamheter. Han gör grafiska blad, ritar, målar, gör websidor, filmar och sjunger och spelar gitarr. Och det verkar han göra hela tiden. Det är full rulle på den killen.
Motiveringen lästes upp av gymnasiechefen Ekevärn och diplom samt kuvert med 500 spänn överlämnades till den överraskade men mycket glade Giorgio inför alla treor som jublade i aulan.
Allt dokumenterades naturligtvis på DV av webmäster och kommer att läggas ut här någonstans inom kort, som Quicktime.

Grattis Giorgio!

 Mats B


01-06-08 kl. 13.31

STUDENTEN KLAR, SOMMARLOV FÖR ELEVER!


Efter dagens tal och stipendieutdelningar så blev det då äntligen, något försenat, dags för utsparken av treorna som tagit sin student.
Vädrets makter var ånyo milda, för det blev solsken lagom till Mp3:orna skulle ut genom borgen för att motta alla hyllningar (det blev lite regn senare innan det klarnade upp igen).
I skrivande stund paraderar studenterna genom staden och sedan blir det vagnsåkning och tjoande. I kväll är det fest på lokal och i Stadsparken, enligt ryktena.

 Mats B


01-06-07 kl. 23.22

NU LÖVAS UTSPARKSGÅNGEN UTANFÖR BORGEN!


De som under natten har vägarna förbi Borgen på Rudbecksskolan kan se att det råder full aktivitet där. Det är ett stort gäng som lövar platsen och bygger ramper och grejer där studenterna i morgon ska springa ut i verkligheten.
Vad vore studenten utan frivilliga insatser? Bra jobbat. (Kan ses live på Kungsgatan utanför Rudbeckskolan i Örebro).

 Mats B


01-06-07 kl. 16.08

I MORGON ÄR DET STUDENTEN FÖR TREORNA!


Fredagen är utsparksdag. De nybakade studenterna kommer att mottaga föräldrars, släktingars och vänners hyllningar någon gång vid 12-snåret i morgon fredag, då de går ut genom borgen för sista gången som elever.

Klockan 09.00 är det samling i Aulan för ettor.
Klockan 10.00 för tvåor.
Klockan 11.00 för treorna.

Tack ska ni ha, medietreor! Kör hårt! Ta världen med storm!

 Mats B


01-06-07 kl. 16.06

SVENSKA CNN PÅ WEBBEN LÄGGER NER IDAG!


Nyheterwebben svenska CNN lägger ut nyheter för sista gången idag. Man slår igen av lönsamhetsskäl. Den enda nordiska CNN-webbplatsen som blir kvar är den danska.

 Mats B


01-06-07 kl. 16.04

ELEVER FRÅN VIRGINSKA SKOLAN SKADADE
I BROOLYCKA VID SVARTÅN!


Ett broräcke rasade i Hästhagen under torsdagen. Räcket blev för mycket för alla elever som stod där och många rasade i vattnet varav flera skadades.

Läs mer här:

Nerikes Allehanda
Aftonbladet

Dessbättre verkar det som om ingen skadades allvarligt.

 Mats B


01-06-06 kl. 12.50

MEDIEDAGEN -EN SUCCE!
DOKUMENTERAD OCH UTLAGD PÅ WEBBEN!
TVÅ BAND LIRAR LIVE PÅ FILMEN!


Drygt 16 minuter njutning finns nu att skåda här på webben. Det är en fräsig dokumentation av webmäster och Emil Säll med originalmusik med Black Market Art (ett nytt band som kommer stort nu i sommar, håll ögon och öron öppna).
Och som det inte vore nog så spelar Systemfel 11 live också.
Så, är ni intresserade (och det är ni) av att se denna Mediagala i sammandrag, skapad av och för och med Medieprogrammets elever, klicka då här nedan och börja njuta (Quicktime krävs).
Filmen är komprimerad och ska börja spela upp direkt, åtminstone om man sitter i MacLabbet eller har bredbandsupplösning, men med modem går det också fint.

JA, SLUTA NU, JAG VILL SE FILMEN NU!

 Mats B


01-06-04 kl. 18.39

MEDIEDAG UNDER TISDAGEN!
ALLA ÄR VÄLKOMNA!


På tisdag (i morgon), 010605, klockan 10.00 och fram till sena eftermiddag, hålls årets Mediedag på Rudbeckskolan. Det hela äger rum i S-huset, vid och i aulan.
Där kan alla intresserade, medieelever och andra elever, eller vem som helst, få se ett 30-tal elevfilmer, känna på Maccar, se utställningar, lyssna på ljud, se fotografier. Och dagen till ära spelar Systemfel 11 två låtar (lärarbandet). På scen också Erik, Giorgio, Emil och Anton, som ska lira sina coola låtar, vad det blir är hemligt i skrivande stund.

Så alla som är nyfikna på vad vi gör på Medieprogrammet kan nu se resultatet av det senaste årets produktioner.

Alla hälsas välkomna!

 Mats B


01-06-01 kl. 13.48

MACLABBET PACKAS IHOP UNDER SOMMAREN!

Pga de tak- och fläktarbeten som pågår i huset så kommer MacLabbet att läggas i malpåse någon månad i sommar. Utrustningen kommer att packas ihop och föras till säker plats innan den ställs tillbaka då arbetena är klara.
När detta kommer att ske, vet webmäster inte i nuläget.

Det som oroar mest är om servrarna inte kan vara uppkopplade mot nätet denna period. Något vi får hoppas kommer att kunna lösas, för, som vi vet, internet är dygnet runt, inte bara på kontorstid under terminerna.

 Mats B




Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
0105 0104 0103 0102 0101 0012 0011 0010 0009 0008 0007 0006 0005 0004 0003 0002 0001 9912 9911 9910 9909 9908 9907 9906 9905 9904 9903 9902 9901 9812 9811 9810 9809 9808 9807 9806 9805 9804 9803 9802 9801 9712 9711 9710 9709 9708 9707 9706 9705 9704 9703 9702 9701 9612 9611 9610 9609 9608 9607 9606 9605 9604