Pip-pip-bzz-bzzz-pip-pip-pip...(teleprinterljudeffekt).

FEBRUARI -2001

Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör [matsblomgren@telia.com]

Förra månaden: JANUARIS nyheter här!
Länkar till ännu äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!

Dessa nyheter är subjektiva rapporteringar utfrån ett användarperspektiv. Alltså är vi stygga mot dem som förtjänar det. Dvs de som vill censurera internet, eller motarbeta friheten med internet, eller är emot Macintosh-datorer.

Välkommen besökare i februari!


01-02-26 kl. 21.18

FÖRHANDSTITT PÅ DELLS NYA MAC-KOPIA!



Som alla andra så kopierar även dataföretaget Dell sin konkurrent Apple. Nu när Apple kommit med sina Flower Power-datorer (se längre ner på denna sida) så kommer Dell med den här som kommer att presenteras snart.

(Obs, bilden är ett skämt, snott från nätet, men som alla skämt så ligger det oftast nära sanningen, he-he).

 Mats B


01-02-25 kl. 17.08

SPORTLOVET ÄR ÖVER -VAD HÄNDER NU?!

Enligt uppgifter håller Örebro kommuns upphandlingskontor på med att skriva ett avtal med Apple i Stockholm som möjliggör att skolor som vill köpa Macintosh kan göra det på ett mycket enklare sätt.
Tidigare var man tvungen att skicka ut ett gäng offerter (EU-lagar) och sedan bestämma sig, ett något obekvämt förhållande. Nu ska det räcka med att i princip lyfta telefonluren. Jaja, det är inte i hamn ännu.
Men indikationen på att detta är på gång verkar ju lovande. Sedan är det bara ett litet problem kvar... och det är om vi får de stålar vi behöver för att få igång åtminstone MacLabbet.

Läget i labbet är oförändrat, dvs som det var före lovet. Ett gäng maskiner obrukbara. Frågan är väl om man kan köra halvklasslektioner där under veckan som kommer.

Det har nu gått 5-6 veckor sedan vi skulle få besked om pengar att köpa in datorer och sådan utrustning. Men beskedet har skjutits fram lika många gånger. Nu upphör tjatet från Webmäster, bollen ligger hos skolledningen.

 Mats B


01-02-25 kl. 17.07

DNS:EN FUNGERAR IGEN!

Örebro kommuns DNS-server sprakade igång igen under lördagskvällen. Bra. Så länge det håller.

 Mats B


01-02-24 kl. 20.11

ÖREBRO KOMMUNS DNS-SERVER HAR FÅTT SPATT (IGEN...)!

Jepp, så var det dags igen. Under lördagskvällen så la DNS-servern av för Örebro kommuns IT-avdelning. Det betyder att man inte kan surfa in på de här sidorna, eller några andra sidor inom Örebro kommuns stora nätverk. Fixas väl på måndag, om någon upptäcker det då...

Hur kan då dessa nyheter skrivas? Ja, det är inte så märkligt, för en DNS-server byter ju bara ut de ip-nummer som alla datorer har mot text. Så om man skriver http://www.maclabbet.com/96-01/nyheter/ så kommer man hit, för ip-numren funkar fortfarande, det är bara översättningsservern som bangat.
Men det är väl ingen som har den ip-adressen uppskriven, så antagligen kan ingen läsa det här förrän allt fungerar som vanligt.

Hur som helst visar detta ånyo på den professionalism och den tyngd som ansvariga för internet lägger på det här återkommande problemet.
Suck....

 Mats B


01-02-23 kl. 00.35

BRA GRATISPROGRAM FÖR ADSL-UPPKOPPLING!

Om man t ex har ADSL eller ComHem, så måste man gå via Explorer och skriva in sina koder varje gång man ska surfa. Det sätter det lilla programmet (gratis) Mac IC stopp för om man rattar Mac.
Man lägger bara in sina koder i programmet och lägger ett alias i Startobjekts-mappen i systemmappen, så är man inloggad automatiskt varje gång datorn startar. Underbart. Och det lilla programmet ser också till så att man inte blir nerkopplad.

JA, JAG VILL HA, OCH DET NU!

Nyhetsredaktören har testat i ett par veckor nu, och det fungerar finemangt.

 Mats B


01-02-22 kl. 22.45

TELIA VILL TYDLIGEN SABBA INTERNET FÖR ALLA!

Enligt en artikel i Aftonbladet under gårdagen så vill chefen för internet på Telia höja priserna för bredband med mer än det dubbla ("till europeisk nivå"), samt censurera vissa platser som man kan surfa till (för alla som har Telia). En slags självpåtagen förälder med andra ord. Man vill att det ska kosta mer ju friare surfning man har.
Detta är ju inte klokt. Ett företag, som Telia, som vi internetsurfare är beroende av, ska väl för tusan inte lägga på massa avgifter och begränsningar. Vi vill ju bara ha en väg ut till nätet. Vi struntar väl i deras portaler.
Nu verkar det hela utvecklas till att man stoppar friheten på nätet, vilket ju är själva grejen.

Ett exempel.
Som att alla måste ha Volvo, och bara köra på vissa vägar, och inte vart som helst, bara orter som Trafiksäkerhetsverket bestämt. Vill man åka någon annanstans, så får man betala mycket mer, om man ens får köra på de vägarna.

Den här nyheten fick en anonym surfare att skriva denna falska, men ack så nära sanning om vad Telia egentligen vill, fejk-text. Alltså ett fejkat brev från Telia till sina kunder. Läs och garva, men förfäras också, det kan vara sant, mycket snart:

"I ditt Internet-abbonnemang ingår vårt Baspaket som ger dig tillgång till tjänster från Telia, Spray, de svenska bank- och posttjänsterna, CNN, Torget, Scandinavia Online, America Online/Warner, samt Yahoo inklusive Geocities.
Baspaketet erbjuder allt du behöver för att utnyttja Interent, bland annat ledande shoppingportaler där du bekvämt kan beställa nästan alla typer av produkter och tjänster.
I Baspaketet ingår också medlemskap i upp till 10 olika mail-listor/nyhetsgrupper.

Du som vill ha tillgång till ytterligare 10.000 hemsidor som exempelvis Disney och andra ledande underhållningsleverantörer, de svenska TV- och radiokanalernas sajter, ledande nyhetsportaler, börsinformation, etc., kan lägga Pluspaketet till din beställning. Då kan du också bli medlem i ytterligare 20 maillistor/nyhetsgrupper.

Vi beklagar att vi, på grund av begränsad kapacitet, för närvarande inte har någon möjlighet att erbjuda tillgång till fler webbplatser än de som ingår i Bas- och Plus-paketen.

Vi vill också informera dig om att vi inte längre kan tillhandahålla vårt Spel- och Erotica-paket, eftersom vi fått starka indikationer på att många av våra kunder inte ser denna tjänst som representativ och önskvärd av ett service-företag för hela familjen som ju Telia faktiskt är."


Snart är vi där. Det är många som vill begränsa friheten på nätet.

Kamp!

 Mats B


01-02-22 kl. 22.35

WEBLÄSAREN OPERA NU OCKSÅ FÖR MAC!

Ett gäng norrmän har skapat webläsaren Opera, och nu finns den för nerladdning också för oss som kör Mac.
Naturligtvis har vi testat denna förversion (det är inte ens en publik beta) och den fungerar fruktansvärt snabbt. Mycket goa finesser, man kan t ex förstora och förminska sidan. Men det finaste är att den är snabb som sjutton.
Och plug-innen då? Tja, som Maccare behövde man bara kopiera över Netscapes plug-in-mapps innehåll till Operas, så fungerade det kanonbra.

Ladda ner och njut redan nu (Maccare, Pc-nissar, Unix-lirare, Linux-snubbar mfl):

http://www.opera.com

Speciellt nu, när Netscape har bangat ur (mycket dålig version 6.0) efter att de blivit uppköpta av AOL, och då Explorer ju inte är så rolig heller, dels pga av Microsofts stora dominans och alla "microsoftspecifika taggar".

Digga grabbarna bakom Opera och ladda ner, gratis!

 Mats B


01-02-22 kl. 22.06



NYA MACCAR I TOKYO PÅ MACWORLD KEYNOTE!

Jepp, så har de nya Maccarna nu kommit. Steve Jobs presenterade dem och alla nyheter i Tokyo. Så här verkar det se ut:

1. Nya IMaccar. Nu är det bara tre modeller, mot fyra tidigare. Fortfarande är det G3:or och fortfarande är det 15-tumsskärmar. Men nu är de två värstingmodellerna utrustade med CD-RW (CD-spelare och CD-brännare i ett) samt med IMovie (för att klippa digitalvideo) och ITunes (för att lyssna på webradio, komprimera musik till Mp3 och för att bränna ner det hela på CD).
De ligger på 400, 500 och 600 Mhz G3-processorer. Ska man jämföra med t ex Pentium som ju har ett högre Mhz-tal (något man inte ska, eftersom man inte ska jämföra äpplen med päron och eftersom det är så mycket annat som har betydelse bland annat) så snackar vi 1,200, 1,500 och 2,400 Mhz. Inga dåliga grejer alltså.
De två "värsta" modellerna har vardera två firewire- och usb-portar.
Två av modellerna har Flower Power-utseende. Något sådant har aldrig tidigare setts på en persondator. Hur som helst. Detta är grejer för privatpersoner. Man kan göra allt med de här.

2. Fler G4:a modeller.
Nu finns det sju olika G4:or. En med dubbla 533-processorer och en som värst upp till 733 Mhz (obs, G4, nu snackar vi inte om G3:a, så det är ännu en annan division vi är i).
Värstingmodellen har DVD-brännare (inklusive CD-RW-brännare).

3. CD-RW i G4:a ICube.
Så nu kan man bränna i Icuben också, som fås i tre olika modeller.

Man kan helt enkelt säga att Apple nu blivit vassare än någonsin. Måtte vi få lägga vantarna på några av de där produkterna snart....

Kolla själva:

www.apple.se

www.apple.com

Och om en månad kommer Mac OS X, det nya fantastiska operativsystemet som kommer att rocka fett med allt!

 Mats B


01-02-22 kl. 19.09

SKUMT SERVERFEL UNDER TORSDAGEN!

Under några timmar så segade den här servern, maclabbet.orebro.se, och det gick inte att komma åt den. Om den blev utsatt för några spädbarn som ville sabba eller om det var något annat är okänt. Men som vanligt hjälper en rejäl omstart mot det mesta (nu vid 19.00-tiden). Så nu ska den förhoppningsvis funka bra igen.

 Mats B


01-02-21 kl. 20.06

PROBLEM MED IT-ENHETENS DNS-SERVER IGEN!

Under tisdag kväll och fram till sen eftermiddag-kväll på onsdagen gick det inte att surfa in eller ut från Örebro kommun.
Ett allt vanligare problem, eller ett problem som inte har upphört under alla dessa år, vilket man nu vill välja...
Det är otroligt att det fortfarande, i detta årtusende, i rymdåldern, inte finns någon IT-jour med kompetens, som kan fixa till de problem som uppstår inom Örebro kommun.
Websidor blir oframkomliga, e-postkommunikationen stoppas. Ja, det här är vad VI kallar ett säkerhetsproblem.
Tillförlitligheten, framkomligheten och snabbheten är det viktigaste. När ska den poletten ramla ner hos ansvariga? Vi i MacLabbet antar att det inte händer av sig själv.

 Mats B


01-02-21 kl. 20.03

FRANSK TV GILLAR VÅRA WEBKAMEROR!
VILL SÄNDA OSS, OCH FÅR DET!


Det damp ner ett brev till MacLabbets webmäster från franska kanalen TF1. Så här stod det:

"Dear Web Cam owner,

TF1 (Television Francaise 1) is one of the leading generalist TV channel in Europe. It is also an integrated communication group with diversification activities. e-Tf1 is one of it subsidiaries.
TF1.fr is the fifth french site in terms of reputation, one of the most visited site in France and the most visited media site.

The TF1 site wishes to carry out a gallery of best webcams of the world. With this occasion, we carried out a selection of the existing webcams, and there you retained all our attention.
That's why, we would like to find an agreement with you allowing us to recover your image, we would specify obviously that is was provided to us by you, a link on your site will appear thus that its description in some lines, which undoubtedly will provide you a very strong visibility and will increase your traffic.
You can see what we make at this adress :
http://www.tf1.fr/livecam/

In waiting of your answer, we are at your disposal for all the questions which you would like to ask us.

Justine Quemener"


Det är ju en fin ära för oss. Den kanalen sänder ju i hela Europa och dess websida tycks vara välbesökt. Nu vill de ha DE BÄSTA webkamerorna samlade, och har valt ut oss.
Webmäster svarar att han naturligtvis svarar ja på förfrågan. En stor ära är det (bara att hoppas att ansvariga inom Örebro kommun kan få fart på nätverket, till farter och pålitlighet som motsvarar europeiska krav på kvalitet, ja även våra, då vi börjar tröttna på schabblet med linan ut.)

 Mats B


01-02-21 kl. 20.01

SE GRABBARNA ARBETA MED INSTATU-TIDNINGEN!
LIVE I BÄGGE KAMERORNA!


Som vanligt under sportlovet så produceras InStatu-tidningen, den som säljs på första maj i samband med den kända paraden genom Örebros gator, i MacLabbet.
Vill man kika på snubbarna som jobbar, och lyssna på dem, kan man göra det, på dagar och sena kvällar, här:

Webkameran (stillbilder i färg, uppdateras varje sekund, med Netscape så går det automatiskt).

Web-TV (färg och ljud, i 56k-fart så alla kan titta, kräver Quicktime 4, men det har väl alla, annars är det bara att ladda ner, för både Mac och PC).

 Mats B


01-02-17 kl. 20.08

SE SÅ RART, MAN GÖR SOM APPLE, SOM VANLIGT!
MICROSOFT GÖR ETT X-WINDOWS!




Lagom tills Apple kommer med sitt nya operativsystem Mac OS X (eller tian) nu i mars, så kommer Windows med en ny version som också, märkligt nog, heter X.
Och jösses vad man tar efter Apple. Men det klart, de bästa får alltid finna sig i att bli kopierade. Bara detta med gränssnittet, med att klicka och dra på symboler på skrivbordet började ju Apple med. Sedan tog det bara några år, så kom Windows vilket tillät PC-användarna att utnyttja dessa bekvämligheter också. Ja, på den tiden tyckte väldigt många som körde PC att det faktum att Maccen hade en mus, var fjöligt, det var liksom en leksak, som man inte skulle ha på riktiga datorer (där skulle man skriva skumma koder i en halvtimma innan man kunde öppna någon slags ordbehandling, he-he).
Men, välkommen i X-gänget, Windows. Vi får väl se vem som vinner racet av att vara coolast, fränast, bäst, snabbast, säkrast.

Se "framtiden" här! (Windows X-system)

Se framtiden redan idag här! (Apples Mac OS X)

 Mats B


01-02-16 kl. 17.55

TREVLIGT SPORTLOV!

Eleverna på Medieprogrammet önskas ett trevligt sportlov. Nio dagar av pulkaåkning i Brickebacken är inte dåligt.

 Mats B


01-02-16 kl. 17.52

DATORINKÖP SKJUTS UPP!

Efter besked från skolledningen under fredagen så skjuts datorinköpen upp. Hur länge, eller om vi alls får några pengar meddelades inte.

Uppriktigt sagt så funderar denne nyhetsreporter (som skriver detta) på att lägga av att rapportera om den här ping-pongnyheten. Fram och tillbaka, hopp och förtvivlan. Och vad säger Webmäster?

"-Tja, vad ska jag säga. Jag struntar i det här nu. 25 procent av datorerna är oanvändbara, det hade varit perfekt att stoppa in nya maskiner under sportlovet då alla är lediga. Bollen ligger nu hos skolledningen. Det finns en gräns även för mig. Om jag kan köra lektioner efter sportlovet vet jag inte!"

Jepp, så ligger det tydligen till. Inte ens webmäster orkar längre bry sig.

 Mats B


01-02-15 kl. 21.31

RUDBECKSSKOLANS WEBSIDA KAN INTE LÄSAS OM MAN KÖR PÅ MAC!

Rudbecksskolans officiella websida, www.ru.orebro.se har nu varit igång snart ett helt läsår. Men trots påpekanden till sidansvariga under flera månader kan de som rattar en Mac med t ex Netscape inte ta del av allt som står där.
Då en mycket stor del av både elever och lärare på Rudbecksskolan använder sig av Mac så är detta mycket märkligt, och mycket tråkigt.

Problemet är att man tydligen skriver vissa texter i Word och så sparar man allt på ett sätt som bara Microsoftprodukter (Läs: Explorer eller Windowsbaserade datorer) kan utläsa och samtidigt utestänger man alla andra, som inte är med i det stora monopolet, från att ta del av den viktiga informationen.

Exempel på oläsbara sidor är: Avdelningen protokoll, där man visserligen kan klicka på länken från första sidan och se de olika protokollrubrikerna, men där man efter att ha klickat bara ser en vit och tom sida. Alltså går det inte att läsa Lokala Styrelsens protokoll, eller IT-gruppens mfl.
Ett annat exempel är http://runetnews.ru.orebro.se/ där olika problem med nätverk och annan viktig information presenteras (avbrott eller uppdateringar av systemen). Där har man valt att lägga css (cascading style sheets) i en fontfamilj och en storlek som bara finns till PC. På Mac blir det helt oläsbart.

Den stora tidningen i Örebro, Nerikes Allehanda, hade liknande problem med sin site i höstas, men ändrade allt så det blev läsbart för alla, efter påstötning. Tog inte ens en dag. Så ska det vara.

Vi säger det igen. Och den här gången högt: -INTERNET SKALL VARA PLATTFORMSOBEROENDE! Använder man internet som informationsbärare ska också ALLA kunna ta del av den informationen.
Det ska fungera precis som att man kan köra med alla bilmodeller på våra svenska vägar, inte bara Volvo.

 Mats B


01-02-15 kl. 21.16

INGET BESKED OM DATORINKÖP!

Webmäster fick inget besked om inköp av datorer under torsdagen, vilket förespeglats honom, ej ens besked om att det inte skulle bli något besked.
Det gäller att hålla tummarna.

 Mats B


01-02-15 kl. 14.55

BESKED OM DATORINKÖP UNDER EFTERMIDDAGEN!

Enligt uppgift från Medieprogrammets rektor under morgontimmarna, kommer besked att lämnas i inköpsfrågan under eftermiddagen. I MacLabbet väntar man spänt på besked, eftermiddagen har bara några timmar kvar innan den bli kväll.
Hur som helst, vi håller tummarna för ett positivt besked, så webmäster kan lyfta på luren och få en skön leverans av nya, fungerande datorer, snarast.

 Mats B


01-02-15 kl. 14.53

DNS-SERVERN NERE PÅ IT-ENHETEN!

Den dataapparat som sköter omvandlingen mellan ip-adresser (siffror) till webadresser (www.bla.se, osv) som sköts av Örebro kommun, upphörde att fungera idag under några timmar. Detta betydde att ingen kunde nå oss och att inte vi kunde nå någon annan heller.
Men sedan 14.00-någonting så fungerar allt fint igen.

 Mats B


01-02-12 kl. 14.16

E-POSTEN NERE FÖR LÄRARE!

De lärare och annan personal som har e-post enligt förnamn.namn@bf.orebro.se kan sedan en tid (någon vecka?) inte skicka eller ta emot e-post, då e-postservern på Örebro kommun har hakat upp sig.
Många lärare har andra alternativa e-postadresser, som ligger t ex på MacLabbet, eller ute på nätet och därför fungerar. Ska man ha kontakt med lärare eller rektorer, kolla alltså först hur e-postadressen ser ut, så ni inte skickar rätt ut i cyberns svarta hål.

 Mats B


01-02-12 kl. 00.01

BIKINIS OCH MAC!

Den amerikanska publikationen för mode och bikinibaddräkter, Sports Illustrated, har i sitt badnummer fattat vad som behövs för att en bikini verkligen ska vara hott på badstranden. MacLabbets nyheter kan presentera bilden här, från en tidning som slits ur kioskhandlarnas händer så fort den kommer ut (alla är intresserade av badmode):



Klickar man på bilden så kan man se den mycket större.
Det är inte ofta som MacLabbets nyheter har sportnyheter, men någon gång ska ju vara den första.
Och att Maccen är en tjejdator (som tjejer gillar) det visste vi ju redan.

 Mats B


01-02-09 kl.12.34

JOSEF FARES VANN FOLKETS PRIS!

Webplatsen Passagen och Easy-T hade en omröstning inför Guldbaggegalan om bästa film. Där vann Josef med 59 procent av rösterna. Som pris fick han förutom ett fint diplom också en resa för två till New York! Inte illa.
Prisutdelningen ligger ute på nätet och kan skådas här! (kräver Realplayer-plug in).
I intervjun så får man veta att Josef varit säker på att vinna i kategorin bästa film på Guldbaggegalan, eftersom Roy Andersson vunnit allt annat (Josef är nog den ende som förlorat ett filmpris och som erkänt en sådan sak, he-he).

 Mats B


01-02-08 kl.19.36

PRELIMINÄRT BESKED OM INKÖP AV NYA DATORER IDAG!

Idag besökte Medieprogrammets rektor MacLabbets webmäster för att meddela hur det såg ut på investeringsfronten.
Rudbecksskolan hade nu fått sin tilldelning av pengar (Kommunstyrelsen ger pengar åt Bildningsnämnden som ger pengar till skolorna).
Den summa som hela Rudbecksskolan fick hade sedan skolledningen delat upp under veckan på olika ämnen och institutioner. Nu skulle MacLabbet få veta hur det blev.

Till webmästers förvåning och milda glädje visade det sig att MacLabbet faktiskt hade fått pengar, men som av en händelse inte tillräckligt för att handla in det som behöver handlas in. Den summa som erbjöds var endast en tredjedel av äskningsförslaget.

Det är ju svårt, för att inte säga ogörligt att bara "nästan"-uppdatera MacLabbet och Bihanget. Summan som erbjöds föll inte ens inom ramen för själva MacLabbets behov (av G4:or och annan kringutrustning).

Men webmäster är ju inte tappad bakom en vagn. Han meddelade ånyo att man faktiskt kan köpa in datorer på tre år, en slags avbetalningsplan alltså, direkt från Apple. Och skulle man göra det, så skulle den erbjudna summan räcka som första årets avbetalning. Detta sätt att köpa datorer är något som används ute i världen, av både skolor och företag.

Rektor för Medieprogrammet meddelade att han skulle ta med sig den förfrågan till skolledning och ansvariga ekonomer inom Örebro kommun för vidare utredning. Under tiden skulle Webmäster lura på vad han kunde göra för de pengar han trots allt har öronmärkt till inköp, om ovanstående förslag inte var möjligt.
Det är det webmäster lurar på nu (samtidigt som han håller tummarna för att det hela ska lösa sig ändå).

Så, det är bara att vänta och se.

 Mats B


01-02-07 kl.17.06

EMIL SÄLL TILL KOMET!

Mp2a:s Emil Säll har blivit uttagen till Nerikes Allehandas ungdomsavdelning Komet. Där är man med i ett år och skriver och fotograferar i den speciella Kometredaktionen.
Emil är också webansvarig för Teknews, Rudbecksskolans egen web-elevtidning på nätet, det är han som "taggar" de sidorna. Annars är det stora intresset fotografi.
Vi gratulerar till Komet-placeringen, ännu en Medieelev som visar var skåpet ska stå.

 Mats B


01-02-07 kl.17.05

INGA LEKTIONER TORSDAG EFTERMIDDAG!
FRILUFSDAG PÅ FREDAG (INGA LEKTIONER DÅ HELLER)


Då skolans bandylag har tagit sig till SM-final har skolledningen påbudat ledigt under torsdagseftermiddagen. Därav inga lektioner i MacLabbet.
Det är inga lektioner under fredagen heller, då är det friluftsdag för hela skolan.

 Mats B


01-02-07 kl.17.04

STÖRNINGAR PÅ INTERNET INOM KOMMUNEN!

De konstigheter som började för någon vecka sedan fortsätter. Det är bitvis (timvis) nästan omöjligt att komma fram på nätet, och vissa adresser verkar vara helt spärrade för tillfället.
Orsaken finns rimligtvis någonstans i Örebro kommuns nätverk, eller-och i Rudbeckskolans. MacLabbets egna nätverk fungerar finemang som vanligt, men vi går ju ut via ovanstående vägar.
Frågan är om någon över huvudtaget inser problemen, eller om de fortfarande anses vara "Macproblem", som okunniga ansvariga slänger sig med, och att det inte görs något åt problemen.

 Mats B


01-02-06 kl.17.36

INGEN BAGGE FÖR JOSEF!

Tyvärr fick vår gamle elev Josef Fares ingen Guldbagge vid galan igår. Men med en sådan medtävlare som Roy Andersson är det ingen skam. Och bara det att bli nominerad är ju en oerhörd ära. MacLabbets Nyheter grattar i alla fall, till de närmare 400 000 biobesöken, vilket väl säger ett och annat.

 Mats B


01-02-06 kl.17.35

SKOLAN HAR FÅTT PENGAR-
BESKED OM MEDIEPROGRAMMETS TILLDELNING PÅ TORSDAG!


Enligt Medieprogrammets rektor (uttalande under tisdagskvällen) så ska de pengar Rudbecksskolan fått för investeringar fördelas på torsdag. Hur mycket man fått gick det inte att få fram uppgifter om.
Så vi får ge oss till tåls ytterligare några dagar för besked, åtminstone...

 Mats B


01-02-05 kl.15.18

BESKED FRÅN MEDIEREKTORN TILL KLASSER ATT VI FÅR PENGAR!

Medieelever rapporterar att medieprogrammets rektor Bo-Yngve Arvidsson under måndagen informerat elever, klassvis, om framtiden för Medieprogrammet. Enligt rektor är det klart att det blir pengar till inköp av nya datorer och att någon omedelbar flyttning från skolan inte är planerad (för MP).
Då Nyheterna inte fått detta bekräftat, och inte heller Webmäster, som ju är inköpare, hört något, så kan vi bara hoppas att detta stämmer.

Webmäster stegade naturligtvis upp till expeditionen för att hämta formulär för inköp, men fann att det var stängt.

(Vi tackar de två anonyma tipsarna).

 Mats B


01-02-05 kl.15.12

PROBLEM MED ÖREBRO KOMMUNS NÄTVERK!

Redan förra veckan kunde vi känna av att det gick mycket segare att surfa, även internt (på den redan sega linan). Under måndagen har detta problem blivit ännu värre.
Antagligen något fel med dns-servrarna på kommunen (gissning). I lördags eftermiddag var också hela Örebro kommun bortkopplat i 2-3 timmar.

Något fel är det. Besked om vilket fel det är eller när det blir åtgärdat har Nyheterna ingen aning om hur vi ska få, det finns inga sådana rutiner. Dock är en felanmälan gjord från Rudbeckskolan.

Hålla tummarna, är det som gäller.

 Mats B


01-02-02 kl. 00.54

NYTT NÄTVERK PÅ SKOLAN!

Rudbeckskolans nätverk håller tydligen inte den toppklass som det ska (vilket vi känner till). Därför pågår nu förhandlingar om att bygga om det helt. Man har tagit in konsulter som gjort en utredning vilket förordar en total omläggning av allt i ett så kallat v-lan.
Det märkliga i hela denna historia (det är ju alltid bra med nytt i och för sig) är att man då också kommer att riva MacLabbets interna nätverk, det som vi byggde för Medieprogrammet för några år sedan med hjälp av det årets äskningar.
Vårt nätverk fungerar fint inom programmet med 100 Mbit, men tydligen duger inte ens våra switschar i det nya, som ska vara av annat fabrikat, och delvis kommer att finansieras med statsbidrag.
Kapitalförstöring kan man tänka (och tänker).

Vi byggde ju ett eget internt nät av två orsaker. Dels för att kunna skyffla filer mellan datorer utan att det tog år och dag för att de först skulle färdas genom halva Örebro kommuns nätverk, men också för att få bort allt trassel, då vi är beroende av ett fungerande nätverk.
Så efter ombyggnaden fungerar allt sådant mycket bra, filerna som skeppas mellan datorer och servrar behöver inte gå flera mil i ledningarna och ibland komma bort.

Tanken var sedan, att man bara sticker in en sladd inom vårt interna nätverk och kopplar upp sig på en schysst internetlina.
Men nu är det annat som gäller, samma för alla.

Fortsättning följer, kanske det inte har med oss att göra, vem vet hur det ser ut i höst, om vi är kvar...

 Mats B


01-02-02 kl. 00.54

EVENTUELL FLYTTNING AV MEDIEPROGRAMMMET UPPRÖR ELEVER!

Många elever som MacLabbets Nyheter talat med är upprörda över möjligheterna att Medieprogrammet ska flytta från Rudbecksskolan (liksom lärarna på programmet).
Nu är ännu inget bestämt, men det hela utreds och det är en stor byråkrati i kommunen, med många inblandade, vilket gör att man inte kan veta hur det ska gå.
En debatt pågår på MacLabbets klottergästbok där åsikterna vädras.

 Mats B


01-02-02 kl. 00.38

MEDIEPROGRAMMETS FÖRE DETTA ELEV, NUMERA HJÄLTE, JOSEF FARES ÄR GÄST HOS LUUK I TV4 IDAG!

Efter succéfilmen Jalla Jalla, nomineringen till Guldbaggen, stor uppskattning i våra grannländer, samt storslam i Holland, ska nu Josef och brorsan Fares vara med i medelsvenssons största show i TV4, Sen kväll med Luuk.
Så ratta in TV4 under fredagskvällen och njut av Örebroaren och fd. medieeleven på Rudbecksskolan och hans visdom.

 Mats B




Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
0101 0012 0011 0010 0009 0008 0007 0006 0005 0004 0003 0002 0001 9912 9911 9910 9909 9908 9907 9906 9905 9904 9903 9902 9901 9812 9811 9810 9809 9808 9807 9806 9805 9804 9803 9802 9801 9712 9711 9710 9709 9708 9707 9706 9705 9704 9703 9702 9701 9612 9611 9610 9609 9608 9607 9606 9605 9604