Pip-pip-bzz-bzzz-pip-pip-pip...(teleprinterljudeffekt).

JANUARI -2001

Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör [matsblomgren@telia.com]

Förra månaden: Decembers nyheter här!
Länkar till ännu äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!

Välkommen besökare i januari!


01-01-31 kl. 01.29

MÖTE OM MEDIEPROGRAMMETS FRAMTID UNDER TISDAGEN MED VIRGINSKA SKOLAN!

Under tisdagseftermiddagen var Rudbeckskolans Medieprogram inbjudna till diskussion med Virginska skolans Medieprogram, på Virginska skolan.
Ämnet som skulle diskuteras var hur Medieprogrammet i Örebro ska se ut i framtiden.
De alternativ vi ställs inför är att fortsätta som förut, på två olika skolor med olika inriktningar, eller att slås samman med Virginska skolan.
Som vanligt anges ekonomin vara drivkraften för denna idé.

Vem eller vad som står bakom tanken vet MacLabbets Nyheter inte.

Under mötet fick lärarna först en genomgång av Rudbeckskolans gymnasiechef Ekevärn och Virginska skolans Medierektor i en aula, innan vi i mindre ämnesgrupper skulle diskutera fördelar med en sammanslagning.

Det som stod mycket klart för Rudbeckskolans medielärare var att skolorna har olika kulturer i fråga om undervisningen.
På Virginska har man inte Gröna Tider i deras datasal t ex. Och internet kan bara användas om ansvarig lärare slår på det under lektionstid.
Att arbeta med Rörlig Bild utom lektionstid, på kvällar och helger, som vi gör på Rudbeckskolan, gör man inte heller på Virginska skolan, för att ta några exempel.

Antagligen kommer ett besked om hur det blir ganska snart.

Tyvärr påverkar detta nog investeringarna också. Innan detta blir klart är det nog fruktlöst att tänka sig nya datorer och ny maskinvara i t ex Rörlig bild.

Så är läget nu.

Fortsättning följer.

 Mats B


01-01-29 kl. 16.55

BESKED OM MACLABBET UPPSKJUTET TILL NÄSTA MÅNDAG!

Det blev inget besked idag. Nämnden kom aldrig så långt som till punkten om vår datorutrustning. Gymnasiechefen Ekevärn meddelar att man ska fortsätta mötet nästa måndag.
Förhoppningsvis får vi besked då.

(http://www.bakhall.se har bra böcker)

 Mats B


01-01-29 kl. 15.16

INGET BESKED OM MACLABBETS FRAMTID ÄNNU!

Det är eftermiddag i MacLabbet och vi har ännu inte fått något besked om vi får pengar till att köpa ny utrustning i den omfattning vi behöver. Enligt uppgift har skolledningen möte med politiker och tjänstemän idag för att få besked.

MacLabbet har, genom webmäster, äskat pengar för att totalt förnya datorbeståndet i MacLabbet och Bihanget, inklusive kringutrustning, såsom dator-overhead (vilket gör lektionerna smidigare). Då vi inte köpt in några datorer under tre-fyra år så är datorbeståndet mycket gammalt och slitet. Det är helt enkelt kris. Det man har försökt spara tidigare år genom att inte ge oss de pengar vi behövt, gör nu att notan blir mycket större.
Begäran om pengar från MacLabbet har sedan skickats till skolledningen, som i sin tur äskar pengar av kommunen för skolans drift. Om skolledningen skickat MacLabbets äskning som den var, eller om man själva har prutat på den innan den gick iväg, vet ingen utomstående.
Så utfallet kan bli ett av tre olika:

1. MacLabbet får resurser enligt äskningsförslaget och alla blir lyckliga.

2. MacLabbet får en prutad äskning, vilket leder till att det inte går att rusta upp enligt förslag, kanske kan man rusta upp det ena labbet.

3. MacLabbet är inte prioriterat och får därför nöja sig med x antal 1000 kronor som de senaste åren, för underhåll, vilket inte duger till att förnya datorparken och programvara.

Om utfallet blir enligt 3 så måste lektionspassen förändras. Webmäster funderar på att starta en läscirkel för halva klasserna, eleverna får läsa goda böcker medan andra halvan pluggar grafisk form, web och layout på de datorer som fungerar, och så byter man varannan lektion. Man måste improvisera.

I dessa sista timmar, innan vi får besked så hoppas vi naturligtvis att allt ordnar sig till det bästa och vi får våra pengar, så att eleverna kan få en meningsfull utbildning.

Håll tummarna!

(Rapport kommer så snart webmäster fått ta del av resultatet).

 Mats B


01-01-25 kl. 10.01

MICROSOFTS WEBPLATSER UTSLAGNA ETT DYGN!

Det andra operativsystemets webplatser jorden runt är utslagna sedan onsdagen (nu i skivande stund). Man anger tekniska problem och tror inte det rör sig om en attack från någon skum hackare.
Men det är ju ganska anmärkningsvärt att ett sådant stort företag är så centralstyrt, vad det gäller webplatser, att det räcker med problem på ett ställe för att slå ut även den svenska siten.
Känns lite som Örebro kommuns nätverk, där ett fel slår ut alla servrar, när det inte vill sig.

 Mats B


01-01-23 kl. 10.04

KOLLA DIN DATORS SÄKERHET ÖVER NÄTET!

Hos webtidningen Macnytt kan man idag läsa om en intressant länk till Symantec (de som gör antivirusprogram och Norton diskdoktor bland annat).
Går man till den här länken så kollar servern upp den dator man sitter vid och dess säkerhet. Samt talar om vad man ska göra åt de problem man har med eventuella intrång.
Kan vara mycket intressant, och det är ju gratis, så det bör man nog testa. Här är länken!
Klicka på Security Check-länken och få sanningen om din dators skydd.

 Mats B


01-01-22 kl. 20.43

MÖTE OM MACLABBET UNDER MÅNDAGEN!

Under dagen (måndagen) besöktes MacLabbet av skolchefen Lars Ekevärn och Medieprogrammets rektor Bo-Yngve Arvidsson. Anledningen till detta var att ha ett möte med Webmäster om de behov som MacLabbet har gällande maskinpark (gamla datorer), internetkopplingshastighet (skandal-låga farter och tillförlitlighet) och arbetsmiljö (dålig städning, dålig luft, dåliga stolar och dåligt ljus).

Diskussionen avlöpte lugnt och samlat då alla tre ansåg att något måste göras åt situationen. Hur detta ska göras blev dock inte klart. Eller vad säger Webmäster?

-Jodå, nu kan vad som helst hända. Tydligen får skolan besked om investeringspengar nästa måndag och då kommer jag att få besked om hur mycket jag kan köpa in för, om det blir några pengar alls.

Det betyder alltså, vilket inte är så ovanligt, att vi inte vet mer nu än tidigare. Men i början på nästa vecka kan det hända grejer, som gör MacLabbets situation mycket ljusare, om makterna vill.

-Jag tillbringar resten av veckan med fasta och meditation, berättar webmäster.

Frågan är nu om skolledningen äskat tillräckligt med pengar, i nivå med Webmästers äskningar, och om de har det, ifall sådana stålar släpps fram till MacLabbet från kommunen.

MacLabbet står på kanten till en katastrof i nuläget. Men med lite god investeringsvilja och lite fetare kablar ut mot nätet, så blir labbet det det ska vara, en allround-IT-verkstad och lektionssal för 2000-talet, där eleverna kan utvecklas och bli mycket bra.

 Mats B


01-01-21 kl. 18.35

LEKTIONER I LABBET I MORGON MÅNDAG!

Nu försöker vi köra lektioner igen i MacLabbet. Allt är inte i tipp-topp, och mycket ska till innan det är helt färdigt, vilket det inte kan bli med de gamla maskiner vi kör på.
Men förra veckans stängning med akutservice gör att vi nu kan köra igång igen. Dock ej med full fart, det tillåter inte vår ålderstigna utrustning.
Två datorer går det inte att logga in på, för de saknar delar för att installera inloggningsprogrammet. Kommer att ordnas under veckan, temporärt. Några datorer har det inte lyckats att komma in på alls, de är helt svarta. Men förhoppningsvis finns det datorer så det räcker åt en halvklass under måndagen.

De Gröna Tiderna kommer eventuellt också igång under måndagsförmiddagen, eller tisdagen, men det är inte helt säkert.
Det är lektion under måndagen 08.00-09.50, sedan vidtar tekniskt arbete. Klockan 11.00 kommer Medieprogrammets rektor Arvidsson och Rudbecksskolans skolchef Ekevärn för att ha möte med Webmäster och informera sig om läget i labbet på plats.
Ett besked om inköp av nya maskiner vore mer än välbehövligt då.

 Mats B


01-01-16 kl. 11.02

NERSLAG I VERKLIGHETEN!

Då webmäster är alldeles ensam i MacLabbet i och med det i princip omöjliga servicearbetet han åtagit sig så att eleverna ska kunna ha lektioner, testade han precis nyss uppkopplingsfarten ut mot internet.
Det finns en tjänst på Cnet som gör detta. (skriv in 44 och Telia i rutorna som dyker upp om ni går dit).
Alltså, inga andra datorer än webmästers egen surfar från labbet, en vanlig tisdagsförmiddag. Här är resultatet graftiskt presenterat:



Alltså: Inte ens 28.8-modemfart kom han upp i. Det vanligaste modemet nu för tiden är ju 56k-modem.
Med ADSL, som webmäster njuter av hemma, kommer han upp i 500 k per sekund (alltså drygt 60 kb i sekunden).

En dag i verkligheten i MacLabbet... Skandal!

 Mats B


01-01-15 kl. 08.32

MACLABBET STÄNGS!

På grund av att alla våra datorer är så gamla, stängs MacLabbet denna vecka. Alltså inga lektioner och inga Gröna, fria, användartider.
En lista med åtgärdspaket har lämnats in till skolledningen i tre punkter.
Där finns problemen beskrivna. Vi har ålderstigna datorer som inte fungerar, vi har dåliga möbler där eleverna ramlar av stolarna, dålig städning med ett vitt puder på golv och datorer, kass luft, och en mycket dålig internetanslutning.

Stängningen är ett sätt att försöka köra konstgjord andning på de datorer som rasat ihop, så att det ska gå att ha halvklassundervisning åtminstone ett litet tag till, nödtorftigt.
Men, som sagt, nu måste man investera i nya maskiner, inte sedan, nu.

 Mats B


01-01-11 kl. 01.21

NYHETERNA FRÅN APPLE!

Japp, nu har det gått någon dag och vi har hunnit smälta nyheterna från mässan i staterna där nya modeller av Mac-datorer presenterades.
Vilka är då nyheterna? Jo, först och främst en G4:a-PowerBook, smalare, snabbare, fränare än någon annan. Sedan har man hottat upp sina vanliga G4:or och satt in CD-brännare i dem allihopa, utom den värsta modellen, den har iDVD-brännare (och använder en teknik som är 25 gånger snabbare än den gamla, samt har en processor på dryga 750 Mhz (vilket knäcker allt, men det förstår ju inte alla).
Man släpper också IMusic, gratis, ett program för att spela och bränna CD-skivor med hjälp av Mp3-teknologin (direkt från CD-skivor om man vill).
För att bäst få reda på allt det här göttiga så är det bäst att gå till nedanstående källor som utförligt beskriver vad som släppts och vad det betyder för Apple:

http://www.macworld.se
http://www.macpressen.se
http://www.macnytt.com
http://www.apple.com


 Mats B


01-01-09 kl. 01.21

NYHETER FRÅN APPLE IDAG!
VILKA NYA DATORER BLIR DET?
SLÄPPS MAC OS-X?!



Steve Jobs.

Idag på MacWorld Expo i San Francisco släpps de nyheter Macvärlden väntat på så länge. Naturligtvis hoppas vi att det är nyheter som sätter fart på Apples försäljning (det är inte lätt att stå emot det stora Microsoft och den okunnighet som finns hos de flesta inköpsansvariga i olika förvaltningar och företag, den gamla Sovjetstilen med bara en vara för varje produkt lever vidare i Sverige, ungefär som att en bil är lika med Volvo).
Klockan 09.00 till 10.30, SF-tid får vi så veta vad man tänker släppa för godbitar. Ryktena förtäljer att man släpper det nya operativsystemet Mac OS-X i en skarp användarversion, att man börjar saluföra mycket mer vässade (i Mhz, ty folk tror ju att den siffran har med fart att göra) maskiner, bland annat en värsting-PowerBook, som ju inte kommit i något nytt utförande sedan maj 1999.

Vill man se Steve Jobs Live, så sänds hans tal och presentation i streaming Quicktime-Live här: http://stream.apple.akadns.net/keynote.html

Tyvärr är ju tillförlitligheten och farten på internet inom Örebro kommuns nätverk så skandalöst dålig att det inte går att se det där i skolan på dagtid (vem är ansvarig för detta??). Men de som har ADSL-fart hemma kan titta på det (10 gånger snabbare än bästa farten inom skolan).

Hur som helst blir det en spännande dag för oss som följer Maccens utveckling. Vinna eller försvinna kanske är för mycket sagt, men det krävs några riktiga Killer-applications för att gå vidare (något man verkar ha). Det talas om IMusic, ett kanonprogram för att spela in Mp3 och trycka ner det på CD...

 Mats B


01-01-09 kl. 00.40

NY UNDERSÖKNING OM 90-TALET!
DE RIKARE BLEV RIKARE, DE FATTIGARE FATTIGARE!



Man kan kanske tycka att en ekonomisk nyhet inte har så mycket på MacLabbets nyheter att göra. Men då har man fel. Allting hänger ihop.
Omfördelningarna under 90-talet syns ju också i skolan (från det offentliga, mindre utjämning mellan de sämst ställda och de rika). Större klasser, slitna lokaler, dålig utrustning (datorer t ex).
Webtidningen Aftonbladet har nu en artikelserie om allt detta. Och vem som helst blir nog förbaskad på de ansvariga för denna gigantiska omfördelning av resurser vi fått i samhället, till de rika.

-En 100-lapp på börsen har växt till 437 kronor.
-En 100-lapp i lön har växt till 144 kronor.

-Antalet rika med kapitalinkomster över en miljon kronor har ökat med 43 procent.
-De ensamstående med barn som trots löneinkomst lever under existensminimum har ökat med 900 procent.

Är man intresserad av hur det ser ut i Sverige, och varför, kan man med fördel följa med i artikelserien. Första delen finns här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/0101/08/fattigrika.html

 Mats B


01-01-08 kl. 07.32

IDAG BÖRJAR SKOLAN IGEN!


Nu ska pennorna vara vässade och äpplena till lärarna putsade och fina, för idag börjar skolan igen.
Alla elever önskas välkomna av Nyheterna!
 Mats B


01-01-08 kl. 07.30

FD MEDIEELEVEN JOSEF FARES NOMINERAD TILL
GULDBAGGE FÖR BÄSTA SVENSKA FILM ÅR 2000!



Jepp, så har vår gamle elev Josef blivit uppskattad igen. Hans film Jalla Jalla, som nu drar fulla hus runt om i landet (det är svårt att få biljetter) blev under söndagen nominerad till en av tre filmer som kan vinna och bli bästa svenska film på Guldbaggegalan nu i vår.
Bara att bli nominerad är en oerhörd ära. Han har sällskap av Roy Anderssons Sånger Från Andra Våningen och Vingar Av Glas.

På Medieprogrammet är vi naturligtvis mycket stolta och håller tummarna så att han också vinner.
De som sett filmen vet också att många scener faktiskt är inspelade här i Örebro.
 Mats B


01-01-01 kl. 21.14

KOMMUNENS IT-ANSVARIGA SCHABBLADE IGEN!
KOMMUNENS INTERNETKOPPLING BORTA I FYRA DAGAR!
SKANDAL PÅ HÖGSTA NIVÅ!
VAD GÖR KOMMUNSTYRELSEN?

Örebro kommun är enligt Aftonbladet Sveriges 7:e största stad. Men ändå har man ingen kontroll på tillförlitligheten på sin internetuppkoppling. Det finns ingen jour som ser till att problem löses när de uppstår. Tydligen har man ännu inte förstått att internet är något som är seriöst, som är igång dygnet runt, även kvällar, nätter och helger, med kommunikation jorden runt.
Under fredagen före nyårshelgen så slockande hela kopplingen mot världen. Inga websidor, varken elevers, personal eller kommunens egna kunde nås utifrån. Det var stendött. Lika illa var det naturligtvis med e-posten. 1000-tals personal inom kommunen och många elever på skolorna kunde inte tömma sin e-post eller skicka brev på hela helgen.

Mer skandal än detta kan man nog inte tänka sig inom internetområdet.

Ringer man till Örebro kommuns växel så är det en telefonsvarare när det är efter stängningsdags. Som användare så får man vänta och hoppas.
Nu under Nyårsdagen, måndagen, verkar det hela ha kommit igång igen. Utan förklaring så löper det på igen, men för hur länge?

Det går inte att arbeta seriöst med internet under dessa mediokra förhållanden. Denne nyhetsredaktör har nu slutat med all e-post som ligger under Örebro kommun. Rapporter kommer in om användare som kokar av ilska.
Att det blir fel ibland kan man stå ut med. Men ingen annan operatör än Örebro kommun skulle låta allt ligga nere i fyra dagar.
Hur många e-post har försvunnit i cybern? Vem ansvarar för det? Tar någon ansvar för detta över huvud taget???
Frågan är, varför har man ingen IT-jour som kan rycka in och starta om någon server däruppe i Stadsbyggnadshuset när det behövs? Varför uppträder man så nonchalant mot oss som använder och arbetar med internet? Det är väl inte så att ansvariga för internet egentligen inte är så värst intresserade av internet? Kanske de inte använder det själva?
Något stort fel är det i alla fall.

(Som jag säkert får höra ska lösas internt, när den här nyheten når ansvariga...suck.. Men vi har ju yttrandefrihet fortfarande, tack och lov).

Frågan ska dock ställas till kommunledningen. Nyheterna hoppas kunna återkomma i ämnet (om vi inte blir avstängda för kritiken ovan).

 Mats B


01-01-01 kl. 20.49

GOTT NYTT ÅR 2001!
MACLABBETS NYHETER SEDAN 1996!

I år firar MacLabbets Nyheter femårsjubileum. Och allt finns i arkivet längre ner på sidan. Inte illa. Vi grattar oss själva och ställer till med fest i april.
Ibland har det skrivits mycket här, ibland mindre. Men det har alltid funnits nyheter här. Det hoppas vi kunna fortsätta med, även fast Medieprogrammet är i förändring och ingen vet vad som kommer att hända i framtiden.

 Mats B




Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
0012 0011 0010 0009 0008 0007 0006 0005 0004 0003 0002 0001 9912 9911 9910 9909 9908 9907 9906 9905 9904 9903 9902 9901 9812 9811 9810 9809 9808 9807 9806 9805 9804 9803 9802 9801 9712 9711 9710 9709 9708 9707 9706 9705 9704 9703 9702 9701 9612 9611 9610 9609 9608 9607 9606 9605 9604