Pip-pip-bzz-bzzz-pip-pip-pip...(teleprinterljudeffekt).



Sök nyheter till 1996 med sökord ovan.
Använd sedan browserns Commando + F
för att söka ordet på den månad ni kommer till.

OKTOBER -2000

Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör [mats@maclabbet.orebro.se]

Förra månaden: Septembers nyheter här!
Länkar till ännu äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!

Välkommen besökare i oktober!


00-10-29 kl. 15.36

LOV FÖR ELEVERNA!


Den kommande veckan är det lov för eleverna och utbildning för lärarna. Bland annat i informationssökning och websideproduktion. Under tisdagen kommer medielärarna att få sin skolning i MacLabbet av Webmäster, så de som vill titta när lärarna sitter på skolbänken har alla chanser via våra två webkameror.

 Mats B


00-10-25 kl. 17.28

FÄRGLASERN REPARERAD!


På tisdagseftermiddagen kom äntligen teknikern som var beställd för att fixa färglasern i MacLabbet. Det har ju varit problem en längre tid med att kunna skriva ut stora A3 och Tabloid Plus-papper.
Nu byttes en del i inmatningen ut och skrivaren känner sig som ny igen. Till glädje för tvåor och treor som inte kunnat skriva ut sina arbeten på ett tag.
Nu så ska den köras in några vändor, och en ny del är på väg (vissa delar i en skrivare måste bytas ut med jämna mellanrum).

 Mats B


00-10-20 kl. 08.20

NÄTVERKSSTOPP I NATT!


Under torsdagskvällen och natten mot fredagen gick det inte att ta sig in på någon av MacLabbets tre servrar. Någon släckte lystet för oss. Så vi var helt ut- och instängda.
Orsaken är okänd, men torde ligga i någon switch utanför vårt eget Medie-nätverk, i skolan, då Rudbecksskolans officiella site fungerade som vanligt.
Vad detta är för återkommande fel, vet vi inte i skrivande stund, men nu på morgonen fungerade allt bra igen, utan några omstarter, då det som sagt inte varit något fel på maskinerna här.

(Dags för egen lina ut i världen, kanske....?)

 Mats B


00-10-18 kl. 10.04

INFORMATION TILL DEM MED WEBSIDOR PÅ MACLABBETS SERVER!


Webservern HAL 9001, där alla sidor ligger, har nu nått sin limit (begränsning). Det betyder att det inte går att skapa fler användare utan att först ta bort gamla.
Webmäster kommer nu att gå igenom servern, den närmsta tiden, och ta bort gamla användare för att nya ska kunna komma till.
Under detta arbete kommer delade mappar (hemsidemappar) som inte används, är tomma, där det inte finns e-post till ägaren, eller inte har en förstafil som heter index.html att stängas av (slängas).
Så vet elever med sig att de har mappar, men har missat något av ovanstående, bör de kontakta webmäster snarast om de vill ha dem kvar.

Äldre sidor kan komma att få ligga kvar på servern i vissa fall, (från tidigare elever) men då mister ägarna alla uppdateringsmöjligheter.

 Mats B


00-10-17 kl. 15.35

ROBOTBRUDEN ANANOVA LÄSER NYHETER!



Robotbruden Ananova läser nyheterna på webben (på engelska), om man har RealPlayer installerat. Och det är färska nyheter med riktiga videoinslag från det som hänt under dagen.
Ta en titt och se morgondagens TV-uppläsare redan nu:

Ananova!

 Mats B


00-10-14 kl. 18.40

SERVERSTOPP UNDER TIDIG KVÄLL!

Runt 18.00 så blev servern slö och vägrade släppa in någon besökare igen (maclabbet.orebro.se). Webmäster drog genast på sig bootsen och cyklade över till MacLabbet, där han gav första hjälpen till HAL 9001, som nu rullar på igen.
Frågan är vad detta beror på, de återkommande avbrotten?
Är det någon användare som loggar in från bredbandsanslutning och öppnar stora filer mot servern? Är det några konstiga java-prylar som någon har lagt in som gör att servern svimmar?
Något lurt är det. Kanske några elaka typer ute på nätet inte gillar vår server och försöker sega ner den, men varför i all världen då?

Hoppas nu att den funkar över natten, ty webmäster kommer inte in efter klockan 19.00 och kan fixa det hela om det skulle behövas.


 Mats B


00-10-13 kl. 11.49

FLASHBACK TILLBAKA!


Den envisa och omdiskuterade webstationen Flashback är nu, åtminstone tillfälligt, tillbaka på nätet igen. Man har stämt sin bandleverantör på flera punkter:

1. Brott mot yttrandefrihetsgrundlagen.
2. Brott mot konkurrenslagen.

I ett brev till dem som prenumerarar på deras e-postlista förklarar Jan Axelsson, som är ansvarig för siten, att det stopp och den förhandscensur som kabelbolaget gjort sig skyldiga till är att jämställa med om Posten vägrade dela ut brev med visst innehåll, eller om Telia inte släppt fram samtal där det talades om saker som Telia inte gillar.

 Mats B


00-10-13 kl. 11.46

SERVERN DÄCKAD UNDER KVÄLLEN-NATTEN!


MacLabbets server, HAL 9001 (http://www.maclabbet.com/96-01), fick spel under torsdagskvällen och låste sig. Han är i och för sig lite gammal och trött, född 1996, så sådant kan man kanske vänta sig ibland.
Webmäster, som nu formellt, på pappret, fått tillstånd att komma in även efter larmtid, begav sig genast till skolan i regnrusket (han står inte ut med grejer som inte fungerar). Naturligtvis så gick det inte att ta sig förbi larmsystemet ändå. Det är så säkert att inte ens webmäster, med ny behörighet, bevärdigades inträde.
Så det hela fick vänta med att komma igång till fredagsförmiddagen.
Så nu vet ni, alla som försökt besöka oss, varför det inte fungerade.
Naturligtvis gäller detta också e-postservern på MacLabbet.

 Mats B


00-10-08 kl. 17.59

FLASHBACK STOPPAD!


Den omdiskuterade webplatsen Flashback har blivit stoppad. Den har varit utsatt för mycket kritik av nästan alla grupperingar som finns (men också fått mycket beröm). Där kunde alla göra sig hörda, från värsta vänster till värsta höger, från hm-hm-liberaler till puff-puff-liberaler. Det pågick diskussioner om både det ena och det andra. Fick udda websidor inte läggas upp någon annanstans, så fick de ett hem där.

Det var en tummelplats som utmanade den rådande storebrorsmentaliteten, men som höll sig inom lagens riktmärken. Yttrandefriheten var maximal. Tanken var att alla åsikter skulle få dryftas, och att endast då skulle folk kunna bilda sig en egen uppfattning vad som var rätt eller fel. Inte ett så ovanligt ställningstagande om man jämför med några filosofer och tänkare i historien (eller Sveriges grundlagar).
Men efter tunga påtryckningar mot det företag som tillhandahöll uppkopplingen av siten, så stängdes den förra veckan, och därmed också dess intressanta underground-e-postlistor.

Tydligen går det att göra som man gjort i USA länge, utöva påtryckningar mot "tredje man" för att få som man vill (i det här fallet den som tillhandahöll kabelservicen), alltså pådyvla andra sin moral.

I MacLabbet kämpar vi också för yttrandefrihet och åsiktfrihet. Tyvärr har detta nya media, internet, blivit något som vissa grupper i samhället inte anser ska omfattas av samma friheter som det tryckta ordet, där vi har en enorm frihet sedan 1700-talet. Med internet hoppade censur-ivrarna fram under sina stenar, det var alldeles för farligt att vanligt folk nu kunde göra sin röst hörd.

 Mats B


00-10-07 kl. 18.34

FORTSATTA WEBKAMERA-TESTER!


Den här helgen och framåt kör vi igång den strömmande webkameran med ljud igen. Allt för att testa funktionen på tekniken.
Under nästa vecka kommer också ett informationsbrev att lämnas ut till eleverna, som de ska skriva under, om de godkänner att vistas i MacLabbet när webkamerorna är på. De elever som är under 18 år ska ha föräldraunderskrift.
I detta informationsbrev (godkännandebrev) finns också webadresserna till våra webkameror, därför måste de vara igång, så att föräldrar som vill titta innan de tar ställning kan göra detta.

 Mats B


00-10-07 kl. 15.37

KRÅNGEL MED FRAMKOMLIGHETEN!


Det var något skumt med denna server under lördagen. Det gick inte att komma fram för vissa. Nu är HAL 9001 rundsmörjd och omstartad, och ska galoppera som en ny server igen.

 Mats B


00-10-05 kl. 14.48

BESKED OM WEBKAMERAN!


Idag fick webmäster besked om att det går bra att sätta igång webkameran (webkamerorna), om ett dokument produceras som elever och målsmän får skriva under, där de godkänner att eleverna kan synas på internet.
Ett sådant dokument är nu under produktion av webmäster.


 Mats B


00-10-05 kl. 14.35

"SNABBARE" INTERNETLINA BESTÄLLD!


Enligt PC-sidans nyhetstjänst (se länk ovan) på Rudbecksskolan har Örebro kommun i dagarna beställt en ökning av farten på Internetkopplingen av Telia. Tydligen går man från 4 Mbit till 8 Mbit. Leveranstiden är 8 veckor.

Tyvärr måste man väl säga att den beställningen är i underkant. Skillnaden blir nog inte så stor. Vid ett möte för två år sedan, mellan rektorer och nätverksansvariga och IT-enheten framfördes önskemål om 150 Mbit.

Idag kan alla få en ADSL-koppling till hemmet levererad av Telia. Då har man 0,5 Mbit i fart (vilket ger cirka 70 kb i sekunden).
Vanlig modemfart brukar ligga på, för 56k-modem, på 3,5-4,0 kb i sekunden.
Uträkningen här betyder att 7000 datorer delar på lika mycket lina som 16 lägenheter i Örebro med varsin dator och ADSL.

Omdömet blir alltså, att det är för snålt tilltaget, igen.

Tydligen är man på gång med casch-servrar för att "lösa" problemet med den dåliga farten. Då sparar man välbesökta sidor på en lokal server och Internet upplevs då som snabbare eftersom de flesta sidor ligger som kopior, lokalt på skolan.
Fast det är ju inte äkta surfning.

(Kanske man skulle "spela in" internet på en CD, så har man censur och sådant klart?)



 Mats B


00-10-04 kl. 20.42

INGET BESKED OM WEBKAMERAN!


Under tisdagseftermiddagen hade skolledningen möte då webkamerans vara eller icke-vara skulle bestämmas. Ännu har inte något besked om hur mötet beslutade nått MacLabbet, därför kan vi inte rapportera hur det blir.


 Mats B


00-10-04 kl. 20.40

FARTKONTROLL DAG OCH KVÄLL
-MYCKET STOR SKILLNAD!!


Vi Cnet kan man kontrollera vilken fart man har när man surfar på nätet (länk ligger alltid på MacLabbets länksamling). Idag kontrollerade webmäster hur fort det gick mitt på dagen, och sedan strax efter 20.00 under kvällen, då ingen verksamhet förekommer inom kommunens nätverk.

Resultat:

Dagtid: 45,6 kbps (33.6-modemfart)

Kvällstid: 659,1 kbps (god ADSL-fart)

Frågan är när det blir tillräckligt tydligt för ansvariga att en gång för alla vrida upp hastigheten på kommunens internetlina? 7- 8000 datorer som delar på 4-5 Mbit-lina ut mot världen ger ju ingen fart att tala om när alla surfar samtidigt.

Observera att det inte handlar om att Sverige gått och lagt sig och inte surfar kvällstid och att det är därför det går snabbare. Mätningen sköts i USA och jorden är rund. Människor surfar alltså dygnet runt.

Problemet är att eleverna inte kan tillgodogöra sig undervisningen i MacLabbet - Medieprogrammet, med den undermåliga linan ut, något som påtalats vid många tillfällen utan att något förändring kommit till stånd.

Här kan man kolla sin uppkopplingsfart själv!



 Mats B


00-10-03 kl.18.09

ÄNNU INGET BESKED OM WEBKAMERAN!


Under eftermiddagen skulle skolledning ha möte. Bland annat skulle frågan om webkameran tas upp. I skrivande stund (då skolledningen, om de inte sitter i möte fortfarande, har gått hem) så har ännu inget besked getts i frågan, varken över telefon, e-post, postfack, muntligt eller brevduva.
Spänningen stiger.

Webmaster minns med rörelse den gången som hela bildningsnämnden (de högsta beslutande politikerna över skolan i kommunen) var uppe på besök i MacLabbet och stod glada och vinkade in i den. Det var tider det.



 Mats B


00-10-02 kl.16.28

NYA TEKNEWS NU UTE I CYBERN!



TekNews har vaknat till liv igen, och det i ny skepnad signerad Emil Säll i Mp2a. Han har tillsammans med Cindy Lee, Erik Nordlund och Victor Dovresjö sparkat igång elevernas eget forum på webben.
I första ny-numret så bjuds det på färska reportage, krönika, recensioner och annat gött. Ett nytt klotter har också kommit till (ett hungrigt sådant, bara att skriva på).

Vad väntar ni på? Spring genast dit!



 Mats B


00-10-02 kl.10.55

UPPMUNTRING!
-KORTA TOKFILMER!


Ibland kan det vara bra med ett riktigt rågarv. De här filmerna (ca 600kb små) hittade webmäster på webben i helgen. Det är bara att klicka på dem, en efter en och njuta. Visst kan de hacka vid första uppspelningen, men sedan går de som smort (mpeg-format från början).
Hur som helst blir man gladare efteråt.

Jag vill garva!



 Mats B


00-10-02 kl.10.18

KAMERORNA AVSTÄNGDA TILL TISDAGEN!
-SKOLLEDNINGEN BESLUTAR!


Under måndagsförmiddagen diskuterade webmäster och rektor de bägge webkamerornas vara eller icke-vara i skrap miljö, med de bägge påslagna.
Resultatet av detta resonemang och experimenterande blev att kamerorna temporärt ska stängas av igen, tills skolledningen tar beslut i frågan under morgondagen (tisdag).

Tanken är nu att man med hjälp av ett dokument som eleverna ska skriva under (de som är under 18 behöver föräldraunderskrift också), för att godkänna att de syns på webben, ska kunna köra på som vanligt. Ett sådant dokument är under produktion och kommer att läggas i klassfacken.
Det är bara att fortsätta att hålla tummarna.



 Mats B




Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
0009 0008 0007 0006 0005 0004 0003 0002 0001 9912 9911 9910 9909 9908 9907 9906 9905 9904 9903 9902 9901 9812 9811 9810 9809 9808 9807 9806 9805 9804 9803 9802 9801 9712 9711 9710 9709 9708 9707 9706 9705 9704 9703 9702 9701 9612 9611 9610 9609 9608 9607 9606 9605 9604