Pip-pip-bzz-bzzz-pip-pip-pip...(teleprinterljudeffekt).

SEPTEMBER -2000

Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör [mats@maclabbet.orebro.se]

Förra månaden: Augustis nyheter här!
Länkar till ännu äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!

Välkommen besökare i september!


00-09-30 kl.17.19

WEBKAMERAN PÅ IGEN!
-TESTSÄNDINGAR UNDER HELGEN!


Denna helg experimenteras det med webkameror igen. Och i skrivande stund så sänder både den gamla stillbildskameran (en bild i i färg i sekunden om man har rätt hastighet på sin uppkoppling) och den strömmande Quicktime-kameran, med ljud.
Den sistnämnda sänder i 56k-hastighet. Det är ju ingen TV-bild-kvalitet, men det fungerar, och nu även i färg.

På måndag ska Medieprogrammets rektor Arvidsson komma till MacLabbet och tillsammans med Webmäster se om det går att åstadkomma någon lösning på integritetsproblemet som han oroar sig för.
Nu är kamerorna i alla fall uppe så att han själv på ort och ställe kan se hur det fungerar.
Det gäller alltså att hålla tummarna på måndagmorgonen.



 Mats B


00-09-29 kl.17.23

WEBKAMERAN IGEN!
-SNAR LÖSNING PÅ PROBLEMET?


Webmäster har nu fått i uppdrag att montera upp webkamerorna i labbet igen. När detta är gjort (möjligvis under helgen) så kommer rektor på Medieprogrammet att i samråd med Webmäster lura ut hur man ska kunna köra igång webkamerorna, om det alls är möjligt. Men det ska experimenteras med kameravinklar och sådant.
Så det gäller att hålla tummarna. Hur man ska begränsa synfältet eller chansen att synas på webben är det stora problemet.
Men, som sagt, det hela verkar kunna närma sig en lösning, men det är inte klart förrän det är klart (eller som man säger om opera; "det är inte slut innan den feta damen sjunger").



 Mats B


00-09-29 kl.17.12

APPLE-AKTIEN RASADE IGÅR!
-SPEKULANTERNA SÄLJER!


Under gårdagen presenterade Apple sin vinstprognos och meddelade att vinsten inte kommer att bli lika hög som väntat.
Aktien föll då från 54 dollars till 29 dollars, en minskning på drygt 40 procent av börsvärdet. Och detta enbart för att Apple meddelat att vinsten, istället för att bli 165 miljoner dollars skulle bli 110 miljoner dollars.

En av orsakerna till vinstminskningen för Apple sägs vara att den nya Icuben inte säljer som väntat då den riktar sig till en slags mellanmarknad, den mellan utbildningssektorn och proffs-grafiksektorn. Och där har Apple inte så stora andelar ännu.

Men att Apple-aktien sjönk beror också på börsspekulanternas (de där som står och skriker på börsen som man ser på TV) reaktion. För dem är snabb vinst det enda som räknas och börjar en sälja i panik så följer andra efter och till slut sjunker priset och värdet på aktien går ner.
Samma sak som hände 1901, 1929 och 1989, men då handlade det om alla aktier på börserna. Nu var det samma reaktion, fast enbart på Apple-aktier.

Men Apple har ju rest sig på nio tidigare... och hur det blir idag, när börsen i staterna öppnar (15.30 svensk tid) vet vi inte i skrivande stund.



 Mats B


00-09-28 kl.00.54

WEBKAMERAN IGEN
-SENASTE NYTT!

Under Arbetsplatsmötet på onsdagseftermiddagen (medielärarna har möten och informeras av rektor regelbundet) hade eventuella lösningar på "webkameraproblemet" utlovats i förväg av Medieprogrammets rektor Bo Yngve Arvidsson (han har förbjudit användandet av de webkameror MacLabbet haft kopplat till internet av lag- och integritetsmässiga skäl).

Då det hela kom upp som sista punkt under mötet hade åtminstone webmäster förväntat sig att allt skulle kunna lösas smidigt. Men så blev det inte. En enig medielärarkår tillsammans med de elever som yttrat sig i frågan och vill ha igång webkameran igen, vägde lätt mot rektors inställning att kameran "var olaglig" och att den "kan kränka den personliga integriteten för någon, då man inte vet vem som kan råka synas där".

Webmäster kom med en mängd motargument, liksom flera andra lärare, men åsikten stod fast hos rektor Arvidsson, att han aldrig kommer att tillåta en Quicktime-webkamera under de omständigheter MacLabbet haft den. Detta gällde också den webkamera vi haft sedan 1996, fyra år innan rektor blev rektor för Medieprogrammet.

Dock kunde rektor tänka sig någon lösning med avskärmad yta som visades. Hur detta skulle lösas eller vilka speciella skyddsåtgärder som skulle till för att inte hota integritetsproblemen blev dock inte helt klartlagt under mötet.

Webmäster Mats kommenterar det hela:

"-Själva grejen med att ha en webkamera är att visa på det liv och den rörelse som finns i MacLabbet. Annars blir det liksom poänglöst".

Webmäster meddelar vidare, från sitt "spa" (en ljudisolerad och nersläckt tank med varmt vatten och New Age-musik i källaren under MacLabbet, där han uppnår viktlöst tillstånd och vilar upp sig efter mötet), att han ännu inte lyckats samla sig. Därför vet han inte om han ska försöka hitta någon lösning inom ramen för en tolkning av rektors uppfattning, eller ge katten i alltihopa och satsa på Office-paketet med ordbehandling för hela slanten, som alla andra.

Fast annars kan han ju alltid trösta sig på PC-avdelningen! på skolan.

 Mats B


00-09-26 kl.10.26

MEDIELÄRARSPORT:
-MODERATBANDY!

Under golftävlingar i helgen lyckades, otippat, foto- och textläraren LG Skantz vinna hela turneringen (är det därför man har handikapp?). I tävlingen deltog också, bland andra, ljudläraren Göran Wiberg (9:e plats) och rektor Bo-Yngve Arvidsson (5:e plats).

(Enligt ett Ekonomi-TV-program härom veckan på SVT är det bästa sättet att höja sin lön att dela sin chefs intressen.)

MacLabbets nyheter gratulerar LG Skantz till segern.

 Mats B


00-09-25 kl. 23.59

NY QUICKTIME-KOMPRIMERING
-DE LUX-KVALITET!

Efter mycket experimenterande så har nu Mats Lindbäck (rörlig bild-läraren) och webmäster kommit fram till en del intressanta fakta vad det gäller våra utlagda QT-filmer.

Fortsättningsvis kommer man att lägga ut QT i tre (möjligtvis fyra) olika varianter.
För dem med modem kör man streming i QT-player (56k-fart) för omedelbar tittning, och "förnerladdning" i browsern, med högre bildkvalitet men lite längre väntetid innan det sätter igång.

För de som kan avnjuta bredband (inom Rudbecksskolan och de som har sådant hemma) kör vi DE LUX-versioner (som i och för sig fungerar för modempulare också, men då får de vänta länge). Dvs de är inte streamade i vanlig mening (rtsp, real time streaming protocol) utan streamas via det vanliga http-protokollet.
En sådan film sätter igång automatiskt då tillräckligt mycket har laddats ner för att den ska kunna spelas upp utan hack medan det som är kvar laddas ner.
Genom detta blir kvaliteten mycket högre på bild och ljud.
Har man åtminstone ADSL-fart så är enda skillnaden att bilden blir bättre, den kommer lika fort som det tidigare formatet rtsp, (som bäst lämpar sig för lägre farter och live-framföranden).

Under experiment på måndagskvällen så lades Hitman ut som en DE LUX-film. Den är 25 Mb stor och kräver ca 50 kb i sekunden i nerladdningsfart för att strömma direkt. Har man lägre får man vänta lite längre. Filmen är lite drygt åtta minuter och har widescreen.

Kvaliteten är ypperlig.

 Mats B


00-09-25 kl. 23.47

WEBMÄSTER KLANTADE SIG
-SKYLLER PÅ EXPLORER!

Under måndagen upptäckte webmäster att allt inte stod till som det skulle med taggarna på MacLabbets QT-sida.
Det visade sig att Microsoft, som ju tillverkar Explorer och inte följer de internationella reglerna för allmän html-taggning, utan skapar egna för att öka på sin totala dominans, hade kört sitt eget race igen.
Så webmästers frame-taggar funkade inte i Explorer, utan när man ville kolla in vår QT så länkades det hela fel. Webmäster säger, när vi trycker upp honom mot väggen:

"-Jag anklagar Microsoft för att de inte håller sig till reglerna för html, men jag måste ta ansvaret för att jag inte kontrollerade det hela själv på Explorer för Mac innan jag la ut det!"

Under måndagskvällen så ordnades det hela upp. Nu kan alla, även Explorersurfare, njuta av filmerna igen.



 Mats B


00-09-22 kl. 21.23

GYMNASIECHEFEN PÅ BESÖK I MACLABBET
TILLSAMMANS MED KK-STIFTELSENS REPRESENTANT!

Fredagen ägnades bland annat åt en utvärdering för webmäster. KK-stiftelsen (de som har en massa stålar, miljarder, att satsa på IT i Sverige, gamla löntagarfondspengar) var på besök för att följa upp det IT-projekt som Rudbecksskolan varit och är delaktig i.

13.30 var det MacLabbets webmästers tur att svara på frågor om vad MacLabbet är, hur det fungerar, bra och dåliga grejer och sådant.
Tydligen upplevdes MacLabbet så pass intressant att denne KK-stiftelsenrepresentant och utvärderare strax efter mötet kom upp till labbet tillsammans med gymnasiechefen för att få sig en titt på riktigt, och njuta av vårt fina labb.

Under det improviserade besöket fick de en snabbgenomgång av vår webverksamhet, med speciell inrikting på den nya Quicktime-servern, med streaming media.
Gymnasiechefen imponerades av teknologin och lovade på stående fot at ladda hem Quicktime plug-innen till sin PC-dator hemma för att under helgen avnjuta de filmer som serveras.
Webmäster rekommenderade speciellt Radio Rudbecks sändning av webkameradebatten, vilket gymnasiechefen med intresse skulle lyssna på.



 Mats B


00-09-21 kl. 20.52

DELBESKED NÄSTA VECKA OM WEBKAMERAN!

Enligt meddelande från Medieprogrammets rektor till Medielärarna har han "lite idéer om webkameran". Dessa idéer kommer dock inte att avslöjas förrän tidigast onsdag nästa vecka, då rektor befinner sig på resande fot.
Spänningen stiger... (Och ingen ger upp hoppet än).

 Mats B


00-09-20 kl. 15.11

SE NYHETEN UNDER DENNA NYHET!

Nyheten under denna nyhet gäller även idag.

 Mats B


00-09-19 kl. 18.58

INGET NYTT OM WEBKAMERAN ÄNNU!

Gymnasiechefen och medieprogrammets rektor undersöker förutsättningarna för vår webkamera, besked kommer att ges "inom kort".
Frågan om webkamerna har nu varit uppe i Skolledningen och Brukarstyrelsen, där det bestämdes att ovanstående personer skulle utreda laglighet och etik för att sedan komma med ett beslut.

 Mats B


00-09-19 kl. 18.54

HITMAN NU TILLGÄNGLIG!
-ACTIONRULLE MED TRYCK!

Binyam Berhane och Morgan Gustavssons epos Hitman kan nu avnjutas från MacLabbets strömmande QT-server, 56k-ström, eller bredband.
Varje vecka kommer nya filmer ur det digra arkivet.



 Mats B


00-09-18 kl. 17.38

SE STEVE JOBS I PARIS!
-STREAMING QT ÄNTLIGEN UTLAGT!

Från Apple Keynote i Paris har Apple nu lagt ut, strömmande, Steve Jobs framträdande (han behandlas som en rockstjärna, he-he).
Kolla när han presenterar de nya produkterna och mjukvarorna som Apple kommer att välta kiosker med framöver (OS X, trådlös mus, kuben, nya IMaccar, G4 med dubbla 500 Mhz-processorer osv).

JAG VILL SE NU!

 Mats B


00-09-18 kl. 17.06

QT-PRO INSTALLERAT I LABBET!
-ÄNTLIGEN KOM KODEN!

Det tog tid (Apples vägar äro outgrundliga), men efter några veckors väntan lyckades idag Webmäster få sig tillsänt Quicktime Pro koderna. Själva CDn kom för flera veckor sedan, men av någon anledning så skickade man inte med registreringskoderna innan dagens påstötning.
Detta betyder att MacLabbets datorer nu är spelklara för att göra strömmande Quicktime, video eller ljud, och eleverna kan sätta igång med produktioner som än en en gång visar på deras fantastiska idérikedom.

 Mats B


00-09-17 kl. 16.54

QT-LIVESTRÖM FRÅN APPLE EXPO:
-SISTA DAGEN IDAG, KOLLA!

I Paris har man den sista dagen av Apple Expo idag. De kör 3 liveströmmar och har en massa förinspelade reportage. Allt i färg och för tre olika hastigheter.

Ta en titt HÄR!

 Mats B


00-09-17 kl. 15.31

E-POSTKONTON PLOCKAS BORT
FRÅN MACLABBETS E-POSTSERVER!

Sedan några år har ju flera elever och lärare fått e-postkonton hos MacLabbet. Nu med allt trassel framför ögonen kan man ju tänka sig att ett och annat konto "råkat" falla i fel händer, konton som egentligen inte ska vara kvar hos MacLabbet.
Därför plockar nu Webmäster bort de konton han inte känner igen som konton som ska vara där.
(Gäller konton typ rock-per@maclabbet.orebro.se)

Bortplockningen startar genast.

 Mats B


00-09-17 kl. 15.23

SPAMATTACK IGEN:
-MACLABBET NERE UNDER SÖNDAGEN!

Antagligen använder "de onda" söndagarna för att bråka med oss. Nu var det vår e-postserverprogramvara (som ligger på HAL 9001 som är vår webserver) som fått sig en smocka vilket gjorde att allt avstannade. Det verkar som om någon skickat något som sedan tog upp allt minne i e-postserverprogrammet för att sedan äta upp allt minne i datorn.
Nu har webmäster slängt detta och servern fungerar, hitills, som den ska.

Det är väldigt synd att för varje bra grej, så kommer det en dålig. Alltså, internet är bra, men inte idioter som ska sabba internet.

Okej, full fart igen (så länge).

 Mats B


00-09-15 kl. 16.48

LIVEKAMERA UTLAGD:
-FÖLJ PLANTANS UTVECKLING!

Medan vi väntar på att skolledningen ska ompröva sitt beslut om avstängen av webkameran i MacLabbet kan vi nu detaljstudera utvecklingen hos MacLabbets experimentväxt, och det i streaming Quicktime med ljud (56k-modemfart, svart-vitt).

Men ta det i små doser, då aktiongraden är mycket hög.

JAG VILL SE DETTA!

 Mats B


00-09-15 kl. 11.56

NY FILM UTLAGD:
-SKRÄCK I KÄLLARE!

Flera gånger i veckan så uppdateras nu vår Strömmande Quicktimesida. Idag lades en skräckfilm i källarmiljö in för allmän njutning över nätet, kallad Källraiser..brrrr.
Ta en titt!

(Och kolla samtidigt på det andra vi har lagt ut, och, det kommer mera...)

 Mats B


00-09-14 kl. 21.08

RADIO RUDBECK PÅ NÄTET:
-DISKUSSION OM WEBKAMERAN UTLAGD!


Dagens sändning av Radio Rudbeck hade ett inslag om MacLabbets webkameras vara eller icke vara. Radiostationen, som sänder live inom skolan via högtalare i korridorer och på andra ställen, hade nu sammanfört Medieprogrammets rektor, Bo Yngve Arvidsson, med MacLabbets webkamera-ivrare, Mats Blomgren. Nu skulle alla sidor fram i denna diskussion om kamerans existens. För och emot.
Det blev en givande diskussion som nu får bli premiären på Radio Rudbeck på nätet.

LYSSNA HÄR!



 Mats B


00-09-12 kl. 19.05

AVBROTT I KOMMUNIKATIONEN FÖR MACLABBET:
-INTERNET AVSTÄNGT UNDER TISDAGSEFTERMIDDAGEN!


Av okänd anledning, i skrivande stund och sedan några timmar, går det inte att nå Medieprogrammet, eller MacLabbet över Internet. Detsamma gäller omvänt. Vi kommer inte ut heller, inte ens till www.orebro.se eller Rudbecksskolans web. Internt fungerar nätverket bra som vanligt, dator till dator, mellan S-huset och MacLabbet t ex, men kontakten med omvärlden är helt bruten.

 Mats B


00-09-12 kl. 19.02

REKTOR INFORMERADE OM WEBKAMERAFÖRBUDET:
-GAV SIN SYN PÅ SAKEN I KLASSERNA!


Medieprogrammets rektor har de senaste dagarna besökt klasserna på programmet för att berätta om varför han och skolledningen anser att webkamerorna i MacLabbet inte får vara igång.
Enligt rapporter från elever som varit på dessa möten så är rektors argument dels att man från skolledningen anser att webkamerorna är olagliga, dels att man befarar att något opassande kunde slinka ut i cyberrymden och att elever och lärares personliga integritet skulle skadas av en webkamera, bland annat.


 Mats B


00-09-08 kl. 23.04

WEBMÄSTER KONSULTERADE JURIDISK EXPERTIS:
-ALLA TILLFRÅGADE ENIGA OM WEBKAMERAN!

För att utröna hur det såg ut, rent juridisk, med webkameror under MacLabbets särskilda omständigheter (bara medieelever i lokalen, kortlås för att komma in, lärare och elever informerade muntligt och via anslag på dörr och vid anslag i anslutning till kamerorna, möjlighet för elever att slippa vara med osv), använde webmäster telefonen under torsdagen och fredagen för att rådfråga juridisk expertis hur läget ligger.

Webmäster frågade alltså om det var olagligt att under de omständigheter som MacLabbets kameror finns, göra det möjligt för omvärlden, via internet, att se och höra vad som till viss del händer här. Dessutom om MacLabbet var att betrakta som en offentlig lokal.

De som tillfrågades var Örebro kommuns chefsjurist, Stefan Olsson, Polismyndigheten i Örebros juridiske expert Lars Wallin, och Länstyrelsens jurist med specialitet och tillståndsgivning för just övervakningskameror, Lars Wretander.

Summan av vad dessa meddelade webmäster är följande:

1. Om syftet med webkameran inte är att det ska vara en övervakningskamera, så behövs inget tillstånd för att ha den (I MacLabbet handlar det om ett pedagogiskt syfte).

2. Visar kamerorna bara ett avgränsat område och inte en offentlig plats (vilket inte någon ansåg att MacLabbet var enligt webmästers beskrivning, se ovan) var det inte olagligt.

3. Om ingen av dem som kan skådas i webkameran har något emot detta är det inte olagligt.

4. Att det satt anslag uppsatta om webkameran stärkte uppfattningen om att det hela ej var olagligt.

Alltså:
Vad denna samlade juridiska expertis menar, är att webmästers beskrivning av MacLabbets webkameror, som de har fungerat, inte är olagligt att göra tillgängligt över internet.

Om skolledningens beslut att stänga av kamerorna grundar sig på andra orsaker än att de ansett det hela varit olagligt, är dock en helt annan fråga som inte diskuterades.
Som webmäster tolkade avstängningsbeskedet handlade det om att orsaken bland annat var att det var olagligt med webkameror.

Webmäster ville här bara få reda på hur lagen lyder i sådana här fall, vad som gäller, och hur Örebro kommun, Polis och Länstyrelse ser på det hela.

Med detta facit i hand undrar Nyheterna:
-Varför får inte MacLabbet ha webkameror?



 Mats B


00-09-08 kl. 22.48

WEBKAMERORNAS AVSTÄNGNING:
-SKAPADE INSÄNDARSTORM PÅ GÄSTBOKEN!

Sällan har väl ett beslut från skolledningen skapat en sådan debatt, med sådan enighet bland Medieeleverna som när man under torsdagen beslutade att MacLabbets webkameror skulle stängas av.
Klottergästboken fick massor av inlägg i frågan. Och eleverna som skrev använde sig oftast av sina egna namn, inte någon signatur, som oftast är brukligt, vilket visar på med vilket allvar eleverna engagerar sig i denna fråga.
Att webkamerorna inte får visa upp MacLabbet och de aktiviteter som pågår här verkar av reaktionerna att döma, inte uppskattas.
Läs själva på gästklotterboken. Länk ovan till vänster, rullgardinslänken. Många tankvärda och även ilskna insändare.

 Mats B


00-09-07 kl. 16.00

WEBKAMERORNA AVSTÄNGDA!
-BESLUT FRÅN SKOLLEDNINGEN!

Under torsdagseftermiddagen fick webmäster besked om att han skulle stänga av webkamerorna (som visat MacLabbet live) då skolledningen beslutat att det var "olämpligt av flera skäl".
Detta är nu gjort.
Enligt skolledningens undersökning och mening är det olagligt och jämställs med övervakningskamera på offentlig plats och måste därför bort.

Den äldsta webkameran har funnits sedan 1996 och var Örebros första webkamera. Den nyare fungerade som streaming Quicktime och startade för någon månad sedan.

Om man stödjer sig på några särskilda lagtexter eller om det finns andra specifika skäl till avstängningen är för tillfället oklart.

Kamerorna är nu avstängda.

 Mats B


00-09-07 kl. 11.43

IN STATU NOLLAR!
-NYA ELEVER BLIR INVIGDA!

Under eftermiddagen insparkas de nya eleverna på skolan av elevföreningen In Statu. Detta betyder att det är lektionsfritt för ettorna hela eftermiddagen.
Vad just insparkstraditionerna innebär vill vi inte veta, men några In Statu-aktivister var nyss uppe hos Webmäster och lånade hans CD-skiva med Verdi. Så det är säkert snällt (inte som på vissa privatskolor, se dagens tidningar).

 Mats B


00-09-07 kl. 11.40

MUSIKVIDEO UTLAGD!
-DET RÖR SIG PÅ QT-SERVERN !

Ur det digra arkivet läggs det nu ut nya filmer nästan varje dag. Under torsdagsförmiddagen har nu Stäng Av lagts ut, som är en musikvideo i svartvitt. Finns både för bredband och modemfart (som allt vi kommer att lägga ut).

Jag vill se!

 Mats B


00-09-04 kl. 21.16

PRE-PREVIEW PÅ EN SKRÄCKFILM!
-RÖRLIG BILD VISAR ELEVFILM PÅ QT-SERVERN!

Alltså, detta är den första testen. En elevfilm har komprimerats och lagts ut i två olika versioner. En bredbandsfilm om man har snabb uppkoppling (men man kan kolla den via browsern med modemuppkoppling också, det finns två val, och låta den ladda ner, 7 Mb, och då får man kanonkvalitet. Filmen börjar spelas då tillräckligt mycket buffrats.
För vanliga modemanvändare rekommenderas 56k-versionen, i QT-spelaren, då kommer filmen direkt och spelas utan avbrott.

Filmen är 10 minuter lång och ej för känsliga personer (som man brukar säga, he-he).

Okej, här är länken: Horror!

Information om filmskaparna och annat kommer att läggas till sedan. Dessutom, och det är det viktigaste, är att det kommer att komma mycket elevfilm på det här sättet i fortsättningen. Allt som går att lägga ut kommer ut (kvalitet är ena hörnstenen, stimmad musik eller egen musik är den andra).

Var god njut.

(Observera att "utläggarna" av dess filmer också håller på och tränar olika komprimeringsmetoder för att kunna maximera kvaliteten).

 Mats B


00-09-03 kl. 20.55

MACLABBET KÖR IGÅNG I MORGON MÅNDAG!
-DET FÅR BÄRA ELLER BRISTA!

Efter en massiv insats av webmäster under tre veckor (inklusive helger och kvällar) lyckades han nästan orda upp allt i MacLabbet under söndagen för att eleverna ska kunna komma in under måndagen.
Utan att nämna några tråkiga detaljer så är arbetet i det närmaste avslutat. Så det blir lektioner från och med denna vecka.

Men det är några problem kvar:

1. Fortfarande ligger det som ett vitt puder över golv, datorer, skärmar och allt. Det kommer från sommarens arbete med att sätta upp nya lysen. Detta gjordes av extern personal som varken brydde sig om att täcka över datorerna när de borrade, eller städa upp efter sig. Ansvarig rektor informerades om detta för tre veckor sedan och skulle ordna byggstädning, detta har ännu ej påbörjats. Så ta med oömma kläder.

2. Flera möss fungerar dåligt. Nya är beställda, men mycket svåra att få tag i, då den mustypen inte används längre. Våra datorer är ju mellan 4 och 7 år gamla, så det är svårt att få fram reservdelar.

3. Musmattor är beställda men de har inte anlänt än. Det ska bli nya rena musmattor.

4. Viss specialprogramvara är inte installerad ännu, men det ordnar sig med tiden.

5. Ett par diskettstationer är utmonterade för att de varit ur funktion, och det är vansinnigt att köpa nya, som kostar lika mycket som datorerna är värda.

Men i övrigt så ska allt nu fungera bra, lite småjusteringar bara, förhoppningsvis....

MacLabbet är öppnat! Gröna Tider startar direkt.


 Mats B


00-09-01 kl. 17.34

ADSL-ANSLUTNING TILL ALLA ÖBO-BOR!
-START I OKTOBER!

De Örebroare som bor hos det stora kommunala bostadsbolaget ÖBO (bland annat webmäster själv) kan från och med oktober månad äntligen få lite fart när de surfar. ÖBO har nu skrivit ett avtal med Telia som innebär att alla kommer att kunna koppla upp sig via ADSL-tekniken.
Anslutningsavgiften blir 965 kronor, och då ingår modem och kopplingar (dock ej nätverkskort, typ Ethernet, men det är ju redan inbyggt i alla Maccar...).
Sedan kostar det 200 kronor i månaden och man kan surfa hur mycket som helst, dygnet runt (50 Mb till hemsidor, fri support dygnet runt, 5 e-postbrevlådor, chat, irc, mm, mm).
Farten kommer att ligga kring 500 kb i sekunden, vilket inte är någon dålig fart, då man betänker att ett vanligt 56k-modem över telefonlinan brukar komma upp i 3,8 kb sekunden...(och telefonräkningen brukar ju inte vara så kul heller).
Det hela kan sedan uppgraderas i framtiden till ännu högre farter.

Det här betyder att åtta hyresgäster i ÖBO tillsammans delar på 4 Mbit, det vill säga lika mycket som 7000 användare inom Örebro kommuns internetuppkoppling har att dela på, vilket ju förklarar en viss tröghet på internet för skolorna...

Med ADSL kan man både surfa och prata i telefonen samtidigt.

Mer information här: ÖBOs sida!


 Mats B


00-09-01 kl. 16.14

HÅRDKÖRNING I MACLABBET!
-OKLART OM DET BLIR KLART TILL MÅNDAG!

Det är ännu inte säkert att MacLabbet kan öppna på måndag. Dels handlar det om tekniska problem, dels om schematekniska problem.
Hur vi ska lösa detta vet man inte.
Ett är säkert, Webmäster jobbar som vanligt helg med att försöka få igång alla maskiner och se till att all programvara fungerar.
OM detta lyckas innan måndag, återstår ändå oklarheter med grupper och gruppindelningar, scheman över salar mm.
Detta får vår rektor ta hand om på måndag.



 Mats B




Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
0008 0007 0006 0005 0004 0003 0002 0001 9912 9911 9910 9909 9908 9907 9906 9905 9904 9903 9902 9901 9812 9811 9810 9809 9808 9807 9806 9805 9804 9803 9802 9801 9712 9711 9710 9709 9708 9707 9706 9705 9704 9703 9702 9701 9612 9611 9610 9609 9608 9607 9606 9605 9604