Pip-pip-bzz-bzzz-pip-pip-pip...(teleprinterljudeffekt).

AUGUSTI -2000

Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör [mats@maclabbet.orebro.se]

Julis nyheter här!
Länkar till äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!

Välkommen besökare i augusti!


00-08-31 kl. 23.37

MYSTISKT E-BREV TILL REDAKTÖRN!
-ANTAGLIGEN FEJKAT!

Igår gnällde ju denne nyhetsredaktör över att lyset var släckt i MacLabbet (se nedan) och att det inte gick att se något i våra webkameror. Som ett brev på posten fick han sedan detta e-brev under torsdagsförmiddagen:



Detta verkade ju märkligt, av flera orsaker. Hur som helst fanns det bara ett par tre olika varianter på vad det här kunde vara:
1. Någon höjdare på kommunen hade varit inne och kollat och velat läxa upp MacLabbets användning av kommunal ström (men då har denne begått ett stenhårt tjänstefel genom att inte underteckna brevet med namn utan köra med "kommunledningen").
2. Någon anställd på kommunen hade gått in och använt sig av denna e-postadress för att gnälla men inte vågat stå för det utan ville vara anonym fegis.
3. Någon kollega eller elev som behagar skämta via olika tekniker som man kan nu för tiden (fin datasäkerhet i så fall).

Naturligtvis undersöktes saken. Ett telefonsamtal till IT-enheten på kommunen gav ett nytt telefonnummer och så vidare. Då var webmäster på Rådhuset. Den fjärde webmäster talade med visade sig vara den som "hade hand om" adressen orebro.kommun@orebro.se på rådhuset.

Webmäster frågade om hon hade missat sitt morgonkaffe eller vad det var frågan om, att de om de skrivit ovanstående lika gärna kunde släcka trafikljusen på nätterna eftersom det knappt är någon trafik då, för att spara, he-he.
Men även denna tjänsteman visade sig vara mycket trevlig och tillmötesgående. Hon hade i alla fall hand om adressen som brevet var avsänt från och hade inte sänt ovanstående brev.

Webmäster pressade henne lite och undrade om inget kommunalråd kunde ha gått förbi där när hon var och fikade eller något, och skickat brevet. Men så var det inte, det fanns inte ett spår i hennes utlåda.
Med det nöjde sig webmäster och tog skrattande farväl och la på luren. Det var alltså ingen höjdare som skickat det hela.
I den här branschen gäller det att kolla upp saker och ting, annars kan moralpaniker börja härja, och det, det är farligt.

Summa: Någon har skojat, eller också har någon fegis i kommunen kört iväg detta.

I natt är det dubbla lysen i MacLabbet. Drar lika mycket ström som två Barsebäck.

(Den som släckte i labbet är förövrigt avslöjad, he-he, och det var en olyckshändelse).


 Mats B


00-08-31 kl. 20.29

JOSEF FARES I AFTONBLADET IGEN!

Gluttar man i Aftonbladet idag så är det en stor artikel om Josefs nya film igen. Nu spelar han in scener med Musicalstjärnan Petra Nilsson (som gör stor succe i London nu).
"Chockbilderna på Petra som strippar och skjuter vilt" står det i rubriken. He-he, grabben kör hårt.
Kul när det rör på sig för gamla Medieelever. Och Nyheterna tröttnar aldrig på att rapportera om den begåvade filmeleven Josef.
Här är artikeln, med "chockbilderna".

 Mats B


00-08-31 kl. 20.25

IDROTTSDAG UNDER TORSDAGEN!

Torsdagen gick i sportens tecken. Till och med Webmäster gav sig ut, tillsammans med Mp2a, till Sveaparken för lite stärkande brännboll.
Tyvärr gick det hårt åt honom (som inte har rört sig ordentligt på några år), och han fick släpa sig hem, totalt slutkörd. Så kan det gå (men han var med i det vinnande laget).

 Mats B


00-08-31 kl. 00.04

FARBROR WEB HAR STARTAT!

Nu har Farbror Web startat på MacLabbets server. En frågespalt som ska försöka besvara de flesta frågorna om webben och html som åtminstone en Medieelev kan fråga sig.
Länk från MacLabbets förstasida, rullgardinen högst upp till vänster.

 Mats B


00-08-31 kl. 00.01

SMARTING HAR SLÄCKT LYSET!

Bara för att webmäster gick hemåt vid 20.00-tiden och inte täckte hela den öppna tiden på skolan så skulle naturligtvis någon klåfingrig hjälte komma upp till labbet efteråt och släcka lysena (vän av ordning?). Så nu ser man inte ett skvatt i vare sig webkameran eller den streamade Quicktimekameran.
Frågan är nu vem som är så klåfingrig. Men det kan vi ta reda på, det förs ju logg på dem som går in.
Men visst är det tråkigt med folk som inte har där att göra, och som ställer till saker de inte förstår.
En lektion ur livet.

 Mats B


00-08-30 kl. 15.27

BIHANGET I SKARP TEST!

Efter ett par timmars testande med äkta elever så verkar det vara klart att Bihanget fungerar, hårdvaru- och programvarumässigt.
Herr dr. LG Skantz bedriver just nu en flertimmars lektion i text för tvåorna och alla jobbar på fint. I bakgrunden hörs också ljuv musik från den nyinstallerade CD-spelaren med bautahögtalare (nu vet Medielärarna var de ska lägga sina personalfester i fortsättningen, he-he).
Då var det bara MacLabbet kvar att fixa...

 Mats B


00-08-29 kl. 21.32

BIHANGET KLART!

Onsdagens morgonlektion för Mp3 klockan 08.00 i Bihanget med LG är inställd, men sedan tänker han ha lektioner där under dagen. Huruvida andra lärare tänker ha lektioner i Bihanget är inte känt, då de inte vet om det här (det blev just klart).

Mp1:orna har dock inte några lektioner för Mats eller Johan (Data och Grafisk form) ännu, börjar nästa vecka.
Är ni osäkra, tala med er lärare (e-postadresser finns från MacLabbets förstasida).

I all hast...

OBS: MacLabbet är ännu ej klart. Och T-ljudelevernas kommer inte in ännu via loggningssystemet.

 Mats B


00-08-28 kl. 00.40

MACLABBET ÄR FORTSATT STÄNGT!
-DELAR KAN ÖPPNA I VECKAN!


Tyvärr kommer MacLabbet att vara fortsatt stängt, åtminstone i början på veckan. Det finns indikationer på att Bihanget kan öppna i mitten av denna vecka, men ingenting är ännu klart.
Återkom till dessa nyhetssidor för att få senaste beskeden.

Läget som det ser ut nu:
Bihanget är klart till 89 procent. Nu finns det åter en fungerande scanner där. Skrivaren är reparerad och två Bauta-högtalare med CD-spelare finns installerat. Det kommer att låta om Bihanget i höst.
Tre maskiner kvar att grundfixa. Två av dem måste justeras programvarumässigt, en av dem måste ha ett nytt batteri (han tror att det är 1957, batterier håller reda på tid och sådant, och tar slut efter sju år, våra datorer är gamla....).

MacLabbet, kontroll och generalöversyn påbörjas under måndagen. Går det bra går det fort, men det kan också ta tid. Ingen vet vad för lurt som kan dölja sig bakom det hemlighetsfulla maskineriet.

Enligt uppgift håller Rörlig bild helt stängt också denna vecka också, av samma orsaker som MacLabbet.

Att få de hela att fungera ett helt läsår kräver vissa insatser. Att det drar ut på tiden beror på att det faktiskt tar tid att olja maskineriet och göra de installationer som behövs. Detta kommer däremot INTE att påverka elevernas studier, då timmarna är fastlagda och det alltid brukar bli tid över i slutet av vårterminen.

 Mats B


00-08-27 kl. 23.23

SHERIFFEN I ARIZONA KÖR LIVE:
-WEBKAMERA FRÅN FINKAN PÅ NÄTET!


Sheriffen Joe Arpaio är en websheriff. Han har fyra webkameror som visar hur han sköter sitt jobb. Går man dit kan man kolla visiteringar och allt.
Det är väl tveksamt om man kan göra liknande i Sverige, men han gör det i alla fall.
Han tar inte ansvar för att vissa intagna kanske gör obscena gester mot kameran och avslutar med att säga det vanliga: "att ingen av de intagna är skyldiga förrän det bevisats i domstol".

Kolla in här, bättre än Efterlyst på TV3.

(Ingen plug-in behövs)

 Mats B


00-08-26 kl. 20.28

QUICKTIME LIVE FRÅN READINGFESTIVALEN:
-SÄNDER JUST NU!



Klicka på bilden för att komma dit.

Musikfestivalen kör live rätt av. Något att testa för musikglada som är intresserade av strömmande Quicktime (den vi visar i labbet är ju inte så rolig då det ännu är tomt på elever).
Festivalen kör hela denna helg.

 Mats B


00-08-25 kl. 23.59

FLASHBACK I EXTAS:
-MAC OS X HYLLAS I SENASTE NUMRET!


Den mycket speciella e-posttidningen Flashback (som man kan prenumerera på via www.flashback.se) har utnämnt månadens tre bästa händelser. Och som nummer ett utnämner de Mac OS X systemprogram. Det tackar vi i MacLabbet för, man blir nästan rörd. Läs och njut:

" MÅNADENS BÄSTA ------------------------------------------

1. MAC OS X
Det finns saker som är så vackra att de blir obeskrivbara. Macintosh senaste system, som släpps som beta nästa månad, är ett sådant exempel. Jag är normalt personligen helt ointresserad av systemuppgraderingar och gör dem sällan. Att något nytt system kommer gör mig oftast måttligt nyfiken. Mac OS X är undantaget. Att det sedan kör Unix, är fruktansvärt snabbt och att du kan köra både PC och Mac-program i det är bara bonus. Detta är en revolution!!!"


Det är ord och inga visor.
Observera att MacLabbets nya server, maclabbetx, kör serverversionen av Mac OS X redan idag. Det man är lyrisk över ovan gäller klientversionen. Och visst låter det underbart, ett operativssystem som är demokratiskt och kör både Mac och PC-program. Kan det bli bättre?

Flashback rör sig i gränslandet mellan vad som många menar är tillåtet och otillåtet. Websiten och dess nyhetsbrev har ingen form av censur utan här presenteras allt, från yttersta högern till yttersta vänstern, från militanta porrmotståndare, till dess motsats.
Många anser att det är är helt fel att tillåta den yttrandefrihet som Flashback står för. Men Flashback menar att fri kommunikation är en förutsättning för ett demokratiskt samhälle, och släpper därför in alla olika åsikter som man kan tänka sig. Sedan får läsarna själva ta ställning. Naturligtvis håller MacLabbets nyhetsredaktion inte med om allt som skrivs där, men vi gillar yttrandefriheten, då kan puckade åsikter bemötas nämligen.
Detta sagt eftersom "moralpaniker" kan reagera över att MacLabbets nyheter skriver om denna e-tidning och webtidning.
Även på MacLabbets nyheter så tror vi på yttrandefriheten och att kunskap kan få människor att välja det som är rätt.
Det tycker till och med regeringen och riksdagen. Kolla själva här, vad grundlagen säger (grundlagen står över alla andra lagar i landet, och kan bara ändras om riksdagen beslutar om det två gånger, och då måste det vara ett allmänt val mellan dessa två beslut):

SFS 1949:105
[Tryckfrihetsförordningen]
SFS 1991:1469
[Yttrandefrihetsgrundlagen]

(Sorry, men citerande av Flashback krävde lite extra krut)

 Mats B


00-08-25 kl. 18.15

LÄS OM JOSEF FARES, TIDIGARE ELEV:
-STOR REGISSÖRSARTIKEL I DN!


Det går bra och det går framåt för många av våra tidigare elever. En som det rullar på bra för nu är Josef Fares, som slutade på Rudbecksskolans Medieprogram för två år sedan och började på Dramatiska Institutets filmregilinje.
Förra läsåret besökte han oss på skolan och visade sin nya film. Nu är han på gång med en ny rulle; Jalla-Jalla! (Han samarbetar med en annan regissör, den icke okände Lukas Moodysson om manuset) Läs artikeln hos Dagens Nyheter HÄR!
(Ja, vi är stolta, särskilt rörlig bild-läraren Kalix, kan tänkas. Medieprogrammet, en finemang plantskola!)

 Mats B


00-08-25 kl. 18.10

LADDA NER BÖCKER DIREKT PÅ NÄTET:
-BETALA ÖVER TELEFONRÄKNINGEN!


Nu har några förlag börjat sälja över internet med Telias nya betalsystem. Bland annat Piratförlaget (Jan Guillou, Anne Holt och Liza Marklund). Man får själv välja i vilket format man vill ladda hem böckerna, Microsoft Reader, Acrobat Reader (pdf), Rocket e-Book, PalmPilot document eller Softbook Reader.
Betalningen kommer sedan på telefonräkningen om man har skaffat konto hos Telia PayIt, som kör igång i dagarna (länk dit finns från Piratförlagssidan).
För närvarande finns bara ett kapitel från Marklunds nya bok för nerladdning men inom kort kommer t ex Guillous Ondskan att finnas i cyberformat (Guillou skriver fortfarande på en gammal analog apparat).
En spännande utveckling.

 Mats B


00-08-24 kl. 19.04

KOLLA FARTEN PÅ DIN UPPKOPPLING:
-FÅR DU VAD DU BETALAR FÖR!?


Via den fina websiten www.download.com, där de flesta gratisprogram och spridprogram finns för nerladdning (sidan känner om man besöker den från Mac eller PC, så det är bara att ladda hem), kan man nu testa vilken fart man har mot Internet.

Det gör man genom att gå till DEN HÄR sidan och så klicka på BEGIN THE TEST-länken.

 Mats B


00-08-24 kl. 17.42

MYCKET JOBB KVAR I LABBET:
-OKLAR STARTTID!


Det är torsdag kväll och ännu är inte Bihanget färdigkonverterat (fixat). Några problem har lösts men nya har dykt upp, att t ex inte Explorer 5.0 klarar av de svenska bokstäverna. En gåta, då det fungerar på andra Maccar.
Sedan är det dags för MacLabbet att få sin skönhetslyft. Helgen kommer att tas i anspråk (utan övertid som vanligt, suck).
Men budet är att det inte blir några lektioner åtminstone inte i början på nästa vecka. Fast det kan ju gå snabbt också, om det vill sig. Ambitionen är att MacLabbet och Bihanget ska fungera perfekt innan eleverna börjar använda det.

 Mats B


00-08-24 kl. 17.30

QUICKTIMESERVERN TRIMMAD:
-MASSA MINNE INTRYCKT!


Dr Roine opererar just maclabbetx-servern. Förutom de 256 Mb internminne som funnits tidigare trycks nu ytterligare 256 Mb in, alltså över 500 Mb arbetsminne. Kraftig prestandahöjning alltså.
Men inte bara det. Hårddisken i originalutförandet var på 17 Gb, nu trycks även en 50 Gb-hårddisk in. En värsting som är snabb som ett bi. Klarar över 80 Mb i sekunden, ultrascsi-disk.
17-disken får ha systemet och Apache-servern (http mm), medan 50-disken helt kommer att användas till streaming Quicktime (video, TV, ljud, radio, livekameror).

Så nu är det upp till eleverna att producera.

Quicktimeservern!

 Mats B


00-08-23 kl. 01.22

MACLABBET QTV-LIVE DYGNET RUNT:
-NU MED TVÅ WEBKAMEROR MED LJUD!


Den nya Quicktime streamingservern (Mac OS-X) gör nya segertåg. Från och med tisdagskvällen finns nu två strömmande QT-kameror, med ljud.
Vad är då detta? Jo, vem som helst, med QT-plug-in kan gå in och titta och lyssna i både MacLabbet och i Webmästers kontor.
Det hela strömmar på mycket bra, med en 8:a sekunders buffring (sedan strömmar det på utan avbrott). Och i valet mellan två olika komprimeringsformat används för tillfället ett som ger hög rörelse och bra ljud, (istället för en annan som ger ryckigare rörelser men större skärpa).
Det hela är gjort för att avnjutas av dem med modemfart, runt klotet.
Inom kort också i färg (nu används äldre svartvita Quickcam-kameror).

Gå och titta här!

Det förekommer fortfarande små störningar på nätverket, men de skapar bara ett nästan omärkligt sudd var 10:e sekund, ska ordnas så småningom.

 Mats B


00-08-23 kl. 00.17

OKLARA SCHEMAN!:
-VISS FÖRVIRRING RÅDER!


Med alla olika grupper och "block" som bildats på Medieprogrammet i och med "det nya Medieprogrammet" så har förvirring inträtt. Under tisdagen visste eleverna fortfarande inte vilken grupp de tillhörde och hade därmed svårt att tolka var de skulle vara under vissa lektionstider.
Men schemaläggarna jobbar dag och natt med att lösa problemet. Enligt uppgift gäller det att "hålla ut".

 Mats B


00-08-23 kl. 01.14

MYCKET JOBB KVAR I MACLABBET!
-ALLT SKA VARA I TOPP!!


En något snäsig och stressad Webmäster hinner knappt svara på Nyheternas frågor om när MacLabbet och Bihanget ska öppna. Men vi lyckades få en kort pratstund vid Cola-automaten, när han rusade ut för att proviantera:

"-Kommer du att öppna snart?"

"-Njä, inte än!"

"-Men elever vill ju in och börja jobba!"

"-Jo, men de får vänta lite till, det måste bli helt klart först!"

"-Hur länge kan det vara stängt?"

"-Så länge det behövs, låt mig vara ifred nu, måste jobba!"

Och med de orden stängde han om sig. Vad han gör därinne är en gåta. Men antagligen är det rätt mycket att göra efter ett års användning av labbet.

 Mats B


00-08-19 kl. 22.52

OBEKRÄFTADE RYKTEN:
-VARJE GYMNASIESKOLA FÅR EGEN INTERNETKOPPLING!


Enligt en källa som vill vara anonym (att hålla tyst är att vara lojal i den här branschen...) har Örebro kommun planer på att varje gymnasieskola själva ska köpa upp sin internettrafik till bästa pris (och fart).
Om detta stämmer är det helt underbart. Då kan vi få en internetuppkoppling som motsvarar våra behov, och inte som nu, något som vi betalar för mycket för och som är segare än segt, värre än modemfart, under dagtid då alla 8000 Örebrodatorer surfar och delar på några sega snåla Mbit.

Hoppas nu att den anonyme källan har rätt, för det är dags med lite äkta fart och kompetens nu, efter år av undermålig internetkontakt i denna "IT-kommun"...
Men vi tror det när vi ser det. Men ett litet hopp är det i alla fall.

 Mats B


00-08-19 kl. 22.48

SKOLANS NÄTVERK FIXAT TILL 98 PROCENT!
-ÅTMINSTONE FÖR MACLABBET!


De skumma nätverket på skolan, med magiska routrar (kopplingar) som ingen fattade hur de fungerade och som skickade signaler hit och dit och störde är numera fixat för MacLabbets del. Endast ett par justeringar krävs för att få det att fungera perfekt.
Huvudsaken är att vi fått en egen fiber upp till MacLabbet (medieprogrammets nät) som är direktkopplat i PUMAN-nätet, det nät som förser oss med Internet. Efter att skolans nätverkstekniker Pott och Åkesson gjort sitt yttersta för att komma fram till problemen, så kopplade man helt enkelt förbi oss och nu fungerar vår Mac OS-X-server dygnet runt. Underbart.


 Mats B


00-08-19 kl. 22.45

MACLABBET ÄR STÄNGT FÖRSTA SKOLVECKAN!

Då det är mycket att göra i labbet för den ensamme webmästern, kommer inga lektioner eller Gröna tider att hållas första veckan i skolan. Dock hoppas vi att det inte tar lika lång tid som det gjorde förra året att få allting klart (då hade vi stora nätverksproblem).
Nu handlar det om att få igång allting efter sommarens malpåse.



 Mats B


00-08-15 kl. 18.03

HÄR ÄR BILD PÅ VÄRSTINGMACEN!
-1200 MHZ, BLUFF ELLER ÄKTA?!


I några dagar har nyhetsredaktörern fått e-brev om detta underverk (tack Magnus mfl) och nu går det inte att stå emot längre. Till och med PC-nissar verkar vara i extas över att det här (svenska?) företaget som köper in G4:or och bygger om dem genom att hotta upp processorerna till det tredubbla.
Det blir mycket värme det, antar att det är därför som datorn ser ut som ett fränt kylskåp från 50-talet.
Men kan Apple göra IMaccar som ser ut som strykjärn kan väl de här snubbarna göra ett som ser ut som ett kylskåp.

Okej, här är länken (som väl förövrigt finns på gästboken också): 1200Mhz-Mac!

Sanning eller skoj.... det får vi se, men en viss nypa salt kan vara bra att ta det här med.

 Mats B


00-08-15 kl. 14.22

SPÅRNING AV NÄTVERKSFEL UNDER ONSDAGSMORGONEN!
-AVBROTT I KOMMUNIKATIONEN!


Under onsdagsmorgonen kommer nätverket på Rudbecksskolan att kopplas ner några timmar då felsökning ska ske.
Metoden är att allt kopplas bort, och så kopplar man in en del i taget och på det sättet ska man försöka spåra felet i nätverket, det fel som bland annat leder till problem för vissa PC-servrar och vår Mac OS X-server ("problemet" släpper inte ut dem på nätet dygnet runt utan kopplar bort dem).
I MacLabbet håller vi tummarna för att expertisen lyckas med sin uppgift, så det blir ett tillförlitligt nät.

 Mats B


00-08-14 kl. 15.10

FOLKSTRÖMMEN FORTSÄTTER PÅ FJÄRDE DYGNET!


Folkströmmen, eller Streaming Quicktime-live-sändningen fortsätter utan avbrott. Är nu inne på fjärde dygnet (70 timmar) utan avbrott.
Avbrott?
Jo, det är så att nätverket, på skolan, utanför MacLabbets nätverk, via någon brandvägg eller router, inte klarar av servern. Så den nya Mac OS-X-server blir avstängd några timmar då och då. Helkonstigt. Den fungerar perfekt inom nätverket på Medieprogrammet.
Det här innebär att man inte alltid kommer in och kan njuta av testsändningarna. Men, det är bara att fortsätta försöka ett par timmar senare.
Hur problemet ska lösas vet "man" inte i skrivande stund.

Eventuellt kommer insparken på måndag att strömmas live, men det är bara rykten än så länge...

(Att strömmande media här ovan kallas folkström beror på att nu kan alla på medieprogrammet köra sina egna streamade media härifrån, mest inspelat, men också live).

 Mats B


00-08-14 kl. 15.06

LÄRARNA PÅ PLATS I SKOLAN!


Denna vecka kommer alla lärare tillbaka till sina arbetsplatser. Det är en vecka fylld av konferenser och planeringsarbete. En veckas uppmjukning av mjukvaran innan hårdvaran dyker upp på måndag (eleverna).
I MacLabbet finns det också mycket arbete som ska göras, hoppas tiden räcker till.

En ny datalärare-videolärare har också börjat på programmet, då Andres slutat på skolan. Denne nye kommer att presenteras lite senare här på sidorna och kommer under denna vecka få lära sig hur labbet fungerar och hur grundkursen i data ska utformas till allas belåtenhet.

 Mats B


00-08-11 kl. 19.36

PROGRAM UTE PÅ QUICKTIMESERVEN NU!
-ÄVEN PÅGÅENDE LIVESÄNDNING MED LJUD!



Om bara nätverket funkar som det ska kan man nu gå in och kika på lite Test-Quicktimesändningar. Allihop spelas upp i ens browser, bara man har QT-plug-innen.

MacLabbetX-Q-TV

Av någon anledning kommer man inte in på servern vissa tider på dygnet. Ett lurigt problem som inte har med servern att göra, som vi hoppas ska lösas inom kort. Men går det inte att komma fram, försök igen senare.

Livesändningen klaras av genom en demo på ett program som spelas upp i en dator, så det rör sig och hörs ljud, då undertecknad inte är på jobbet. En vanlig gammal QuickCam-kamera får fungera som live-kamera. Den lägger in bild och ljud på en G3:a via Sorenson Broadcaster, och spottar sedan över den till Mac OS-X-servern. Sedan skickar OS-X-servern ut strömmen, då någon begär den genom att klicka dit sig. Det är i svart-vitt, men det får duga, tills vi får tag i en bättre kamera.

 Mats B


00-08-06 kl. 16.25

TYPSNITTSSTORLEK PÅ OLIKA BROWSRAR!
-PROBLEMEN KAN LÖSAS!



Den utmärkta webplatsen Webmonkey har en mycket bra artikel med exempel och skärmdumpar, som gör att man lätt förstår hur och varför det ser olika ut i Netcape och Explorer, i Mac och på PC.
Vad som är ännu bättre är att här får man veta hur man bär sig åt för att fixa detta, så ens websidor ser så lika ut de någonsin kan på de bägge systemen, de bägge browsrarna. För det är ju inte roligt att göra sidor som ser tokiga ut på ett av systemen.

Ja, jag vill veta, tag mig dit!

 Mats B


00-08-04 kl. 18.01

RÄTT SERVER PÅ RÄTT PLATS IGEN!
-NU KOMMER MAN IN I LAGRINGSMAPPARNA!


Experimentet med att byta dns och ip-adress lokalt mellan servrarna för att försöka utröna om det blev någon skillnad i kontakten med internet är nu klart (mellan maclabbet2- och maclabbetx-servern). Det blev ingen skillnad. Alltså bör felet med att MacLabbetx-servern bara syns ute på nätet "ibland" ligga hos kommunens DNS-server.
Den syns och fungerar fint inom nätverket lokalt.
Antagligen är det något speciellt som måste skrivas in hos IT-enheten, eftersom det är en Apache-server, vilket är det senaste tipset från expertis på området.
Kanske kan det lösa sig nästa vecka.

 Mats B


00-08-04 kl. 17.55

NY FÖRSTASIDA TILL MACLABBET!


Lite knåpande på torsdagskvällen blev en ny "poppigare" förstasida för MacLabbet.
Ibland behöver sidan bytas ut, och nu var det ett sådant läge. Förhoppningsvis ska den fungera på alla browsrar och alla andra system (läs: Windows).
Men tyck gärna till, i gästboken eller via e-brev.

 Mats B


00-08-03 kl. 16.04

AVBROTT I ELEVLAGRINGSSERVERN!
MACLABBET2 VILAR SIG!


Pga arbeten med dns:er och servrar och grejer så har vi bytt lite ip-adresser mellan olika servrar för att testa vad som är rätt och vad som är fel. Detta betyder att elever för närvarande inte kommer åt sina lagringsmappar på maclabbet2.
Förhoppningsvis rullar allt på som vanligt under fredagen.

 Mats B


00-08-02 kl. 23.32

ARBETET MED SERVERN FORTSÄTTER!

Det är mycket experimenterande kvar innan Quicktimeservern fungerar som det är tänkt. Så dessa veckor innan skolstart ägnas åt experimenterande.
Tyvärr så kan man inte nå maclabbetx.orebro.se dygnet runt, något fel i inställningarna ute i Örebro kommuns nätverk gör detta. Förhoppningen är att detta är löst tills terminstart. Men har man tur, så kommer man fram. Ännu finns inget upplagt av värde, dock.

 Mats B


00-08-02 kl. 23.28

NYA TAKLAMPOR I LABBET!

Någon har beställt nya lampor i MacLabbet och Bihanget. Så nu hänger nya armaturer (slå upp) i bägge datasalarna.
De har dubbelriktad verkan, dvs de kan lysa neråt, eller upp i taket, eller åt bägge hållen samtidigt.
Förhoppningsvis gör detta att det blir skönare att titta på dataskärmarna (men vi hade behövt ha bättre luft mer, fast det kanske kommer det med...).


 Mats B




Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
0007 0006 0005 0004 0003 0002 0001 9912 9911 9910 9909 9908 9907 9906 9905 9904 9903 9902 9901 9812 9811 9810 9809 9808 9807 9806 9805 9804 9803 9802 9801 9712 9711 9710 9709 9708 9707 9706 9705 9704 9703 9702 9701 9612 9611 9610 9609 9608 9607 9606 9605 9604