JULI -2000

Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör [mats@maclabbet.orebro.se]

Junis nyheter här!
Länkar till äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!

Välkommen besökare i juli!


00-07-30 kl. 16.50

STRÖMAVBROTT I HELA ÖREBRO!
ALLT UTSLAGET, MEN NU IGÅNG IGEN!


Strax efter klockan 15.00 så blev det tvärmörkt i hela Örebro. All strömförsörjning gick ner. Gatlysen, hissar, frysboxar slutade att fungerar.
Efter någon timma kom kraften tillbaka, och webmäster sprang naturligtvis upp till MacLabbet för att att få igång elektriciteten och servrarna.
Detta gick mycket bra, men det verkade som om dns:en på kommunens IT-enhet (den som överätter ip-adresserna till mer lättbegripliga www.bla-bla.se) inte var igång.
Eftersom det inte finns någon jour när det gäller Örebro kommuns IT-försörjning (en stor skandal år 2000) så finns det ingen som startar om servrar centralt eller reparerar fel under kvällar, nätter och helger. Detta oroade webmäster.
Men, av någon anledning så kom dns-servern igång strax före 17.00.
Förhoppningsvis fungerar nu allt, åtminstone från MacLabbet.

 Mats B


00-07-28 kl. 17.14

MADONNAS SENASTE VIA QUICKTIME!
-SPRAY HAR LAGT UT EN BIT!


Eftersom det är Quicktime, och eftersom det är förhands så måste man ju kolla in Åkerlunds nya video med Madonna (som blivit så "het" att MTV-moralist-fjattarna tvingat herr Åkerlund att klippa). Det är ett kortare klipp, låten släpps inte förrän i om några månader. Och, det är ju Quicktime, bara det.
(Fast de har kodat sidan lite kasst, man ser inte hela kontrollraden...).
Finns för olika hastigheter.

Kolla här!

 Mats B


00-07-27 kl. 14.06

SE STEVE JOBS I STREAMING QUICKTIME!
-FRÅN MACWORLD EXPO!


Fortfarande ligger livesändningen från mässan (den 19:e juli) där Apple presenterade sina nya maskiner ute för strömmande nerladdning. Den finns i två format, en för bredband, och en för oss vanliga.
Kolla in Appleskaparens fantastiska show, underhållning på högsta plan, klicka här:

http://www.apple.com/quicktime/qtv/mwny00/

 Mats B


00-07-27 kl. 14.01

TA EN TJUVTITT PÅ MAC OS X-SERVERN!

Nu har ett litet skal byggts så att man webvägen kan gå och hälsa på den nya servern i MacLabbet, den som ska servera strömmande video och ljud (även livesändningar fungerar väl). Inga filmer är upplagda i skrivande stund, men vill man vara bland de första som går in och kikar så gör man det här: maclabbetx.orebro.se.

Det kan uppstå problem med tillgängligheten, då vi fortfarande håller på och experimenterar, och dns:en inte tycks vara ordnad ordentligt. Men det löser sig.

 Mats B


00-07-24 kl. 12.26

AIRPORTEN FUNKAR MED PC OCKSÅ!

Lite otäckt att skriva det, för då kommer det väl en massa PC-nissar dragandes med sina maskiner till labbet och ska vara med, men jag tar risken.

Enligt ett e-brev från en Örjan L. (tackar) till nyheterna så funkar Airportens trådlösa anslutning även till PC-apparater, om de har kort från Farallon eller Lucent. Och tydligen kan man koppla upp gamla Maccar också. Finemang.

Att det också går att konfigurera Airportarna från en PC över nätverket tänker jag inte berätta, för då sätter nog någon nätverkstekniker på skolan igång och försöker (MacLabbet har fortfarande problem med två av skrivarna efter sådana försök).

Men, som sagt, Airporthistorien är en försöksverksamhet, med spetsteknologi, som visar vägen. Sedan behöver vi bara någon miljon för att förverkliga resten också. Men de pengarna finns inte, de stålarna går till att bygga bort övergångsställen med i den här stan.

 Mats B


00-07-24 kl. 12.18

REKLAMFILMER FÖR NYA MACCAR UTE NU!
NU MED ELVISMUSIK!!!


Microsoft snodde ju Rolling Stones "Start me up" när de lanserade något operativsystem för ett par år sedan. Stor sorg i labbet (det gick inte att lira Stones i labbet, eleverna gnällde om att det lirades Windows-musik, he-he).
Men nu har Apple kommit igång på rätt sätt. Till sin nya Indigo-IMac så kör de Blue Suide Shoes med kungen själv, Elvis Presley.

Den kan avnjutas, om man har quicktime, men det har väl alla (nåja, inte Örebro kommuns PC-datorer förstås, varför är en gåta som man borde fråga ansvariga om, de där standardiseringsmänniskorna..).
Så om man klickar sig hit får man njuta. Apple, Elvis, det bästa ihop, mumsigt.

 Mats B


00-07-20 kl. 03.16

TRÅDLÖS NÄTVERKSKOMMUNIKATION I LABBET!

I MacLabbet har vi nu introducerat Airport. Det är tyvärr bara webmäster och några lärare till som kan använda denna teknologi i nuläget, men detta är framtiden redan nu, som testas och utvärderas.
Vad är då en Airport. Jo, den ser ut som en liten ufo och kopplas in på nätverket och sänder sedan ut radiosignaler med nätverkets ettor och nollor som fångas upp hos den mottagande datorn. Alltså, man behöver inga sladdar för att vara uppkopplad mot Internet eller nätverket.
Under onsdagen kunde man se en flinande webmäster gå runt i MacLabbet och Bihanget med sin tjänsteadataapparat (till och med i trappan och våningen under MacLabbet) och surfa i 11 Mbits hastighet helt trådlöst (Yippie!).

Detta kommer att användas stort i framtiden, inga dyra nätverk kommer att behöva dras för att skapa en datorsal.

Drömmen vore en bärbar IBook per elev, och så fick eleverna ha dem under sin skoltid. På skolan sändes sedan nätverket ut på detta sätt, och eleverna kunde jobba var de än satte sig.

(Biverkningar, som att man får in P3:s radioprogram i sina tandfyllningar eller att man kan använda fotopapper som man håller mot kroppen för att få röntgenbilder av sig själv, är ännu ej utvärderade. Men det hela ska vara helt ofarligt.)

 Mats B


00-07-20 kl. 03.15

NY SERVER I MACLABBET!
NU GÄLLER STREAMING QUICKTIME!


Då vi inte fick tillräckligt med äskningspengar för att välbehövligt investera i nya dataapparater, så tas nu ett annat viktigt steg för att hålla det kära MacLabbet up-to-date med den spetsteknologi som gäller inom IT:
Nämligen en QUICKTIME STREAMING SERVER, på en Mac OS X-server (G4:a processor, 500 Mb internminne, 67 GB hårddisk och en massa annat godis, Apache-server bland annat.

Denna server ska betjäna vår strömmande media. I ett samarbete med Ljudutbildningen och Rörliga bildutbildningen på Medieprogrammet kommer nu elevproduktioner av radio-ljud, samt videofilmer att läggas upp på denna server.
Naturligtvis får eleverna med egna hemsidor lägga upp sina egna filmer, ljud och experiment för allmänt beskådande också, det är också meningen med det hela.

Servern har kapacitet för att skicka iväg 2000 filmer (och-eller ljud) samtidigt ut på nätet. Och det streaming. Dvs inga långa väntetider utan filmerna-ljuden börjar spelas upp omedelbart, bara mottagaren har Quicktime 4 (finns för både Mac och PC och är gratis).

Det kommer att fungera som så att man via sin hemsida, på maclabbet.orebro.se, länkar sina filmer som man lagt upp på maclabbetx.orebro.se.

Nu är det ju så att filmerna kommer att visas blixtsnabbt inom Medieprogrammet, då vi förra sommaren ordnade 100 Mbits-nätverk inom programmet. Ut mot världen går det segare, vilket som vanligt beror på icke-framåtseende beslutsfattare inom Örebro kommun. Så länge Rudbecksskolan ligger i Örebro kommun finns det ingenting man kan göra åt denna bittra sanning, tyvärr.

Men det hela löses genom att man lägger upp flera versioner av sina strömmande filmer. En tung internversion (som lyckliga med bredband kan njuta av utanför skolan åtminstone på kvällar, nätter och helger då belastningen inom Örebro kommuns nätverk inte är så stor), samt alla inom Medieprogrammets nätverk.
Så kör man också en 56k-version, och en 28k-version. De som vill titta på en film, eller lyssna på något radioprogram eller musik från oss, kan då själva välja vilken kvalitet och uppkoppling de vill ha.

Vidare så går det att köra streaming LIVE med denna utrustning. Dvs en videokamera pluggas in och så kör man TV ut mot hela världen, men ljud och allt. Är det inte toppen!!!! Hurra!

Andra användningsområden är instruktionsfilmer för ämnen på programmet, informationsfilmer och vad man nu kan hitta på (kanske speciallektioner för hemmavarnade sjukskrivna elever?) Fantasin sätter gränser.

Mot det nya årtusendet med MacLabbet!

(I dagarna konfigureras servern, när den blir färdig kommer detta att meddelas här).

 Mats B


00-07-20 kl. 03.14

NYA APPLEDATORER IGÅR!

På Seyboldmässan presenterade Steve Jobs Apples nya produkter under onsdagen. Det kom fyra nya förbättrade typer av IMaccar, en ny mus utan sladd (och utan behov av musmatta), ny G4-Mac med dubbla processorer och ett litet fyrkantigt underverk som heter G4 cube. Den har bara 20 centimeters sida, och är späckad med kraft, ojoj, 2299 dollars för den.

Läs mer om detta på Macpressen (gårdagens datum) eller Apples sida (där man kan se de gosiga dataapparaterna också, mums).

 Mats B


00-07-20 kl. 03.11

NYHETSUPPDATERING

1. Tack vare css och stylesheets kan vi nu äntligen presentera MacLabbets nyheter så att de ser likadana ut i vilken browser man än använder, och förhoppningsvis ser det likadant ut både på Mac och PC (vi har många PC-nissar bland våra läsare).

Sedan handlar det bara om skärmupplösningen. Har man 1024 x 768 eller i närheten, så kommer man originalet nära.

2. Nu ska nyheterna försöka komma igång igen, efter en händelselös första halva av sommarlovet. Vår redaktör har tagit igen sig, och det har inte hänt så mycket i datorvärlden, förrän nu.
Välkomna tillbaka som läsare av våra nyheter.

 Mats B




Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
0006 0005 0004 0003 0002 0001 9912 9911 9910 9909 9908 9907 9906 9905 9904 9903 9902 9901 9812 9811 9810 9809 9808 9807 9806 9805 9804 9803 9802 9801 9712 9711 9710 9709 9708 9707 9706 9705 9704 9703 9702 9701 9612 9611 9610 9609 9608 9607 9606 9605 9604