Juni -2000
Majs nyheter här!
Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats@maclabbet.orebro.se]

Länkar till äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!


00-06-23 (01:35)

Internet till fast pris med modem!

Nu har Spray börjat med Internet till fast pris. För 195 spänn i månaden kan man surfa 100 timmar när som helst på dygnet utan att bekymra sig om att det kostar något mer.
Det blir över 3 timmar per dag, eller lite mer än 3 öre minuten.
Surfar man någorlunda mycket så är detta en bra tjänst.
Det hela har nu utprovats av webmäster några dagar, och han rapporterar att det fungerar hur bra som helst.
Skulle man råka surfa mer så blir det bara normal kostnad, lokaltaxa.

Det här tycker MacLabbets nyhetsredaktion är så bra så vi gör reklam för det hela här.
Vill man anmäla sig så gör man det genom att gå till http://www.spray.se/registrera/kampanj_nyreg.jsp

Glöm inte att surfa i sommar, undvik den farliga solstrålningen.


 Mats B



00-06-23 (01:32)

Två nya medarbetare i labbet!

Under någon månads tid kommer två experter att se över datorerna i MacLabbet och Bihanget nu i sommar. Med början den här veckan.
Det är inga nybörjare, det är Kal och Annsofie. Kal har ju jobbat i labbet ett par år. Nu håller de bägge på med www.dagensskiva.com när de inte studerar informatik på universitetet.
De syns i webkameran på dagtid.
Ibland kommer webmäster in och skäller lite, så de ska känna sig som riktiga anställda.


 Mats B



00-06-23 (01:30)

Sämre nyhetsbevakning!

Av förklariga skäl är det lite sämre nyhetsbevakning just nu. Terminen är slut och webmäster slöar och låter sommaren ha sin gång.
Men håll ut, snart kan det ta fart igen.


 Mats B



00-06-23 (01:29)

Glad midsommar!

Nyheterna vill passa på att önska läsarna av denna nyhetssida en trevlig midsommar. Det blir väl blåsig och kallt och regnigt, men vad gör det.
Ha det trevligt ändå, det finns inga dåliga väder, det är bara att hålla till inomhus, he-he.


 Mats B



00-06-10 (18:12)

Skolan HEL-LARMAD!!
Ingen kan ta sig in!
Pris ske lov för detta feodalsamhälle!

Webmäster tänkte ta sig en titt på MacLabbet (jobba lite) under lördagen, men det gick ju inte. Som så många gånger förr hade skolan bestämt sig för att omöjliggöra ingång (skolan beskrivs här som en person, en organism, annars blir det för obegripligt).

Så där fick man planera om sin dag.
Skolan borde vara tacksam för att det finns anställda som jobbar på tider som medför minst olägenheter för verksamheten, och framförallt inte ens tar ut övertid för detta arbete. Men istället verkar man misstänka att vi som behöver komma till våra jobb har något lurt för sig. Synd att man inte höjer blicken lite.
Att som anställd dra låskortet och få veta att man är obehörig är någonting som försvårar arbetet och gör de anställda på surt humör.
Ovärdigt år 2000.
Suck!

Ett av skolans valspråk är ju (tyvärr helt sant): Att skolan ska vara larmad så mycket som möjligt!
Helt otroligt. Skamligt.


 Mats B



00-06-10 (02:04)

Avslutningsnytt 9
Bilder från avslutningen nu ute!

Inte nog med att dessa nyheter har blivit lite tungladdade på grund av bilderna, nu har webmäster lagt ut ett gäng till. Och de är inte små, nej, man måste scrolla både hit och dit för att kunna njuta av det konstnärliga.
Allt nås från förstasidan. Mycket Mediebilder är det. Fast inte så många bilder ändå. Den som kollar får se.


 Mats B



00-06-09 (15:08)

Avslutningsnytt 8
Inga rapporter om Medietvåorna!

I år rapporteras det tyvärr inte om tvåorna. Begränsningar i nyheternas personalstab avgjorde saken, men de fick stipendier och sommarlov de med.


 Mats B



00-06-09 (15:07)

Avslutningsnytt 7
MacLabbets stipendium, ena halvan;
till Stefan Nordström!


Stefan Nordström belönades med MacLabbets välförtjäntstipendium och såg även han överraskad ut, men lyckan lyste om honom.
Han vågade inte öppna kuvertet för att se vad det var, det ville han ha som sin egen lilla hemlighet, till bänkgrannarnas grämelser. Bra, håll i grejerna.
(Den andre pristagaren presenteras längre ner på denna sida).


 Mats B



00-06-09 (15:06)

Avslutningsnytt 6
Medietreor fick stipendier!


Frk Granqvist, herrarna Lubner och Brunander, samt frk Sara W fick fina stipendier. Sammanlagt utdelades under dagen närmare 200 000 kronor.


 Mats B



00-06-09 (15:04)

Avslutningsnytt 5
Samir fick regipris!


Samir Mohammed fick ett fint regipris. Namnet på filmen är obekant, men den dag MacLabbet och Rörlig bild får pengar, så köper vi in en streaming Quicktime-server och så lägger vi ut den där (om 20 år, när Örebro kommun förstår att man måste öka farten på linan, där fick jag till det igen).


 Mats B



00-06-09 (15:03)

Avslutningsnytt 4
Martin fick 10 000 kalla!


Martin Karlsson fick storkovan i form av 10 000 kronor, ett av de stora stipendierna på skolan. Tydligen något omtumlande.


 Mats B



00-06-09 (10:52)

Avslutningsnytt 3
Medieettornas stipendiater!


Mp1a och Mp1b fick vardera två stipendiater under förmiddagens avslutning. Det var snabba ryck, för mycket pengar skulle delas ut. Erica är redan på väg att sätta sprätt på sina.


 Mats B



00-06-09 (10:47)

Avslutningsnytt 2
Pris för Mediedagen, filmpris!


Eric Nordlund fick mottaga pris för bra gjord film ur Medieprogrammets rektor Byas hand. Priset delades med hela produktionsgänget (tyvärr har namnen på dessa fallit bort i trycket).

 Mats B



00-06-09 (10:43)

Avslutningsnytt 1
Julia Hansen första MacLabbetstipendiaten!
Stor glädje!


Vid avslutningen för årskurs ett, strax efter klockan 09.00, erhöll Julia Hansen, som en av stipendiaterna (en till utses under förmiddagen) MacLabbets välförtjänta stipendium. Detta består av ett kuvert innehållandes 250 spänn, en linjal från SCB med almanacka från 1989, en ask tändstickor och ett tomtebloss. Samt naturligtvis ett stiligt diplom.
Julia såg smått chockad ut när hon förstod det fantastiska. Men hon kom till fattning och kunde mottaga priset ur gymnasiechefen Ekevärns hand. Gratulationerna från klasskamraterna ville aldrig ta slut. En glädjens stund.


 Mats B



00-06-08 (17:23)

Utsparksramp bygges!

Just nu håller elever på att bygga den traditionella rampen utanför Rudbecksskolans stolta och slottsliknande entré. Antagligen kommer de att hålla på hela natten.
Hoppas bara att de inte försover sig till morgondagens aktiviteter. Tidpunkter för detta kan man hitta på Rudbecksskolans nya fina officiella websida (se länk ett par nyheter längre ner).
De som vill komma och titta på de nybakade studenterna får trängas fint, det brukar vara en redig folksamling, ojoj.


 Mats B



00-06-08 (17:16)

Sista rundan i labbet för treorna!

Några Mp-treor tog chansen och gjorde den sista repan i labbet under torsdagen. Nu är det utspark under fredagen, så är de då äntligen vuxna...(snyft)

Eventuellt kommer ett bildreportage från morgondagens avslutning här på nyheterna i någon form.

Innehållet i deras lagringsmappar ligger kvar ytterligare en tid, men måste flyttas om de inte vill ha det raderat.
Websidorna ligger kvar där de ligger, med uppdateringsmöjligheter. Tanken är att de före detta eleverna någon gång framåt i tiden ska flytta över sina fina sidor till någon annan server. Men det är inte så bråttom med det, de får gärna ligga kvar här som skrytobjekt ett tag.


 Mats B



00-06-08 (02:46)

Rudbecksskolans nya hemsida
ligger nu ute i cybern!

Som väntat, har man nu, i terminens sista stund, lagt ut Rudbecksskolans nya officiella hemsida. En sida som kostat mer att köpa in av den externa reklambyrån än vad hela Medieprogrammet får till investeringar under detta år!
Så då är den säkert mycket bra.
Den ligger nu under adressen http://www.ru.orebro.se
Klickar man på länken ovan kommer man direkt dit och kan själv avgöra dess kvalitet.
MacLabbets nyheter avhåller sig ett omdöme i nuläget. Men kul är det.

Om någon har kommentarer om denna nya hemsida så hänvisas till MacLabbets gästbok. Det finns också en röstningsfunktion på sidan där man kan tala om vad man tycker.



 Mats B



00-06-07 (01:58)

MacLabbet delar ut stipendium!

MacLabbet har genom webmäster och den berömda drickaautomatens försorg beslutat att dela ut ett stipendium på avslutningen.
Stipendiet går till en eller två elever på Medieprogrammet som det senaste läsåret visat prov på endera god kamratskap, eller-och god uppryckning, eller-och strålande soloprestationer inom den grafiska formen.
Till sin hjälp i bedömningen har webmäster i år haft den rörliga bildens herr Lindbäck och penselns betvingare Kerstin R.

I år får två stipendiater dela på årets vinstsumma, som är den summa som läskeblaskföretaget som har automaten utanför MacLabbet betalat i återbäring på inköpta drickor senaste gången. Därigenom är detta en gåva från både elever och lärare som någon gång handlat dricka. Två flugor i en smäll, liksom.

Diplom samt kuvert med pengar och överraskning utdelas under fredagens avslutning av gymnasiechefen, herr Ekevärn i aulan.

Det är inte jättemycket stålar, men stipendiaterna får dem i handen och kan ha skoj direkt för dem.

Stipendiaterna får veta att de vunnit och gå fram för att äras först under avslutningscermonierna.


 Mats B



00-06-05 (00:22)

Photoshop 6 på gång!

För MacLabbet är det väl ingenting, (vi får ju i princip inga pengar att köpa något för i år), men det kan vara kul att veta ändå, att Adobe nu släppt en betaversion av nya Photoshop. Antagligen kommer den skarpa versionen i höst.

 Mats B



00-06-05 (00:20)

Nätverkstrassel!
Kommunen eller Rudbeck?!
Vem äger problemet?

Under söndagen så var det stora svårigheter med framkomligheten till Rudbecksskolans servrar (maclabbet, webkameran, www.ru, som är PC-sidans).

Det här är ett problem som verkar vanligt återkommande under just söndagar, då det är värre än vanligt med fart och framkomlighet. Vem som är ansvarig, eller var problemet ligger, kan denna nyhetsredaktion bara gissa sig till (och vi gissar).

Vi vet att hubbar på Rudbecksskolans nätverk ställdes om under lördagen, vi vet att man tydligen haft dns-problem hos IT-enheten (de som ligger högst i nätverkshierarkin).
Vi vet också att det inte varit något fel på MacLabbets servrar eller nätverk. Webmäster var uppe och kollade under söndagen och startade om servarna för säkerhets skull.

Grejen är väl att så länge man inte tar seriöst på internet och nätverk inom kommunen så kommer det att fortsätta vara så här.
Beklagligt, visst, men ingenting en sketen webmäster kan göra något åt, mer än att skaka på huvudet.

"-Nä, nu har jag gett upp, har slagit pannan i väggen i flera år nu, men det går inte att förändra något. Inte ensam, och inte när så många är så rädda för internet!"



 Mats B





Tillbaka


Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|0005 |0004 |0003 |0002 |0001 |9912 |9911 |9910 |9909 |9908 |9907 |9906 |9905 |9904 |9903 |9902 |9901 |9812 |9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604