MAJ -2000
Aprils nyheter här!
Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats@maclabbet.orebro.se]

Länkar till äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!


00-05-30 (22:12)

Stockholm hajjar!
Bygger bredband för skolorna!

Stockholms skolelever kommer att få bredband de närmsta åren. I Stockholm förstår man, i motsatts till politiker och beslutsfattare här i Örebro, att ett snabbt internet är själva grundförutsättningen för att kunna bedriva undervisning på 2000-talet.
Stockholm kommer att satsa över 1,2 miljarder svenska stålar på detta.
I Örebro handlar väl Internetkostnaden om något 100 000-tal kronor per år...

Suck-suck-suck!

Men det brukar ju vara så att när storebror (Stockholm i det här fallet) visar vägen, så tar det bara en 5-10 år innan man följer efter i det osjälvständiga landsorten).


 Mats B



00-05-30 (22:09)

Bildbevis inlämnat!

Så har bildbeviset äntligen kommit från PC-tekniker Göran Åkesson. Man kan titta på det här.
Det andra inlämnade bidraget, från Emil Säll, kan användas som referensmaterial för att avgöra äktheten om man klickar här.
Nu är vi på väg mot 300 000.
Rocka!


 Mats B



00-05-30 (00:29)

200 000:e besökaren blev.....!
Göran Åkesson, skolans PC-tekniker!


Göran myser på sin datja.

Vi fick 1000-tals inskickade besöksresultat, men de flesta hade en eller ett par siffror fel.
Men det hade inte Göran.
Göran har vid ett flertal tillfällen försökt att skicka bevis för att han var nummer 200 000, vilket han tog en skärmbild på. Men eftersom PC-maskiner är luriga apparater så funkade det hela inte i överföringen. Det enda vi på redaktionen fick var 630 kb stora filer som inte gick att öppna i något program.
Men då Göran, ett flertal gånger, försökt att skicka detta bildbevis, så tror vi honom ändå.
Priset blir en helgvistelse i MacLabbet. Han får surfa så mycket han vill, och även använda färgskrivaren för att skriva ut schyssta PC-affischer (sexiga 486-iga processorbilder). Allt detta och mycket mer står MacLabbet för.

Grattis Göran, du är vår 200 000:e besökare, och därmed också hederstempelherre i vårt tempel, MacLabbet. Du kommer att få en inloggning så du kan riktigt frossa i våra goa, okej, för att de är gamla, men det är Örebro kommuns fel, maskiner. En njutning värdig en kung.

(Emils försök med manipulerat bevisbild hamnar såklart på andraplats. Ditt pris blir att gå efter Göran och städa skrivborden på datorerna, samt instruera i Macteknologi, att det bara finns en musknapp osv).


 Mats B



00-05-27 (03:04)

Snart 200 000 besök på labbet!
Vem blir den 200 000:e besökaren?!

I skrivande stund har MacLabbets web haft 199 931 besökare, sedan vi slog igång räknaren för några år sedan. Ibland har räknaren tappat lite besökare då datorn tvingats till omstarter, så det kanske är det dubbla egentligen. Men det spelar ingen roll. Nu är det 69 besökare kvar till att det ska bli 200 000.

Det skulle hur som helst vara kul att veta vem som blir besökare 200 000. Ta en skärmbild som bevis och skicka till e-postadressen nedan och ange namn samt gärna bild, så ska du äras, om du ser denna nyhet innan.

Obs detta tillfälle återkommer aldrig. Att bli besökare 200 000 år 2000.

MacLabbet rockar vidare.


 Mats B



00-05-25 (21:08)

Musiknytt för Maccare!
Spela midi på en bild gratis!

Va? Vad är detta?
Ett fantastiskt gratisprogram har sett dagens ljus. Det fungerar bara för dem som har turen att vara utrustade med en Mac och en massa fantasi.
Programmet är på 50 kb (nästan ingenting) och utnyttjar midifunktionen i Quicktime (som är mycket bra).
Hur går det till då? Jo, man laddar ner programmet via MacPressen eller direkt här och sätter igång.

Klicka igång programmet, öppna en bild, vilken som helst, för musen över bilden. Varje pixel motsvarar en ton, det spelas upp direkt (man kan byta mellan olika tonarter). Sedan kan man ändra och köra nästan hur många instrument som helst.
Njuter man av att göra sådana här grejer (som webmäster) är det en riktig julafton.
Och det bästa av allt, det är att allt man lirar spelas in och så kan man spara det som en midi-fil, som man kan koppla upp via en riktig synt, eller bara lägga ut på webben. Några minuters spel gjorde en midi-fil på cirka 12 kb. Alltså ingen plats alls. Och vackert låter det, det kan ju inte bli några falska toner.
Lycka.


 Mats B



00-05-25 (21:05)

Sista lektionerna för terminen
under fredagen i labbet!

Nu har den luriga tiden inträffat då de flesta lektionerna upphör. På fredag (i morgon) får medietreorna sina sista vändor i MacLabbet, för på måndag sätts betyg på dem.
Detta betyder att resten av terminen kommer att vara Gröna Tider.


 Mats B



00-05-23 (20:20)

Ettornas kurs i MacLabbet avslutad!
Ingen lektion i labbet i morgon!

Pga helger och annat, samt det faktum att den grafiska form-delen hållit ut längst bland MDU-ämnena för ettorna, så har nu kursen tagit slut. Detta beslutade lärar-Mats under tisdagen.
De elever som vill arbeta i labbet under lektionstid får gärna göra det (fixa med hemsidor och inlämningsuppgifter).
Nu ska det gemensamma betyget sättas (flera lärare sätter ett gemensamt betyg).

Väl mött i höst igen, som tvåor.


 Mats B



00-05-16 (18:40)

Serverarbrott under tisdagenseftermiddagen!

Mellan halv fem och halv sju på kvällen så var kontakten bruten med maclabbet.orebro.se och resten av världen. En omstart fixade problemet. Ingen vet vad det var för fel.

(Nu är det "bara" 28 grader i labbet...pust.....)

Webmäster tackar Jörgen som ringde från Stockholm och meddelade detta så att webmäster kunde rycka ut och ställa saker och ting till rätta (tack och lov att det var före den av skolledningen heligt uppställda larmtiden, då inte ens Svenne Hedlund i Hep Stars skulle kunna komma in på skolan om det behövdes....)


 Mats B



00-05-16 (13:59)

Sommarjobb för 2:or och 3:or,
150 kronor i timman i lön!

Om någon medieelev i årskurs 2 eller 3 vill ställa upp som lärare under sommaren, veckorna 24-25 och 31-32 för att undervisa årskurs 8-elever i medieämnen, så bör dessa ta kontakt med Gunilla Muhr på expeditionen.
Hur många timmar det blir allt som allt är i nuläget oklart. Klart är dock att detta är en tradition som hållit på många år på skolan, då grundskoleelever får chansen att se hur det fungerar här på Rudbecksskolan och samtidigt får lära sig ett och annat.

150 kronor i timman är ju inte heller en dåligt lön.


 Mats B



00-05-16 (13:55)

Internetavbrottet natten till måndag
berodde på fel hos IT-enheten!

Det var någonstans hos IT-drift och teknik, på Örebro kommun det felade under natt och morgontimmarna igår, då det inte gick att ta sig in på någon av servrarna på Rudbecksskolan, inklusive denna.
Allt enligt bekräftade uppgifter.


 Mats B



00-05-15 (18:14)

Värmebölja i labbet!
29,5 grader, inte klokt!

För fjärde, eller är det femte året, så visar det sig hur "bra" ventilation och temperatur det är i labbet när det blir lite sol. I skrivande stund är det 29,5 grader varmt inne i labbet, och 28 grader i solen, utanför labbet. Det säger sig väl självt att det är något fel på ventilationen i huset?
Men nu orkar vi inte klaga och gnälla längre. Alla år webmäster har gjort det, ringt hit, ringt dit, så har ingen tagit på sig ansvaret för detta helsike som drabbar oss under sommarhalvåret (slutet av vårterminen och början på höstterminen, samt under sommaren då arbete också utförs här).
Så nu stängs MacLabbet helt enkelt av från lektioner om det blir för varmt. Ansvarig i skolan får ta det ansvaret. Punkt slut.
Webmäster orkar inte hålla ställningarna och kämpa för allt, varje år, hela tiden, det har han inte lön för och det lönar sig inte heller. Webmäster ska bli som alla andra, "det är någon annans bord". Häpp!


 Mats B



00-05-10 (09:42)

Rättelsen var fel!
Hal 9000 är inblandad i viruset!

Trots dementin att viruskoden till ILOVEYOU-viruset inte hade något med vår kära server HAL 9000 så måste vi ändå dementera dementin, då nya uppgifter kommit in.
En stor del av koden är nämligen utlagd på Aftonbladet. Och mot slutet (35 rader från slutet, räkna uppåt) så står det faktiskt HAL 9000.
Intresserade kan se efter själva här!
Men mycket märkligt är det (nu kommer väl SÄPO i alla fall hit...)


 Mats B



00-05-09 (20:11)

Skolan tvingades stänga PC-sal!

I förra veckan så stängdes en PC-sal i B-huset pga av skadegörelse och stölder.
Det är alltid tråkigt när några spån ser till att sabba för alla.
Det gäller, om man går på gymnasiet, eller är i den åldern, att förstå skillnaden mellan ditt och mitt, och vårt!


 Mats B



00-05-08 (01:55)

Nya besked om viruset!
Hal 9000 helt oskyldig?!

Nyhetsredaktören fick under söndagen följande e-brev, med anledning av nyheten under denna nyhet:

"ILOVEYOU viruset har ingen text "HAL9000" i sig. Den riktiga koden stämmer inte med det du fick ifrån PC tekniker, det är ingen remark eller anmärkning i koden på det stället.

Faktum är att "page 3 of 6 HAL 9000 Desktop folder:" osv mer antyder att det är antalet sidor i vilken fil de skrivit ut, dvs sparat över filen på skrivbordet på en Mac o skrivit ut den. .TXT.xxx bör f.ö vara .TXT.VBS

Bifogar rätt kodsavsnitt nedan

Örjan
------------
ap.close
set cop=fso.GetFile(f1.path)
cop.copy(f1.path&".vbs")
fso.DeleteFile(f1.path)
elseif(ext="mp3") or (ext="mp2") then
set mp3=fso.CreateTextFile(f1.path&".vbs")
mp3.write vbscopy
mp3.close
set att=fso.GetFile(f1.path)
att.attributes=att.attributes+2
end if "

Denne nyhetsredaktör vet inte vilken denne Örjan är, men tydligen är han insatt i virusproblematiken. Detta medför då att det troligaste är att Rudbecksskolans PC-tekniker "skojat" med MacLabbet.
Fast det hade varit roligare om vi varit ansvariga.

Nyheterna tackar "Örjan" för denna upplysning. MacLabbets nyheter, om sanningen ska fram.

(Och hoppas verkligen att koden ovan inte i sig är ett virus som sätter igång en massa tok när det läggs ut på nyheterna.......brrrrr)


 Mats B



00-05-05 (21:02)

ILOVEYOU-viruset skapat av HAL 9000?!

Enligt en vanligtvis välunderättad PC-teknikerkälla på Rudbecksskolan så ser det beryktade PC-viruset ILOVEYOU ut så här i källkoden:

.................
set ap=fso.OpenTextFile(f1.path,2,true)
ap.write vbscopy
ap.close
set cop=fso.GetFile(f1.path)
cop.copy(f1.path&".vbs")
fso.DeleteFile(f1.path)
elseif(ext="mp3") or (ext="mp2") then°Page 3 of 6 HAL 9000: Desktop Folder:LOVE-LETTER-FOR-YOU.TXT.xxx
torsdag 4 maj 2000 Printed: 19.28.29
set mp3=fso.CreateTextFile(f1.path&".vbs")
mp3.write vbscopy
mp3.close
.................


Det som är allmänt känt inom MacLabbet åtminstone, är att de olika servrarna i MacLabbet har olika namn. De heter HAL allihopa, och den server som numera är vilande (vilket webmäster tror i alla fall) heter just HAL 9000.
Ett sammanträffande, eller händer det mystiska grejer på nätterna i labbet, då servrar vaknar genom artificiell intelligens och skapar avskyvärda virus som sprids runt hela världen?
Eller, och det här är ju nästan spöklikt det med, är det så att den där spam-attacken mot MacLabbet som gjordes i veckan, när man använde MacLabbets e-postserver som avsändare (vilket nu är åtgärdat) kom från Virusskaparna som använde MacLabbets server som "målvakt"? Alla som fick viruset tror det kom från MacLabbet?

Vi får väl se, när CIA och FBI och SÄPO och alla andra forkortningar gör en räd mot labbet....



 Mats B



00-05-04 (19:02)

ILOVEYOU-viruset drabbar inte Mac!

En av fördelarna med att använda Mac är att det inte finns så många virus som florerar inom detta operativsystem.
MacLabbet har endast drabbats av ett, tämligen ofarligt virus, som i och för sig drabbat Word-programmet (ett Microsoft-program), vilket kanske var väntat.
Idag upptäcktes i världen ett otäckt e-postvirus som verkar kopiera sig självt och slå ut allt det kan. Sådant är ju inte roligt. Men, som sagt, de som testat detta på en Mac (MacWorlds redaktion) upptäckte ingenting.

Alltså räcker det med att slänga brevet, om man nu får det.
(Och ha en Mac)


 Mats B



00-05-03 (18:04)

Spam-attack mot HAL 9001!

Någon stupid människa har använt MacLabbets e-postserver (har konton för vissa föreningar, webmäster, lärare mfl) till att spamma. Alltså rent ut sagt jävlats, vilket upptäcktes under dagen.
En påhittad adress skickade då, via MacLabbet en massa post till folk. Så mycket e-post som någonsin går, innehållet är inte bekant. Men det hela medför konsekvenser.
Dels tror de som får denna skräppost att den kommer från MacLabbet, dels så segar detta upp MacLabbets server HAL 9001 så den inte kan jobba ordentligt med web- och ftp-tjänster, det skickas alltså så många brev det någonsin går i sekunden.

Så endera jävlades man, av vanlig avundsjuka, med MacLabbet, för att sega ner prestandan, eller också använde man sig av servern för sina onda uppsåt mot andra e-postinnehavare ute i världen.

Efter kontakt med expertis så spärrades dessa möjligheter av, vilket nu gör att e-post och annat verkar gå snabbare än någonsin. Hurra!

Ner med alla puckon!

(Om terrorattacken kom innifrån skolan, Kina, Mexico eller från någon annan plats är inte klarlagt och spelar ingen roll, då problemet är löst, hoppas vi.)


 Mats B



00-05-01 (23:25)

InStatu-tåget!

Så var det dags för InStatu-tåget igen. Det blev högt betyg i år. Speciellt en vagn uppskattades av denne nyhetsredaktör. Den med Bredband och Örebro kommun var väldigt fin. Men sådana pikar förstår man väl inte "högre upp" i organisationen (det går lika sakta på nätet fortfarande), fast man ska aldrig säga aldrig.

Det var blåsorkester och det var en brutta i hög hatt som gick i täten. Precis som det ska vara. Och Örebroarna ställde upp för att bevittna skådespelet. Många garv hördes från åskådarleden.

Lyckliga blev också de som fick tag i ett exemplar av den fina InStatu-tidningen (som, trots att det inte står någonstans i den, är producerad i MacLabbet...).

Nyheterna kunde se att Örebroarna gick miste om tre ekipage, som blev kvar på parkeringen när tåget gick klockan 16.00. Och redan uppe vid Hjalmar Bergman-teatern så packade en kärra ihop, men tydligen fick man igång den med hjälp av en "puff" från en bakomfarande bil.

En bilskola i staden paraderade sist i tåget med sina nya bilar. Antagligen en stor sponsor.

Nyhetsredaktören hade varit uppe i labbet och hämtat digitalkameran. Tyvärr visade det sig att batterierna inte var laddade, så det gick bara att att ta ett par bilder (när kameran ville) så det blev egentligen bara en bra bild, och den kan ses från förstasidan. Tyvärr inte med några fordon. Så kan det gå (när elever laddar ur bilder med batterierna i, och inte använder batterieliminatorn...suck...)

De som vill veta mera hänvisas till lokalpressen, www.nerikes.se och www.24timmar.se som säkert har skrivit om det hela.


 Mats B





Tillbaka


Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|0004 |0003 |0002 |0001 |9912 |9911 |9910 |9909 |9908 |9907 |9906 |9905 |9904 |9903 |9902 |9901 |9812 |9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604