April -2000
Mars nyheter här!
Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats@maclabbet.orebro.se]

Länkar till äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!


00-04-28 (00:35)

Rörlig Bild sänker ambitionsnivån!
Flera försämringar!

Ännu ett ämne på Medieprogrammet kommer att sänka sin ambitionsnivå.
Enligt vad Nyheterna erfar så kommer bland annat TV och kortfilmsprojekt inte längre att kunna genomföras på Rörlig Bild-ämnet.
Likaså kommer det frikostiga stödet och handledningen utanför lektionstid, liksom möjligheter till lån av kameror över lov och helger att upphöra.

Orsaken till detta är dels att investeringarna är eftersatta och att arbetsgivaren, efter diskussion framfört åsikten att just ambitionsnivån på Rörlig Bild är för högt satt.

"-Jag har tolkat Skolverkets mål för RBL 200 RBL 201 alltför noggrant!", säger Mats Lindbäck, videolärare på Rörlig Bild.

Den nya tolkningen för med sig att man sänker nivån på kursinnehåll och därmed på de moment som ska ingå i kurserna.


 Mats B



00-04-28 (13:12)

MacLabbet, slutet på visionen?


Efter en rad av bakslag den senaste tiden när det gäller MacLabbets utveckling och Webmästers tjänst, funderar nu Webmäster på hur han ska justera verksamheten, så att den kommer ner till den nivå som både skolledning och Örebro kommun anser vara den rätta.

"-Under diskussioner med mina chefer fick jag under torsdagen klara besked om att min ambitionsnivå har varit alldeles för hög!", säger Webmäster Mats Blomgren till Nyheterna.

Vilka konsekvenser detta kommer att innebära för MacLabbets användare är ännu inte klart. Men förändringar blir det.


 Mats B



00-04-28 (00:34)

Mirc fungerar igen på skolan!
-För dem som vet hur man gör!

Framåt elever har lyckats lista ut hur man överlistar Mirc-stoppet som infördes för någon månad sedan efter beslut av skolans IT-grupp.
Naturligtvis har de informerat webmäster om detta, som hördes skratta rått när han insåg hur enormt enkelt det var att komma förbi "stoppet" (det som man "stängt av" centralt på skolan, så att det inte ska gå att Mirca).

Tänkande elever är skolans största tillgång.


 Mats B



00-04-24 (16:18)

Aftonbladets webradio!
Funkar bra över modem med Quicktime!

Aftonbladet kör ju webradio sedan en tid. Och faktum är att det funkar riktigt bra. Nyheterna testade med 56 kb-modem och Quicktime. Strömmar på fint, musik och nyheter.
Man kan välja om man vill lyssna via Quicktime eller RealPlayer
Adressen till webradion är: http://www.aftonbladet.se/special/radio/

Välkommen till 2000-talet!

En annan webradio, som är lite hottare, är den amerikanska Spikeradio. Rekommenderas verkligen. Förutom tuffare musik så kör de riktigt saftiga snackshower (ojoj). Spikeradio kommer du till här!
Spike kör via Quicktime.


 Mats B



00-04-24 (15:47)

MacLabbet oåtkomligt under Påsken!
Skolan hellarmad....suck...!

Trots uppgifter om motsatsen så har skolan varit hellarmad i helgen. Det betyder att t ex webmäster inte kan komma in på sin arbetsplats och göra de jobb som skulle behöva göras.
Detta beror som vanligt på en orespekt för dem som arbetar på skolan, en oförståelse för deras arbetsuppgifter och ansvar. Behovet av tillgänglighet för att driva MacLabbet ställer man sig oförstående till.
Det hela är mycket beklagligt (även andra anställda på Medieprogrammet har tvingats vända om då de klassas som obehöriga av låskonstruktionen).
I detta nya århundrade är det väl bara på Rudbecksskolan i hela kommunen där de anställda inte kan vistas på sin arbetsplats när DE behöver det pga, tja, vem vet varför det är så.
Åtskilliga år har de anställda försökt få behörighet till sina arbetsplatser på samma sätt som man har på t ex Virginska skolan. Men det går inte. Det är helt omöjligt. Och, det, anser Nyheterna vara helt otroligt. Ja, jösses....


 Mats B



00-04-24 (15:34)

Nu kan också PC-nissar bli lyckliga!
Mac-emulator gratis i Påsk!

Är man PC-nisse och sitter med en sådan burk och vill veta hur det är att ratta en Mac så kan det vara coolt att ladda hem SoftMacd. Den skarpa versionen kostar lite stålar, men denna, soft-SoftMac fungerar ändå. Med detta lilla program (166 kb zip) i botten så kan man sedan installera ett Macsystem och köra igång Mac-program på sin PC. (Mac-system kan man nog hitta på t ex Sunet, info-Mac).
Lycka till, till de som vågar försöka.


 Mats B



00-04-18 (06:01)

MacLabbet först i Sverige med
streaming Mp3-server!

I den utomordentliga webnyhetstidningen MacNytt kan man idag läsa om MacLabbet.
Det verkar nämligen som så att MacLabbet är först i hela landet med att köra en Mp3-server, för strömmande Mp3-låtar på Mac.
En stor ära för oss.
Hur det kommer att fungera, med det sega nätverket, om många vill in och provlyssna, det är en annan sak.
För närvarande, i skrivande stund, är Mp3-filerna, som består av musik från Webmästers eget toppband, så stora att ett vanligt modem inte klarar av att spela upp dem utan hack. Men med lite komprimering av filerna (planeras) eller bredband, så går det bra.

För att lyssna bör man ha Audion eller något liknande verktyg (laddas ner från www.download.com).


 Mats B



00-04-18 (05:58)

Än så länge funkar nätverket!

Kanske det går att genomlida Påsklovet med ett fungerande nätverk som låter denna server, med nyheter och hemsidor få vara uppe. Vi håller tummarna.
Enligt nya uppgifter så ska det nu bara bli kortare avbrott, om allt går som det ska med felsökningen på Rudbecksskolans nät, vilket ombesörjes av teknikerna på skolan.


 Mats B



00-04-11 (19:08)

Internet stängs av under Påsklovet!
Hemsidor och e-post hotade!

Enligt en av skolans nätverkstekniker kommer man att stänga av Internetkontakten på skolan under Påsklovet. Detta för att försöka utröna var alla fel ligger i nätet och förhoppningsvis kunna åtgärda dem (fast även när det är fixat så är ju farten skandalöst låg, men det är ett politiskt problem).
Detta innebär hur som helst problem för dem med hemsidor på MacLabbets server, och de som har e-postadresser där (bland annat webmäster och några lärare).
I värsta fall blir det en avstängning som gäller hela veckan.

Webmäster försöker lösa problemet. Kanske han kan få flytta servern rent fysiskt till Virginska skolan under lovet? Eller direkt till IT-enheten?

Eftersom Internet, med hemsidor, e-post och allt, inte är en lek (fast många som inte ansvänder det tror det) så är det mycket viktigt med kontinuitet. E-post måste fungera, och hemsidor likaså.
(Naturligtvis blir skolans alla servrar avstängda denna period).

Egentligen skulle detta vara en sak att lösa för dem som ska undersöka och reparera nätverket...


 Mats B



00-04-11 (19:06)

Serverfrysning stoppade labbet!

MacLabbets administrationsserver HAL 9002 (och webkameraserver) svimmade av under måndagseftermiddagen. Orsaken vet ingen. Men med lite intensivvård (omstart) under kvällningen så piggnade den lille rackaren till igen.
Orsaken till detta är inte känt. Men ett faktum är att många elever öppnar stora filer direkt från servern, istället för att, som man ska, kopiera över dem till Jobbmappen på den lokala hårddisken först (till den dator man sitter vid).
Om för många envisas med att vara slöa, så tackar HAL 9002 för sig. Det blir för mycket helt enkelt. Vissa Photoshop-filer kan ju ligga på 20-tals Mb, och då blir det som det blir.
Men nu rullar allt på igen.


 Mats B



00-04-10 (21:36)

Nygammal Mac igång igen!

Under måndagskvällen lyckades webmäster få igång "den andra Maccen" vid scannrarna. Så nu finns det möjlighet att scanna från två datorer. Dessutom är hårddisken uppdaterad med alla program som behövs (plus några till).
Bra jobbat...(han får inget beröm så då ger vi på nyheterna honom det...)


 Mats B



00-04-10 (21:33)

Färglaserutskrift borttagen!

Då alldeles för många elever inte vill lära sig att ställa in rätt skrivare innan man skriver ut, och många andra skriver ut en massa skräp (det är bara att titta i den stora papperskorgen), så dras härmed möjligheten att fritt skriva ut på färglasern in.
Sladdarna kommer att förvaras inne hos Webmäster och kommer bara att kopplas in under lektionstid, då det är motiverat att skriva ut.
Det är synd, men tyvärr känner inte alla sitt ansvar.


 Mats B



00-04-07 (01:14)

Nyheternas aprilskämt lyckades!

Flera elever, och några tekniker (både PC och Mac-tekniker) blev lurade av förstaapril-skämtet längst ner på denna nyhetssida.
MacLabbets nyhetsredaktör säger bara: -April-april, din dumma sill, jag kan lura dig vart jag vill, hä-hä!

(Det är nyheten längst ner om internetuppkopplingen som är luringen, de andra nyheterna från första april är sanna)


 Mats B



00-04-07 (01:12)

Nätverksmöte under torsdagen!
Problem konstaterade!

Under torsdagseftermiddagen var det nätverksmöte på Rudbecksskolan. Skolans två PC-tekniker, webmäster med Roine från Studentdata, och en extern konsult tillsammans med IT Drift och Tekniks representant träffades för att dryfta de problem som finns på nätverket.
Man konstaterade att nätverket på skolan behöver byggas om för att motsvara dagens krav på ett fungerande nätverk. Men insåg också att sådant kostar pengar, och pengar finns inte för närvarande.
De akuta problem som bromsar upp farten på nätverket sedan några veckor har man inte lyckats spåra, meddelade ansvariga.


 Mats B



00-04-07 (01:10)

Katastrof för MacLabbet!
Får för lite investeringspengar i år, igen!

I veckan fick Webmäster besked om investeringarna för nästa läsår. Ett bottennapp, en katastrof för utbildningen, en skandal.
100 000 kronor blev tilldelningen för datorinköp, enligt de senaste beskeden. Webmäster hade äskat betydligt mer för att kunna modernisera datorparken och driva en meningsfull utbildning.


MacLabbet investering hamnar då på samma kostnad som skolan betalar för den externt beställda webportal som kommer att bli Rudbecksskolans nya hemsida.

MacLabbets datorer är visserligen Macintosh-datorer, men även de blir gamla och behöver bytas ut. Användningen av dessa datorer är också maximal. Det går inte många minuter innan någon elev loggar in sig och börjar köra. Det är datorer som behövs, och används, i alla ämnen på Medieprogrammet under elevernas treåriga utbildning.
Datorer "skrivs av" på tre år i kommunen. De "nyaste" Maccarna blir i höst tre år. Åtta stycken G3:or. De äldsta 8 maskinerna fyller sju år...

Visst, Maccar håller längre än motsvarande PC-burkar vilket är ekonomiskt fördelaktigt (behöver inte bytas ut pga nya operativssystem). Men någonstans går gränsen.

Inköpen är ett "lapptäcke"

Beskedet att "vi får hålla igen i år" har vi hört alla år. Faktum är att maskinparken aldrig blivit klar. Utan allt är ett lapptäcke, där undervisningen ibland är som att gå på lina (olika versioner av programvara för elever under samma lektion).

Om skolan, och Örebro kommun menar allvar med att vi ska ha en medieutbildning av klass, måste man också investera i den. Naturligtvis kostar det pengar, men datorutbildning kan inte ske på en whiteboard-tavla, tyvärr.

Fast det är ju inte bara gamla datorer som är problem. Det faktum att MacLabbet och Bihanget t ex inte har "videokanoner", så att lärare kan visa vad de menar direkt på en projektorduk, är också märkligt. Men det beror på att "det inte funnits pengar".
Sedan är också möblerna ett stort problem. Stolar som är utslitna och ramlar ihop när någon försöker sätta sig på dem är en arbetsmiljöfara. Men stolar kostar pengar....

Elevpengen borde klara skivan

Helt klart är att ansvariga i Örebro kommun, bildningsnämnden, skolbyråkrater, chefer, inte FÖRSTÅTT vad som krävs för att utbildningen ska ligga i fas med världen utanför. Att man fegar och inte törs växla upp internetlinan så vi får en snabbare och användbar fart ut mot nätet, är också ett symptom på detta.

För 100 000 kronor kan MacLabbet kanske köpa in en server av modernare snitt, och lite kompletteringsinköp av program och minne. Men sedan är det slut på pengarna.
Om man betänker att elevpengen (den summa varje elev inbringar till skolan varje år för att skolundervisning ska kunna göras, fastställd av kommunen, och utbetalad av den) för en medieelev är ungefär 55 000 kronor per år, är denna låga investeringssumma extra anmärkningsvärd. Att Maccarna används i 9 av 10 ämnen ger också perspektiv på saken.
Medieprogrammet har 180 elever, vilket torde ge 10 miljoner kronor i elevpengar per år. Visst ska detta betala hyra för skolan (som går tillbaka till kommunen, då kommunen äger fastigheterna), löner och annat. Men 100 000 kronor av 10 miljoner kronor är faktiskt bara 1 procent.
Betänker man sedan att MacLabbet aldrig fått byggats upp, bli helt klart, från början, vilket är brukligt då man startar en ny utbildning, utan webmäster fått kämpa för varje krona , varje dator, i alla år, ser allt än märkligare ut.

En sak är klar, och det är att detta kommer att påverka kvaliteten på utbildningen på Medieprogrammet.


 Mats B



00-04-04 (03:55)

Microsoft faller hårt på börsen!
Förlorade i domstolen!

Senaste dygnet har Microsoft-aktien (det företag som gör Windows och Office) fallit hårt på börsen. 15 procent eller mer. Tack vare den moderna datateknologin kan alla intresserade nu följa det hela, minut för minut, via MacLabbets förstasida, som är ihopkopplad med världsbörsen.
Och det hela beror förstås på att företaget förklarades skyldigt i amerikansk domstol på måndagskvällen, för otillåten konkurrens (de är så stora att nästan inga kan konkurrera).
Men de kan ju alltid glädja sig åt att de äger delar i Apple-Macintosh för någon halv miljard dollars...


 Mats B



00-04-01 (00:05)

Slarviga elever!
Färgskrivaren i farozonen!

Många är de elever i MacLabbet som inte orkar kontrollera vilken skrivare som är inställd innan de skriver ut. Därför kommer mycket skräp ut via färglaserskrivaren. Skräp som ligger kvar och inte ens används. Detta är inte bra och kommer att medföra inskränkningar i användande av skrivaren. Som vanligt leder vissa elevers oförmåga till att alla får ta konsekvenserna
Någon vecka till kommer färglasern att var inkopplad som den är nu, men sker ingen förändring kommer sladdar att tas in och lämnas ut först då någon VERKLIGEN behöver skriva ut på färglasern.
Det hela är en kostnadsfråga.


 Mats B



00-04-01 (00:04)

Explorer 5.0 för Mac!
En katastrof!

"Det andra" operativsystemets uppfinnare har nu släppt ut browsern Explorer för Mac. Nu med version 5.0. MacLabbets testpanel har testat denna version under någon vecka.
Den är snygg och det går att ändra färgerna på lister och så. Men den är en mindre katastrof när det gäller lager och texthantering. Lager (html-4, dynamisk html) lägger sig lite hur som helst och lagerbakgrunder hänger inte med.
Text visas i olika storlekar fast det bara finns en storlek angiven.
Här har Microsoft lite att göra. Tråkigt att de skickar ut en halvfärdig browser.
Vi kör vidare med Netscape i labbet, för ingen orsak finns ännu att byta.
(Explorer 4.5 fungerar mycket bättre).


 Mats B



00-04-01 (00:03)

Dåligt med nyheter igen!

Nyhetsredaktören ber ånyo om ursäkt för den sporadiska rapporteringen sista veckan i mars. Men händer inget speciellt, så blir det inga nyheter. Samtidigt påminner han om att det går bra att skicka tips om nyheter, se länk ovan.

 Mats B



00-04-01 (00:02)

Mirc nu borta en vecka!

Flera elever har nu uttryckt sitt missnöje med att Mirc-möjligheterna tagits bort. Många frukar att det här ska dra ner farten mot internet ytterligare då man övergår till webbaserade chat istället. Detta verkar det också ha gjort, om man tittar på hur segt det går på nätet.
Men tydligen är det något allvarligt fel på Rudbecksskolans interna nätverk (inte MacLabbets) enligt initierad källa.



 Mats B



00-04-01 (00:01)

Rudbecksskolan får ny hemsida!

Under IT-mötet på Rudbecksskolan i onsdags framkom det att man nu har köpt in en webportal för skolan, genom en lokal reklambyrå. Alltså en hemsida för många pengar, sexsiffrigt.
Den mycket omfattande websidan kommer att tas i drift snarast. På frågan om man beslutat detta i IT-gruppen (MacLabbets webmäster frågade) blev svaret att detta var någonting som gymnasiechefen Ekevärn själv tagit beslut om.

Tidigare har det förts diskussioner om att någon på skolan skulle fungera som webmäster (LG Skantz var detta under en period men sedan tog pengarna slut) och att med alla dessa kunniga elever på skolan, från alla program, skulle sidan kunna produceras inom ramarna för skolans verksamhet.

Vem som ska sköta denna sida, är inte klart. Men någon måste det väl bli, för en sådan omfattande sida kan inte ligga ute för sig själv, utan måste bli ompysslad dagligen.


 Mats B



00-04-01 (00:00)

IT-enheten har tröttnat!
Rudbecksskolan får hela internetkopplingen!
Övriga inom Örebro kommun blir tvungna att använda modem!

En mycket glädjande nyhet. Äntligen har den motsträviga IT-enheten på Örebro kommun beslutat göra något konstruktivt åt alla klagomål från Rudbecksskolan och MacLabbet.

"-Vi orkar inte med alla skrivelser och artiklar längre, ni får bredband, men på de andras bekostnad!, säger IT-direktör Josef Måssberg till nyheterna.

Eftersom man på IT-enheten sedan tidigare tagit ett principbeslut på att det räcker med den kapacitet ut mot Internet som man haft i några år för hela Örebro kommun, och man inte kan ändra beslut som tagits, var detta enda sättet.

"-Ja, hur skulle det se ut om vi ändrade oss stup i kvarten? Det här är ett sätt för oss att kunna hålla fast vid våra beslut samtidigt som Rudbecksskolan kanske kan bli nöjda för en gångs skull!"

På MacLabbet är webmäster överförtjust:

"-Äntligen kan vi börja använda internet. Otroligt skönt. Och inte är det tråkigt för de andra skolorna heller, får de modem att surfa på så går det ju i alla fall snabbare än det gjort tidigare!"

PC-tekniker Åkesson på Rudbecksskolan är dock mer tveksam:

"-Med bredband så kommer det att gå långsammare!"

För att fira att vi nu fått full fart kommer MacLabbet att ha Öppet Hus under lördagen. Pugh och Peps och Systemfel 11 spelar på förmiddagen och på eftermiddagen så kommer Led Zeppelin och Santana. Välkomna!


 Mats B





Tillbaka


Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|0003 |0002 |0001 |9912 |9911 |9910 |9909 |9908 |9907 |9906 |9905 |9904 |9903 |9902 |9901 |9812 |9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604