Mars -2000
Februaris nyheter här!
Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats@maclabbet.orebro.se]

Länkar till äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!


00-03-23 (16:48)

Mirc stängs av i morgon!

Skolans IT-grupp beslutade under förra mötet att man skulle stänga av så kallad Mirc. Det betyder att man omöjliggör för elever att utnyttja dessa chattprogram genom att stoppa visa "portar".
Som vanligt, kanske man ska säga, envisades MacLabbets Webmäster genom att vara emot detta beslut (i övrigt var alla eniga på mötet).
Det måste ju finnas bättre sätt att få bukt med för mycket chattande, än censur och avstängning, kan man tycka.

Tyvärr blir det nog ganska segt på nätet nu, alltså segare än tidigare, då webbaserat chat kommer att öka, och den drar mer bandbredd.

MacLabbets webmäster anser att alla program ska kunna köras, åtminstone i MacLabbet, som inte har haft problem med Mirc och Irc. Men eftersom man på PC-sidan på skolan haft problem, så löses problemet på detta sätt, kollektivt.
Tråkigt.
 Mats B



00-03-17 (16:55)

Mac-våld för PC-lirare med Mac-hat!
Fredagskvällen räddad för dem i denna våldsorgie...!

För att glädja alla PC-frälsta läsare av dessa Mac-nyheter, och för att få dem att "lätta på trycket" så kan de kolla in en vapenfixerad rulle i RealPlayer genom att kolla här.
Det visar en amris som pepprar en IMac. Tydligen ska det fungera som någon slags reklam, men man är inte säker på om man ska sända den eller ej, pga eventuella reaktioner.
Men, som sagt, IMaccen skulle ju vara gjord i skottsäker hårdplast så låt "dom" försöka....he-he.
 Mats B



00-03-14 (21:05)

Vad är bredband?!

En liten animation i shockwave bjuder webtidningen Nerikes Allehanda på. Kan vara nyttigt att veta vad man pratar om, för de som inte förstår proportionerna.
När man tittar på den där så talas det om hastigheter, och man jämför snabba bredbandslösningar med den lägsta modemfarten, 5,6 kb i sekunden.
Ha då i minne att MacLabbets surf-fart på dagtid snarare ligger kring 1,2 kb i sekunden, i gynsamma fall...(en orsak till vår kamp för mer fart, så god som någon).
Fast det finns ju de som säger att felet beror på oss själva. Men de kan nog inte räkna, 2000 kb i sekunden (2Mb) går Örebro kommuns Internetlina i, och på det minst 4000 datorer. Enkel matematik säger att om alla kör samtidigt så blir det 0,5 kb i sekunden för varje dator... Tack för kaffet! Wrrrooooom-wrooooom, sniglarna har formel ett-tävling.
 Mats B



00-03-14 (21:03)

Kommunen vrider på internetkranen!
Får stålar av staten!

Enligt Nerikes Allehandas webupplaga under tisdagskvällen, så kommer Örebro kommun att satsa en del av de sju miljoner man sökt i bidrag av staten för internetutvecklingen på just farten, hastigheten.
Om och när detta ska ske finns ingen uppgift om.

Läs själva här!

Vissa vaknar sent. Men efter att ÖBO och den socialdemokratiska kongressen och en mängd andra aktörer (myndigheter, politiker mfl) kommit ifatt verkligheten och satsat på bredbandslösningar, så verkar det nu som poletten ramlat ner även här i stan.
Om det är okej "däruppe" då, men inte förr, går det bra härnere också, ett tankesätt som genomsyrar denna vackra stad i det mesta...
 Mats B



00-03-14 (21:00)

Missuppfattningar pga dålig journalistik i Nerikes Allehanda!

Tack vare att den volontär (nybörjare) som bevakade korprocken inte förstod varför Systemfel 11 inte fick trumljud (han skyllde på Maccen, som tuffade på hur bra som helst) så har folk i omgivningen av rockhjältarna fått för sig att IBooken inte fungerade, vilket de gärna påtalar.
Hade denne journalistvolontär brytt sig om att ta reda på fakta hade han fått veta att de inhyrda ljudteknikerna inte behärskade tekniken när den skulle fungera. Allt fungerade nämligen ypperligt innan insläpp då allt testades. Och när sedan dessa rockhjältar går upp på scenen för att lira så sätter de igång IBooken som låter, men mixerkillen hittar inte det reglage som drar på volymen så att detta också går ut i högtalarna.
Men det kändes nog skönt för alla Mac-hatare att äntligen få lite vind i seglen. Grattis till dem, men rätt ska vara rätt.

 Mats B



00-03-11 (20:08)

Systemfel 11 bortmyglade!
Skandal på Storan i fredags!

Som väntat, gick det inte så bra för supergruppen Systemfel 11 under fredagens korprockstävling. Som på hemmaplan så uppskattades inte äkta punkkänsla från grabbarna på scenen. Och fast bandets egen beskyddare, gymnasiechefen Ekevärn, satt i juryn gick det inte att få med sig de andra. Så Systemfel 11 blev varken etta eller två, enligt tidningarna.

Enligt en källa som vill vara anonym fortlöpte det hela så här:

"-Vi värmde upp och körde taktiksnack på Stallyktan och sedan bar det iväg till Storan där vi tränade ackord och finslipade inställningarna på IBooken som ju var kvällens trummis i logen som vi delade med de andra banden (jädra konsumfeeling).
Vi fick köpa billigare "läskeblask" för att vi lirade och så fick vi några gamla mackor om vi ville ha.

Det var fullt i folk i lokalen. Hög stämning. Ekvärn var där, fd chefs-Annika Thornell var där, nuvarande chefs-Bya var där och så Christer Blohm och några naturlärare. Men också oväntat många elever, både nuvarande och dåvarande (sådana som gått ut plugget) stod nedanför scenen och diggade och piggade upp bandet. De nuvarande hade antagligen mutat sig in eller hade någon förälder som ägde hotellet, då en och annan inte hade åldern inne för att komma in alls. Några besvärade rektorer blev varse om detta då någon "glad" elev diskuterade ett och annat om ditt och datt med dessa....

Som band två kom Systemfel 11 då upp på scenen. Allt skulle vara klart, men amatörerna som arrangerar tävlingen hade inte gjort sitt jobb. De hade ingen stage-manager, så Kalix gitarrstärkare var frånkopplad och Systemfel 11 fick ta in expertis från publiken, medan ljudteknikern höll på och drog i reglagen på sitt alldeles för stora mixerbord, som han inte klarade av. Förstärkaren gick igång, och IBooken med trumkompet också, men även här klarade inte ljudkillarna av att få ut trumljudet (det gick bra på repetitionen). Så det blev onödiga minuter där alla trodde att Systemfel hade slirat.

Så kom bandet igång, full fart, lite allsång och tuff-snack och så på det hela. Tyvärr hade ljudansvariga glömt att LG sjunger och att det ska höras, och att Göran lirar gitarr och det också ska höras, så det blev en någorlunda kaotisk konsert.
En kondom blåstes upp och slängdes ut i publiken för att de skulle ha något att göra, ha att bolla med (Systemfel tänker på säkerheten främst).

Tja, och så var det slut efter en 15 minuter. Vilt jubel efter varje applåd och under stort jubel lämnade grabbarna scenen. Tyvärr hade arrangörerna sparat in på scenbelysningen också (Korprocken är ett kommersiellt arrangemang, det gäller att dra in stålar) så om det blev rockkänsla visste ingen.
Tillbaka i logen byttes så kläder och firades. En applåd mötte bandet från de andra banden, succén var given.

Men så började en av medlemmarna må illa. Så han skyndade sig hem för att "köra buss", antagligen på grund av den där gratis-mackan han ätit (det var inte busschaufför Göran). Och strax, utan att någon förstod någonting, hade hela Systemfel 11 försvunnit. En av arrangörerna hade sprungit efter den sista av grabbarna och frågat hur det skulle gå om man vann, och fått till svar:

-Då kan du själv gå upp och sjunga!

Sedan syntes inte Systemfel 11-medlemmarna alls under resten av kvällen. Var de tog vägen är en gåta."

Nyheterna tackar för den förnämliga rapporten av en närstående källa till bandet och citerar helt fräckt vad Nerikes Allehanda skrev i sin webrapportering:

"Systemfel 11" får, ironiskt nog, fel med en trummande Macintosh. (Efteråt ska gitarristen Mats "Kalix" Lindbäck påpeka att det är en konspiration från korprocksarrangörernas sida.) När datorn väl är igång spelar fem killar härlig kängpunk. Sångaren LG Skantz har inte kvällens bästa röst, men definitivt yvigast lärarfrisyr."

Systemfel 11:s hemsida ligger här! (för eventuellt senaste nytt)

Enligt vissa rapportörer så sökte skolledningen Systemfel 11 under lång tid efter spelningen, enligt andra så letar de ännu...

 Mats B



00-03-10 (11:35)

Driftstörningar i helgen!

Nya sladdar ska dras i skolan och därför kommer kontakten med internet att vara begränsad för MacLabbet server i helgen. Speciellt på lördag förmiddag.
Det kan gå snabbt att åtgärda, men i värsta fall blir det ett längre driftstopp och då fungerar inte denna server.
Men sedan blir allt så bra, så bra...

 Mats B



00-03-10 (11:32)

Systemfel 11 lirar på Storan ikväll!

Rudbeckskolans bästa Mac-Punkband Systemfel 11 lirar i kväll i en av deltävlingarna på Korprocken på Storan!
Antagligen vinner de.
Trummorna sköts av en webmäster med en IBook. Kan vara något för fansen...

 Mats B



00-03-05 (16:59)

Nerikes Allehanda skriver om
den dåliga internetuppkopplingen idag!

Högst upp på förstasidan kan man läsa, i dagens NA, att kopplingen ut mot Internet är katastrofalt dålig. De som tycker att det är dåligt är både MacLabbets Webmästare och Rudbecksskolans gymnasiechef.
Ett riktigt samlarnummer.
Hoppas det väcker dem som bestämmer om sådant....

(Tyvärr kommer söndagstidningen bara ut i Örebro)

 Mats B



00-03-05 (16:59)

Servern nere under 24 timmar!
Igång igen nu!

Något fel skedde med HAL 9001 som dessa sidor och de andra sidorna som finns på MacLabbet ligger på. Och på grund av de oöverstiglia larmtiderna kunde webmäster inte komma in och reparera det hela under lördagen, och på söndagen var han tyvärr upptagen av annat, tills för en liten stund sedan. Nu ska det fungera som vanligt igen.

 Mats B



00-03-04 (18:40)

Arnold i välgörenhetstagen!
Fixar Maccar till sämre lottade!

Den gamle muskelbyggaren och skådisen Arnold Schwarzenegger är i välgörenhetstagen. Och som bilden visar så ger han bort rätt grejer, riktig kvalitet. Här ett gäng Blueberry IMac.

[Nyheten "lånad" från MacObserver.]


 Mats B



00-03-03 (18:20)

Konsult upptäckte fel i Rudbeckskolans nätverk!
Därför extra segt mot Internet!

En utomstående konsult har på uppdrag av Rudbecksskolan och IT-enheten undersökt skolans nätverk. Han kom fram till ett och annat som behövde ordnas. Men det stora problemet, som han fann, var att en switch (en kopplingsdosa där sladdar möts och trafik går åt olika håll, en intelligentare hubb helt enkelt) var felinställd. Och eftersom man på skolan inte kände till lösenordet på den hubben så hade den inte kunnat åtgärdas...(Switchen är inte MacLabbets)

Nu bestämdes att man under denna helg ska byta ut denna switch mot en som fungerar. Kanske kan vårt nätverk ut mot Internet då gå med bättre tillförlitlighet.

Tyvärr verkar det så att man från olika ansvariga håll (dock ej från MacLabbets håll) anser att det är denna switch som gör att det går segt att surfa på internet.
MacLabbets nyheter kan meddela att det inte är hela sanningen (och gör det så gärna).
Omkring 1000-tals datorer på en 4 Mbit-lina ut ger vid enkel matematik lite plats i linan för var och en.
Ett strålande bevis för detta är att det går mycket bra att surfa från MacLabbet på kvällar, helger och lov, då inga andra inom kommunen använder sina datorer. Häpp!
Arbetet med ett snabbare nät kommer att fortsätta.... (Möten är inplanderade)


 Mats B



00-03-03 (18:17)

Mirc och Irc förbjuds på Rudbecksskolan!

Efter önskemål från enskilda lärare så beslutade Rudbecksskolans IT-grupp i onsdags nästan enhålligt att ta bort möjligheterna för eleverna att använda så kallat Mirc och Irc, i första hand under en månad.
Anledningen var att man tyckte detta störde lektioner för elever och lärare.

Naturligtvis fanns det en ledamot som reserverade sig mot beslutet, MacLabbets egen Webmäster, som menade att censur aldrig är rätt lösning, att lösningen på problemet ligger i att få eleverna att förstå vad som går för sig i datasalar, under lektioner.
Dessutom ansåg han att nätet kommer att belastas ytterligare då denna möjlighet tas bort, då alla kommer att chatta över webben istället, vilket drar mer bandbredd än det lilla som dessa special-chatprogram drar, för att inte tala om alla som kommer att ladda ner mirc- och irc-program i tron att det som finns på datorn är sönder för att det inte fungerar.
Men ICQ och en mängd andra kommunikationsprogram finns kvar, tack och lov.

På MacLabbet anser man att kommunikation är något av det viktigaste med IT och Internet. Visst kan det missbrukas, men som vanligt är det lätt att besluta fel, fast man vill väl.
Det är alltid bättre att lära ut hur man förhåller sig till användandet av programvaror, eller olika webplatser som kan vara olämpligt att surfa till, än att helt sonika ta bort möjligheterna, med censur.


 Mats B





Tillbaka


Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|0002 |0001 |9912 |9911 |9910 |9909 |9908 |9907 |9906 |9905 |9904 |9903 |9902 |9901 |9812 |9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604