Februari -2000
Januaris nyheter här!
Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats@maclabbet.orebro.se]

Länkar till äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Vill du kolla vad som händer på andra sidan (vad PC-nissarna har för nyheter) så kan du klicka här!


00-02-29 (14:23)

Josef Fares kommer till skolan!
Filmföredrag med nya långfilmen!

En av Medieprogrammets före detta elever, Josef Fares, som nu går utbildningen på Dramatiska Institutets filmregilinje i Stockholm (den yngsta som någonsin kommit in, och direkt efter Medieprogrammet, de tar bara in två per år), kommer till Aulan på tisdag 7:e mars, vid lunchtid.
Han kommer att visa delar ur sin nya långfilm som snart är färdigklippt och samtidigt berätta om hur det är att gå filmskola och göra film.
Alla Medieelever är välkomna till detta arrangemang som arrangeras av Medieprogrammets videolärare och inspiratör, visionär; Mats Lindbäck.


Josef, som han såg ut då han hjälpte till
med att måla graffittin i gången till S-huset.


 Mats B



00-02-24 (16:47)

Ännu en gång, gammal är äldst!
Santana tog hem spelet!

I USA som i Sverige så belönar skivbranschen sig själva vid ett spektakel en gång om året. Igår var det dags för den amerikanska utdelningen. Och det var många priser som delades ut. Men det mest glädjande var att Webmästers gamle idol från 60-70-talet, Carlos Santana fick storslam, med massor av grammisar.
Kan detta betyda att riktig musik, sådan som är gjord av musiker, inte som den populärmusik vi blir hjärntvättade med dagligen och som så kallade producenter sitter och ljuger fram (enligt konceptet: vi gör som alla andra), än gång ska få chansen?
För likriktningen inom musikbranschen är lika ruskig som den inom databranchen.
Varför inte ta en koll på den kompletta listan från inatt. Länken är här!


 Mats B



00-02-23 (18:38)

Gästboken avstängd pga sabotage!
Spårning pågår....

Vi fick ha gästboken ifred ganska länge innan en av dessa sabbare som inte kan hitta på något bättre började bråka.
Nu är gästboken avstängd tills vidare. Det är inget roligt med larv på en gästbok.

MacLabbets säkerhetstjänst gick in i gästbokens logfiler och tittade efter. Och där såg man samma IP-adress på alla de där meddelandena. Denna IP-adress kördes i ett program som heter WhatRoute. Då såg det ut så här:



Det är så fint när man kan spåra avsändaren. Nu blir det till att kontakta Telenordia och Algonet för att se vilken av deras modemanvändare som surfat hit vid de tidpunkterna. Deras loggfiler är mycket bra, telefonnummer och allt. Lätt som en plätt.


 Mats B



00-02-23 (13:43)

Strömavbrott fick servern att slockna!

Vid midnatt, natten till onsdagen inträffade ett strömavbrott som totalt släckte ut stora delar av Örebro (kanske hela). Då det var över efter ca 20 minuter så kom inte servrarna (som det här ligger på) igång ordentligt.
Men nu ska det rulla på igen (tack vare PC-operatör Åkessons insats under onsdagsförmiddagen, ha det så kul i Hannover, Åkesson!)


 Mats B



00-02-22 (20:00)

PC-folket till Hannover och PC-mässa!

PC-lärarna på Rudbecksskolan och TENK-eleverna far i veckan till Hannover för att skåda allt det nya som kommer på PC-sidan. Att åka till den mässan har blivit en tradition. Vi önskar dem lycka till och hoppas att de klarar av chocken när de kommer tillbaka och ser att alla deras PC-burkar har blivit Mac-burkar (he-he).

 Mats B



00-02-22 (16:31)

Se InStatu live på webkameran!

De som vill försöka tjyvtitta på hur InStatu-tidningen kommer att se ut i år (den som säljs första maj varje år) kan kanske se några glimtar på webkameran denna sportlovsvecka.
Det är full rulle. En stor redaktion under ledning av Martin Karlsson bearbetar det insända materialet (från klasserna) och redigerar eget.
Detta gäller under dagtid. Kvällstid går det lugnare till då webmäster grejsar med apparaterna.

Direkt till webkameran!


 Mats B



00-02-22 (16:39)

Dåligt med nyheter igen!

Nu ligger vi dåligt till med uppdateringen av nyheter igen. Vi beklagar.

 Mats B



00-02-15 (16:29)

Mp1a vann Aftonbladets tävling!

Från välunderättat håll rapporteras det om att Medieklassen Mp1a vunnit 1000 kronor i en tävling som de deltog i när de var på studiebesök på Aftonbladet.
Grattis säger nyhetsredaktionen, nu blir era klassföreståndare glada (för det går väl till presenter till dem??)


 Mats B



00-02-15 (00:41)

Bill Gates älskade Mac avslöjar ex-flickvän!

Med risk för att bli åtalade för alldeles för stor stöld av annans nyhet så publicerar vi den ändå.
Det är nämligen så att en före detta brutta som Bill Gates var ihop med i början på 80-talet har "talat ut". Hon gör det i en bok som kommer om några veckor. Och hon har sensationella avslöjanden. Naturligtvis vet vi att de som läser de här nyheterna har kunskaper nog i engelska, så en översättning behöver inte göras. Så, direkt till den olovligt stulna texten:


"Gates was big Mac fan, ex-girlfriend reveals

"We all bought Macs. Bill bought a Mac. Bill was using a Mac. Bill was using a Macintosh. Not a PC." Well, that's what Gates' old girlfriend, the venture capitalist Ann Winblad, apparently said to Michael Gross in an interview for a book to appear next month (My Generation, published by Cliff Street/HarperCollins).

But it wasn't just the Mac that Gates admired: Winblad recalls being present with him when Steve Jobs was speaking, and that he had confessed to her: "Some day I'll be as good a public speaker as he is. How do I do that? I'm going to work on that." Of course Microsoft had had an early Mac prototype in January 1982 in the shape of some circuit boards (known at Microsoft as SAND -- Steve's amazing new device). Then Apple agreed that Microsoft could have four later prototypes to develop a spreadsheet, graphics and a database, while Apple would do the word processor and Basic.

But some key weaknesses in the contract made it possible for Microsoft to develop these as well, so getting a critical head start on Apple. What seems to be new in Winblad's recollection is just how enthusiastic Gates was about the Mac in the early days. Of course this is not exactly surprising in view of the remarkable similarity between the Windows and Mac GUIs, not to mention the subsequent protracted court case as a result of this (won by Microsoft, by attrition).

Winblad first widely advocated the word "vapourware" (coined by Mark Ursino at Microsoft for smoke-and-mirrors developments). According to Stephen Manes and Paul Andrews in their book Gates (Doubleday), she also turned Gates vegetarian for a time, and told him that Steve Ballmer was "the biggest jerk that I've ever met".

Vill man kolla att MacLabbet inte ljuger kan man alltid gå till källan som i det här fallet är: http://www.theregister.co.uk
(En annan sak som är bra att komma ihåg var att Bill Gates och Steve Jobs faktiskt jobbade ihop från början, och att Microsoft numera ju äger för någon miljard spänn Appleaktier. Allt går runt)


 Mats B



00-02-13 (20:23)

Stort Mac-möte i Örebro i sommar!

Ett par Mac-nissar ordnar detta möte i Örebro, där man kommer att köra rätt av i 50 timmar. Madrasser och Cola-maskiner, sladdar och Ethernetnätverk håller arrangörerna med. Dator tar man med sig själv.
Kalaset kostar någon hundring, men det är ett självkostnadspris, eventuellt överskott delas ut som pris efter någon spelvinst (man kommer att lira mycket).
Vill man vara med och ha kul med sin Mac så går man till MacMecka och läser vidare och anmäler sig.


 Mats B



00-02-13 (20:18)

Nyheter via streaming Quicktime på onsdag natt!

Klockan 03.00 onsdag natt, kan man gå in på www.apple.com/quicktime och se Steve Jobs i Tokyo, på MacWord-mässan där. Där förväntas han presentera de nya vrålbestyckade Mac-modellerna som blir vårens kreation för Mac-kreatörer.

 Mats B



00-02-13 (20:14)

21 000 buggar och 63 000 kända problem: Windows 2000!

Microsofts nya stolthet, operativsystemet Windows 2000 rapporteras ha mängder av problem som inte är lösta. För dem som gillar att läsa om detta och fördjupa sig kan man gå till Yahoos nyhetstjänst och titta här!

 Mats B



00-02-13 (20:09)

Ny Netscape under våren, version 6.0!

Netscape kommer att hoppa över version 5.0 av sin webläsare och gå direkt på 6.0. Eftersom Netscape numera ägs av det stora amerikanska företaget AOL så kommer det att integreras ännu mer med deras form av ICQ. Förhoppningsvis kan man koppla ur den delen.
En annan frän grej med nya Netscape blir att användare, med servrar (som MacLabbet) själva kan bestämma hur Netscape ska se ut när det skickar ut filer. Netscapes gränssnitt kommer alltså att skickas ut på samma sätt som websidorna i sig. Kan bli mycket intressant under våren.

(Det är ju inte alla som kör med storebrors webläsare bara för att storebror säger att man ska göra det, dvs Explorer. Det ska vara frivilligt det med...)


 Mats B



00-02-13 (20:05)

Amerikanska flottan gör tummen ner för Microsoft!

"There are shareware products that have better groupware features than those of Microsoft products", säger en av de kritiska rösterna (vilket väl inte behöver översättas).
Läs själva vidare på flottans hemsida: http://www.gcn.com/vol1_no1/daily-updates/1308-1.html.

Redan tidigare har ju Amerikanska armén bytt till Appleservrar med Webstar för att det anses vara det säkraste och bästa systemet (samma som MacLabbet använder sedan 1996).


 Mats B



00-02-05 (19:59)

ICQ med svenska bokstäver för Mac!

Den svenska sharewareöversättaren Dr. Feelgood har på sin site en svensk version av Gerrys ICQ. Det fina med den, förutom att den har mer finesser än den vanliga Mac-versionen som man kan ladda ner från www.mirabilis.com, är att det går att markera de vänner som har PC och Windows, så översätts sedan de svenska bokstäverna, åt bägge hållen till riktiga å, ä och ö istället för de fula kompromisser som man fått tidigare och som gjort vissa meddelanden nästan oläsbara.
Helt underbart.
Programmet är helt gratis och det finns ingen anledning för en Mac-användare att vänta. Ladda ner bara.
Men en grej är bra att veta, och det är att man måste ställa in sina icq-polare en gång till. Det går inte att använda settings-filerna från sitt gamla ICQ. Men om man bara skriver upp ICQ-numren på dem så går det blixsnabbt att få fram dem igen i Gerrys ICQ.
(Fast det heter Gerrys ICQ så använder det samma server och samma protokoll som just det vanliga ICQ:et).

JAG VILL HA, DET HÄR HAR JAG VÄNTAT PÅ!


 Mats B



00-02-05 (19:58)

Labbet öppnar på måndag igen!

Enligt uppgifter från en anonym men tillförlitlig källa, närstående webmäster, kommer MacLabbet att öppnas igen för Gröna Tider från och med måndag.
Men bara på försök. Och om MacLabbets säkerhetstjänst kommer på någon med några hyss, eller ser ett skräpigt datorbord, så kontrolleras vilken som satt där innan, och den blir av med sin behörighet.


Fem enkla regler för att behålla Gröna Tider:

1. Städa bort papper och skräp runt datorn och ställ in stolen efter användning.

2. Skriv inte ut på färgskrivaren i onödan, kontrollera vilken skrivare som är inställd för utskrift innan utskrift.

3. Stäng dörren efter in och utgång.

4. Bara elever med behörighet till datorerna har tillträde till MacLabbet, släpper någon in några andra, ryker dennes behörighet (hör efter med webmästaren först).

5. Uppträd trevligt, använd hörlurar, respektera de som arbetar.


 Mats B



00-02-04 (16:55)

Örebro kommun hackad!

Enligt webnyhetskollegan Nerikes Allehanda så hackades Örebro kommuns förstasida härom dagen. De stygga hackarna hade gjort om förstasidan som fortfarande föreställde en bild på fyrverkerier från nyårsaftonen (fejkad bild, men ändå).

Nu är det bara att hoppas att detta tilltag inte får några fegisar att bestämma om ytterligare nerdragningar av farten, fler brandväggar och sådant blä (det finns de som tror att fart och säkerhet har något samband).

Gör som amerikanska armen, säger vi i MacLabbet, kör webserver på Mac med Webstar som serverprogramvara. Det anses vara det säkraste som finns idag.....
Maclabbet ställer naturligtvis upp med expertis om sådan skulle behövas.


 Mats B



00-02-04 (14:12)

Internetstopp ut i världen!

Just i skrivande stund är det omöjligt att ta sig till t ex USA via Internet. Detta problem gäller inte enbart datorerna inom Örebro utan för alla surfare i landet. Så här skriver Telia på sin "hemliga" infosida på webben (tyd själv):

"Stopp i samtliga USA-förbindelser samt stopp i vår förbindelse till London. INOC bekräftar att de har indikationer på ett mycket stort transmissionsfel. Stoppen leder även till krafig belastning mot SE-Gix vilket medför mycket långsam trafik till andra operatörer."

Solklart.


 Mats B



00-02-02 (12:15)

Inga Gröna Tider!

En månad av varningar hjälpte inte. Ordningen i MacLabbet under de Gröna, fria, användartiderna blev inte tillfredställande. Så från och med idag kommer eleverna bara in i MacLabbet under lektionstid.
Förhoppningsvis ska denna inskränkning medföra att ALLA förstår att MacLabbet är en förmån, ingen rättighet.
Vad säger Webmäster?

"-Jag tycker det är tråkigt. Jag vill att datorerna ska användas så mycket som möjligt, men någon gång måste jag reagera. Mina varningar och anslag har inte hjälpt, så nu får det bli så här!"

Det går alltså inte att använda sitt kort för att komma in längre. Enda chansen förutom lektionstid är om någon lärare är med inne i labbet och ansvarar för ordningen.



 Mats B





Tillbaka


Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|0001 |9912 |9911 |9910 |9909 |9908 |9907 |9906 |9905 |9904 |9903 |9902 |9901 |9812 |9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604