Januari -2000
Är det något du vill tipsa oss om? Skicka ett e-post till MacLabbets nyhetsredaktör Mats [mats@maclabbet.orebro.se]

Länkar till äldre nyheter (tom 1996) hittar du längst ner på sidan!
Decembers nyheter här!


00-01-28 (20:08)

Rudbecksskolan begär mer fart på Internet!

I veckan hade IT-styrelsen på Rudbecksskolan möte och där bestämdes att man skulle skriva ett brev till kommunstyrelsen där man påtalade problemet med den extremt dåliga farten på Internet, och önska högre fart.

För att exemplifiera den dåliga farten kan vi säga så här. De före detta eleverna på Medieprogrammet, Sofia och Joakim, bor nu i Varberga (dock ej ihop) och har fått bredband (obegränsat surfande för 200 kronor i månaden). En normal fart för dem på nätet är minst 800 kb i sekunden. Lägger man ihop deras datakraft så blir den drygt 2 Mbit per sekund. PRECIS LIKA MYCKET SOM HELA ÖREBRO KOMMUN HAR ATT FÖRDELA PÅ 7000 ANVÄNDARE!
Och i MacLabbet när eleverna ska ladda ner en fil, som i torsdags, på 300 kb, så tog det 20 minuter av lektionstiden..... (0,3 kb sekunden i fart).

Om inte detta är skandal, är inget en skandal. Datorer för miljoner körs på ko-stigar. Och så har det varit i flera år, trots påstötningar från de flesta håll.

Nu sägs det att vi kanske, på skolan, skulle kunna få mer fart, men då ska vi betala. Och till det finns inga extrapengar, utan i så fall får man ta det från budgeten, som redan är ansträngd.

IT-enheten, som styr över all IT inom kommunen och som har bestämt att all internettrafik inom kommunen (skolorna t ex) ska gå genom dem (ett monopol som gör det omöjligt att hitta egna lösningar för de som önskar), har inte själva några pengar att köpa mer bandbredd för, utan sådana stålar kommer från kommunstyrelsen. Kommunstyrelsens remissorgan (de de frågar om IT-frågor) är just IT-enheten. Snacka om rundgång.

Allt är en stor soppa, med sådana som vill spara pengar, sådana som är rädda för ett snabbare internet (hjälp, då kan vi inte kontrollera allting, huga), sådana som inte vet någonting om IT och internet men ändå bestämmer, och ointresserade makthavare (några valda politiker).

Ändå gör Örebro kommun en stor sak av att ta hit en amerikansk IT-snubbe för 900 000 spänn, som håller föredrag under marknadsdagarna på Hindersmässan. För de pengarna, som i och för sig inte kommunen står för, utan de som köpt biljetter för att lyssna på "oraklet" för 3000 spänn styck, kunde man höja farten på nätet många gånger om.

Örebro vill kalla sig IT-kommun, men satsar inte. Antagligen för att de i maktställning inte vet vad det hela handlar om. Men det vet vi som jobbar med det dagligen.

Skippa en rondell och köp in bredband till alla. (Till och med bostadsföretagen kopplar nu in bredband på löpande band här i stan). Och nog finns det lite stålar kvar sedan kommunen sålde vårt gemensamt ägda värmeverk till Sydkraft för en miljard spänn förra året?

Så vad som gäller nu är att påverka politikerna här i stan att få fram pengar till detta, så att vi kan använda internet på riktigt, någon gång.

MacLabbet är nu en ledningscentral för detta.


 Mats B



00-01-28 (20:07)

Ny digitalkamera inköpt till labbet!

I torsdags så kom en ny vän till MacLabbets elever. En mycket fin digitalkamera.
Modellen heter Canon PowerShot Pro70 och kan det mesta. Bland annat att ta många bilder på samma "rulle". Bortåt 200 stycken faktiskt. Den har zoom och det är bara att ladda ur den rätt in i Photoshop efter plåtningen.
Kameran kommer att förgylla tillvaron för de skapande eleverna i labbet.
De som sett den är i extas.


 Mats B



00-01-28 (20:06)

Torka på nyhetsfronten!
Ursäktsförklaring!

Redaktionen ber om ursäkt för att det inte kommit några nyheter på över en vecka. En mycket lång tid för de trogna nyhetsläsarna. Vad är det som har hänt, nyhetredaktör´n?

"-Tyvärr kan det bli så här ibland. Alldeles för lite tid för att snoka upp saker att skriva om, och sedan skriva dem här, det här är ju inte det enda jobbet i MacLabbet, så att säga!"

Redaktionen meddelar att de ska åka på kurs och lära sig bli bättre. Låt oss hoppas att detta kommer att fungera....


 Mats B



00-01-21 (13:06)

Microsoft tjänar stålar på på Apple!
Investeringen jätteklipp!

När Microsoft för ett par år sedan investerade 150 miljoner dollar i Appleaktier så trodde de väl inte att det skulle löna sig som det gjorde. Det var väl mest för att få försöka tvätta bort ryktet om världsherravälde på datorfronten.
Men Microsoft har genom detta detta köp, förutom att fått tillgång till den underbaraste av alla datorteknologier, tjänat stålar också.
Nu visar det sig att investeringen har vuxit med 610 procent och är värd 910 miljoner dollars!!!

Det gäller att satsa på rätt häst.


 Mats B



00-01-17 (19:35)

Webmäster besviken på elevers ordning!
Gröna Tider i fara?

När webmäster återkom till MacLabbet strax före 19.00 på måndagkvällen så möttes han av en syn som kändes tråkig. För det första var dörren till labbet, som var helt tomt, vidöppen. Den ska hållas stängd och öppnas med kortlåset. Vem som helst hade kunnat ta sig in och också gå därifrån med vad som helst. (Det finns en dörrknapp att trycka på så att det går att stänga dörren).
Men sedan var det en stor oordning i själva labbet. Stolar huller om buller, papper och skräp. Elever som klippt ur saker och bara låtit pappersbitarna falla på golvet.
Ja, det var en sorglig röra.

"-Det var ju bara ettor och tvåor som var där idag, eftersom treorna har APU. Antagligen finns det rätt många som inte är tillräckligt torra bakom öronen för att kunna ta det ansvar det innebär att använda labbet utan övervakning!", säger webmäster i en kommentar till Nyheterna.

Nu funderar han starkt på att inskränka de Gröna Tiderna, dvs de tider då eleverna själva kan förfoga över lokalen och datorerna. Något annat finns inte att göra, då så många tydligen inte känner den respekt för grejerna som de bör göra.

"-Gröna Tider är en förmån, ingen rättighet, som jag hittade på för jag tyckte att datasalen ska användas fritt, så mycket som möjligt, utanför lektionstid, men nu vet jag inte om det går längre!"

Ja, hur kommer det att gå? Det lär MacLabbetbesökarna snart få reda på.


 Mats B



00-01-14 (08:11)

Farbror Bill Gates avgår!
MicroSoft får ny storboss.

Idag meddelar man från MicroSoft att Bill Gates lägger av som storboss för det mjukvaruföretaget. Istället tar andremannen över, Steve-någonting (så det blir två Steve i toppen, Steve Jobs på Apple, och denne Steve, det ska vara en Steve i år).
Det sägs vidare att han inte släpper ifrån sig varken makt eller ägande (700 miljarder dollar). Så någon nyhet mer än att han ändrar titel är det väl inte.

Det spekuleras i om detta är ett drag för att lugna ner de amerikanska myndigheterna som ju driver en process mot det där företaget. Man menar att det är för dominerande, var man nu har fått ett sådant påstående ifrån....


 Mats B



00-01-13 (14:03)

Elever drabbades av stölder!
Håll koll!

En halvklass medieelever drabbades under veckans första dagar av en stöld i S-huset. De hade hängt av sig kläder och lämnat väskor för att gå till rummen intill lektionssalen (det är redigeringar och sådant). När de kom tillbaka så hade något kryp varit där och stulit pengar och mobiltelefoner.
Det är tråkigt att tjuvar hittat hit men det bästa sättet att skydda sig är att alltid vara vaksam och aldrig lämna något värdefullt utan uppsikt.


 Mats B



00-01-11 (09:46)

Ny chef för Medieprogrammet!
(Men var är han?)

På höstterminens sista vecka fick Medieprogrammet veta att dess andre chef genom tiderna, rektor Annika Thornell, slutar sitt värv och istället blir chef för andra grejer på Rudbecksskolan.
Som interimistisk chef (tillfällig sådan) hade utsetts BYA, dvs Bo-Yngve Arvidsson, tidigare rektor på Naturprogrammet.
Vi vet ju vem han är, men ännu har vi inte sett honom "in action".
De flesta lärarna går därför in i väggar (som sådana där leksaksbilar som kör in i något och vänder och tar en annan riktning) och slår sig...

Men någon dag räknar vi med att han skall bli synlig.
Välkommen, nye chefen, chefs-Bo!

(Tjänsten som rektor på Medieprogrammet ska sedan tydligen utlysas "på riktigt" under våren).


 Mats B



00-01-11 (09:42)

Webkameran fixad, äntligen...!

MacLabbets webmäster har under åren ihärdigt förnekat att det skulle vara några som helst problem med att ta sig in på webkameran. Om sådana problem funnits hade det berott på att man använt fel verktyg, menade han.
Men nu har PC-tekniker Åkesson (!) gått in på djupet med detta och han konstaterade under måndagen att det låg ett javascript och spökade på sidan, som medförde problem för dem med PC och äldre webläsare.
MacLabbets webmäster:

"-Jo, jag gick in och kollade, och det skulle ju inte alls ligga där, något som blivit kvar genom åren, sedan 1996 då vi började!"

-Förstår du om folk är lite sura, som har försökt och försökt att komma in men inte gjort det?"

"-Ja, och jag beklagar verkligen detta. Men nu ska alla kunna komma in i härligheten, templet, och njuta av våra positiva Mac-vibbar!"

"-Har ni gått sta och blivit någon jädra new age-nisse?"

"-Nej, absolut inte!"

Så då är det bara att glutta vidare, för alla, för nu.


 Mats B



00-01-08 (23:59)

Madtecknaren Don Martin har gått bort!





För dem som känner till tidningen Mad (som var väldigt rolig förr, kolla bara in nummer från 60- och 70-talen), kan MacLabbets nyheter meddela att den galne tecknaren Don Martin har gått till de sälla jaktmarkerna.
Tråkigt, för sådan humor behövs mer än någonsin. Men som tur är finns ju gamla tidningar att få tag på.

Mad-länk!


 Mats B



00-01-08 (23:55)

Hotta nyheter från Apple och Jobs!

Förutom en del annat så presenterade Steve Jobs på Appleexpot en ny grej som heter ITools, en del i Apples nya webportal-bizznez.
Det består egentligen av fyra delar, varav två är ganska ointressanta för oss i MacLabbet.
Om man börjar med de "ointressanta delarna", som ju inte är det för andra så kan vi först berätta om att man nu har möjlighet att köra "positiv" censur. Det går alltså att ställa in vilka sidor man INTE vill att barn ska gå in och titta på. Och det är ju annorlunda mot de vanliga censurprogrammen som sorterar bort hela siter där t ex ordet sex nämns, eller historiska sidor om andra världskriget. Apple lovar att undersöka 10 000 sidor i månaden för att hålla registret uppdaterat.

Det andra "ointressanta" är att man om man anmäler sig (och har system 9 installerat på sin maskin) så kan man via webben skapa sig en egen gratishemsida genom några enkla handgrepp (man fyller i uppgifterna direkt i webläsaren). Inte illa för alla nybörjare på webben (med Mac förstås).

Sedan till det coola.
Nu går det att skaffa sig egen gratis e-post med ändelsen mac.com.
Webmäster har förstås redan skaffat en sådan, matsb@mac.com. Och för att förenkla det hela så kan man skicka sin post med eftersändning till den vanliga adressen.

En grej som är ganska finemang är att man får 20 Mb gratis webutrymme. Men det är inte vilket webutrymme som helst. Nix, det här webutrymmet dyker upp på skrivbordet på datorn som en egen liten mapp. Sedan är det bara att dra filerna fram och tillbaka. Och i en av mapparna som man får där så kan man mycket enkelt utbyta filer med andra som har samma befogenheter.

Så här ser det ut på Webmästers skrivbord då!

Sedan har Apple köpt in sig i ett Internetföretag (ett sådant som hålle på med själva uppkopplingen).
Läs mer hos Apple.


 Mats B



00-01-04 (17:40)

Steve Jobs live, 18.00 svensk tid, onsdag!

I morgon onsdag kan alla dem som varit framsynta nog att ladda ner Quicktime 4 se och höra Applechefen Jobs berätta om vad som är på gång, det nya och kommande.
Det kommer att strömma på bra, eftersom Quicktime-TV funkar väldigt bra, också med modem.
Som ett tips, liksom.

Ja, jag är intresserad och går därför HIT för att lyssna och se rörliga bilder live.


 Mats B



00-01-03 (10:29)

IP-adressen hackad!
PC-Åkesson erkänner!


Göran Åkesson, PC-tekniker.

Som av en osynlig Mac-hand väcktes webmäster under morgonens tidiga timme och kände sig ovanligt pigg.
Kopplade upp sig på nätet för att ta del av cybern, bara för att finna detta felmeddelande:

KLICKA HÄR! (öppnas i nytt fönster)

Det visade sig att MacLabbets server inte fungerade alls. Ett felmeddelande kom upp istället. Och inte nog med det, inga underkataloger, nyheter, elevsidor, e-post, ftp, eller något alls fungerade, för det fanns inte.
Vad hade hänt?

Naturligtvis hade ingen kunnat ta sig in i servern, och naturligtvis var den inte påverkad av tusenårsskiftet, vilket man kunde tro av meddelandet, nej, någon hade tagit IP-adressen och lagt den på en annan maskin.

Var det IT-enheten?
Nix, de kollade i sina rullor och allt var som det skulle, men de såg att den "nya" maclabbet.orebro.se-servern fanns någonstans på Rudbecksskolan.

Sprang webmäster till MacLabbet?
Ja, det gjorde han, och startade om servern, men det var lika illa i alla fall.

Tog sig webmäster till PC-tekniker Åkesson för att reda ut begreppen?
Ja.

Och visst, det visade sig att han hade ställt till med ett "litet spratt". Tydligen var det ganska enkelt att göra.
En viss darrning på läppen kunde skönjas när han såg webmästers blick och hörde webmästers upprörda stämma klaga på detta förfarande, och det hela återställdes mycket snabbt.

En Mac-server går i princip inte att hacka. Man måste ha koder för att ta sig in i den. Men eftersom MacLabbets servrar är beroende av nätverkstrafiken på skolan, i Örebro kommun, för att kunna nå ovärlden, så finns sårbarheten där.
Mot sådana upptåg finns ingen chans att skydda sig.

Tyvärr är det lite för mycket trafik på MacLabbets server, med e-post och allt, för att detta nyårsskämt ska kunna uppskattas.

Men i god sportslig anda förlåter naturligtvis webmäster PC-tekniker Åkesson genom att hänga ut honom med bild och allt på denna plats.

(Genom detta knäcktes också de flesta av sidräknarna på servern, som startade om från noll, sorry).


 Mats B



00-01-03 (01:26)

MacWorld Expo!

Nu är det bara något dygn kvar, sedan inträffar årets viktigaste Mac-mässa. Det är där man avslöjar hemligheter och nya produkter inför det nya året (ja, jo, ibland kommer det grejer annars också).
Är man nyfiken kan man alltid bokmärka expo-sidan: http://www.macworldexpo.com/mwsf2000/index.html

Den som är nyfiken på att kolla om Quicktime 4 är lika bra som de säger med web-live-TV kan göra det den 4:e, då Steve Jobs kör sin show med nyheter och grejer (9.00-11.30 a.m., San Francisco-tid), direkt över webben, streaming och fint. Förra vändan, i höstas följdes av webmäster uppe i labbet, det fungerade fin-fint, hela tiden.

(På tal om det tänker Apple göra en Prince, och byta namn, sägs det. Från Apple Computer Inc, till bara Apple, eller själva symbolen).


 Mats B



00-01-03 (01:24)

Webkameran fixad!

Tack vare överjordiska krafter lyckades webmäster under söndagen bemästra den stillastående HAL 9002-servern i labbet, vilket medförde att den ånyo kunde sända ut sitt härliga budskap.
Heders åt en sådan hackare.


 Mats B



00-01-01 (19:29)

It´s 2000!

Japp, det är nyårsdagen och allt verkar fungera som det ska överallt. Så nu kan inte Y2K-bugg-jobbarna tjäna några grovfa stålar mer.
På MacLabbet kommer vi att kalla det nya årtusentet för tvåtusentalet, rymdåldern, det årtal då vi ska få fart i internetkontakten (kan aldrig tjatas för lite om).

Gott nytt!

(Fast webkameran fungerar inte, servern maclabbet2.orebro.se är visst ur slag efter nyårsfirandet, men det var han även den 30:e december, då den startades om. Tyvärr kan webmäster inte gå upp och ordna detta då skolledningen på Rudbecksskolan har fattat beslutet att det ska vara HEL-LARMAT, bland annat idag, vilket betyder att ingen kan komma in alls, inte ens en anställd....jaja....suck, ojojoj).


 Mats B





Tillbaka


Det är inte helt säkert att alla länkar, (läs: de äldsta), fungerar som de ska. När vi får tid ska vi ordna till det hela. Men bakåt, till 1997 går det nog bra att kika på i alla fall...
|9912 |9911 |9910 |9909 |9908 |9907 |9906 |9905 |9904 |9903 |9902 |9901 |9812 |9811 |9810 |9809 |9808 |9807 |9806 |9805 |9804 |9803 |9802 |9801 |9712 |9711 |9710 |9709 | 9708 | 9707 | 9706| 9705 | 9704 | 9703 | 9702| 9701| 9612| 9611| 9610| 9609| 9608| 9607 | 9606 | 9605 |9604